handdator

Visa fullständig version : styrketräna? kost? tips? nyligen gått ner ~35kg


kindeborg
2013-08-09, 02:55
FET WALL OF TEXT, tack till er som orkar läsa.. även om det kanske är mycket onödigt skit..

Hej! Vet inte riktigt vad jag skulle ta för rubrik, men det där får duga.. Har länge funderat på att göra den här tråden, men har väntat ett tag och försökt själv, men lite tips inför min höst kan väl alltid vara bra, tänkte dessutom starta en träningsblogg, då jag har sådan jävla MOTIVATION just nu!

Men kan väl berätta lite om min viktnedgång till att börja med... Det hela började på nyårsdagen, eller ja egentligen veckan innan, var ju överviktig, vägde runt 120 kg, och ville gå ner 30kg innan min födelsedag, så bestämde mig att fullfölja mitt nyårslöfte för en gångs skull, väga 90kg den 13 juni..

Var jävligt tufft i början, men jag fortsatte kriga. Här är en före/efter bild tagen 2 juni: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn2/970750_10151444178775233_990938070_n.jpg

Diet; äta mindre, gå till gymmet varje dag.. åt mest wok/kött.. alltså ingen speciell diet, äta mindre och röra mer på mig

Väger idag (9 augusti) 84-85kg, 192cm lång.. så har iallafall ett normalt BMI! Och jag är jävligt stolt över min viktnedgång, målet över sommaren var att behålla min nya vikt, vilket jag lyckats ganska bra med, då jag gått ner några kilon till, samtidigt som jag haft relativt kul sommar med polare, alkohol och fest..

Nog om det förflutna kanske.. dags att gå framåt, för om jag är nöjd med min nya kropp så blir svaret nej, även om jag mår mycket bättre idag och mitt självförtroende är på topp, så vill jag nu lägga på mig muskelmassa, förhoppningsvis träna bort överflödigt skinn/fett och få en någorlunda shyst kropp till sommaren 2014, vet att bygga muskler går inte snabbt. Men har vissa problem på vägen, och kanske är det någon som vart i samma sits som mig här, som kan hjälpa mig

Mitt första stora problem är min rädsla, SÅ JÄVLA RÄDD för att gå upp i vikt, vill aldrig tillbaka dit jag var förut, då jag även nog har ganska lätt att gå upp i vikt numera... Däremot har jag tagit in tips jag hittat på google, men skriver jag upp hur en vanlig dag ser ut för mig, så vet jag att ni kommer skriva att det är för lite, jag är också nojig över all mat, och så fort jag stoppar i mig en pizza eller något annan skräpmat/godis/chips/alkohol som händer ibland så får jag ångest.. Och brukar oftast leda till att jag fastar dagen efter.. Försöker få i mig protein iallafall, Men det kommer oftast från mitt whey 80 pulver

en vanlig träningsdag (går igenom hur jag tränar just nu längre ner)

Frukost; whey80 + 2dl filmjölk + flingor

3-4 timmar

lunch: 100g fullkornspasta, 100g köttbullar, äter jag mest utav.. kan äta pasta/köttbullar varje dag, kan leva på det.

3-4 timmar

träning / whey80

1 timme efter träning

middag: kan oftast bli samma som ovan, pasta & köttbullar, men äter ibland ris/kyckling(lite mer kyckling då) eller fiskpinnar och potatismos, men i samma mängder ungefär. försöker få en måltid att hamna runt 30g protein

3-4 timmar

kvällsmat/läggdags: whey 80

kan bli 50g salta jordnötter/ölkorv/wildchips eller något annat mellanmål ibland under dagen

Som ni ser, får jag i mig mer protein från mina kostillskott än från min mat.

Och ja, jag vet, jag äter för lite, men det är ju pga min rädsla att gå upp i vikt.. kan väga mig varje dag numera, vilket jag nog måste sluta med om jag nu vill gå in seriöst med det här.. lixom, pasta? är det ens bra mat för bygga?

Sen mitt träningschema, duger det? (har kört detta sedan juni, hittade det på något forum, sades vara bra för nybörjare)

Måndagar;

Bänkpress 3 x 5 [50kg bänk/20kg hantlar] (brukar dock oftast bli hantelpress) samma sak?
Chins 3 x Max (klarar knappt några ännu, klarar 3-4 stycken, sen är jag helt jävla död) men det kommer väl, för 1 månad sen klarade jag 0, kanske 1
Militärpress 3 x 5 (kör dock med hantlar istället, sittandes)
Triceps pushdown med rep, i kabelmaskin 3 x 10
Bicepscurl med skivstång 3 x 10

Onsdagar;

Knäböj 3 x 5 [90kg] (min absoluta favorit övning)
Marklyft 2/3 x 5 [90-100kg] (vet inte, men är rädd för marklyft? Rädd att lyfta fel varje gång, brukar köra 2 set, eller tills jag känner hur blodet rusar igenom kroppen, vilket det gör varje gång.. brukar sluta då)
Benpress (liggande eller sittande) 3 x 10
Sittande benspark 3 x 10
Lårcurl 3 x 10

Brukar lägga till några magövningar ibland, vanliga situps 20-30 stycken..

