handdator

Visa fullständig version : Är detta okej av SF?


Andy.da.wohoo
2013-08-09, 17:14
En bekant på facebook hade länkat till flashback om en sak som fick mig att fundera. Kopierar in första inlägget:

GÖTEBORG När vår läsare begav sig till SF:s biograf Bergakungen på torsdagen möttes han av 20-30 muslimer i lobbyn med stora plakat med “EID” på. De försöker dela ut lappar och få kontakt med människor runt omkring. Det ska dock bli ännu värre.

Filmen hade läsaren och flickvännen betalat dyrt för. När de väl passerat lobbyn, där majoriteten även utöver propagandagruppen verkade bestå av muslimer, och slagit sig ned i salongen dyker två personer upp framför duken – normalt en anställd för att välkomna alla besökare, be dem att stänga av mobiltelefonerna etc.

Denna gång var det dock muslimer som skulle berätta om islam och hur muslimer gör under ramadan m.m. Då detta är avklarat applåderas det. Observera att detta alltså sker när besökarna redan suttit sig tillrätta och mer eller mindre påtvingas budskapet.

Kan man verkligen inte gå någonstans utan att behöva buga sig för religioner, frågar sig vår läsare.

Läsaren krävde att få tala med verkställande chef på platsen, som sade att tilltaget inte var bra men att det bara sker två gånger om året och att dom faktiskt firar Lucia också en gång per år. Detta var dock inget chefen kunde göra något åt, han menade till och med att ded påtvingade religiösa budskapet var bra.

Jag känner mig utanför i mitt eget fosterland. Som att jag borde försvinna och inte tycka något alls, skriver vår läsare.

Ytterligare en läsare har varit i kontakt med SF och fått bekräftat att detta mycket riktigt förekom.

Läs mer ...källa
http://avpixlat.info/2013/08/09/sf-p...#disqus_thread

Skit i vad personen i fråga kände och att det är avpixlat som skrivit om det, det är själva händelsen som är intressant.

Hade du tyckt det var okej om ett religiöst samfund, skit samma vad, gjorde samma sak innan din bioföreställning? Känns lite tveksamt får jag nog medge.

Vore kul att få höra koloiternas åsikter och tankar om det hela.

en stor stark
2013-08-09, 17:17
Kvittar vilken religion det var, jag skulle inte gilla det. Sen finns det ju skillnader och gråzoner men nej, jag vill inte bli påtvingad religion.

Andy.da.wohoo
2013-08-09, 17:17
Personligen tycker jag nog att det kan vara bra just för förståelsens skull. Men det blir fel då man är på en biograf för att se på bio - inte för att få en föreläsning om Islam/Kristendom/Confuscianism. I mina ögon får nog SF be om ursäkt för detta.

4623
2013-08-09, 17:18
Givetvis är det inte okej. Vill jag höra om religion uppsöker jag respektive religions sekthus.

Olegh
2013-08-09, 17:19
Absurt och självklart opassande. Tycker det är smått makalöst att de ens har mage att köra tio minuter reklam när jag har pyntat en (oftast) dyr biobiljett.

Exdiaq
2013-08-09, 17:20
I helvete heller. Retar mig redan på att behöva betala rätt rejält för en biobiljett och ändå tvingas se 10-15min reklam innan filmen börjar.

en stor stark
2013-08-09, 17:21
Varför de (kristna, muslimer och så vidare) firar vad de gör kan läras ut i skolan. På ett neutralt sätt och inte på ett sätt som är vinklat och är i stil med "detta är min religion och den är den bästa religionen". Som jag misstänker att de kan ha varit, då det ofta är så när man ska presentera sin egna religion.

Jockefoten
2013-08-09, 17:21
Ja, det är upp till SF att bestämma vad de vill reklamera. Men jag hade inte besökt biografen igen.

4623
2013-08-09, 17:24
Ja, det är upp till SF att bestämma vad de vill reklamera. Men jag hade inte besökt biografen igen.

Menar du att de reklamerar islam?

Pherall
2013-08-09, 17:24
Pinsamt.

Angel
2013-08-09, 17:31
Sjukt konstigt.

Snubben
2013-08-09, 17:32
Kvittar vilken religion det var, jag skulle inte gilla det. Sen finns det ju skillnader och gråzoner men nej, jag vill inte bli påtvingad religion.

+1

Kvittar vilken religion det är, det här inte hemma i ett civiliserat samhälle. Tro och fjanterier är en privat sak och skall så hållas.

Trouble
2013-08-09, 17:33
+1

Kvittar vilken religion det är, det här inte hemma i ett civiliserat samhälle. Tro och fjanterier är en privat sak och skall så hållas.

Visste inte att SF var statligt?

Snubben
2013-08-09, 17:33
Visste inte att SF var statligt?

.. va?

Henchman
2013-08-09, 17:36
Det är väl helt okej, så länge de gör det för att inte tjäna pengar typ. Skulle däremot känna mig som en treåring om jag hade hetsat upp mig mot det. Fast jag förstår rädslan, bomber, främlingar, stora näsor etc...

Trouble
2013-08-09, 17:37
.. va?

SF är ett privatägt bolag och bestämmer således själva vad som ska uppmärksammas/inte uppmärksammas i deras lokaler, precis som du bestämmer om du vill gå dit eller ej. Religionen är absolut en privatsak men så vore inte fallet om SF inte fick belysa den i sina lokaler.

en stor stark
2013-08-09, 17:42
Fråga: Visste man om att man skulle få höra dessa religiösa tala när man köpte biljetten?

mini
2013-08-09, 17:45
Det är väl helt okej, så länge de gör det för att inte tjäna pengar typ. Skulle däremot känna mig som en treåring om jag hade hetsat upp mig mot det. Fast jag förstår rädslan, bomber, främlingar, stora näsor etc...

Det finns andra skäl än främlingsfientlighet till att man inte vill bli påtvingad religiös propaganda utan möjlighet att bestämma själv om det är rätt tid och plats.

Hemi
2013-08-09, 17:46
Till och med på vissa hardcore-kristna ställen i Karibien har man nu förbjudit religiösa budskapp på bl a bussar vilket är förbluffande med tanke på hur religionen äger allt, forkning, skola mm. Det är långt värre än USA, så att höra detta från ett I-land är konstigt, men det är som det är antar jag, vet inget om svenska regler, möjligheter och omöjligheter.

Edit, värre än de ordentligt religiösa områdena i Sydstaterna skulle det vara.

Andy.da.wohoo
2013-08-09, 17:46
SF är ett privatägt bolag och bestämmer således själva vad som ska uppmärksammas/inte uppmärksammas i deras lokaler, precis som du bestämmer om du vill gå dit eller ej. Religionen är absolut en privatsak men så vore inte fallet om SF inte fick belysa den i sina lokaler.
Räknas inte en biograf/biosalong som allmän plats?
Fråga: Visste man om att man skulle få höra dessa religiösa tala när man köpte biljetten?

