handdator

Visa fullständig version : Dåligt att inta maltodextrin utanför träning?


sumialic
2013-08-09, 07:38
Syftar på dåligt som i ohälsosamt. Jag funderar nämligen på att inta 400g maltodextrin per dag annars fördelat på två tillfällen á 200g.

Mental
2013-08-09, 08:09
1600kcal från toksnabba kolhydrater utan samband med träning, du får gärna utveckla varför och hur du tänker.

Rahf
2013-08-09, 08:10
Ett par saker som jag direkt tänker på:

- Det är inte det bästa att inta rena, näringsfattiga kolhydrater. Insulinrespons och likartade grejer. (Broscience)

- Man blir lätt less på maltodextrin. Det blir som att dricka ett mellanting av soppa och vatten. (Empirisk erfarenhet)

- Det är bättre ur ren näringssynpunkt att få kolhydraterna från blandade källor. Förutsättningen är givetvis att man orkar äta det också.

Försöker du gå upp i vikt?

sumialic
2013-08-09, 08:40
1600kcal från toksnabba kolhydrater utan samband med träning, du får gärna utveckla varför och hur du tänker.

Billiga, lätta kalorier.

sumialic
2013-08-09, 08:41
Försöker du gå upp i vikt?

Nej, men jag behöver 3300 kalorier för att ligga på balans.

sumialic
2013-08-09, 08:42
Hur mycket fysisk aktivitet krävs för att man ska kunna trycka i sig 200g maltodextrin utan negativ hälsopåverkan?

Kvicksilver
2013-08-09, 08:53
Hur mycket fysisk aktivitet krävs för att man ska kunna trycka i sig 200g maltodextrin utan negativ hälsopåverkan?

Vad för negativ hälsopåverkan? Det är kolisar vi pratar om. Gör 200g malto att du hamnar på överskott så går du upp i vikt... vilket ju inte behöver vara negativt om det är målet.
Kolhydrater är nyttigt!

Gpajpen
2013-08-09, 08:56
Att säga att kolhydrater är nyttigt är väl lite och ta i

Kvicksilver
2013-08-09, 09:04
Att säga att kolhydrater är nyttigt är väl lite och ta i

Tja, det är ju den bästa formen av energi vid fysisk aktivitet jämfört med fett & protein. Folks rädsla för kolhydrater har nått vansinniga proportioner pga LCHF och liknande dumheter. Jag tycker det är skrämmande när man rekommenderar lågkolhydratskost till hårt tränande människor.

svag74
2013-08-09, 09:21
Och här oroar jag mig för att min dagliga 50g stora malto/dextro-blandning säkerligen är ohälsosam på sikt :D

400g ren malto liksom, njae, tveksamt.
Malto är snabbare än snabbast, det är fullständigt off the charts.
Typ 30% snabbare än dextro, som är supersnabbt i sig.
Det är inte som att käka pasta direkt, eller rostat bröd, eller annat som det brukar heta att man ska dra ner på.

Jag är skeptisk, men om du ändå kör på så skriv här igen om 10 år efter en grundlig hälsokontroll så hakar jag lätt på :hbang:

Diomedea exulans
2013-08-09, 09:28
Det finns ju andra supergoda, nyttiga grejer med massor med kalorier i. Honung, nötter, russin, grädde, t ex.

sumialic
2013-08-09, 10:00
Kan vi hålla oss till topic?

Jag tänker som Rahf skriver på insulinpåverkan och vad det kan göra i det långa loppet.

Diomedea exulans
2013-08-09, 10:58
Kan vi hålla oss till topic?

Okej, jag trodde detta var en del av topic:

Billiga, lätta kalorier.

sumialic
2013-08-09, 11:22
Okej, jag trodde detta var en del av topic:

Topic är: "Dåligt att inta maltodextrin utanför träning?"

Honung, nötter och russin är väl inte i närheten så billigt som maltodextrin? Inte heller ett lika lätt sätt att få i sig 1600 kalorier på. Det hade varit superbekvämt om man hade kunnat inta större mängder maltodextrin. Jag menar 1 minut två gånger om dagen så har man fått i sig 1600 kalorier. Bekvämt!

