handdator

Visa fullständig version : Grönsaker - favoriter?


Snubben
2013-08-09, 09:17
Tjipp

Livsmedelverket kom ut med detta;


Topplistan
Analysen av de fyrtio populäraste grönsakerna och rotfrukterna i Sverige ger följande topplista:


Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor
Gröna bönor/haricot vert
Broccoli
Gröna ärter och sockerärter
Avokado
Vita bönor
Purjolök
Blomkål
Linser
Kikärter



ivsmedelsverkets nya analys av näringsämnen visar att flera grönsaker och rotfrukter är verkliga näringsbomber. En portion (50 gram) av färsk spenat, till exempel babyspenat, innehåller flera dagars behov av vitamin K och upp till 50 procent av det rekommenderade intaget av folat (folsyra), kalium, magnesium, selen, vitamin A, C och B6.

Hela rapporten; http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2013_livsmedelsverket_10_gronsaker_och_rotfrukter_ analys_av_naringsamnen.pdf

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Skordetider---Gronsakernas-topplista/

Så små barn, Ni äter väl era grönsaker? ;)

Dreas
2013-08-09, 09:19
Äter 1kg broccoli i veckan tillsammans med 5-700g morötter.

Blir också en avokado eller två i veckan numera.

Spenat åt jag ett tag.

Så jag verkar klara mig hyffsat :)

svag74
2013-08-09, 09:28
Tjipp

Livsmedelverket kom ut med detta;




Hela rapporten; http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2013_livsmedelsverket_10_gronsaker_och_rotfrukter_ analys_av_naringsamnen.pdf

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Skordetider---Gronsakernas-topplista/

Så små barn, Ni äter väl era grönsaker? ;)

Populäraste grönsakerna?
Låter ju som de som vi skulle köpa mest av, eller gilla mest?
I så fall borde väl minst en av paprika/salladshuvud/tomat/gurka ligga topp 10?
Eller handlar det om en topplista över nyttigaste?

Tisu
2013-08-09, 09:50
Populäraste grönsakerna?
Låter ju som de som vi skulle köpa mest av, eller gilla mest?
I så fall borde väl minst en av paprika/salladshuvud/tomat/gurka ligga topp 10?
Eller handlar det om en topplista över nyttigaste?

Det var en topplista över hur "nyttiga" de 40 mest populära "grönsakerna" är. Så paprika/salladshuvud/tomat/gurka var nog med i testet men kvalificerade sig inte för toppen av nyttighet.

FLCL
2013-08-09, 10:43
Varit riktigt dålig på att käka grönsaker hela mitt liv (tomat och gurka, thats it). Alltid gillat Broccoli men valt att inte ät det av någon anledning. Nu när jag börjat bli mer seriös med träningen har kosten fått lite tillsyn också. Äter mycket Broccoli och annat nyttigt för att försöka hålla mig frisk!

Ristretto
2013-08-09, 10:49
Jag käkar som regel 0,5-1 kg broccoli och/eller haricots verts om dagen. Otroligt gott imo.

tjing
2013-08-09, 10:52
Broccoli, blomkål, morötter, gröna ärter. Typ. Äter det varje dag.

ChrisDEFC
2013-08-09, 11:02
Broccoli, blomkål, morötter, gröna ärter. Typ. Äter det varje dag.

Kör du frysmix eller har du alltid färska grönisar hemma? Tycker att det blir dåligt så fort och har svårt att kombinera ihop det med mina måltider. Något som är jävligt gott dock är att göra en stark köttfärssås (mycket sambal ôlek) och sen koka broccoli och morötter istället för pasta och käka till.

RobinEH
2013-08-09, 11:08
Brukar äta 2kg broccoli alt. blomkål och 1kg morötter per vecka, samt ca 1,5-2kg potatis. Färsk blomkål är absolut godast.

tjing
2013-08-09, 11:16
Kör du frysmix eller har du alltid färska grönisar hemma? Tycker att det blir dåligt så fort och har svårt att kombinera ihop det med mina måltider. Något som är jävligt gott dock är att göra en stark köttfärssås (mycket sambal ôlek) och sen koka broccoli och morötter istället för pasta och käka till.