Det framgår inte någonstans vad jag kan se. Det är en avgörande faktor.

Snubben
2013-08-09, 17:47
SF är ett privatägt bolag och bestämmer således själva vad som ska uppmärksammas/inte uppmärksammas i deras lokaler, precis som du bestämmer om du vill gå dit eller ej. Religionen är absolut en privatsak men så vore inte fallet om SF inte fick belysa den i sina lokaler.

Vad i hela friden har det med saken att göra? Givet får de göra precis vad de vill om de är ett privat bolag, det hindrar inte mig från att ha en åsikt vad de bör och inte bör göra.

Varför tar du upp det? Är inte relevant då sakfrågan handlar om själva händelsen är ok, vare sig privat eller statligt.

Crippa90
2013-08-09, 17:47
Jag tycker inte det är okej, men självklart får SF göra som dom vill.

stridis
2013-08-09, 17:48
Om de vill ha en viss högtidsstämning så kan de göra det utanför biosalongen och bara säga glad al-fitr eller något i samband med tjötet om att stänga mobiltelefoner. Utöver det är dålig ton gentemot övriga som inte firar.

Jag skulle inte vilja bli pådyvlad hare krishna heller.

knuckles
2013-08-09, 17:49
Absolut inte okej. Kan man få fråga VARFÖR de gjorde så? Varför tror de att ickemuslimer bryr sig?

grytlappen
2013-08-09, 17:52
Helt sjukt att vi tillåter detta i ett land som Sverige. Känns som att alla blundar för vad Islam egentligen står för.

Tackar vet jag Finland cofffee

en stor stark
2013-08-09, 17:52
Det framgår inte någonstans vad jag kan se. Det är en avgörande faktor.

Lite så. Står det klart och tydligt att det kommer ske någon sorts religiös aktivitet så kan man väl anse att det ansvaret ligger lite på den som köper.

Men annars så ska man få det man betalar för, och har jag inte betalat för en lektion i Islam så vill jag inte ha det.

Typ.

Allan
2013-08-09, 17:54
Helt sjukt att vi tillåter detta i ett land som Sverige. Känns som att alla blundar för vad Islam egentligen står för.

Tackar vet jag Finland cofffee


Passa dig. Spårar det här ur blir det varningar och banningar till höger och vänster

Hemi
2013-08-09, 17:55
Å andra sidan om det jag skrev, det händer hela tiden i Karibien och vissa ser det som ett problem, därav förbudet. Jag vet ärligt talat inte om det finns såna förbud i andra I-länder t ex Kanada då men, det händer aldrig, vad jag vet. Nu kanske det börjar hända och man får vänja sig vid det, men jag gillar det inte.

Yes
2013-08-09, 17:56
Visst är det okej, jämlikt att gå därifrån och få pengarna tillbaka.

Allan
2013-08-09, 17:58
Dessutom, tydligen var det utannonserat. Av typen "Fira Lucia med polarna på Bio"

http://www.sf.se/kampanjer/Eid-pa-Filmstaden-Bergakungen/

en stor stark
2013-08-09, 18:00
Dessutom, tydligen var det utannonserat. Av typen "Fira Lucia med polarna på Bio"

http://www.sf.se/kampanjer/Eid-pa-Filmstaden-Bergakungen/

Ifall det var så, så blir det ju en annan fråga. Jag gillar det fortfarande inte och tycker att det är löjligt. Men att vara löjliga är en rätt vi har.

LadyG
2013-08-09, 18:01
Dessutom, tydligen var det utannonserat. Av typen "Fira Lucia med polarna på Bio"

http://www.sf.se/kampanjer/Eid-pa-Filmstaden-Bergakungen/

Dåså. Inget att gnälla om.

Andy.da.wohoo
2013-08-09, 18:02
Dessutom, tydligen var det utannonserat. Av typen "Fira Lucia med polarna på Bio"

http://www.sf.se/kampanjer/Eid-pa-Filmstaden-Bergakungen/

Då är situationen helt annorlunda.

cero
2013-08-09, 18:03
Avpixlat som skrivit en skitartikel?

Men religion pa en biograf tycker jag fortfarande ar tramsigt.

en stor stark
2013-08-09, 18:04
Sen kan man ju fortfarande tycka att det är fel av SF att tillåta detta. Även om det ändå är upp till dem.

knuckles
2013-08-09, 18:05
Dessutom, tydligen var det utannonserat. Av typen "Fira Lucia med polarna på Bio"

http://www.sf.se/kampanjer/Eid-pa-Filmstaden-Bergakungen/

Jaha men då det inte är påtvingar så är det lugnt. Kanske man kan kolla upp det före och inte dra förhastade slutsatser?

tp_88
2013-08-09, 18:08
Religionsfrihet innebär också frihet från religion, hade lämnat salongen.

Allan
2013-08-09, 18:11
Nu har inte jag varit där, men jag har varit på andra SF-biografer där ungefär samma sak skett - Naturskyddsföreningen fick prata tio minuter före The Day After Tomorrow, om klimathotet, och det var skyltat och informerat så till förbannelse. De ropade ut det i speakersystemet också, så klimatförnekarna kunde stanna utanför.

Kan tänka mig att det var ungefär på samma sätt här

stridis
2013-08-09, 18:11
@knuckles: avpixlat kollar upp saker och ting lika bra som aftonbladet så njaee.

Hemi
2013-08-09, 18:13
Jag vet inte hur det var då jag inte var där, men om det ar så att religiös propaganda (?) var utanonserad på en biograf så ser jag saken som värre, inte bättre. Så gör man på skolor i UK men eleverna får ett budskap om det nnan sen får man avböja. Aldrig i Kanada, vad jag vet. Däremot gillar jag att religion får plats, likt Kanada där man har stora fina festivaler och grejer med Islam som fokus. "Muslim Prayer" osv, vad det nu är, länge sen jag var där så saker utvecklas. Man kan inte bara låsa in eller abortera folks faith och belief heller.

tjing
2013-08-09, 18:17
Nu har inte jag varit där, men jag har varit på andra SF-biografer där ungefär samma sak skett - Naturskyddsföreningen fick prata tio minuter före The Day After Tomorrow, om klimathotet, och det var skyltat och informerat så till förbannelse. De ropade ut det i speakersystemet också, så klimatförnekarna kunde stanna utanför.

Kan tänka mig att det var ungefär på samma sätt här

Va, går det verkligen till så idag?

Har aldrig varit med om dylikt, men det låter ju helt absurt. Inte minst om det gäller religion. Jag betackar mig för information om någon religion när jag går på bio.

Hemi
2013-08-09, 18:22
Ok, så om det bara var ett firande utan "allmän" film så visst, gör vad de vil då. Man har ju rockkonsterter i Kyrkor i Frankrike så fair enough, lol

en stor stark
2013-08-09, 18:33
Man kan ju såklart fortfarande tycka att det är fel att SF stödjer ett sånt här budskap, medans man samtidigt vill att de ska ha rätten att få stödja vilket budskap de än önskar.