Men visst, finns det något i samma prisklass som maltodextrin och som antingen är gott eller bara väldigt lätt att få i sig så är jag absolut tacksam för tips :)

ddavid
2013-08-09, 11:35
Det är allt annat än nyttigt i längden med sådana mängder supersnabba kolhydrater. Framförallt om du inte ens tar dom i samband med träning. Skulle säga att samma energimängd i form av läsk skulle vara snällare mot pancreas, och läsk är fan inte bra i stora mängden. Och du vet att normal dos malto brukar vara ca 50 g va? Efter träning. Så sluta upp med dom där tankarna. Vill du ändå av någon anledning dricka hälften av ditt energibehov så välj mjölk. Då får du i dig massa näring + protein samtidigt.

svag74
2013-08-09, 11:41
Topic är: "Dåligt att inta maltodextrin utanför träning?"

Honung, nötter och russin är väl inte i närheten så billigt som maltodextrin? Inte heller ett lika lätt sätt att få i sig 1600 kalorier på. Det hade varit superbekvämt om man hade kunnat inta större mängder maltodextrin. Jag menar 1 minut två gånger om dagen så har man fått i sig 1600 kalorier. Bekvämt!

Men visst, finns det något i samma prisklass som maltodextrin och som antingen är gott eller bara väldigt lätt att få i sig så är jag absolut tacksam för tips :)

Röd mjölk (per kalori) är 50% dyrare än billig malto, fortfarande rätt billigt alltså.
Oliv/raps-olja blir istället aningen aningen billigare än malto, liksom vispgrädde.

Det billigaste du kan stoppa i dig är havregryn, då hamnar vi på knappt 1/3 av priset för malto, men havregryn mättar rätt bra tyvärr *cry*

Rahf
2013-08-09, 11:52
Sumialic: jag tror att tankesättet är att försöka göra det lättare för dig, eller hur? Problemet med maltodextrin i dem mängderna är att det knappast är hälsosamt i längden. Mitt personliga förslag är först och främst att börja byta ut dina basvaror mot mer energirika sådana. Därefter kan du börja inkludera feta såser i din mat, laga mer energirik mat, osv. Skippa inte frukost och försök åtminstone hålla tre stadiga mål mat om dagen.

Låter det som en början?

King Grub
2013-08-09, 12:18
Vad för negativ hälsopåverkan? Det är kolisar vi pratar om. Gör 200g malto att du hamnar på överskott så går du upp i vikt... vilket ju inte behöver vara negativt om det är målet.
Kolhydrater är nyttigt!

Hundratals gram glukossnabba näringsbefriade kolhydrater i vila är inte nyttigt.

sumialic
2013-08-09, 12:47
Röd mjölk (per kalori) är 50% dyrare än billig malto, fortfarande rätt billigt alltså.
Oliv/raps-olja blir istället aningen aningen billigare än malto, liksom vispgrädde.

Det billigaste du kan stoppa i dig är havregryn, då hamnar vi på knappt 1/3 av priset för malto, men havregryn mättar rätt bra tyvärr *cry*

Havregryn... där sa du något! Skulle nog lätt kunna blanda det med vatten och dricka bara. Hur reagerar kroppen på 400g havregryn per dag? För mycket fibrer?

Vad jag är ute efter är bara lätta, billiga kalorier som inte är ohälsosamt. Tyvärr har man en hög energiförbrukning och det är synd att man hela tiden måste tänka på vad man ska äta för att få i sig tillräckligt med kalorier.

sumialic
2013-08-09, 12:51
Mat för att upprätthålla sin muskulatur har blivit en för stor grej i livet bara och jag vill förenkla det så mycket som möjligt.

Tid och pengar lägger jag alltså hellre på nöje än mat och kalorier.

Kanske får jag göra en ny tråd vid ett senare tillfälle om billiga och lätta kalorier om vi inte fortsätter här, men nu har jag i alla fall fått svar på att maltodextrin är ett big no no.