Frysta i regel, enklast så.

Kvicksilver
2013-08-09, 11:17
Har bladspenat som bas i min dagliga sallad så det känns ju bra.

WiXiAN
2013-08-09, 11:18
Finns ALLTID i min frys. Broccoli , Haricots verts , bladspenat , brysselkål , wokmix , broccolimix , sparris. Och som Ristretto sa. Äter i regel 0,5-1,5kg om dagen. Bra utfyllnad för den hungrige *flex*

svag74
2013-08-09, 11:19
Broccoli, blomkål, morötter, gröna ärter. Typ. Äter det varje dag.

Broccoli är så himla dyrt, blomkål är typ halva priset, men det finns väl bara färskt?
Vad gör man med den, blomkålen alltså?
Är väl rätt gott har jag för mig, men inte ätit på typ 15 år :D
Kanske är sånt där man köper, väntar på att det ska ligga och mogna till, och sedan har man tre dagar på sig att vräka i sig hela huvudet innan det blivit för gammalt?

svag74
2013-08-09, 11:20
Finns ALLTID i min frys. Broccoli , Haricots verts , bladspenat , brysselkål , wokmix , broccolimix , sparris. Och som Ristretto sa. Äter i regel 0,5-1,5kg om dagen. Bra utfyllnad för den hungrige *flex*

Dyr och kalorifattig utfyllnad för den mätta *gah!*
Fast nyttigt ska det ju vara sägs det ... typiskt ;)

WiXiAN
2013-08-09, 11:23
Dyr och kalorifattig utfyllnad för den mätta *gah!*
Fast nyttigt ska det ju vara sägs det ... typiskt ;)

Köper man dom billigaste frysta så är det inte farligt dyrt. ;)

tjing
2013-08-09, 11:25
Jag är så skillad att jag rör ner blomkål/broccoli/morots-mix med pasta och ketchup och äter till något annat. Jag slänger alltså ner de frysta grönsakerna i pastavattnet på slutet, häller sedan av varmvattnet och slår kallt vatten över rubbet och häller av det. Voila.

Men så är inte heller så pjåkig med mat.

svag74
2013-08-09, 11:31
Jag är så skillad att jag rör ner blomkål/broccoli/morots-mix med pasta och ketchup och äter till något annat. Jag slänger alltså ner de frysta grönsakerna i pastavattnet på slutet, häller sedan av varmvattnet och slår kallt vatten över rubbet och häller av det. Voila.

Men så är inte heller så pjåkig med mat.

Finns det mix med både blomkål och broccoli alltså?
Fast dumt det är morötter i, de är så billiga så det brukar ofta bli så att det är 70% morötter och så är det 30% av de dyra goda grönsakerna ...
Måste kika i frysdisken nästa gång.

Hmm, kan det vara denna måntro?
Står tyvärr inte innehåll, och bilden är så liten, men ser ut att vara det du beskriver. Billigt!

http://www.mathem.se/varor/broccoli-fryst/fryst-broccolimix-1-kg-eldorado

kaer
2013-08-09, 11:31
DN har samma lista som de nyttigaste:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nyttigaste-gronsakerna-ar-korade/

Edit: Hmmm det kanske redan hade avhandlats i tråden. Toplista på nyttighet ifrån de 40 populäraste grönsakerna...

svag74
2013-08-09, 11:34
Förresten, menar de att vita bönor, såna man kan köpa i tomatsås på burk (till chili con carne), är bland det nyttigaste man kan äta?

Eller gäller detta någon annan typ av färsk vit böna som man aldrig stoppat i magen?

WiXiAN
2013-08-09, 11:36
Ica Basics broccolimix innehåller broccoli , blomkål och morötter

svag74
2013-08-09, 11:44
Ica Basics broccolimix innehåller broccoli , blomkål och morötter

Aha, den borde hålla samma prisklass som eldorados då typ :)
Haken är väl bara att om man kokar broccoli så försvinner massa nyttigt i vattnet?
Enda gången jag äter broccoli är när jag gör klyftpotatis i ugn, då lägger jag in buketter där som får ugnstekas med potatisen. Borde vara opti.
Men det blir 2ggr/månad ungefär.