Allan
2013-08-09, 18:43
Tror knappt det handlar om att stödja ett budskap, det handlar väl om att få dit folk som annars inte går på bio. typ.

tp_88
2013-08-09, 18:49
Det är visst inte bara på Flashback dina inlägg försvinner, Allan. :)

Allan
2013-08-09, 18:50
Nä, jag raderade det. Tyckte inte det tillförde något

en stor stark
2013-08-09, 19:03
Tror knappt det handlar om att stödja ett budskap, det handlar väl om att få dit folk som annars inte går på bio. typ.

Ja jo säkert. Men man skulle kanske tänka annorlunda om det var någon extrem ideologi som fick stå där och prata. Visst är det tillåtet, men tycker man att det är rätt av SF att ge dessa med den extrema ideologin plats, just där?

Nu tog jag extrem ideologi för att få fram min poäng, inte för att islam nödvändigtvis kan likställas med en extrem ideologi.

qqq111
2013-08-09, 19:04
Inte okej att påtvingas islam. Och nej, man behöver inte försäkra sig med att säga "eller vilken religion som helst" istället ;)

Ristretto
2013-08-09, 19:07
Det är väl bara att välja att inte lyssna. Att tro att man ska kunna gå omkring i världen utan att bli påverkad av yttre faktorer är ju ett skämt.

Kiefz
2013-08-09, 19:08
Jag gillar ju yttrandefrihet men i övrigt skulle jag nog inte bli direkt positivt överraskad.

Men med tanke på hur mycket annan skitinformation man tvingas genomlida dagligen så förstår jag inte varför just det här betraktas som Extra upprörande. T.ex. tycker jag "Hjälp! Muslimerna tar över"-gnället är fruktansvärt tjatigt. Hör och läser ändå folk som måste uttrycka det dagligen. Omöjligt att undvika trotts att jag ytterst skeptisk till vad som sägs. För att inte tala om "Såhär äter man nyttigt"-tjockisarna på jobbet...

Allan
2013-08-09, 19:11
Här blev tydligen folk informerade i förväg om att det skulle nån sorts information. Att tomten som blev upprörd inte hade märkt det är jag inte särskilt förvånad över, hans "sort" missar rätt mycket här i världen.
Och vänta ni bara till valet nästa år, då kommer alla partier dra på ordentligt i reklamen

MasterChief
2013-08-09, 19:13
Skulle gärna vilja höra marknadsansvarig på SF beskriva vinningen på detta initiativ.

Allan
2013-08-09, 19:14
Skulle gärna vilja höra marknadsansvarig på SF beskriva vinningen på detta initiativ.

Man kan väl fråga dem på typ Fejjan?

en stor stark
2013-08-09, 19:21
Om man kollar på "SF bio" på facebook så verkar det ösa in med klagomål från personer som inte gillat denna sortens, som många sa, propaganda.

MasterChief
2013-08-09, 19:23
Man kan väl fråga dem på typ Fejjan?

Jo, men jag är intresserad av den riktiga anledningen och inte polerade facebooksvar. De är ju inte knäppgökar och största ägaren är Ratos om jag minns rätt. Jag har svårt att se vinningen, men de kan ju såklart sin bransch mycket bättre än mig. Så det skulle vara jätteintressant att läsa deras interna material som kom fram till att detta var rätt drag för att få flera besökare eller vad nu orsaken är.

Angel
2013-08-09, 19:24
Hade aldrig hört talas om Eid för några år sedan ens :0

Såg att de lyste upp empire state building grön igår med.

Exdiaq
2013-08-09, 19:25
Blev de informerade innan har de inget att gnälla över.

Wzup2u
2013-08-09, 19:35
man går på bio för att kolla film inget annat vad/vem/budksap som än hade stått där framme hade varit iritation.
tkr tom att det är irriterande med presentation av filmen.

AronP
2013-08-09, 19:38
Blev de informerade innan har de inget att gnälla över.
Blev dom det då?

Att det står på deras hemsida att dom kommer ha det på den och den filmen är inte att informera.

Loke
2013-08-09, 19:39
Jo, men jag är intresserad av den riktiga anledningen och inte polerade facebooksvar. De är ju inte knäppgökar och största ägaren är Ratos om jag minns rätt. Jag har svårt att se vinningen, men de kan ju såklart sin bransch mycket bättre än mig. Så det skulle vara jätteintressant att läsa deras interna material som kom fram till att detta var rätt drag för att få flera besökare eller vad nu orsaken är.

Jag tycker det verkar ganska enkelt. Man ringer lokala mosken, säger att man har ett förslag på ett event. Mosken skickar någon som göra själva pratet eller vad det handlar om och imamen säger åt församlingen att de borde gå på eventet. SF får pengar för varje besökare, vilket förhoppningsvis är mer än vanligt, och man behöver knappt lyfta ett finger. Jag kan se fler sätt det kan gå till på, men detta var det första jag tänkte på.

Trouble
2013-08-09, 19:40
Vad i hela friden har det med saken att göra? Givet får de göra precis vad de vill om de är ett privat bolag, det hindrar inte mig från att ha en åsikt vad de bör och inte bör göra.

Varför tar du upp det? Är inte relevant då sakfrågan handlar om själva händelsen är ok, vare sig privat eller statligt.

Såklart din åsikt är din åsikt, det säger jag inget om.

Det jag säger är att en SF-bio är en privat inrättning, det är deras privatsak.

MasterChief
2013-08-09, 19:48
Jag tycker det verkar ganska enkelt. Man ringer lokala mosken, säger att man har ett förslag på ett event. Mosken skickar någon som göra själva pratet eller vad det handlar om och imamen säger åt församlingen att de borde gå på eventet. SF får pengar för varje besökare, vilket förhoppningsvis är mer än vanligt, och man behöver knappt lyfta ett finger. Jag kan se fler sätt det kan gå till på, men detta var det första jag tänkte på.

Mmm, kanske det. Men jag tror de har tänkt några varv till innan de bjuder in muslimer till bion för att prata religion. Jag skulle även bli förvånad om jag gick till ICA och de hade ett event om partikelfysik.

Balongbubba
2013-08-09, 19:56
Snälla nån detta är 2000-talet kan vi inte bara ta och skippa hela jävla religionsskiten? Ja, det inkluderar även Islam som man av någon ingen anledning får kritisera.

älskarcola
2013-08-09, 20:05
Efterblivna. Tråkigt att man inte kommer gå på bio nå mer då.

Red Apple
2013-08-09, 20:07
En typ av organisation som brukar göra reklam för sig själva på biografer är ju banker - men då bjuder de på biljetterna som ett PR-jippo. Om man betalat för att se en film ska man givetvis inte bli påtvingad något annat (liten hint till vad jag tycker om de kommersiella reklamerna som SF kör innan varje film, utöver trailers till kommande filmer).

en stor stark
2013-08-09, 20:12
En typ av organisation som brukar göra reklam för sig själva på biografer är ju banker - men då bjuder de på biljetterna som ett PR-jippo. Om man betalat för att se en film ska man givetvis inte bli påtvingad något annat (liten hint till vad jag tycker om de kommersiella reklamerna som SF kör innan varje film, utöver trailers till kommande filmer).