Är olivolja verkligen så billigt?

ddavid
2013-08-09, 12:55
Hur reagerar kroppen på 400g havregryn per dag? För mycket fibrer?
Kroppen kommer reagera betydligt bättre än om du häver i dig motsvarande mängd malto iallafall. Mage och tarm kommer dock ge dig otrevliga toalettbesök första tiden innan den vänjer sig. Sedan skulle jag isf se till att få i mig mer omega-3 för att kompensera omega-6 i havregrynen.

Tyvärr har man en hög energiförbrukning och det är synd att man hela tiden måste tänka på vad man ska äta för att få i sig tillräckligt med kalorier.
3300 kcal för att ligga på balans skulle jag inte klassa som hög energiförbrukning. Tror att det i ditt fall helt enkelt handlar om att du måste lära dig äta lite mer fast föda. Även om du hittar ett sätt som inte är "ohälsosamt" så kommer det ändå bli besvärligt för dig att få i dig allt du behöver om du envisas med att dricka halva ditt E-behov.

svag74
2013-08-09, 12:56
Havregryn... där sa du något! Skulle nog lätt kunna blanda det med vatten och dricka bara. Hur reagerar kroppen på 400g havregryn per dag? För mycket fibrer?

Vad jag är ute efter är bara lätta, billiga kalorier som inte är ohälsosamt. Tyvärr har man en hög energiförbrukning och det är synd att man hela tiden måste tänka på vad man ska äta för att få i sig tillräckligt med kalorier.

Det blir ju över en liter havregryn, hur fan ska du få ner det? :smash:

EDIT: Olivolja är aningen billigare än malto som sagt, räknat pris/kalorier.

ddavid
2013-08-09, 12:57
Är olivolja verkligen så billigt?

En flaska är ca 7500 kcal, så ja. Nyttigt är det också.

King Grub
2013-08-09, 12:57
För mycket fytinsyra i havregryn för att dom mängderna skall vara bra.

LillisJ
2013-08-09, 12:59
Topic är: "Dåligt att inta maltodextrin utanför träning?"

Honung, nötter och russin är väl inte i närheten så billigt som maltodextrin? Inte heller ett lika lätt sätt att få i sig 1600 kalorier på. Det hade varit superbekvämt om man hade kunnat inta större mängder maltodextrin. Jag menar 1 minut två gånger om dagen så har man fått i sig 1600 kalorier. Bekvämt!

Men visst, finns det något i samma prisklass som maltodextrin och som antingen är gott eller bara väldigt lätt att få i sig så är jag absolut tacksam för tips :)

Potatis. Billigare per kcal till och med.

sumialic
2013-08-09, 13:00
Potatis. Billigare per kcal till och med.

Potatis är inte lätt att få sig!! Det är inte billigare heller.

sumialic
2013-08-09, 13:01
En flaska är ca 7500 kcal, så ja. Nyttigt är det också.

Vad kostar en flaska?

svag74
2013-08-09, 13:02
Vad kostar en flaska?

70kr/L

1L olja är 900g, så 7:80kr/100g, eller 7:80kr/900kcal.

sumialic
2013-08-09, 13:02
Det blir ju över en liter havregryn, hur fan ska du få ner det? :smash:


Det vore väl inga problem?

sumialic
2013-08-09, 13:03
70kr/L

Okej, lite dyrare än maltodextrin, men definitivt bra pris!

svag74
2013-08-09, 13:05
Okej, lite dyrare än maltodextrin, men definitivt bra pris!

Lite billigare än malto ja ...
Om du inte hittar malto för typ 35kr/kg?
Malto är inte 400kcal om du räknar så, utan brukar vara 380kcal/100g.

AronP
2013-08-09, 13:10
Lite billigare än malto ja ...
Om du inte hittar malto för typ 35kr/kg?
Malto är inte 400kcal om du räknar så, utan brukar vara 380kcal/100g.
36kr/kg?
http://shop.humle.se/malt/ovriga-extraktgivare/maltodextrin-pulver-25-kg
:)

Jag skulle inte satsa på att att sänka 1600kcal från olivolja dagligen, dels hade det varit sjukt jobbigt och dels tvivlar jag på nyttigheten.

begt
2013-08-09, 13:12
Ser inte poängen med att hitta ett livsmedel för att nå upp i 1600 kcal. Dels blir det enformigt och troligen näringsfattigt, och rör det sig om någon sockerart är det inte direkt nyttigt heller.