Snubben
2013-08-09, 11:50
DN har samma lista som de nyttigaste:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nyttigaste-gronsakerna-ar-korade/

Edit: Hmmm det kanske redan hade avhandlats i tråden. Toplista på nyttighet ifrån de 40 populäraste grönsakerna...

DN's lista är sammanställning av livsmedelsverkets rapport. :)


Jag är så skillad att jag rör ner blomkål/broccoli/morots-mix med pasta och ketchup och äter till något annat. Jag slänger alltså ner de frysta grönsakerna i pastavattnet på slutet, häller sedan av varmvattnet och slår kallt vatten över rubbet och häller av det. Voila.

Men så är inte heller så pjåkig med mat.

Mannen med kulinära färdigheter! Jag gör liknande, blir extra fint om man verkligen kan få över kallt vatten så de blir lite .. knaprigt?

Förresten, menar de att vita bönor, såna man kan köpa i tomatsås på burk (till chili con carne), är bland det nyttigaste man kan äta?

Eller gäller detta någon annan typ av färsk vit böna som man aldrig stoppat i magen?

Bra fråga, jag hittade vita bönor nu på lunchbuffén, smakade helt okej.. Borde vara något som man kan köpa i burk.. Bör väl vara samma som i vita bönor i sås..


Själv äter jag nästintill dagligen Broccoli, Haricots, Sparris, Avocado (om det finns), Morötter, Tomater, babyspenat, machete (eller hur det stavas) och selleri (från och till). Ska se om man man börja alternera med lite bönor..

Beemel
2013-08-09, 11:53
Broccoli och rödbetor *cupid*

Alexton
2013-08-09, 11:53
Den där listan gör mig glad. Äter runt 1kg edamamebönor i veckan ibland mer :d

lungan
2013-08-09, 12:29
Det diskuteras vilka som är populärast. Men vad allmänheten köper behöver de fakto inte vara det som man borde köpa rent näringsmässigt. Vilka grönsaker att att rekommendera som en bra grund?

Personligen äter jag en hel del sallad, tomater och lite morötter. I fruktväg blir det avocado, banan och äpplen.

svag74
2013-08-09, 12:33
Det diskuteras vilka som är populärast. Men vad allmänheten köper behöver de fakto inte vara det som man borde köpa rent näringsmässigt. Vilka grönsaker att att rekommendera som en bra grund?

Personligen äter jag en hel del sallad, tomater och lite morötter. I fruktväg blir det avocado, banan och äpplen.

Det verkar som de har kikat på de 40 populäraste grönsakerna, och listat dem i nyttighetsordning.
Annars kanske någon obskyr grönsak som endast finns och äts i Afrika skulle toppa listan, så är väl bättre såhär, att det som testas är vad som omsätts i våra butiker.

Fortfarande nyfiken på om vita bönor i tomatsås verkligen är supernyttiga, eller om dessa vita bönor i topp-10 på listan är helt andra bönor?

Snubben
2013-08-09, 12:40
Det verkar som de har kikat på de 40 populäraste grönsakerna, och listat dem i nyttighetsordning.
Annars kanske någon obskyr grönsak som endast finns och äts i Afrika skulle toppa listan, så är väl bättre såhär, att det som testas är vad som omsätts i våra butiker.

Fortfarande nyfiken på om vita bönor i tomatsås verkligen är supernyttiga, eller om dessa vita bönor i topp-10 på listan är helt andra bönor?

Typ denna

http://www.resdagboken.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/9/181909/519800_35949866.jpg

;)

svag74
2013-08-09, 12:42
Typ denna

http://www.resdagboken.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/9/181909/519800_35949866.jpg

;)

Där är den, den globala listettan :laugh:

krubkungen
2013-08-09, 12:44
Jag käkar som regel 0,5-1 kg broccoli och/eller haricots verts om dagen. Otroligt gott imo.

Samma här. Blir tomater en del för mig också.

svag74
2013-08-09, 12:49
Fortfarande nyfiken på om vita bönor i tomatsås verkligen är supernyttiga, eller om dessa vita bönor i topp-10 på listan är helt andra bönor?

