handdator

Visa fullständig version : Feta ben!


b1ff
2004-03-04, 22:39
Hej hej. Hoppas jag postat rätt nu men annars får väl en moderator som är snäll släpa iväg ämnet till det rätta rummet.

Nu är det så här. Har tränat seriöst nu sen Januari och det flyter på bra. Ökar på på löpande band i olika övningar vilket är skitkul :D . Tränar även ben en gång i veckan men tycker det är sådär kul men det är ju ändå ett måste då jag har "väldans" smala ben ( tycker jag iaf ). Stör mig på det och skulle döda för lite fetare lår ( vaderna är ok men får gärna bli större ). Hur ska jag nu bäst gå till väga för att göra dom fetare? Är så rädd att dom ska bli små gentemot min överkropp.. Är rätt bredaxlad och jag tycker redan att de ser lite dum ut.. Som det är nu äter jag bra ( tror jag ) och kör:

5*8 Benpress
4*8 Liggande bencurl
4*8 Vadpress

Sen är fyller jag 17 i år. Är 183 cm och väger 77 kg ungefär. Hum har spelat fotboll i 12 år men la av i Januari pga tidsbrist men kommer nog dra igång igen på söndag och bara köra 1 el 2 träningar i veckan istället för den elitsatsningen klubben bedriver på oss. Vet inte om dett var viktigt men bättre med för mycket skrivet än för lite...

Hoppas nu ni kan hjälpa mig att göra mina ben fetare!

Marre-Sthlm
2004-03-04, 22:42
Originally posted by b1ff
Hej hej. Hoppas jag postat rätt nu men annars får väl en moderator som är snäll släpa iväg ämnet till det rätta rummet.

Nu är det så här. Har tränat seriöst nu sen Januari och det flyter på bra. Ökar på på löpande band i olika övningar vilket är skitkul :D . Tränar även ben en gång i veckan men tycker det är sådär kul men det är ju ändå ett måste då jag har "väldans" smala ben ( tycker jag iaf ). Stör mig på det och skulle döda för lite fetare lår ( vaderna är ok men får gärna bli större ). Hur ska jag nu bäst gå till väga för att göra dom fetare? Är så rädd att dom ska bli små gentemot min överkropp.. Är rätt bredaxlad och jag tycker redan att de ser lite dum ut.. Som det är nu äter jag bra ( tror jag ) och kör:

5*8 Benpress
4*8 Liggande bencurl
4*8 Vadpress

Sen är fyller jag 17 i år. Är 183 cm och väger 77 kg ungefär. Hum har spelat fotboll i 12 år men la av i Januari pga tidsbrist men kommer nog dra igång igen på söndag och bara köra 1 el 2 träningar i veckan istället för den elitsatsningen klubben bedriver på oss. Vet inte om dett var viktigt men bättre med för mycket skrivet än för lite...

Hoppas nu ni kan hjälpa mig att göra mina ben fetare!

AAAHHHH *skriker av fasta*
Du vill bygga BEN men har INTE knäböj, va e detta?
För att bygga ben är knäböj A och O, shit i alla som tycker du e klen för du tar lite i den. Den är ett måste.
Bara å lassa på å kämpa
:bpump: :bpump: :bpump:

Shadow Warrior
2004-03-04, 22:47
Originally posted by b1ff
Hej hej. Hoppas jag postat rätt nu men annars får väl en moderator som är snäll släpa iväg ämnet till det rätta rummet.

Nu är det så här. Har tränat seriöst nu sen Januari och det flyter på bra. Ökar på på löpande band i olika övningar vilket är skitkul :D . Tränar även ben en gång i veckan men tycker det är sådär kul men det är ju ändå ett måste då jag har "väldans" smala ben ( tycker jag iaf ). Stör mig på det och skulle döda för lite fetare lår ( vaderna är ok men får gärna bli större ). Hur ska jag nu bäst gå till väga för att göra dom fetare? Är så rädd att dom ska bli små gentemot min överkropp.. Är rätt bredaxlad och jag tycker redan att de ser lite dum ut.. Som det är nu äter jag bra ( tror jag ) och kör:

5*8 Benpress
4*8 Liggande bencurl
4*8 Vadpress

Sen är fyller jag 17 i år. Är 183 cm och väger 77 kg ungefär. Hum har spelat fotboll i 12 år men la av i Januari pga tidsbrist men kommer nog dra igång igen på söndag och bara köra 1 el 2 träningar i veckan istället för den elitsatsningen klubben bedriver på oss. Vet inte om dett var viktigt men bättre med för mycket skrivet än för lite...