Jag störs faktiskt inte av reklamen innan filmen. Jag är nog konstig på det sättet. Sen har man vant sig vid det nu, och man är alltid medveten om det när man köper biljett.

Men jag förstår vad du menar.

MasterChief
2013-08-09, 20:16
För oss 70-talister fanns en tid där bioreklamen var höjdpunkten. Man missade den aldrig. :d

Niorna
2013-08-09, 20:19
Jag tycker det verkar ganska enkelt. Man ringer lokala mosken, säger att man har ett förslag på ett event.

Eller så ringer man SF och berättar att man är redo att betala sju tusen för att få två minuter innan filmen börjar:

http://www.sfmedia.se/upload/SiteArticleFile/149/Prisblad_SALONGSEVENT_2013.pdf

Att avpixlarna är förvånade över att det år 2013 sker marknadsföring på en biograf är väl egentligen den stora nyheten?

ekmanc
2013-08-09, 20:19
Jag hade blivit djävligt irriterad oavsett om det var islam eller kristendom som gjorde en sånhär grej. Jag har betalat för att se en film inte för att få min tid bortkastad på religiös propaganda.

Wzup2u
2013-08-09, 20:25
För oss 70-talister fanns en tid där bioreklamen var höjdpunkten. Man missade den aldrig. :d

haha kolla denna bioreklam på 80talet ja dörrrrrrr
JA6cKpswIEc

Allan
2013-08-09, 20:30
För oss 70-talister fanns en tid där bioreklamen var höjdpunkten. Man missade den aldrig. :d

So gather around kidz, and hear the old folks tell...

*popcorn*

knuckles
2013-08-09, 20:31
haha kolla denna bioreklam på 80talet ja dörrrrrrr
JA6cKpswIEc

Hahahha vad är det där för snickersreklam? :laugh:

LeBron
2013-08-09, 20:44
Att folk retar upp sig till den mildaste grad att man tar sig tid att leta upp verkställande chef och skriva till tidningar dessutom, grattis. Istället för att ha förlorat ~5 min av ditt liv förlorade du säkert någon timme nu, minst.

älskarcola
2013-08-09, 20:49
Att folk retar upp sig till den mildaste grad att man tar sig tid att leta upp verkställande chef och skriva till tidningar dessutom, grattis. Istället för att ha förlorat ~5 min av ditt liv förlorade du säkert någon timme nu, minst.

Ja.. att folk engagerar sig i något dom tycker är fel. Fyfan för dom alltså!

PontusAndersson
2013-08-09, 20:54
Tycker de flesta här borde lyssna mer på vad Trouble skriver.

Verkar finnas en brist på förståelse för hur företagande i en marknadsekonomi fungerar. Kort sagt, ni får göra vad ni vill med era pengar. Vill ni inte lyssna på Islam-propaganda i en biosalong innan ni ser en film. Nej men gör något annat då!

Samma valfrihet att använda era pengar som ni vill har även företagare när de använder sin kreativitet för att locka kunder och göra er upplevelse billigare/bättre.

Frågeställningen "Är detta OK av SF?" hör inte hemma i ett fritt samhälle som Sverige. Hade ni bott i Nordkorea kanske ni som kunder hade kunnat sätta upp regler för vad SF ska göra med sin tid och pengar. Men nu gör vi som tur var inte det.

Ni kan ju omformulera er till "Vill jag lägga mina pengar på, och stötta ett företag som SF som gör si eller så" då kan jag köpa det... Men som diskussionen ser ut ovan är ju helt absurt.

Exdiaq
2013-08-09, 21:00
Tycker de flesta här borde lyssna mer på vad Trouble skriver.

Verkar finnas en brist på förståelse för hur företagande i en marknadsekonomi fungerar. Kort sagt, ni får göra vad ni vill med era pengar. Vill ni inte lyssna på Islam-propaganda i en biosalong innan ni ser en film. Nej men gör något annat då!

Samma valfrihet att använda era pengar som ni vill har även företagare när de använder sin kreativitet för att locka kunder och göra er upplevelse billigare/bättre.

Frågeställningen "Är detta OK av SF?" hör inte hemma i ett fritt samhälle som Sverige. Hade ni bott i Nordkorea kanske ni som kunder hade kunnat sätta upp regler för vad SF ska göra med sin tid och pengar. Men nu gör vi som tur var inte det.

Ni kan ju omformulera er till "Vill jag lägga mina pengar på, och stötta ett företag som SF som gör si eller så" då kan jag köpa det... Men som diskussionen ser ut ovan är ju helt absurt.

Eller tolkar du som en jävla tomte.

tearz
2013-08-09, 21:10
nej.

Trouble
2013-08-09, 21:18
Eller tolkar du som en jävla tomte.

Vad i hans nyktra inlägg är tomtigt?

Olegh
2013-08-09, 21:20
Men givetvis var frågan aldrig om det är "tillåtet" eller "lagligt". För helvete.


Är det "ok" som i lämpligt? Är det ett inslag man själv skulle kunna uppskatta? Ha förståelse för? När vore det ok? Aldrig?

Trouble
2013-08-09, 21:23
Men givetvis var frågan aldrig om det är "tillåtet" eller "lagligt". För helvete.


Är det "ok" som i lämpligt? Är det ett inslag man själv skulle kunna uppskatta? Ha förståelse för? När vore det ok? Aldrig?

Med så många halvfascistoida inlägg jag läst på kolo över tiderna så är det knappast självklart

bertbert
2013-08-09, 21:27
jo, men jag är intresserad av den riktiga anledningen och inte polerade facebooksvar. De är ju inte knäppgökar och största ägaren är ratos om jag minns rätt. Jag har svårt att se vinningen, men de kan ju såklart sin bransch mycket bättre än mig. Så det skulle vara jätteintressant att läsa deras interna material som kom fram till att detta var rätt drag för att få flera besökare eller vad nu orsaken är.

+1

frambogir
2013-08-09, 21:28
Helt ok.

LeBron
2013-08-09, 21:40
Ja.. att folk engagerar sig i något dom tycker är fel. Fyfan för dom alltså!

Tycker du varenda muslim ska gå och klaga på lucia och julfirande? "VAFAN, VARFÖR SKULLA ALLA BUTIKER HA STÄNGT RUNT DEN 24E DECEMBER HELA TIIIN"

Fritt land gäller inte bara kristna och det "svenska" utan innebär också förändrar vare sig en minoritet (SD/Kolo/rasister (<-- alla tre betyder samma sak)) vill det eller inte.