Billigast är olja. Svep typ 1/2 dl rapsolja, ät 60-100 g havregrynsgröt, drick 1/2 L 3% fet mjölk med Oboy. Sen typ valfri kolhydratskälla som potatis, bröd eller ris. Väldigt lätt att få i sig kalorierna också.

Ovanstående kostar under 15 kr för 1600 kcal

svag74
2013-08-09, 13:14
36kr/kg?
http://shop.humle.se/malt/ovriga-extraktgivare/maltodextrin-pulver-25-kg
:)

Jag skulle inte satsa på att att sänka 1600kcal från olivolja dagligen, dels hade det varit sjukt jobbigt och dels tvivlar jag på nyttigheten.

Din länk blir 39kr/kg, precis vad jag köper mina 1kg-paket för.
Tror det är svårt hitta mycket billigare än så, men om TS hittat för 30-35kr, och räknar på 400kcal, så kan jag förstå om han får oljan att vara aningen dyrare - annars inte.


Jag brukar själv räkna i block av 50kcal, det är smidigt, så har därför pris på allt jag äter, både i pris/vikt men även vad 50kcal kostar av varje enskild råvara, samt totalt för varje måltid.
Detta är då "mina" priser, där jag handlar.

Olivolja (900kcal/100g):
70kr/L, alltså 70kr/900g -> 7:80kr/100g.
7:80/900*50 -> 0:43kr/50kcal.

Malto (380kcal/100g):
39kr/kg, alltså 3:90kr/100g.
3:90/380*50 -> 0:51kr/50kcal.

Havregryn blir på samma sätt 0:15kr/50kcal!

sumialic
2013-08-09, 13:20
För mycket fytinsyra i havregryn för att dom mängderna skall vara bra.

Är 200g okej?

Sheogorath
2013-08-09, 13:20
36kr/kg?
http://shop.humle.se/malt/ovriga-extraktgivare/maltodextrin-pulver-25-kg
:)

Jag skulle inte satsa på att att sänka 1600kcal från olivolja dagligen, dels hade det varit sjukt jobbigt och dels tvivlar jag på nyttigheten.

Instämmer. 1,6k kcal från olja eller malto och jag hade valt malton. Men lyckligtvis behöver inte någon välja på det sättet.

sumialic
2013-08-09, 13:21
Lite billigare än malto ja ...
Om du inte hittar malto för typ 35kr/kg?
Malto är inte 400kcal om du räknar så, utan brukar vara 380kcal/100g.

Har hittat för 28kr/kg. Okej, trodde malto var 400!

sumialic
2013-08-09, 13:22
36kr/kg?
http://shop.humle.se/malt/ovriga-extraktgivare/maltodextrin-pulver-25-kg
:)

Jag skulle inte satsa på att att sänka 1600kcal från olivolja dagligen, dels hade det varit sjukt jobbigt och dels tvivlar jag på nyttigheten.

Nej 1600 kalorier från olivolja hade jag inte tänkt, way för mycket fett. Men att blanda med havregryn för att höja kalorimängden låter super.

sumialic
2013-08-09, 13:24
Din länk blir 39kr/kg, precis vad jag köper mina 1kg-paket för.
Tror det är svårt hitta mycket billigare än så, men om TS hittat för 30-35kr, och räknar på 400kcal, så kan jag förstå om han får oljan att vara aningen dyrare - annars inte.


Jag brukar själv räkna i block av 50kcal, det är smidigt, så har därför pris på allt jag äter, både i pris/vikt men även vad 50kcal kostar av varje enskild råvara, samt totalt för varje måltid.
Detta är då "mina" priser, där jag handlar.

Olivolja (900kcal/100g):
70kr/L, alltså 70kr/900g -> 7:80kr/100g.
7:80/900*50 -> 0:43kr/50kcal.

Malto (380kcal/100g):
39kr/kg, alltså 3:90kr/100g.
3:90/380*50 -> 0:51kr/50kcal.

Havregryn blir på samma sätt 0:15kr/50kcal!