Hoppas nu ni kan hjälpa mig att göra mina ben fetare!

Du måste naturligtvis öka massa på benen, här är ett bra upplägg:

Knäböj med stången frampå 2x8* 4x8 (samma vikt på alla set)
Sittande Lårcurl 1x6, 1x15
Benspark 1x6, 1x25
Sittande Vadpress trippel dropset
Stående Vadpress med Raka ben 1x8 (stretcha djupt)

Du kan givetvis köra Benpress eller vanliga knäböj som första övning om du vill.

b1ff
2004-03-04, 22:50
Marre-Sthlm, dom är smala ( tycker jag ) men ack inte klena :smokin: . Men jag har alltid vart rädd för knäböj men får la börja med det om det är nödvändigt?


Shadow Warrior, hur går benspark till? Sen har jag hört att sittande lårcurl är värdelöst och bara benen snygga, är det fel?

Munter
2004-03-04, 22:51
Marre-Sthlm: Zip it, man kan bygga ohyggligt bra ben utan knäböj. Det är en ruskigt bra övning men inte den enda som finns, seru. Har själv byggt upp nästan all benvolym utan knäböj.

B1ff: Du har bara kört i 3 månader, ökningarna kommer. Kör böj, benpress, utfall och lårsparkar och glöm inte baksidan (raka marklyft, lårcurl)

Pez
2004-03-04, 23:00
Originally posted by Munter
Marre-Sthlm: Zip it, man kan bygga ohyggligt bra ben utan knäböj. Det är en ruskigt bra övning men inte den enda som finns, seru. Har själv byggt upp nästan all benvolym utan knäböj.

B1ff: Du har bara kört i 3 månader, ökningarna kommer. Kör böj, benpress, utfall och lårsparkar och glöm inte baksidan (raka marklyft, lårcurl)

Håller med till punkt och pricka..

Styrketräning är inte sporten för den som är otålig, det tar tid att bygga muskler...

/pez

Shadow Warrior
2004-03-05, 08:37
Originally posted by b1ff
Shadow Warrior, hur går benspark till? Sen har jag hört att sittande lårcurl är värdelöst och bara benen snygga, är det fel? [/B]

Jag tycker Sittande lårcurl ger en gämnare belastning och är deffetivt ingen sämre övning för baksida ben är liggande lårcurl eller stående lårcurl.

Benspark gör du i en bensparksmaskin:

Slartibartfast
2004-03-05, 11:22
Originally posted by Munter
Marre-Sthlm: Zip it, man kan bygga ohyggligt bra ben utan knäböj. Det är en ruskigt bra övning men inte den enda som finns, seru. Har själv byggt upp nästan all benvolym utan knäböj.


Bump that!

m1cke
2004-03-05, 11:53
Kör vadpress ordentligt.

Tryck upp så långt det går, stanna i 2 sekunder, går ner så långt det går och stanna där i 2 sekunder.
Kör 3 *8 på det. Jag kör utan skor för att främst komma längre ner, men tror att jag kommer lite högre oxå..

Sittande vadpress testa att vinkla fötterna, så tårna pekar inåt och utåt. (i olika set förstås)
På det kör jag 2 * 8 på varje övning (tå ut och tå in) (tot 4*8)

Har börjat köra det passet 2 gånger/vecka. Måndag och Torsdag.
Det fungerar bra för mig.

Marre-Sthlm
2004-03-05, 19:46
knäböj är den skönaste, tar på hela benen.
What ever u say i will still belive in Squats ;) :D

b1ff
2004-03-05, 20:53
Så:

Benpress alt. Knäböjj
Benspark
Bencurl
Sittande/Stående vadpress

Duger mer än väl? Naturligtvis vet jag att det tar tid men jag när det väl ger resultat vill jag ha 2 köttiga betar som inte går av för hacker.

