handdator

Visa fullständig version : Stesolid


Notchy
2013-08-09, 20:08
Har fått Stesolid utskrivet, jag undrar kan 15-20mg om dagen göra mig beroende om jag äter det 4-5 vecka i sträck, eller krävs det längre bruk.

Angel
2013-08-09, 20:19
Har nog aldrig träffat någon patient någonsin som fått Stesolid utskrivet och sen kunnat sluta med den frivilligt. Även de som får den för "kortidsbruk". Mao, det blir du nog.

tearz
2013-08-09, 20:21
Ja du kmr bli beroende.

Jag har personligen kickat ett "benso beroende" > via recept på Xanor och etizolam

Och jag kan berätta att det absolut inte är trevligt.

Dock låg jag på bra mycket högre doser än dig.

Mitt råd. Var försiktig...Det där är "starka saker"

krubkungen
2013-08-09, 20:23
Har fått Stesolid utskrivet, jag undrar kan 15-20mg om dagen göra mig beroende om jag äter det 4-5 vecka i sträck, eller krävs det längre bruk.

Äter du 15-20mg stesolid om dagen i 4-5veckor så kan man nog garantera att du kommer utveckla beroende. 15-20mg är också rätt hög dos.

krubkungen
2013-08-09, 20:26
Har nog aldrig träffat någon patient någonsin som fått Stesolid utskrivet och sen kunnat sluta med den frivilligt. Även de som får den för "kortidsbruk". Mao, det blir du nog.

rör det sig om ett par enstaka gånger så lär det vara lugnt. men använder man det i flera veckor i följd så lär man nog bli beroende.

tearz
2013-08-09, 20:28
äter du 15-20mg stesolid om dagen i 4-5veckor så kan man nog garantera att du kommer utveckla beroende. 15-20mg är också rätt hög dos.

+1

Duran
2013-08-09, 20:31
Har nog aldrig träffat någon patient någonsin som fått Stesolid utskrivet och sen kunnat sluta med den frivilligt. Även de som får den för "kortidsbruk". Mao, det blir du nog.

Jag har lagt av frivilligt efter flera års bruk. :)

Men man ska absolut vara försiktig, tillvänjningen går snabbt och det finns risk för att man får svårt att sluta efter bara några veckor.

knuckles
2013-08-09, 20:32
Vad är det farliga i att bli beroende?

Notchy
2013-08-09, 20:33
Jag skrev fel. 4-5 dagar ska det vara, inte veckor

Notchy
2013-08-09, 20:35
Kan sägas att jag för 5-6 år sedan fick 10mg om dagen, åt 2 veckor i sträck sen slutade jag bara, tänkte mest på att dosen var lite högre nu

tearz
2013-08-09, 20:36
Jag skrev fel. 4-5 dagar ska det vara, inte veckor

He he det var en "jävla" skillnad.

Duran
2013-08-09, 20:39
Vad är det farliga i att bli beroende?

Att medicin som man börjar ta för att lindra ångest så småningom istället skapar ångest?

knuckles
2013-08-09, 20:45
Att medicin som man börjar ta för att lindra ångest så småningom istället skapar ångest?

Okej?

tjing
2013-08-09, 20:50
Stesolid är beroendeframkallande definitivt. Dessutom är den snabbt ångestlindrande vilket i sig kan ge ett snabbt psykologiskt beroende.

Ångestdämpande mediciner tycker jag inte sällan är rätt kontraproduktiva, förutom vid akuta fall och t ex missbruksavgiftning etc. De försvårar också exponeringsterapi a la KBT och dylikt.

Paperbasket
2013-08-09, 21:04
Helvete, 15-20 mg?

Arbetat som boendestödjare och 2-4 mg gjorde många med oro/ångest som glada kaniner.

Men vad Krubkungen skrev.

Kotten
2013-08-09, 21:06
Helvete, 15-20 mg?

Arbetat som boendestödjare och 2-4 mg gjorde många med oro/ångest som glada kaniner.

Men vad Krubkungen skrev.

15-20mg stesolid är inte så extremt stora mängder

RandomC
2013-08-09, 22:18
Det är inga stora doser, oavsett vad folk i tråden skriver. Nu vet vi ju inte vad du behandlas för men om det är i ångestdämpande syfte så är det inte så väldigt mycket högre än de initiala doser man brukar sätta in. Den anxiolytiska effekten påverkas inte nämnvärt av längre bruk heller, även om det ska undvikas så klart. Annars är stesolid relativt snällt att sätta ut eftersom det har en så pass lång halveringstid. Lyssna på vad din läkare säger och ta upp dina funderingar och eventuell oro om din medicinering med han eller henne.

filmjölk
2013-08-09, 23:55
Ja, du kommer att bli beroende på den tiden. Sedan kanske det inte blir jättesvårt att sluta, trots att benso är tuft att sluta med, pga att det är såpass kort tid, men du kommer definitivt vara abstinent i ett par dagar efter att pillrena är slut.

Be din läkare om råd med nedtrappning sista veckan så kommer du inte må lika kasst när du slutar.