Duger det så? Eller borde jag köra mindre vikter, mer sets/reps?

Blev en ganska lång tråd.. får hoppas någon orkar läsa igenom allt, egentligen vill jag ha hjälp med min rädsla, och jag vet ärligt inte om någon här kan hjälpa mig med det, men tar gärna emot tips från er erfarna.. kost/tränings tips. http://johang.shapemeup.se/files/2012/06/f%C3%B6reefter.jpg är väl min motivationskälla, en sådan kropp ungefär jag eftersträvar och hoppas kunna nå tillslut

Nånting har ju hänt under sommaren iallafall, har fått lite synliga muskler, men kan ju vara pga min viktnedgång också, synliga triceps/biceps(dvs om ja spänner) känner mina magmuskler, vilka dessutom blir synliga om jag spänner magen, vilket en tjej nämde förra veckan..

glömde en grej också som jag kom på nu, på gymmet när man tränar en muskel, ska man känna det direkt i den muskeln? det är något jag inte gör ofta, speciellt i bröst, känner ingenting, har lite "lätt" träningsverk dagen efter, men inget mer.. biceps känner jag SOM FAN under övningarna, men har aldrig haft träningsvärk i armar, varje gång jag kör ben kan jag knappt gå dagen efter, beror på?

Westan
2013-08-09, 04:30
Mitt tips: Väg dig ofta och korrigera maten utefter vad du ser.

Ang. maten, är det färdigköttbullar eller egengjorda? Är de färdiga så rekommenderar jag att göra egna eller äta något annat då de inte har speciellt högt proteinvärde. Har du provat kvarg+saft till frukost istället för fil? Var inte rätt för att äta heller, så länge du väger dig och tränar kontinuerligt så kan du korrigera allt eftersom.

Lycka till i fortsättningen och kör hårt!

kindeborg
2013-08-09, 05:40
Mitt tips: Väg dig ofta och korrigera maten utefter vad du ser.

Ang. maten, är det färdigköttbullar eller egengjorda? Är de färdiga så rekommenderar jag att göra egna eller äta något annat då de inte har speciellt högt proteinvärde. Har du provat kvarg+saft till frukost istället för fil? Var inte rätt för att äta heller, så länge du väger dig och tränar kontinuerligt så kan du korrigera allt eftersom.

Lycka till i fortsättningen och kör hårt!

ja det är ju tyvärr färdiga köttbullar, brukar köpa kronfågelns kycklingköttbullar istället då dem innehåller nästan dubbelt så mycket protein per 100g..göra egna är ju ett alternativ, men det är ju det där med matlagning, inte min starka sida precis:P kvarg funkar, men inte varje dag, glömde väl skriva det, men kvarg äter jag ibland också.. men ska börja käka det lite oftare då. det är ju precis det, är rädd för att äta, rädd att gå upp för mycket, ÄVEN om jag vet att jag inte kommer göra det, så länge jag går till gymmet, men svårt för mig att få in i min hjärna.. men kan väl börja med att väga mig en gång i veckan, istället för varje dag!

tack för svaret andå! får se om fler orkar läsa igenom tills imorgon:P godnatt

kindeborg
2013-08-09, 23:58
inga fler råd angående kosten? eller någon som vart i samma sits?.. glömde även skriva ålder! 25 år. 192 cm, nuvarande morgonvikt: 84.5

begt
2013-08-10, 00:02
Bara en liten grej jag såg: varför maxa chins på måndagar? Du får förmodligen inte ut det du kan av träningen om du maxar hela tiden.

Alfers
2013-08-10, 00:07
inga fler råd angående kosten?

Gå och köp allt om mats stora kokbok eller liknande. Är lättare att motivera sig till att äta bra mat om man kan göra den god.

Röda Björnen
2013-08-10, 07:00
Pasta är bra mat för att bygga i rätt mängd. 500G makaroner varje tränings dag kille här och jag ökar bra. Är ingen större skillnad på ris , potatis o.s.v. utom GI värdet och näringsinnehåll skulle jag tro, rätta mig om jag har fel.

Du är väldigt rörig, för att kunna bygga krävs mat men om du ska stressa varje gång du äter en pizza... får jag rekommendera att du googlar Leangains, eller periodisk fasta.

Kan vara något för dig!

MVH