handdator

Visa fullständig version : Ingen förbättring i chins


Clajj
2013-08-10, 11:35
Kör helkroppspass ala sl 5x5 och gör styrkeökningar i allt, utom chins.

När jag började kunde jag göra en halv om jag hoppade upp halvvägs, rätt snabbt efter det kunde jag göra en hel om jag bara gjorde ett litet millimeterhopp för o få momentum. Och bättre har det aldrig blivit.

Jag kör 1-2ggr i veckan beroende på om det är A eller B passet, 4x4 med negativa chins. Detta gör jag för jag läst flera tips om att just detta är ett bra nybörjarsätt. Men jag läser att fler lär sig göra chins på detta sätt snabbare än mig. Det har gått flera månader och ingen förbättring.

Gör jag något fel? Byta sätt, men till vadå? Göra varje dag?

Gymmet har ingen assistans på chinhängningen och jag tränar alltid själv...

damir
2013-08-10, 11:51
Hur länge har du tränat? Hur lång är du och hur mycket väger du?

När jag började kunde jag inte ens lyfta mig från marken. Jag sket i chins helt och la mycket tid på basövningar men satsade även mycket på olika lats övningar. Efter ett par månader kunde jag göra två strikta. Då lag jag in chins i schemat och började med 1X5 strikt. När jag klarade det så ökar jag till 2x5 osv...Efter tre månader är jag uppe i 5x5 kv.

Av egen erfarenhet så hjälpte mig tunga lats övningar men kan också vara att jag blev starkare med tiden. Skynda långsamt och tro på dig själv. Du kommer en dag att klara det och vara stolt som fan :)


Lycka till!

ulf123
2013-08-10, 11:58
latsdrag till du närmar dig kroppsvikt. gå sedan över till chins.

pezrulezhaakon
2013-08-10, 11:59
Clajj, kör excentriska chins i några veckor 5-10 reps 2-5 set. Var noga med att bromsa rejält genom hela rörelsen. Försök att inte falla igenom någon gång. Finns assisterad chinsmaskin, eller latsdragsmaskin på gymmet kan du köra det som variation.

svenbanan
2013-08-10, 12:12
Gummiband hängt över stången som du ställer dig i (eller ställer dig på knä i). Då kan du göra assisterade pullups utan nån särskild maskin.

<Mike>
2013-08-10, 12:19
Ulf är inne på rätt spår, and this is why: I träning är det ett ord som är väldigt viktigt att komma ihåg, nämligen progression. Om du bara kan göra en repetition så maxar du varje gång du lyfter, och då finns det verkligen inget utrymme för progression. Så vad du borde göra är att du borde börja med latsdrag på en vikt som inte är allför tung, och sedan höja/variera vikterna/repetitionerna progressivt.

CoppA
2013-08-10, 12:23
håller med ulf123 ! Kör massa latsdrag med rak stång utan att "fuska" ner vikten. håll blicken och hakan uppåt och dra tills stången är under hakan! när du klarar din kroppsvikt där kommer chinsen också!

Ramboline
2013-08-10, 13:59
Börja och köra chinsen med lite vikt varannan gång. Ena passet med vikt räcker med 2.5 kg nästa pass bara din egen vikt

Simon95
2013-08-10, 14:00
SKIPPA LATSDRAG HELT!! Fokusera istället på negativa chins och öka sakta med säkert belastningen. Var noga med att du inte väljer en allt för tung vikt dock, du ska kunna bromsa hela vägen ner.

CalleP
2013-08-10, 14:12
Sluta kör till fail i chins ifall du nu gör det och kör istället såhär;

Gör chins tillls du känner att du har 1-2 kvar innan fail.
Gör sedan typ 10 negativa chins där du försöker hålla emot så gott det går.

Vill bra emellan seten.

svenbanan
2013-08-10, 14:12
Har jag missförstått problematiken? Jag tolkade TS som så att han inte grejar att göra en chin. Varför ska han då slänga på extravikter?

Själv tycker jag det ger mycket bättre överföring till pullups att göra assisterade (med gummiband) än att köra latsdrag. Men gör man latsdrag så ska man nog försöka få det att likna en pullup så mycket som möjligt för att få in tekniken. Det handlar väldigt mycket om teknik när det gäller pullups/chins. Försök köra flera gånger i veckan (fast utan att trötta ut dig) för att "grease the groove"...

Clajj
2013-08-10, 14:27
Förlåt, glömde säga att jag är tjej, 27 år och 1.65 lång och väger 58kg.

Glömde även säga att latsdrag är en övning jag inte kan utföra överhuvudtaget pga. en skada i vänstra armbågen som gör att den poppar vid uppsläppet. Har varit hos naprapat och det finns ingenting som kan göra armbågen bättre då det är något jag har haft sedan dagistiden (arm/axel-leder som hoppar ur led).
Detta gör förstås chinsträningen lite mer komplicerad för mig...

Eftersom gymmet inte har assistans till chins, och jag redan nöter negativa chins utan resultat, så antar jag att min sista utväg är att införskaffa gummiband?

