handdator

Visa fullständig version : Hur lågt ska man ligga på fettet.


wilhelmblomgren
2013-08-09, 14:49
Tjenare ännu en gång alla på kolo. Jo, har googlat nu ett tag utan att hitta svar ,så jag ställer min fråga här.

Hur lågt ska man ligga på fettet för att det ska "klassas" som en lågfettdiet respektive extrem lågfettdiet? i gram alltså.

Probook
2013-08-09, 15:20
0,7-1 x kg kropssvikt

100 kg = 70-100 g fett per dag

tjing
2013-08-09, 15:35
Bra siffror faktiskt. Där jag rekommenderar att man ligger på stort överskott också, kanske närmare 0,6-0,8 dock. Lite beroende på kroppsvikt. Men kring 50-80 gram fett någonstans (mer om man väger mer).

Understiga 50 gram/dag tror jag inte är en bra idé i praktiken, fastän det inte är farligt på kort sikt.

begt
2013-08-09, 15:59
Lite broscience men som jag ser det är det nog bra att ligga lägst på 1x kroppsvikt om man inte försöker bli stenhård. Det är lättare att hålla jämnare energinivåer med mer fett.

broman
2013-08-09, 17:29
Finns det några studier som visar på hur mycket fettvikt du går upp på en fettrik kost jämte en lågfett kost när kalorierna är de samma?.

tjing
2013-08-09, 17:33
Ja.

Poängen är att fettbalansen styr uppgång i fettvikt, givet ett överskott och baserat på dess storlek; ie du kan aldrig bli fetare än ditt överskott oavsett fettintag. Vid större intag av fett och större kaloriöverskott, lagras mer fett in än om man äter mycket kolhydrater men lite fett, med ett stort kaloriöverskott. Se för övrigt re-feeds etc.

Överätningsstudier visar också tydligt att kolhydrater sällan lagras in som kroppsfett och om de gör det handlar det i regel om obetydliga mängder (ett par gram). Fett däremot lagras in väldigt väl, särskilt mättat fett.

svag74
2013-08-09, 18:01
Ja.

Poängen är att fettbalansen styr uppgång i fettvikt, givet ett överskott och baserat på dess storlek; ie du kan aldrig bli fetare än ditt överskott oavsett fettintag. Vid större intag av fett och större kaloriöverskott, lagras mer fett in än om man äter mycket kolhydrater men lite fett, med ett stort kaloriöverskott. Se för övrigt re-feeds etc.

Överätningsstudier visar också tydligt att kolhydrater sällan lagras in som kroppsfett och om de gör det handlar det i regel om obetydliga mängder (ett par gram). Fett däremot lagras in väldigt väl, särskilt mättat fett.

Vart tar överskottet som ej lagras in som fett vägen då?
Om man äter lite fett och mycket kolisar alltså, jämfört med mycket fett, på samma överskott.
Typ ökad kroppsvärme eller rinner rakt igenom eller vad?
I så fall kan man kanske säga att litet överskott med mycket fett får ungefär samma resultat som större överskott med mycket kolisar, typ?
Överskottet måste ju ta vägen nånstans, och om det inte lagras in som fett så kanske det bara är totalt onödigt, i hög-kolisar-fallet.

tjing
2013-08-09, 18:07
Har vi inte redan gått igenom detta i en tråd häromdagen?

Obligatorisk och fakultativ (brunt fett) termogenes. Glukos och höga mängder protein stimulerar UCP-aktivitet, d v s vi "bränner (delvis) av" energi till värme istället för att skapa ATP. Styrs i mångt och mycket av sympatiska nervsystemet, pulsen går upp etc när vi äter mycket mat. Och vi utvecklar mycket värme. Saker som inverkar mer eller mindre är sköldkörtelhormon, leptin, insulinkänslighet etc.

Det kostar också energi att lagra in kolhydrater som glykogen och det lagras in både i muskler och lever.

tearz
2013-08-10, 12:36
Ja.

Poängen är att fettbalansen styr uppgång i fettvikt, givet ett överskott och baserat på dess storlek; ie du kan aldrig bli fetare än ditt överskott oavsett fettintag. Vid större intag av fett och större kaloriöverskott, lagras mer fett in än om man äter mycket kolhydrater men lite fett, med ett stort kaloriöverskott. Se för övrigt re-feeds etc.

Överätningsstudier visar också tydligt att kolhydrater sällan lagras in som kroppsfett och om de gör det handlar det i regel om obetydliga mängder (ett par gram). Fett däremot lagras in väldigt väl, särskilt mättat fett.

Hmm jämnade inte fettuppgången ut sig över en längre period?

Inbillar mig sett någon studie som tydde på "snabbare" fettuppgång med mer fett i kosten men att det sedan jämnade ut sig i längden.

Dvs överskott via mycket kolhydrater > fett.