Kan du inte skriva ut din prislista här, alternativt pma?

svag74
2013-08-09, 13:26
Kan du inte skriva ut din prislista här, alternativt pma?

Har den inte i sånt format, har alla mina måltider listade, och däri finns ju alla livsmedel jag använder, men har inte brytt mig om att göra någon tabell över pris/kcal med uppradade livsmedel.

sumialic
2013-08-09, 13:26
Min poäng var aldrig att hitta just ett livsmedel för att få i mig 1600 lätta kalorier. Dock hade ju malto varit extremt bekvämt om det nu hade fungerat, vilket det inte gör som jag vill.

Att blanda lika billiga livsmedel för att nå upp i samma kalorimängd gör ju inget, så länge de inte är tidskrävande och behöver tillagas något speciellt.

Nebuchadnezzar
2013-08-09, 13:29
Käka mackor med smör eller nåt. 1000 kcal på en omgång mackor med dryck ska väl gå.

sumialic
2013-08-09, 13:32
Käka mackor med smör eller nåt. 1000 kcal på en omgång mackor med dryck ska väl gå.

Mjo, käkar ganska mycket mackor som det är nu. Inga problem att få i sig 2000kcal i en sittning om det ska vara så.

Min förhoppning var väl främst på maltodextrin, hade varit så simpelt och bekvämt :) Aja, ska nog göra min egen lista på livsmedel och pris per kalori.

Tack för alla svar i alla fall!

AronP
2013-08-09, 13:40
Mjo, käkar ganska mycket mackor som det är nu. Inga problem att få i sig 2000kcal i en sittning om det ska vara så.

Min förhoppning var väl främst på maltodextrin, hade varit så simpelt och bekvämt :) Aja, ska nog göra min egen lista på livsmedel och pris per kalori.

Tack för alla svar i alla fall!

Du äter kanske mycket mackor, du vill addera 1600 kcal från malto, du ska äta 3000 någonting, äter du ingen riktig mat?

Nebuchadnezzar
2013-08-09, 14:09
Mjo, käkar ganska mycket mackor som det är nu. Inga problem att få i sig 2000kcal i en sittning om det ska vara så.

Om du får i dig nästan 2/3 av ditt intag i en sittning utan problem så känns det lite oklart varför du letar efter nödlösningar. Jag får inte i mig 2000 kcal från mackor i ett svep och då käkar jag ~4500 kcal om dagen.

sumialic
2013-08-09, 15:28
Om du får i dig nästan 2/3 av ditt intag i en sittning utan problem så känns det lite oklart varför du letar efter nödlösningar. Jag får inte i mig 2000 kcal från mackor i ett svep och då käkar jag ~4500 kcal om dagen.

För att jag vill göra det så lätt för mig som möjligt. Hade jag t.ex. haft en burk malto på mitt skrivbord på jobb som var min förhoppning så hade jag bara behövt blanda 2 shakes á 200g så hade jag fått i mig 1600 kcal. Frukost på morgonen och middag på kvällen och kalorierna hade varit lösta.

Ett alternativ är att ha en limpa bröd och smör. Vägningsprocessen blir lite mer komplicerad, priset blir antagligen dyrare och jag kommer behöva handla oftare än om jag hade haft malto.

Bröd och smör är väl inget dåligt alternativ, jag trodde bara att jag hade hittat ett bättre men det var tyvärr inte så bra att inta sådana mängder malto.


Mat för mig är för det mesta bara något som intas för näringen och muskelbibehållning. Vill jag njuta då går jag antingen på en fin restaurang eller lagar något riktigt gott själv hemma. Detta är dyrt och tidskrävande och alltså inget som kan göras för ofta.

sumialic
2013-08-09, 15:31
Du äter kanske mycket mackor, du vill addera 1600 kcal från malto, du ska äta 3000 någonting, äter du ingen riktig mat?

Nej, jag äter inte mycket riktig mat. Mest mackor och grönsaker.

begt
2013-08-09, 15:56
Som sagt 1/2 L mjölk och Oboy ger mycket kalorier. Lite rapsolja (1/2 dl) kan du svepa snabbt; där har du ca 1000 kcal.

sumialic
2013-08-09, 16:02
Som sagt 1/2 L mjölk och Oboy ger mycket kalorier. Lite rapsolja (1/2 dl) kan du svepa snabbt; där har du ca 1000 kcal.