Clajj
2013-08-10, 14:30
Förövrigt använder jag en chinstång hemma, skulle ett alternativ kunna vara att använda stolen och vila fötterna på för att på så sätt assistera mig upp? Har sett att vissa gör så med bänkarna på gymmet, men är det verkligen något som kan ge resultat?

CalleP
2013-08-10, 14:36
Yes funkar bra med att gå upp på stolen hålla i sig och sedan gå ut från den. Blir minst lika bra.

Taalamon
2013-08-10, 14:39
så klart det funkar.

Clajj
2013-08-10, 14:40
Yes funkar bra med att gå upp på stolen hålla i sig och sedan gå ut från den. Blir minst lika bra.

Gå ut från den? Menar att man alltid har fötterna i stolen... Går jag ut från stolen blir det ju negativa och ingen uppdragning alls?

svenbanan
2013-08-10, 14:42
Gummiband är en kanonlösning. Om målet är att bli bättre på chins så skulle jag helt klart säga att det är ett bättre alternativ än latsdrag. Men hur kan det komma sig att du kan göra chins men inte latsdrag?

Har du en stång hemma så försök göra chins 4-5ggr/v. Men hitta på en lösning så du orkar göra 5-10 reps i ett set innan du tar slut. Fast gå inte till failure mer än en gång i veckan kanske. Om du har ett gummiband som gör att du orkar 10 reps, så kör kanske 4-5reps per set och kör istället flera set. Då kommer du kunna köra flera gånger i veckan.

Du kan även köra chins med hopp och se till att aktivera ryggen i toppläget för att dra ned armbågarna ordentligt. Ungefär som om du skulle göra negativa, fast du ska inte hålla emot på nedvägen. Sådana kan du då göra betydligt fler av än de negativa, och de sliter inte heller så mycket, så du kan köra flera gånger i veckan.

Enligt mig är det viktigaste att fokusera på att göra många repetitioner och många pass över en vecka. Samt att ha kanske ett pass då man verkligen maxar.

svenbanan
2013-08-10, 14:43
Gå ut från den? Menar att man alltid har fötterna i stolen... Går jag ut från stolen blir det ju negativa och ingen uppdragning alls?

Så kan man göra istället för gummiband. Men det blir inte exakt lika mycket hjälp i varje repetition på detta sätt. Så det kan vara lite svårare att hålla exakt koll på progression och så.

CalleP
2013-08-10, 14:46
Gå ut från den? Menar att man alltid har fötterna i stolen... Går jag ut från stolen blir det ju negativa och ingen uppdragning alls?

Till exempel du klarar som mest 5 chins ( spelar ingen roll vilket nummer )
Set 1; Du kör 3 vanliga chins utan hjälp, efter du har gjort 3 så kör du 8 negativa eller mer.

Simon95
2013-08-10, 14:51
Har jag missförstått problematiken? Jag tolkade TS som så att han inte grejar att göra en chin. Varför ska han då slänga på extravikter?

Själv tycker jag det ger mycket bättre överföring till pullups att göra assisterade (med gummiband) än att köra latsdrag. Men gör man latsdrag så ska man nog försöka få det att likna en pullup så mycket som möjligt för att få in tekniken. Det handlar väldigt mycket om teknik när det gäller pullups/chins. Försök köra flera gånger i veckan (fast utan att trötta ut dig) för att "grease the groove"...

En tjej i min klass (-95) klarade 0st chins. Sa till henne att de skulle bli lättare för henne att öka om hon började med en period av negativa. Först klarade hon 8st, numera kör hon med KV+5kg och kan utföra 6st med bra utförande. När skolan kör igång ska hon testa maxa med sin KV! Tror definitivt på minst 4reps.

z_bumbi
2013-08-10, 14:54
Förövrigt använder jag en chinstång hemma, skulle ett alternativ kunna vara att använda stolen och vila fötterna på för att på så sätt assistera mig upp? Har sett att vissa gör så med bänkarna på gymmet, men är det verkligen något som kan ge resultat?

Lägg upp stången på en lämplig höjd i ställningen så att du kan ha båda fötterna i golvet hela tiden. Fötterna antingen framför eller bakom. Det går lika bra att köra i en smithmaskin enligt samma metod. Du tränar ju redan tre gånger i veckan och det finns inte enormt mycket mer plats för träning i det programmet du kör så det räcker bra att köra några lätta reps varje gång du är på gymmet.
Det är både säkrare och enklare än att skaffa ett gummiband.

Simon95
2013-08-10, 14:58
Gå ut från den? Menar att man alltid har fötterna i stolen... Går jag ut från stolen blir det ju negativa och ingen uppdragning alls?

De viktiga när du kör negativa är att du verkligen tar dig upp med hakan till stången och bromsar därifrån. Många har lätt för att falla de första 10centimeterna.

svenbanan
2013-08-10, 15:11
Lägg upp stången på en lämplig höjd i ställningen så att du kan ha båda fötterna i golvet hela tiden. Fötterna antingen framför eller bakom. Det går lika bra att köra i en smithmaskin enligt samma metod. Du tränar ju redan tre gånger i veckan och det finns inte enormt mycket mer plats för träning i det programmet du kör så det räcker bra att köra några lätta reps varje gång du är på gymmet.
Det är både säkrare och enklare än att skaffa ett gummiband.

