handdator

Visa fullständig version : Fett under bulk gör en fet?


StampChamp
2013-08-10, 08:42
Finns det nåt som stödjer min rubrik? Fett lagras väl direkt som fett vid överskott? Mina byggperioder med mer fett har varit mins sämsta, har då snittat kanske 100-140g.

Känner direkt det i kroppen, blir slöare, känner mig mycket blötare och gör dåliga ökningar.

Däremot när jag ligger lågt typ 50-60g och mycket kolhydrater så känner jag skillnad, kan till och med ligga på ett högre överskott utan att bli fet.

Är det någon som känner igen sig?

tjing
2013-08-10, 08:48
För det första, undvik svart/vitt tänkande. Jag ser det hela tiden.

Exempel: Fett lagras in som kroppsfett på överskott, FETT GÖR DIG FET. Givetvis handlar det om kaloriöverskott och mängder fett du äter och det är relativt och inga absoluta siffror.

Det sagt lagras fett alltså lätt in som kroppsfett på ett överskott; det har en låg metabol kostnad för bearbetning, stimulerar inte termogenes i väsentlig omfattning, ökar inte oxidationen av fett (som protein och kolhydrater gör av sig själva s a s) etc.

Jag håller mig också definitivt mer lean med kosten du beskriver än med mer fett och det är inte alls konstigt om man faktorerar in fettbalansen, som i slutändan styr just fettinlagring.

tearz
2013-08-10, 10:29
För det första, undvik svart/vitt tänkande. Jag ser det hela tiden.

Exempel: Fett lagras in som kroppsfett på överskott, FETT GÖR DIG FET. Givetvis handlar det om kaloriöverskott och mängder fett du äter och det är relativt och inga absoluta siffror.

Det sagt lagras fett alltså lätt in som kroppsfett på ett överskott; det har en låg metabol kostnad för bearbetning, stimulerar inte termogenes i väsentlig omfattning, ökar inte oxidationen av fett (som protein och kolhydrater gör av sig själva s a s) etc.

Jag håller mig också definitivt mer lean med kosten du beskriver än med mer fett och det är inte alls konstigt om man faktorerar in fettbalansen, som i slutändan styr just fettinlagring.

Totalt tvärtom om förr mig :E

Överskott och 90-100 fett med moderat kolhydrater intag (200) ger mig definitivt mer "leangains" än 400 gram kolis och säg 30 fett =)

Insulinförmågan som spökar antar jag *facepalm*

Knatcharn
2013-08-10, 10:33
Totalt tvärtom om förr mig :E

Överskott och 90-100 fett med moderat kolhydrater intag (200) ger mig definitivt mer "leangains" än 400 gram kolis och säg 30 fett =)

Insulinförmågan som spökar antar jag *facepalm*

Nu verkar du ha tränat längre än jag själv men är det helt säkert att du inte blir väldigt blöt av kolhydraterna och det känns som att du då blir fetare? Det var bara en tanke.

tjing
2013-08-10, 11:11
Totalt tvärtom om förr mig :E

Överskott och 90-100 fett med moderat kolhydrater intag (200) ger mig definitivt mer "leangains" än 400 gram kolis och säg 30 fett =)

Insulinförmågan som spökar antar jag *facepalm*

Du blandar inte ihop fett och vatten nu?

tearz
2013-08-10, 11:30
Du blandar inte ihop fett och vatten nu?

Nej nej jag lagrar/binder fett på skuldror/love handels och dylikt av ett för högt kolhydrats intag :/

Blöt blir jag aldrig i princip

ddavid
2013-08-10, 12:53
Jag själv har märkt kroppens enorma förmåga att i princip vägra en viktuppgång då fettmängden hålls lägre och kolhydratsmängden hög. Förra bulken var precis tvärtom (dålig aptit) och fy tusan vilken okvalitativ massa man la på sig. Söker man runt i litteraturen finner man ju stöd för det resonemanget och är rätt logiskt vad kroppen helst lagrar om man tanker på sin metabolism:
Klart som tusan kroppen hellre väljer att para ihop 3 redan intakta fettsyror med glycerol och lagra dessa, än att slå samman 30-isch acetyl-CoA för att få fram en triglycerid som sedan kan lagras. Anabolism kostar massa onödig energi och inget kroppen gör om den inte måste.

Det jag tänker dock är på hälsobiten under bulk. Att gå upp i vikt är en påfrestning bara det, och efter ett tag försvinner ju aptiten så då blir det väldigt svårt att vräka i sig långsamma kolhydrater utan då blir det betydligt snabbare varianter. Idag äter jag uppemot 8 g kh/kg som domineras av de med högt GI. Är dessa mängder i högsta laget för vad man i längden kan hantera som styrketränare tror ni (Tjing)? Har nämligen inget inslag av cardio (frånsett promenad + cykling)
Tänker att i mitt fall där jag äter ca 4500 kcal under bulk kanske en högre fettmängd är att föredra just ur hälsosynpukt för att minska belastningen på pancreas? Fast å andra sidan - mer fett på bulk --> du blire fetare --> större påfrestning på kroppen.
Känns lite som pest eller kolera ^^ Men om man nu skulle börja äta mer fett är det väl att föredra att välja MUFA/PUFA samt MCT då dessa inte lagras lika lätt som LCT tänker jag.