Balongbubba
2013-08-09, 21:46
Tycker du varenda muslim ska gå och klaga på lucia och julfirande? "VAFAN, VARFÖR SKULLA ALLA BUTIKER HA STÄNGT RUNT DEN 24E DECEMBER HELA TIIIN"

Fritt land gäller inte bara kristna och det "svenska" utan innebär också förändrar vare sig en minoritet (SD/Kolo/rasister (<-- alla tre betyder samma sak)) vill det eller inte.

Va? Varför ska muslimer som kommit hit till ett i grunden kristet land klaga på lucia och julfirande?

Hur kan du jämföra detta med muslimer som sprider sin propaganda i biosalonger? :smash:

Är man en rasist för att man inte gillar detta nu också? :D

Trouble
2013-08-09, 21:46
" [...] utan innebär också förändrar vare sig en minoritet vill det eller inte" - alltså, va?

Niorna
2013-08-09, 21:48
Jo, men jag är intresserad av den riktiga anledningen och inte polerade facebooksvar. De är ju inte knäppgökar och största ägaren är Ratos om jag minns rätt. Jag har svårt att se vinningen, men de kan ju såklart sin bransch mycket bättre än mig. Så det skulle vara jätteintressant att läsa deras interna material som kom fram till att detta var rätt drag för att få flera besökare eller vad nu orsaken är.

Som delägare i Ratos ser jag mycket positivt på aktiviteten. Målgruppen har en växande köpkraft. Att inte utnyttja potentialen i en stor kulturell högtid vore affärsmässigt oansvarigt -- det vore lika dumt som att inte sälja reklam under veckorna innan Julhelgen. Eventet verkar vara väl genomfört. Även en blog som Avpixlat målar upp en bild av ett harmlöst och välbalanserat event. Föreläsarna informerade biobesökarna om deras religiösa högtid vilket inte ens jag som ateist kan se skadan i.

Som biobesökare tycker jag det är positivt att en etnisk minoritet får utrymme att informera mig som svensk om deras högtider -- det är varken bättre eller sämre än reklam för ett politiskt parti, en miljöorganisation, eller en biltillverkare. Och att vad som troligen är utlandsfödda väljer att besöka en biograf vars utbud domineras av västerländsk populärkultur kan endast underlätta integrationen.

LeBron
2013-08-09, 21:55
Va? Varför ska muslimer som kommit hit till ett i grunden kristet land klaga på lucia och julfirande?

Hur kan du jämföra detta med muslimer som sprider sin propaganda i biosalonger? :smash:

Är man en rasist för att man inte gillar detta nu också? :D

Jaha, så det är helt rätt att DINA förfäder får emigrera hit men inte muslimerna? Sverige är inte kristet, vissa kristna traditioner finns kvar men det är allt vad det är, traditioner. När barn får firar julklappar så vet inte ens varför dom gör det, bara att dom gör det. Sen lär dom sig det så småningom i skolan. Så, återigen, varför ska dina traditioner vara okej men inte deras? Det är ett fritt land.

Snälla kom inte och säg "Men vadå jag får ju inte gå till arabien och fira jul" nej, för arabien är inte ett 'fritt' land. :)

Nja, får inte dom vibbarna från dig, du verkar mer åt det här hållet; :cool:

Trouble
2013-08-09, 21:57
Skulle ni även kunna införa svenskar som informerar de etniska "minoriteterna" i kungens kurva att bete sig lite mer städat då man går på bio där?

Balongbubba
2013-08-09, 22:04
Jaha, så det är helt rätt att DINA förfäder får emigrera hit men inte muslimerna?

Va? Vem har sagt att muslimerna inte får emigrera hit? :D


Sverige är inte kristet, vissa kristna traditioner finns kvar men det är allt vad det är, traditioner.

Sverige är i grunden ett kristet land och vi har än idag väldigt många traditioner vi firar som grundar sig just i kristendomen. Detta är för samhället mycket mer välkommet och normalt än muslimsk kultur, acceptera det eller inte.




När barn får firar julklappar så vet inte ens varför dom gör det, bara att dom gör det. Sen lär dom sig det så småningom i skolan. Så, återigen, varför ska dina traditioner vara okej men inte deras? Det är ett fritt land.

Återigen, för att vi i grund och botten är ett kristet land, ett kristet land som nu mer och mer rört oss mot att vara ett land UTAN religion (men som fortfarande behåller en del högtider just för samhörigheten av folket), därför är julafton MER OKEJ än släpa hit ännu fler galna påhitt.


Snälla kom inte och säg "Men vadå jag får ju inte gå till arabien och fira jul" nej, för arabien är inte ett 'fritt' land. :)

Ett "fritt land" betyder inte att man får göra vad man vill, man måste även försvara denna frihet. Skulle vi växla befolkning till 100% muslimer så skulle vi inte vara så fritt längre, och detta ett resultat av att "vi är ju ett fritt land så vi kan acceptera allt", vipps så är vi ytterligare ett destruktivt arabland cofffee


Nja, får inte dom vibbarna från dig, du verkar mer åt det här hållet; :cool:

Ja, jag har märkt det, så fort man kritiserar islam är man "rasist" och "islamofob" verkar det som, även om man är emot något så galet som mussepropaganda under bio.

Ni får gärna bo här men snälla, packa inte på oss eran stenålderskultur, vi har faktiskt lyckats bryta oss loss från kristendomen rätt bra redan, vi behöver inte ännu mer skit.

Niorna
2013-08-09, 22:06
Skulle ni även kunna införa svenskar som informerar de etniska "minoriteterna" i kungens kurva att bete sig lite mer städat då man går på bio där?

Du är ju tillräckligt smart för att förstå att det är två helt olika sakfrågor.

Trouble
2013-08-09, 22:07
Du är ju tillräckligt smart för att förstå att det är två helt olika sakfrågor.

Jag gillar mest att bråka

Niorna
2013-08-09, 22:11
Återigen, för att vi i grund och botten är ett kristet land, ett kristet land som nu mer och mer rört oss mot att vara ett land UTAN religion (men som fortfarande behåller en del högtider just för samhörigheten av folket), därför är julafton MER OKEJ än släpa hit ännu fler galna påhitt.


Som Sverigevän känner jag mig kränkt över att du förnekar Julens fornnordiska ursprung. Om det inte passar att fira midvinterblot kan du ta din religion och åka tillbaka därifrån du kom -- Jerusalem. Jag är trött på att sådana som ni släpar hit galna påhitt.

Allan
2013-08-09, 22:13
Va? Varför ska muslimer som kommit hit till ett i grunden kristet land klaga på lucia och julfirande?

Hur kan du jämföra detta med muslimer som sprider sin propaganda i biosalonger? :smash:

Är man en rasist för att man inte gillar detta nu också? :D

För det första:
Efter vad jag erfarit handlade det här inte om att "klaga" på lucia eller julfirande. Det handlade om att en sekulär muslimsk organisation tog chansen att informera om Ramadan och festen man har i slutet av den.

