handdator

Visa fullständig version : Träna förkyld, hur gör ni?


skivståång
2013-08-10, 11:08
Igår när jag vaknade hade jag lite ont i halsen, tänkte att det kanske beror på att jag sovit med öppen mun bara.
Så jag gick o träna i alla fall, men halsontet gick inte över, ej gått över idag heller.

Har ju läst lite skräckhistorier om att det kan spridas till hjärtat osv.

Så nu undrar jag:
1. Hur gör ni?
2. Om man nu tränar med infektion i kroppen, när vet man om man bör söka läkarvård?

tjing
2013-08-10, 11:09
Träna inte med halsont helt enkelt.

Sök vård om du mår skit.

skivståång
2013-08-10, 11:20
Träna inte med halsont helt enkelt.

Sök vård om du mår skit.

När kommer symtomen vanligtvis då?

tjing
2013-08-10, 11:40
På vad?

skivståång
2013-08-10, 11:51
På vad?

Om man får problem med hjärtat av o träna förkyld, hur vet.man det?

tjing
2013-08-10, 12:01
Det märker du. I regel bröstsmärta, hjärtklappning, andfåddhet ofta i kombination med feber etc.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hjartmuskelinflammation/

PureWhey
2013-08-10, 13:05
Jag har som regel att inte träna vid halsont, brukar ofta bli sämre då och man får vänta ännu mer.


Le iPhone

Alexton
2013-08-10, 13:28
Skynda långsamt istället. Om vi nu säger att du är förkyld och det är sjukdom och inte sovandes med öppen mun (?) så är det bara 1 kanske 2 pass som försvinner.

Om du skulle ha den rejäla oturen att det var en infektion som låg och väntade så kan du bli sjuk längre eller få den ultimata deffen hjärtmuskel inflammation så blir du borta länge och det kan vara dödligt.

Herman H
2013-08-10, 15:08
En halsspeciallist sa till mig för nått år sen att så länge man inte har feber eller känner sig sjuk så är det lugnt. Det har jag fortsatt gå efter och än så länge så har jag inte blivit generaldålig.

tjing
2013-08-10, 15:18
Hört samma sak också av läkare.

Men som sagt, kan vara en idé att ta de säkra före det osäkra i en del fall.

Buttran
2013-08-10, 17:34
En halsspeciallist sa till mig för nått år sen att så länge man inte har feber eller känner sig sjuk så är det lugnt. Det har jag fortsatt gå efter och än så länge så har jag inte blivit generaldålig.

+1

Det är så lätt att bli hypokondrisk också. Jag t.ex. är ganska känslig mot damm i halsen som kan kännas som man har ont i halsen men är ofarligt.

Hemi
2013-08-10, 18:41
Det har hänt mig att jag blivit ännu sämre efter träning när jag trott att jag var frisk. Eftersom man behöver ta det lite lugnt, speciellt med konditionsträning efter förkylning så har jag som princip att bara lägga ned tills jag är helt frisk. Ser det som "oinplanerade vilodagar", försöker äta och dricka rejält i stället, man förlorar inget i längden.

IvarLudvig
2013-08-10, 22:29
Jag hoppar träningen, äter all medicin som skulle kunna ha effekt, samt all hälsokost som lovar hjälpa. Jag avstår från alkohol och dricker juice och enormt mycket vatten.

När jag var yngre tränade jag ändå, med devisen att det går att träna bort förkylningen. På äldre dagar har jag insett att det går det inte..