Äter ostmackor var dag och vill helst inte äta för mycket mjölkprodukter, så mjölk är ingen höjdare.

Vad är bättre egentligen, rapsolja eller olivolja?

Sheogorath
2013-08-09, 16:29
Äter ostmackor var dag och vill helst inte äta för mycket mjölkprodukter, så mjölk är ingen höjdare.

Vad är bättre egentligen, rapsolja eller olivolja?

Rapsoljan om du tänker på fettsyrafördelningen, relaterat till en normalkost (d.v.s. en kost fattig på Omega-3). Olivoljan är godare i vissa rätter dock. Rapsoljan är neutral i smaken.

svag74
2013-08-09, 16:41
Rapsoljan om du tänker på fettsyrafördelningen, relaterat till en normalkost (d.v.s. en kost fattig på Omega-3). Olivoljan är godare i vissa rätter dock. Rapsoljan är neutral i smaken.

Kommer inte ihåg vem/vilka det var, men några väldigt kunniga här inne har sagt att olivolja är att föredra.
Dels innehåller rapsolja något onyttigt, och dels var olivolja nyttigare av någon anledning. Man skulle inte stirra sig blind på just omega-3 i rapsen alltså.
Kan ha varit Eddie Vedder och/eller någon annan.
Fast kanske är inaktuellt nu och det har svängt igen ...

Kör själv med olivolja sedan något år i alla fall.

Nephelite
2013-08-09, 16:44
Köp strösocker istället :P

svag74
2013-08-09, 16:50
Köp strösocker istället :P

Kollar min mattabell, 0:16kr/50kcal, 1 öre dyrare än havregryn.
Så billigt som fan är det, men jäklar vilken bukfetma/fettlever han lär få :d
Lär inte var så gott heller, fy fan att svepa så mycket socker *spy*

AronP
2013-08-09, 17:00
Nej, jag äter inte mycket riktig mat. Mest mackor och grönsaker.
Då skulle jag se till att äta lite riktigt mat som inte bara innehåller snabba carbs.

Kollar min mattabell, 0:16kr/50kcal, 1 öre dyrare än havregryn.
Så billigt som fan är det, men jäklar vilken bukfetma/fettlever han lär få :d
Lär inte var så gott heller, fy fan att svepa så mycket socker *spy*
Jag hittar strösocker för 12,45kr/kg och havregryn för 18,63kr/kg och då är det mer energi i socker men jag kollade bara snabbt online.

svag74
2013-08-09, 17:02
Då skulle jag se till att äta lite riktigt mat som inte bara innehåller snabba carbs.


Jag hittar strösocker för 12,45kr/kg och havregryn för 18,63kr/kg och då är det mer energi i socker men jag kollade bara snabbt online.

Jag köper 1.5kg havregryn för 16kr.
Kan hända socker blir aningen billigare om man köper stort paket, har inget riktigt uppdaterat pris på socker ser jag eftersom jag typ aldrig köper det.

AronP
2013-08-09, 17:05
Jag köper 1.5kg havregryn för 16kr.
Kan hända socker blir aningen billigare om man köper stort paket, har inget riktigt uppdaterat pris på socker ser jag eftersom jag typ aldrig köper det.

Listan är inte bulletproof alltså ;)

Men vem är jag att prata, jag kollar knappt energin på några av min kolhydrater. Kanske proteinet.

svag74
2013-08-09, 17:09
Listan är inte bulletproof alltså ;)

Men vem är jag att prata, jag kollar knappt energin på några av min kolhydrater. Kanske proteinet.

Nej det är min hemgjorda "excelfil" för privat bruk, som ibland släpar efter på något livsmedel.
Men ger ändå bra koll och smidigt att enkelt hålla koll på kalorier och priser och allt räknas ut av sig självt.
Finns väl färdiga på nätet, men då får man kanske inte exakt för just det märke man själv köper, eller priset i just sin egna butik.