Man kan knappast kalla det propaganda. Jag har för övrigt aldrig nånsin hört någon muslim angripa svenska traditioner. Jag har hört talas om enstaka knäppgökar men de har då rakt inte stöd av den muslimska gruppen i sin helhet.


För det andra:
Den generella kunskapen om islam är oerhört låg i Sverige. Det finns all anledning att tro att den är lägst hos de som är högljuddast i sitt motstånd. Det minsta man kan begära är att man i vart fall vet skillnad på de olika riktningarna (vilket i och för sig kan vara mycket att begära, eftersom de flesta svenskar inte ens kan redogöra för skillnader mellan katoliker, protestanter och grekisk-ortodoxa kristna).
Att då få lära sig något om Ramadan ser jag inte som något farligt.

För det tredje:
SF är ett privat företag. De säljer sig för pengar. Gillar man inte det får man bojkotta dem. Eller på annat sätt visa konsumentmakt. Men om de ser en potential i en gruppering i samhället vore det nästintill tjänstefel att inte försöka locka dem.

Olegh
2013-08-09, 22:22
Hur långt kan man då gå när det gäller att introducera potentiellt känsliga frågor i vad folk i allmänhet skulle kalla för fel forum?

"Vill" någon egentligen höra på reklam (information i det här fallet kallar jag reklam) innan filmen? Som det är nu medger jag att jag bara sitter ner på arslet och tar emot av respekt för övriga i salongen och för att inte riskera att missa början på filmen. Men om det skulle bli värre? Jag gissar att jag skulle reagera genom att minska besöksfrekvensen eller frångå beteendet motiverat av ovannämnda två huvudskäl.

älskarcola
2013-08-09, 22:28
Tycker du varenda muslim ska gå och klaga på lucia och julfirande? "VAFAN, VARFÖR SKULLA ALLA BUTIKER HA STÄNGT RUNT DEN 24E DECEMBER HELA TIIIN"

Fritt land gäller inte bara kristna och det "svenska" utan innebär också förändrar vare sig en minoritet (SD/Kolo/rasister (<-- alla tre betyder samma sak)) vill det eller inte.

Skulle inte förvåna mig om det hänt.

MEN jag vill fan inte att NÅGON religiös jävel ska komma in i biosalongen och predika.

edit: roligt att du bara trode att jag syfta på muslimer :PppPpPP

4623
2013-08-09, 22:30
Majoriteten av människor verkar sky jehovas och radiotjänst som pesten när de kommer och knackar på. Ser inte hur detta skulle vara annorlunda?

Röda Björnen
2013-08-09, 22:32
Jag hade rest mig upp och lämnat lokalen.

Hade de berättat innan att detta skulle ske så hade jag gått med på det men om det är helt oväntat så hade jag protesterat högljutt, om jag går på bio vill jag se en film inte höra ifrån "hej jag tror på gud" berätta för mig något jag inte är intresserad av.

MVH

strikt
2013-08-09, 22:41
Nej det är inte ok.

Tänker då endast på att som biobesökare är man där för att se en film och eventuella trailers innan filmen. Har SF nu börjat göra sådana här tilltag utan att man som konsument ska ha vetskap om att sådant här förekommer så tycker jag inte att det är ok.

Skulle det nu visa sig att man får grupper som ställer sig inför publik väldigt ofta innan filmen ska börja så skulle jag se det som olämpligt eller störigt och visa vad jag tycker med plånboken och sluta gå på bio.

Låt min trailersstund få vara i fred så jag slipper lyssna på anställda som ska förklara hur civila och trevligt folk bör uppträda och visa respekt inför sina medmänniskor i omgivningen, så är jag nöjd.

Men av någon konstig anledning så måste man nu lyssna på någon teaterapa som ska tjoa till det och förklara att man ska hämta dom ifall någon stör osv. För fan, sånt här har inte behövts förut. Ett nytt fenomen bara de senaste åren. Folk borde fan skämmas för att de inte har hyfs när de är ute.


Och av någon konstig anledning vill vissa vänner aldrig åka till vissa biografer för att se en ny megarulle, endast Sergel eller Rigoletto som gäller isf. Annars kanske upplevelsen förstörs av någon konstig anledning. Själv har jag inga större problem med lite stökig publik, men ibland påfrestar det dock.

begt
2013-08-09, 22:43
För det andra:
Den generella kunskapen om islam är oerhört låg i Sverige. Det finns all anledning att tro att den är lägst hos de som är högljuddast i sitt motstånd. Det minsta man kan begära är att man i vart fall vet skillnad på de olika riktningarna (vilket i och för sig kan vara mycket att begära, eftersom de flesta svenskar inte ens kan redogöra för skillnader mellan katoliker, protestanter och grekisk-ortodoxa kristna).
Att då få lära sig något om Ramadan ser jag inte som något farligt.

För det tredje:
SF är ett privat företag. De säljer sig för pengar. Gillar man inte det får man bojkotta dem. Eller på annat sätt visa konsumentmakt. Men om de ser en potential i en gruppering i samhället vore det nästintill tjänstefel att inte försöka locka dem.

Håller med om att SF har rätt att göra som de gjorde i och med att 1) de informerade på förhand och 2) SF är ett privat företag.

Ganska nyligen har det gjorts en stor studie av Pew Research Center om muslimers attityder och åsikter om t.ex. demokrati, kvinnor, icke-trogna m.m.

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Intressant att läsa att ca 9 av 10 muslimer vill leva under sharialagar, och en del vill även att de ska gälla alla.

"If a person has never been a Muslim, and is a kafir (infidel, unbeliever), Sharia demands that he or she should be offered the choice to convert to Islam and become a Muslim; if they reject the offer, he or she may either be killed, enslaved, or ransomed if captured." --- http://en.wikipedia.org/wiki/Sharia

"Although many Muslims endorse a woman’s right to choose how she appears in public, overwhelming majorities in most regions say a wife should always obey her husband." Women's rights

-- http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Hur ska ett land som Sverige fungera med lagstiftningar som skiljer sig totalt ifrån varandra?

älskarcola
2013-08-09, 22:54
^
inb4 kaos i tråden, som snart blir borttagen.

MasterChief
2013-08-09, 22:58
Som delägare i Ratos ser jag mycket positivt på aktiviteten. Målgruppen har en växande köpkraft. Att inte utnyttja potentialen i en stor kulturell högtid vore affärsmässigt oansvarigt -- det vore lika dumt som att inte sälja reklam under veckorna innan Julhelgen. Eventet verkar vara väl genomfört. Även en blog som Avpixlat målar upp en bild av ett harmlöst och välbalanserat event. Föreläsarna informerade biobesökarna om deras religiösa högtid vilket inte ens jag som ateist kan se skadan i.

Som biobesökare tycker jag det är positivt att en etnisk minoritet får utrymme att informera mig som svensk om deras högtider -- det är varken bättre eller sämre än reklam för ett politiskt parti, en miljöorganisation, eller en biltillverkare. Och att vad som troligen är utlandsfödda väljer att besöka en biograf vars utbud domineras av västerländsk populärkultur kan endast underlätta integrationen.