Varför skulle det vara säkrare än att använda gummiband? Vad ser du för risker med ett gummiband?

Nu har hon ju en stång hemma att köra på. Så hon behöver ju inte köra chins i samband med den övriga träningen. Men annars tycker jag ditt upplägg också verkar vettigt..

pezrulezhaakon
2013-08-10, 15:42
Clajj, så du kan inte köra latsdrag, men chins? Då får du lära dig korrekt utförande i latsdrag. Armbågsursäkten håller inte.

Hemi
2013-08-10, 18:29
Man kan sätta upp benen eller ena benet på ett högt stöd och dänga ut lite längre serier, ibland, dra stången bakom huvudet, t ex. Om det hjälper antal riktiga chins i längden vet jag inte men det blir lite variation i alla fall, istället för att bara göra tunga singlar varje gång. T ex börja med tunga för att sedan sätta upp ena benet i ett set och sedan bägge i ett ännu senare, kanske?

Clajj
2013-08-14, 12:49
Jag kör alltså med handflatorna mot mig, det kanske kallas pullups? Antagligen därför jag kan hänga i stången men inte göra latsdrag. Tänkte att om jag blir bra på det först så kan jag gå över till chins efter det och förhoppningsvis tål armbågen det också då...

pezrulezhaakon
2013-08-14, 13:54
Clajj, om du kör handflatorna mot dig i pullup, så kan du göra samma i pulldown.

dluddeckens
2013-08-14, 14:10
120uFpwZuhk


Kör ladders!

dluddeckens
2013-08-14, 14:11
http://www.cbass.com/Pavel'sLadders.htm

Clajj
2013-08-14, 21:12
Clajj, om du kör handflatorna mot dig i pullup, så kan du göra samma i pulldown.

Nej, jag har ju försökt oändligt många gånger, på olika sätt, det går bara inte.
Varför armbågen inte poppar med stången har jag inget bra svar på, men så är det. Men självklart är det inte den skönaste övningen för armbågen att utföra bara för det, det känns fortfarande obehagligt och jag är ju alltid rädd att poppandet plötsligt ska komma. Men hittills har det inte gjort det, så då fortsätter jag.

svenbanan
2013-08-14, 21:38
Nej, jag har ju försökt oändligt många gånger, på olika sätt, det går bara inte.
Varför armbågen inte poppar med stången har jag inget bra svar på, men så är det. Men självklart är det inte den skönaste övningen för armbågen att utföra bara för det, det känns fortfarande obehagligt och jag är ju alltid rädd att poppandet plötsligt ska komma. Men hittills har det inte gjort det, så då fortsätter jag.

Det känns ju osannolikt att du faktiskt lyckats utföra rörelsen exakt likadant i pulldown om det blir sån skillnad. Har du verkligen försökt fokusera på att få det så likt dina chins som möjligt? Samma lutning på överkroppen (under alla skeden av rörelsen), samma greppvidd, samma avstånd från kroppen till stången?

Ofta lutar man sig lite mer bakåt och får stången lite längre ut från ansiktet/kroppen i pulldown.

Clajj
2013-08-15, 09:14
'when u talk bout the devil...'

Imorse poppade armbågen första gången vid en pullup... Nu känner jag bara att det inte är nån idé med det här öht. Naprapaten sa att jag ska undvika övningen helt men jag ville så gärna o fortsatte envisas...

Sorgligt att aldrig kunna göra en enda chin...

Har ni några förslag på övningar som kan ersätta denna övning?

Morty
2013-08-15, 09:18
Högvolym funkar grymt bra på just chinsträning.

Alternativ är latsdrag av olika slag. Även hantel- och skivstångsrodd är ok, bra för att lasta på fett med vikt.

Clajj
2013-08-15, 11:48
Högvolym funkar grymt bra på just chinsträning.

Alternativ är latsdrag av olika slag. Även hantel- och skivstångsrodd är ok, bra för att lasta på fett med vikt.


Fast nu tror jag inte du läst tråden riktigt.. Kan inte göra latsdrag eller chins öht..

Skivstångsrodd kör jag redan, men lägger gärna till något som kan ersätta chinsen, är enhantelsrodd ett bra alternativ? Kabelrodd har jag svårt o få bra kontakt, prövat olika utföranden men inget som känns klockrent...

svenbanan
2013-08-15, 14:18
Har du testat att göra pullups (handflatorna bort från dig) med såpass brett grepp att armbågarna är rakt nedanför händerna då du dragit dig upp så pass att överarmarna är rakt ut från axlarna? Det ska alltså se ut så här |_O_| Eventuellt kan du flytta ut händerna ännu lite mer också.

Jag gjorde alltid chins (handflatorna mot mig) förr, men fick ont i en armbåge pga översträckning (hade inget med chins att göra). Efter detta kunde jag bara göra pullups under ett par år. Nu tror jag att jag kanske skulle kunna göra chins också om jag skulle vilja. Men det gör jag bara nån gång om året typ. Föredrar pullups numera.