handdator

Visa fullständig version : Cookpad - Japansk vardagsmat - Vad äter vanligt folk i Japan?


Tomten
2013-08-09, 10:51
Cookpad är Japans största recept-databas, och finns nu även på engelska. Den finns tillgänglig både som websida och som en app för iphone :)

Om ni är intresserade av att laga riktig japansk mat eller bara vill veta vad som räknas som vanlig mat i japan så kolla gärna in cookpad.

Kolla in https://en.cookpad.com/

Tomten
2013-08-09, 10:53
Roligt fakta. I asien så anses kycklinbröstet vara den sämsta delen av kycklingen, och den säljs billigt i butik. Den bästa delen anses vara låren & vingarna.

F.W.Y.H
2013-08-09, 22:24
Kul sida! Angående kycklingen så förstår jag dom, då det är dom delarna som faktiskt smakar mest kyckling och är generellt sett mörast.

Forqie
2013-08-10, 01:42
Roligt fakta. I asien så anses kycklinbröstet vara den sämsta delen av kycklingen, och den säljs billigt i butik. Den bästa delen anses vara låren & vingarna.

Jag har alltid trott att priset mellan filé och t.ex lår varierar i Sverige eftersom det följer med ben i lår, vilket gör att 1kg lår inte motsvarar 1kg filé, men är det fel?

Tomten
2013-08-10, 06:25
Jag har alltid trott att priset mellan filé och t.ex lår varierar i Sverige eftersom det följer med ben i lår, vilket gör att 1kg lår inte motsvarar 1kg filé, men är det fel?

Jo det skulle jag vilja påstå. Priset styrs i huvudsak av efterfrågan. Det finns en anledning att lever, hjärta och andra mindre eftertraktade delar av kyckling knappt finnas att hitta i en svensk kyldisk.

Detsamma gäller alla slags djur. Kolla bara på nötkött. Testa bara att jämföra priset på en filé eller annan fin bit kött och en billigare styckdel, det kan skilja flera hundra kronor per kilo.