Söker igenom fullständiga pdf:en efter "bönor", men det enda som dyker upp är gröna bönor. Vita bönor verkar inte nämnas alls i den, hur hamnade de på topp-10?

Snubben
2013-08-09, 13:12
Söker igenom fullständiga pdf:en efter "bönor", men det enda som dyker upp är gröna bönor. Vita bönor verkar inte nämnas alls i den, hur hamnade de på topp-10?

Dra ett mail och fråga.. :-)

Snubben
2013-08-09, 13:37
Då jag har tråkigt så mailade jag livsmedelsverket;

Här är konversationen!

Tusen tack för ert snabba svar! Då vet jag varför jag inte hittade det i den senaste rapporten!

Trevlig helg!

From: <dolt>
To: <dolt>
CC: Registrator@slv.se
Subject: Grönsaker, er rapport - vita bönor?
Date: Fri, 9 Aug 2013 12:27:17 +0000

Hej,

Tack för en uppmärksam kommentar. Vi har tyvärr bara resurser att analysera ett begränsat antal livsmedel varje år så för att göra listan mer heltäckande när det gäller grönsaker räknade vi även med baljväxter när vi tog fram listan. Vi analyserade baljväxter för ett par år sedan – du hittar de resultaten i rapporten ” Ägg, bönor och fullkorn”, se länk http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2010_livsmedelsverket_2_agg_bonor_fullkorn.pdf.


Med vänlig hälsning

<dolt>
Nutritionist (PhD)
Kemiska enheten 2

cid:image001.gif@01CD9732.C8D602C0
Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 43 19
www.livsmedelsverket.se


Från: <dolt>
Skickat: den 9 augusti 2013 14:12
Till: Registrator VS_SE
Ämne: Grönsaker, er rapport - vita bönor?

Hejsan

Jag läste er rapport om Skördetider - grönsakernas topplista (http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Skordetider---Gronsakernas-topplista/) och såg på plats nummer 6 så finns vita bönor men ingenstans i rapporten kan man läsa något om vita bönor, däremot finns det mycket om gröna bönor.

Är det jag som missar något eller hur kommer Ni fram till att vita bönor är bra?

Mvh
<dolt>


Ska passa på att ge en eloge till livsmedelsverket, svar inom 15-20 minuter, det är INTE dåligt! Tummen upp för er, :thumbup:


Så då vet vi det och fick en annan rapport att titta i.. *flex*

svag74
2013-08-09, 13:44
Då jag har tråkigt så mailade jag livsmedelsverket;

Här är konversationen!



Ska passa på att ge en eloge till livsmedelsverket, svar inom 15-20 minuter, det är INTE dåligt! Tummen upp för er, :thumbup:


Så då vet vi det och fick en annan rapport att titta i.. *flex*

:thumbup:

Söker i den gamla rapporten och vita bönor i tomatsås finns i alla fall inte med. Däremot konserverade vita bönor jämfört med hemkokta, och verkar som de konserverade tappar en hel del nyttigheter.

tjing
2013-08-09, 15:38
Finns det mix med både blomkål och broccoli alltså?
Fast dumt det är morötter i, de är så billiga så det brukar ofta bli så att det är 70% morötter och så är det 30% av de dyra goda grönsakerna ...
Måste kika i frysdisken nästa gång.

Hmm, kan det vara denna måntro?
Står tyvärr inte innehåll, och bilden är så liten, men ser ut att vara det du beskriver. Billigt!

http://www.mathem.se/varor/broccoli-fryst/fryst-broccolimix-1-kg-eldorado

Lidl har en bra mix med broccoli/blomkål/morötter med liten andel morötter.

Netto har också en men med mer morötter, som du är inne på.

Tobbey
2013-08-09, 15:41
Morötter är ruskigt gott, för att vara en sån där "nyttig" sak. Rivna, hela, i bitar, kokta/okokta eller bara som data-snacks på kvällen.

Broccoli är också riktigt gott och faktiskt den enda grönsak som märkbart gör mig riktigt mätt, gärna i kombination med kött.