handdator

Visa fullständig version : Hur fort blir glykogendepåena tomma?


asdfasdfas
2013-08-10, 12:35
Om vi säger att jag har ca 400g glykogen i muskelglykogenet när jag går och lägger mig, hur mycket har jag på morgonen om jag sover 8-10h? Är muskelglykogenet tömt då?

Och om vi säger att både leverglykogen och muskelglykogenet är tomt, om jag då äter låt säga 50g kolhydrater vad fyller den då på först? Leverglykogenet??

King Grub
2013-08-10, 12:37
Det är leverglykogenet som töms när du sover. Levern frisätter glukos för att hålla blodsockret uppe under natten, runt 5 gram per timme.

asdfasdfas
2013-08-10, 12:42
Det är leverglykogenet som töms när du sover. Levern frisätter glukos för att hålla blodsockret uppe under natten, runt 5 gram per timme.

Aha okej! Men om vi säger att jag har 400g i muskeglykogen kl 9 på morgonen och har ett "normal" intensivt jobb, hur länge räcker det CIRKUS.

Sverker
2013-08-10, 13:25
Äter du den dagen eller inte ?

Äter du kommer du att fylla på glykogendepåerna i vila och förbränna dem under arbete.

Tänk på att musklerna är strikt egoistiska och enbart förbränner sitt glykogen under arbete.Leverns uppgift är att serva hjärnan och kroppen med glukos.

asdfasdfas
2013-08-10, 21:07
Äter du den dagen eller inte ?

Äter du kommer du att fylla på glykogendepåerna i vila och förbränna dem under arbete.

Tänk på att musklerna är strikt egoistiska och enbart förbränner sitt glykogen under arbete.Leverns uppgift är att serva hjärnan och kroppen med glukos.

Jag äter ju men var bara intresserad av hur länge det räcker om man inte skulle äta :)

Masterpan
2013-08-11, 00:36
Äter du den dagen eller inte ?

Äter du kommer du att fylla på glykogendepåerna i vila och förbränna dem under arbete.

Tänk på att musklerna är strikt egoistiska och enbart förbränner sitt glykogen under arbete.Leverns uppgift är att serva hjärnan och kroppen med glukos.

Jag läste någonstans att hos alla människor förutom inuiter så kan enbart underkroppsmusklerna (av kroppens skelettmuskulatur) använda fett som energikälla. Stämmer detta?

ddavid
2013-08-11, 10:11
Jag läste någonstans att hos alla människor förutom inuiter så kan enbart underkroppsmusklerna (av kroppens skelettmuskulatur) använda fett som energikälla. Stämmer detta?

Nope. Dock krävs det rätt uthålligt muskelarbete för att B-oxidation av fettsyror med påföljande CSC samt andningskedja ska tillföra nämnvärt med energi. Några set bicepscurl är inte ett sådant exempel

Bryggan
2013-08-11, 19:54
Tänkte jag skulle tillföra lite fakta men jag var för lat så jag frågar er istället...säkert någon som vet här: Hur mycket glykogen innehåller en normal lever en normal dag?

ddavid
2013-08-11, 20:41
Tänkte jag skulle tillföra lite fakta men jag var för lat så jag frågar er istället...säkert någon som vet här: Hur mycket glykogen innehåller en normal lever en normal dag?

Ca 10% av leverns vikt eller 100 g brukar man säga. Har du en abnorm lever kanske du kan lagra lite extra ;)

Bryggan
2013-08-12, 00:38
Tackar ddavid. Det var precis den informationen jag fiskade efter.

Kan vi då säga att levern är tömd på socker efter en 20 timmar lång fasta. Med tanke på att den frisätter 5 gram i timman.
Vad händer därefter då?

King Grub
2013-08-12, 08:16
Fortsatt glukoneogenes från laktat och alanin och oxidering av glukos till koldioxid och vatten. För att glukos skall kunna syntetiseras efter total tömning behövs andra metaboliter än kolhydrat, och det blir då glycerol från fettvävnad, laktat och muskelprotein.