Har räknat socker på 13kr/kg, vilket troligen stämmer om man köper 1kg-paket - nånstans där i krokarna hamnar sockret ändå.
Men både socker och havregryn är i stort sett gratis så en krona upp/ner på kg-priset märks inte i slutändan.

Sverker
2013-08-09, 17:21
Kommer inte ihåg vem/vilka det var, men några väldigt kunniga här inne har sagt att olivolja är att föredra.
Dels innehåller rapsolja något onyttigt, och dels var olivolja nyttigare av någon anledning. Man skulle inte stirra sig blind på just omega-3 i rapsen alltså.
Kan ha varit Eddie Vedder och/eller någon annan.
Fast kanske är inaktuellt nu och det har svängt igen ...

Kör själv med olivolja sedan något år i alla fall.

Det var nog för att rapsoljan innehåller 30 % fleromättat fett. Perfekt för någon som tar en klick majonäs men knappast för någon som vill vräka i sig kalorier. Blir lätt för mycket fleromättat fett. Olivoljan är bättre eftersom den innehåller mycket mindre fleromättat fett men mer omättat fett.

Diomedea exulans
2013-08-09, 18:26
Topic är: "Dåligt att inta maltodextrin utanför träning?"

Honung, nötter och russin är väl inte i närheten så billigt som maltodextrin? Inte heller ett lika lätt sätt att få i sig 1600 kalorier på. Det hade varit superbekvämt om man hade kunnat inta större mängder maltodextrin. Jag menar 1 minut två gånger om dagen så har man fått i sig 1600 kalorier. Bekvämt!

Men visst, finns det något i samma prisklass som maltodextrin och som antingen är gott eller bara väldigt lätt att få i sig så är jag absolut tacksam för tips :)

Iofs, grädde, honung, nötter och russin är ju dyrare, så det var ett dåligt förslag, och därmed off topic, nu när du säger det. Men men, jag höjde min postcount iallafall.

LillisJ
2013-08-09, 18:32
Potatis är inte lätt att få sig!! Det är inte billigare heller.

8kr/kg

1kg = 780kcal

5kg potatis för priset av 1kg malto

5kg potatis = 3900kcal

1kg malto = 3780kcal

Väldigt lätt att trycka i sej om man tillagar rätt, och framförallt bra näring :)

Nebuchadnezzar
2013-08-09, 18:43
Väldigt lätt att trycka i sej om man tillagar rätt, och framförallt bra näring :)


RESULTS:

There were significant differences in satiety both within and between the six food categories. The highest SI score was produced by boiled potatoes (323 +/- 51%) which was seven-fold higher than the lowest SI score

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104


Specifikt kokt potatis förvisso, men oavsett alternativ tillagning lär de inte gå från att mätta 3 gånger så bra som vitt bröd till att vara "lätt att trycka i sej" relativt andra livsmedel.

Wzup2u
2013-08-09, 19:16
blanda i malto i käket ex vis i ris grytor osv =) extra kcal i maten easy =)

Blanca
2013-08-09, 19:46
8kr/kg

1kg = 780kcal

5kg potatis för priset av 1kg malto

5kg potatis = 3900kcal

1kg malto = 3780kcal

Väldigt lätt att trycka i sej om man tillagar rätt, och framförallt bra näring :)

+1!
Mixa skiten och drick. Blanda i lite mjölk så har du lättflytande potatismos.

arogen
2013-08-10, 08:18
Nu har jag inte läst hela diskussionen, men man borde ju hellre äta kolhydraterna i matväg istället. Tryck mer bröd/pasta/ris/gryn, vilket ger andra viktiga både proteiner och vitaminer/mineraler. Att dricka 100g malto utan att träna verkar konstigt, jag skulle bli helt till mig av taggning och bara få lust att springa jorden runt typ. Äter jag kolhydraterna däremot, ligger ofta på 150g kolhydrater på mina frukostar, blir det bättre. Jag får extrem taggning, men det är mer långsamma kolhydrater och jag kan hålla taggning och bra med energi under många timmar. Det gör att jag kan äta frukost vid 7-8 och träna vid 10-11 och ändå mosa som fasen på gymmet i 2 timmar. Så satsa på mer mat, tänj magsäcken en aning om du inte orkar äta stora mängder!