Är det inte bättre att utnyttja potentialen i den målgruppen genom att helt enkelt visa filmer från arabvärlden istället för 90% Hollywood och 10% Svenskt? Jag tycker det är ett extremt märkligt samarbete. Jag som konsument går dit för att konsumera kultur. Att som ägare till verksamheten låta min upplevelse då bli kryddad med religiös propaganda är faktiskt motbjudande. Säg om du skulle gå och köpa skor och istället för att möta en säljare så måste du ta dig förbi ett gäng missionärer från Jehovas Vittnen som står i butiken, skulle det få dig att njuta av din shoppingstund?

Att SF bjuder in olika konstellationer (oavsett läggning) gör att min upplevelse av biobesöket rasar ner i botten. Jag är rätt övertygad om att de flesta tycker likadant. Jag skulle nog våga påstå att unga muslimska ungdomar också skulle tycka det var pinsamt överlag.

Röda Björnen
2013-08-09, 22:58
Kan man ifall att SF inte informerar stämma SF tänkte jag på.

MVH

Allan
2013-08-09, 23:01
Håller med om att SF har rätt att göra som de gjorde i och med att 1) de informerade på förhand och 2) SF är ett privat företag.

Ganska nyligen har det gjorts en stor studie av Pew Research Center om muslimers attityder och åsikter om t.ex. demokrati, kvinnor, icke-trogna m.m.

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Intressant att läsa att ca 9 av 10 muslimer vill leva under sharialagar, och en del vill även att de ska gälla alla.

"If a person has never been a Muslim, and is a kafir (infidel, unbeliever), Sharia demands that he or she should be offered the choice to convert to Islam and become a Muslim; if they reject the offer, he or she may either be killed, enslaved, or ransomed if captured." --- http://en.wikipedia.org/wiki/Sharia

"Although many Muslims endorse a woman’s right to choose how she appears in public, overwhelming majorities in most regions say a wife should always obey her husband." Women's rights

-- http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

Hur ska ett land som Sverige fungera med lagstiftningar som skiljer sig totalt ifrån varandra?


Nu förenklar du bortom all sans och redlighet. Läser man undersökningen ser man att det skiljer sig oerhört mellan olika muslimska länder. Vilket framgår här (http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden) och här (http://www.varldenidag.se/nyhet/2013/05/13/Muslimer-onskar-sharialagar/).

Läs också gärna vad sharia faktiskt innebär - "– De flestas uppfattning av begreppet är något helt annat än i västvärlden, där vi brukar likställa huvudstraffen, de fem straffen med amputation och så vidare, med sharia, säger professor Knut S. Vikør vid universitetet i Bergen."

Dessutom finns det ingen bas för att anta att detta också skulle vara en uppfattning som svenska muslimer har. Det framgår rätt bra av undersökningen att ju mer sekulariserat samhället är, desto mindre blir stödet för införande av sharialagar. Precis som synen på abort eller alkohol, där toleransen är oerhört hög i Bosnien eller Turkiet, och nästan obefintlig i Mauretanien.

Man ska ha klart för att den absoluta majoriteten av muslimerna i Sverige faktiskt flyttat från just den sorts religiösa extremism som de nu anklagas för att vilja sprida. Faktum är att i just Norden är muslimerna så lite religiösa att man är allvarligt oroade i arabvärlden, och gärna vill skicka missionärer hit.
Vilket påminner om när svenska kyrkan på 1800-talet blev så oroade över avkristnandet av de som flyttat till USA, att man skickade över präster dit för starta församlingar och döpa ungar.

begt
2013-08-09, 23:19
Nu förenklar du bortom all sans och redlighet. Läser man undersökningen ser man att det skiljer sig oerhört mellan olika muslimska länder. Vilket framgår här (http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden) och här (http://www.varldenidag.se/nyhet/2013/05/13/Muslimer-onskar-sharialagar/).

Läs också gärna vad sharia faktiskt innebär - "– De flestas uppfattning av begreppet är något helt annat än i västvärlden, där vi brukar likställa huvudstraffen, de fem straffen med amputation och så vidare, med sharia, säger professor Knut S. Vikør vid universitetet i Bergen."

Dessutom finns det ingen bas för att anta att detta också skulle vara en uppfattning som svenska muslimer har. Det framgår rätt bra av undersökningen att ju mer sekulariserat samhället är, desto mindre blir stödet för införande av sharialagar. Precis som synen på abort eller alkohol, där toleransen är oerhört hög i Bosnien eller Turkiet, och nästan obefintlig i Mauretanien.

Man ska ha klart för att den absoluta majoriteten av muslimerna i Sverige faktiskt flyttat från just den sorts religiösa extremism som de nu anklagas för att vilja sprida. Faktum är att i just Norden är muslimerna så lite religiösa att man är allvarligt oroade i arabvärlden, och gärna vill skicka missionärer hit.
Vilket påminner om när svenska kyrkan på 1800-talet blev så oroade över avkristnandet av de som flyttat till USA, att man skickade över präster dit för starta församlingar och döpa ungar.

"En majoritet av världens muslimer vill att sharialagar ska råda, men det finns ingen samsyn om vad det innebär. Att stena personer som begått äktenskapsbrott är en av de omtvistade frågorna." --Den andra av dina länkar.

Det känns ju oerhört betryggande att de diskuterar huruvida stening är ett lämpligt straff. Jag känner mig genast lättare om hjärtat.

Visst varierar synen på sharia, men andelen som vill ha sharia är överväldigande stor. Det står tydligt i rapportens första stycke.

Uppdrag Granskning har ju uppmärksammat många imamers undermåeliga kvinnosyn, så att påstå att vi knappt har någon extremare form av islam här är vilseledande. Vi ser också ökningar av vissa typer av brott där undermåelig kvinnosyn ligger bakom, t.ex gruppvåldtäkter.

filmjölk
2013-08-09, 23:26
Ni som stödjer det här hade fått y-frontfillingarna i en knut om SD hade kört partiinformation innan biobesöket.


Fö. får förmodligen en sådan här sak direkt motsatt effekt. En sådan här grej är så väldigt dåligt timeat i dagens samhällsklimat av muslimerna. Effekten det får är att folk skräms, får en känsla av att något stort kommer snart att hända, och att världen som de känner till snart kommer förändras drastiskt.

Niorna
2013-08-09, 23:27
Är det inte bättre att utnyttja potentialen i den målgruppen genom att helt enkelt visa filmer från arabvärlden istället för 90% Hollywood och 10% Svenskt? Jag tycker det är ett extremt märkligt samarbete. ... Säg om du skulle gå och köpa skor och istället för att möta en säljare så måste du ta dig förbi ett gäng missionärer från Jehovas Vittnen som står i butiken, skulle det få dig att njuta av din shoppingstund?