Fatalist
2004-03-06, 12:49
Originally posted by b1ff
Så:

Benpress alt. Knäböjj
Benspark
Bencurl
Sittande/Stående vadpress

Duger mer än väl? Naturligtvis vet jag att det tar tid men jag när det väl ger resultat vill jag ha 2 köttiga betar som inte går av för hacker.


Jag är med på knäböjar-sidan, otroligt skön övning!


Go for knee-bend :D

b1ff
2004-03-06, 17:48
Originally posted by Fatalist



Jag är med på knäböjar-sidan, otroligt skön övning!


Go for knee-bend :D

Men ser mitt "nya" upplägg bra ut i övrigt då?

z_bumbi
2004-03-06, 18:03
Originally posted by b1ff
Så:

Benpress alt. Knäböjj
Benspark
Bencurl
Sittande/Stående vadpress

Duger mer än väl? Naturligtvis vet jag att det tar tid men jag när det väl ger resultat vill jag ha 2 köttiga betar som inte går av för hacker.

Det ser bra ut, det går att variera träningen i all oändlighet och de flesta har ju sitt sätt.

Vet du inte hur man kör knäböj samt inte har någon person som som visar dig hur du ska göra så bygger du bättre med en benpress enligt mig. Då slipper du nämligen tillbringa massor av tid hos en naprapat för att du har fått ont i ryggen. :D

Har du någon som hjälper dig så är det ju bara att tacka och ta emot men det går som många redan har skrivit att bygga bra utan böj, senare kan det väl vara smart att leta upp någon som hjälper till med böjen för att få variation men det är ju ingen brådska.

Fartman
2004-03-07, 01:09
Originally posted by Fatalist

Go for knee-bend :D

nå, det heter faktsikt "squat" på engelska.

förövrigt håller jag med bumbi, har du bra teknik i böjen är den gud.. annars är benpressen bättre.

Ahl
2004-03-07, 04:41
jag kör enbart knäböj, det finns inte benpress i min värld

stenis
2004-11-12, 14:21
Använder denna tråd, vad tycker ni om detta benpass:

Benpress: 5x8 (alt. knäböj, men jag kan inte riktigt tekniken så jag tänkte att då är nog benpressen bättre?)
Liggande bencurl: 4x8
Benspark: 4x8
Sittande bencurl: 4x8
Sittande Vadpress: 5x8
Stående Vadpress: 5x8

mvh stenis

Legance
2004-11-12, 15:19
knäböjj / benpress
raka marklyft
utfall
benspark

detta bygger ben som på en gammal arbetarhäst :>:>>

brukar variera schemat lite me dessa övningar händer ibland nåt set bencurl men tycker inte den gör för mkt nytta

-AG-
2004-11-12, 15:33
5*8 Benpress
4*8 Liggande bencurl
4*8 Vadpress


Hoppas nu ni kan hjälpa mig att göra mina ben fetare!

Du kan börja med att lägga in lite lätta böjar för att träna in tekniken. Oavsett om du avser att bygga massa med benpress eller ej kan det vara bra att kunna knäböj så att du kan variera med fler tunga övningar. Kom ihåg att köra relativt djupt, både i knäböj och benpress. Inte för djupt, utan så djupt som din smidighet tillåter så att stilen är bra. Skynda långsamt!

gTab
2004-11-12, 17:06
Detta pass kör jag och benen växer som fan!

3*6 Knäböj
3*6 Stelbenta Marklyft
3*6 Bencurl
3*6 Benspark
3*6 Benpress
3*6 Vadpress i Smith

:D

physique
2004-11-12, 17:31
Jag kör bara knäböj och stela mark. Mina lår har växt 9 cm på ett halvår. Nästan lika mycket som bröstet... suck

feta ben :furious:

lauria
2004-11-12, 18:47
Knäböj 3set
Knäböj med en bänk bakom 4set
Benpress 4set
Benspark 4set, varav två sista setten är droppset
Liggande lårcurl 4set
Ståendel årcurl i cabel 4set
Sittande vadpress 6set
Enbens vadpress i benpressen 6set

:thumbup:

Så kör jag och tycker att benen växer lite efter varje pass :rolleyes: :MrT:

b1ff
2004-11-12, 23:07
Det är ingen idé ni citerar mig och skäller på mig. Tråden är gammal som gatan och knäböj är idag basen i mitt benpass :)