VikG
2013-08-10, 01:32
15mg stess kan väl vara bra.. För en dödssjuk cancerpatient! Nej fan säger jag, sluta upp med knarket omedelbart om du inte vill bli beroende av skiten som alla andra ångestkärringar.

Jackman
2013-08-10, 09:41
Jobbar inom psykiatrin och 20mg stesolid är inte särskilt mycket, även om du skulle äta det upp mot 2 veckor så är jag övertygad om att du inte kommer ha några problem att sluta rakt av, nu säger jag inte åt dig att du ska proppa i dig utan detta är min erfarenhet och jag har 10 års erfarenhet. Många tror att Stesolid skapar ett beroende väldigt fort men så är inte fallet. Den mängd du nämner upp mot 1 vecka är inga som helst problem och några symtom på beroende kommer du inte få. Faktum är att väldigt många kan äta det i flera månader och sen bara sluta, långt ifrån alla får utsättningssymtom

tearz
2013-08-10, 10:22
Jobbar inom psykiatrin och 20mg stesolid är inte särskilt mycket, även om du skulle äta det upp mot 2 veckor så är jag övertygad om att du inte kommer ha några problem att sluta rakt av, nu säger jag inte åt dig att du ska proppa i dig utan detta är min erfarenhet och jag har 10 års erfarenhet. Många tror att Stesolid skapar ett beroende väldigt fort men så är inte fallet. Den mängd du nämner upp mot 1 vecka är inga som helst problem och några symtom på beroende kommer du inte få. Faktum är att väldigt många kan äta det i flera månader och sen bara sluta, långt ifrån alla får utsättningssymtom

När han startade tråden skrev han att han skulle inta 15-20 mg i 4 veckor till 5 veckor.

Och jag rent personligen hade haft problem att "gå av" då.

Men han ändrade sig och sa 3-4 dagar vilket är en jävla skillnad :)

Nej under 2 veckor är förmodligen hur coolt som helst.

Trouble
2013-08-10, 10:58
Får man fråga varifrån du fick det och för vad? Gissar att du testat atarax/lergigan/dylikt innan?

Notchy
2013-08-10, 12:18
Får man fråga varifrån du fick det och för vad? Gissar att du testat atarax/lergigan/dylikt innan?

Ångest, Atarax ja, men den medicinen är ett skämt

tearz
2013-08-10, 12:42
Ångest, Atarax ja, men den medicinen är ett skämt

Ha ha mm atarax ...bring a knife to a gunfight... typ

Som att dricka en kopp rogivande te enligt mig.

Notchy
2013-08-12, 10:19
Tog det 3 dagar på rad, märker att minnet under dessa dagar inte är 100, speciellt deraljer kommer jag inte ihåg lika bra. Minnet kanske påverkas av benso ?

RandomC
2013-08-12, 11:10
Ja, benzodiazepiner har en dosberoende påverkan på minnet, i synnerhet på inlärning av nya saker.

cAase
2013-08-12, 11:53
Tog det 3 dagar på rad, märker att minnet under dessa dagar inte är 100, speciellt deraljer kommer jag inte ihåg lika bra. Minnet kanske påverkas av benso ?

Utan tvekan, händer att jag tar 4mg ikto, det är den enda dos som biter på ångesten. Under denna dos kan jag få extrema minnesluckor, ibland minns jag inte vart jag och flickvännen åt mat, Händer också att jag knappt minns något under tiden som jag umgåtts med nära och kära under många timmar, minns enbart lite bilder och händelser.

Tar dock inte detta mer.



N4 - Carbon - Franco

Stefan J
2013-08-12, 11:58
Tog det 3 dagar på rad, märker att minnet under dessa dagar inte är 100, speciellt deraljer kommer jag inte ihåg lika bra. Minnet kanske påverkas av benso ?

Ja. Man blir faktiskt temporärt ganska dum (nå det är ju relativt och har såklart mycket att göra med utgångsvärdet, men prestationsförmågan sjunker rejält) när man håller på med benso, detta har visar sig när man gör intelligenstester.

Jobbar också inom psykiatrin. Psykologerna undviker helst att göra tester på personer som står på med bensodiazipiner och vill att de ska ha varit fria från det ett bra tag just för att man annars får falskt för låga värden annars. Det samma gäller för THC.

kalle_banan
2013-08-12, 12:24
Jag vill bara flika in att det är onödigt att ropa varg så fort någon använder benso, det är väldigt individuellt. Det finns många som kan hantera en behovsmedicinering utan problem, precis som det finns många som inte kan hantera suget eftersom ångestlindringen är så effektiv. Precis som det har sagts redan så borde inte 15-20 mg per dag i några dagar vara ett problem, och om du känner dig osäker på om du kan hantera att få några piller över kan du alltid lämna in resten till apoteket.
Om ångestproblemen kvarstår kan jag rekommendera terapi, det kan vara väldigt effektivt i längden. När vi ändå är inne på ångestlindring vill jag slå ett slag för floating. Det är en vetenskapligt testad metod som effektivt lindrar ångest, depression, stress m.m. Länk till ett gäng studier: http://kau.diva-portal.org/smash/searchlist.jsf?searchId=1
Ett klipp om floating: http://www.youtube.com/watch?v=pX3K8I5Ic2k&sns=fb