Arabvärlden har ingen filmindustri att tala om. Hollywood dominerar biokulturen globalt och det är inte något vi i Sverige kan (eller vill) göra något åt. Och varför skulle en utlandsfödd inte vilja se samma film från Hollywood som en svensk vill se? Inte ens svenskar är speciellt intresserade av svenskproducerad film.

En kontakt på biograf kostar en annonsör ungefär 3-5kr för 30 sekunder. Så per besökare är det kanske 50kr i reklamintäkter till biografen. Istället för att betala 200kr per biobiljett accepterar de flesta reklam. Om man kunde få 30% lägre pris på skor hade nog de flesta lyssnat på ett par vittnen i några minuter.

älskarcola
2013-08-09, 23:41
[QUOTE= Om man kunde få 30% lägre pris på skor hade nog de flesta lyssnat på ett par vittnen i några minuter.[/QUOTE]

Nej

Niorna
2013-08-09, 23:42
Nej

Och alla besöker inte heller biografen på grund av mängden reklam.

MasterChief
2013-08-09, 23:59
Arabvärlden har ingen filmindustri att tala om. Hollywood dominerar biokulturen globalt och det är inte något vi i Sverige kan (eller vill) göra något åt. Och varför skulle en utlandsfödd inte vilja se samma film från Hollywood som en svensk vill se? Inte ens svenskar är speciellt intresserade av svenskproducerad film.

En kontakt på biograf kostar en annonsör ungefär 3-5kr för 30 sekunder. Så per besökare är det kanske 50kr i reklamintäkter till biografen. Istället för att betala 200kr per biobiljett accepterar de flesta reklam. Om man kunde få 30% lägre pris på skor hade nog de flesta lyssnat på ett par vittnen i några minuter.

Klart arabvärlden har en filmindustri. Du sa att genom att informera om islam på biografer så ska detta locka till en ny målgrupp. Denna målgrupp kan ju dock sin islam så hur de ska lockas till biograferna bara för att någon iman står och pratar om ramadan är något jag inte förstår. I regel försöker man möta nya kundsegment genom att tillfredställa deras behov. Att låta de få uppleva de, till exempel, bästa egyptiska filmerna på en toppbiograf låter då som en rätt vettig idé. Egypten har en mycket stor och även erkänd filmindustri.

22% av alla biobesökare i Sverige såg en svensk film förra året. Så visst är svenskar intresserad av svensk film. Kanske ska kolla dina källor innan du bara säger saker?

Om det är 50kr/besökare i reklamintäkt så innebär det att branschen drar in närmare en miljard i reklamintäkter/år. Vilket stämmer rätt dåligt med tanke på att IRM säger att det var 113 miljoner. Så istället för 30% är det snarare 5%. Tror de flesta inte skulle välja att lyssna på Jehovas Vittnen i 10-15 minuter för 5% rabatt på skorna.

älskarcola
2013-08-10, 00:21
Och alla besöker inte heller biografen på grund av mängden reklam.

Värre att höra Jehova alla dar i veckan

Alfers
2013-08-10, 00:22
Spontant tänkte jag "nej fy fan i helvete" då jag inte är så värst förtjust i religion.
Men å andra sidan, om det hade varit en reklamfilm på duken som sa samma sak, hade det varit okej? Kontroveriellt, måhända. Men ingen stor grej.
Om någon hade kommit ut framför duken och sagt "drick coca cola" hade folk nog mest tyckt att det var lite spexigt med live-reklam.

Edit: röstade kanske

Pingu
2013-08-10, 00:23
Nej inte ok någonstans !

Hemi
2013-08-10, 00:45
Ni som stödjer det här hade fått y-frontfillingarna i en knut om SD hade kört partiinformation innan biobesöket.
...



Här tycker jag du påpekar någonting viktigt, fast det spelar ingen roll vilket parti du sätter in där. En religion är ien ide man sprider och försöker få folk att leva efter. Jag lever på ett ställe där religionen (kristendomen) styr över alla, mer än någon svensk skulle acceptera tror jag. Jag tror att i framtiden kommer religioner att betraktas och behandlas som just ideer.

MasterChief
2013-08-10, 00:49
Spontant tänkte jag "nej fy fan i helvete" då jag inte är så värst förtjust i religion.
Men å andra sidan, om det hade varit en reklamfilm på duken som sa samma sak, hade det varit okej? Kontroveriellt, måhända. Men ingen stor grej.
Om någon hade kommit ut framför duken och sagt "drick coca cola" hade folk nog mest tyckt att det var lite spexigt med live-reklam.

Edit: röstade kanske

Lite lättare att ignorera ett reklaminslag än en person som ställer sig framför dig och börjar köra säljsnack. Personligen vill jag inte att min bioupplevelse började med 10-15 min obligatoriska säljdemonstrationer utanför biografen.

Utöver detta så är inte islam speciellt kul faktiskt. Varför vissa sekulariserade svenskar så gärna försvarar islam i alla möjliga sammanhang är något märklig. Ännu mer märkligt att dessa svenskar överlag är vänster. Något som traditionellt ofta betytt att man inte uppskattar gamla irrationella irrläror.

Pherall
2013-08-10, 00:54
:d

YaxrQAv1S38

Stoltz
2013-08-10, 01:50
Hade det blivit informerat om innan (vilket det verkar ha blivit) så är det ju helt okej. Jag kanske inte gillar budskapet, men den friheten finns ju tack och lov, och ifall jag ville undvika det så kunde jag då stannat utanför och be personalen säga till mig när det var över.

Har varit i liknande situationer på en studentlunch i Alnarp, där jag under ett besök på en kompis skola helt plötsligt blev avbruten i maten av att Svenska kyrkan började prata. Detta var inte informerat före, och man såg hur alla som fram tills dess varit där för att ha trevligt, äta och skratta, helt plötsligt satt och skruvade obekvämt i sina stolar.

I det fallet så var jag mycket mycket irriterad över vad som skett, och hade jag blivit förvarnad så hade jag inte dykt upp över huvudtaget. Så länge det alternativet ges så tycker jag att allt är i sin ordning, för allt mellan SD och Islam och Cirkus Scott.

en stor stark
2013-08-10, 02:05
Det är, som sagt, klart att de ska ha rätten att få välja vilka de vill ha där. Frågan är väl snarare, "tycker ni att religion ska propageras på bio?". Jag vill inte ha sådant trams där oavsett vad det är och tycker SF skulle sagt nej. Däremot ska de fortfarande ha rätten att tacka ja till att propagera trams. Bara de tydligt skyltar med att det kommer visas trams innan man får se sin film.

Hur många skulle tycka det var okej om SF ville propagera någon extrem ideologi innan bion? Tänk det parti du ogillar mest, eller den ideologi du ogillar mest. Så länge det inte är medveten hets eller något liknande. De har såklart rätten att göra det, men bör de inte tacka nej för den sortens tramsiga budskap?

Så frågan är snarare "skulle SF tackat nej?" än "ska det vara förbjudet?"