Captainwide
2013-08-10, 13:02
Jag själv har märkt kroppens enorma förmåga att i princip vägra en viktuppgång då fettmängden hålls lägre och kolhydratsmängden hög. Förra bulken var precis tvärtom (dålig aptit) och fy tusan vilken okvalitativ massa man la på sig. Söker man runt i litteraturen finner man ju stöd för det resonemanget och är rätt logiskt vad kroppen helst lagrar om man tanker på sin metabolism:
Klart som tusan kroppen hellre väljer att para ihop 3 redan intakta fettsyror med glycerol och lagra dessa, än att slå samman 30-isch acetyl-CoA för att få fram en triglycerid som sedan kan lagras. Anabolism kostar massa onödig energi och inget kroppen gör om den inte måste.

Det jag tänker dock är på hälsobiten under bulk. Att gå upp i vikt är en påfrestning bara det, och efter ett tag försvinner ju aptiten så då blir det väldigt svårt att vräka i sig långsamma kolhydrater utan då blir det betydligt snabbare varianter. Idag äter jag uppemot 8 g kh/kg som domineras av de med högt GI. Är dessa mängder i högsta laget för vad man i längden kan hantera som styrketränare tror ni (Tjing)? Har nämligen inget inslag av cardio (frånsett promenad + cykling)
Tänker att i mitt fall där jag äter ca 4500 kcal under bulk kanske en högre fettmängd är att föredra just ur hälsosynpukt för att minska belastningen på pancreas? Fast å andra sidan - mer fett på bulk --> du blire fetare --> större påfrestning på kroppen.
Känns lite som pest eller kolera ^^ Men om man nu skulle börja äta mer fett är det väl att föredra att välja MUFA/PUFA samt MCT då dessa inte lagras lika lätt som LCT tänker jag.

Hur kan folk sånt här? :confused: *cry*

z_bumbi
2013-08-11, 19:10
Att mer värme avgår om man äter mer kolhydrater (i alla fall under en inledande period) är bara intressant om man tycker det är intressant att äta mer mat. Eventuellt kan en person som fryser mycket också beröras men det kanske inte är så aktuellt nu på sommaren.
Räknat på ett verkligt överskott så blir det antagligen ingen skillnad i kroppsammansättning.

krubkungen
2013-08-11, 19:44
Vad anses vara en lågt fett intag under bulk då? allt under 1g/f per kv?

Fredriiik
2013-08-12, 13:09
för det första, undvik svart/vitt tänkande. Jag ser det hela tiden.

Exempel: Fett lagras in som kroppsfett på överskott, fett gör dig fet. Givetvis handlar det om kaloriöverskott och mängder fett du äter och det är relativt och inga absoluta siffror.

Det sagt lagras fett alltså lätt in som kroppsfett på ett överskott; det har en låg metabol kostnad för bearbetning, stimulerar inte termogenes i väsentlig omfattning, ökar inte oxidationen av fett (som protein och kolhydrater gör av sig själva s a s) etc.

jag håller mig också definitivt mer lean med kosten du beskriver än med mer fett och det är inte alls konstigt om man faktorerar in fettbalansen, som i slutändan styr just fettinlagring.
+1

Reaper123
2013-08-12, 13:29
Ett lite sidospår aka off-topic...

Något jag märker tydlig skillnad på att köra "higcarb & lowfat" på träningsdagarna är att jag får en brutalt bra återhätmning och även att presationsförmågande är märkbart bättre än att köra "moderat fett & kolhydrater" 7 dagar i veckan.

Nu har jag dock svårt att på något vettigt sätt visa att detta skulle göra att jag lagrar in mindre fett under en bulk, men rimligen borde väl kroppen hellre bygga muskler om man utför träning med bättre resultat?

Samma fenomen verkar ske under deff, då jag sist faktiskt (på pappret) lyckades öka i fettfri massa under en 15 veckors viktnedgång!

Nu kan detta såklart även ha med mitt kostupplägg som helhet + näringstajmingen och träningsupplägg, men...

Något fler upplevt?

Nutrid
2013-08-12, 14:57
Hur kan folk sånt här? :confused: *cry*

Det han säger är inte så komplicerat egentligen.

Triglycerider (en sorts fett) består av en glycerol molekyl(alkohol) och 3 fettsyror kopplade till den.