handdator

Visa fullständig version : Fett till frukost?


Ozziking
2013-08-08, 21:31
Vart och läst runt lite på internet överallt och fått osäkra svar om fettmängd kring frukosten.

Vissa medelar att det "Säger åt kroppen att starta fettförbränningen" Om man käkar till frukost, men de flesta sidor säger att man ska hålle en låg mängd fett till frulle.

Vad är en låg fettmängd då? Jag dricker 1 liter mjölk om dagen, brukar dra 2 glas ( 4 DL ) På morgonen samt äta yofhurt ( 1,5 % ) 2 lite störra än normalstora ägg med gula och käka avocado och ost på mackan. Hamnar runt 20-30 gram fett på frukosten. Är det för mycket då eller.. ?

Samma sak efter träning, " Fettintaget efter ett träningspass bör vara lågt "

Hur fungerar det där??

King Grub
2013-08-08, 21:37
Du behöver inte hålla dig till någon speciell fettmängd bara för att det är morgon.

ddavid
2013-08-08, 21:45
Vissa medelar att det "Säger åt kroppen att starta fettförbränningen" Om man käkar till frukost, men de flesta sidor säger att man ska hålle en låg mängd fett till frulle.
Generellt skulle jag råda dig att tänka till en extra gång när någon försöker få avancerade processer i kroppen att låta enkla. Det som sägs behöver inte alltid vara särskilt väl underbyggt. Är inte riktigt så enkelt att "ät fett - bränn fett". Sen är det skillnad på fettförbränning vs fettförlust. Att du har en hög fettförbränning är inte detsamma som att förlora fett. Din fettförbränning är ju procentuellt större ju mer inaktiv du är, men man måste inte bli smal för det som du förstår.


Hamnar runt 20-30 gram fett på frukosten. Är det för mycket då eller.. ?
Nej.

Samma sak efter träning, " Fettintaget efter ett träningspass bör vara lågt "
Att fettintaget efter ett pass bör vara lågt kan möjligen vara av betydelse om du är en konditionsidrottare på elitnivå som ska belasta muskulaturen igen inom ett dygn. Har du kört biceps och underarmar på gymmet och ska köra det igen om 5 dagar är just den rekommendationen knappast applicerbar.

tjing
2013-08-09, 10:17
Fettförbränningen är redan högst igång i och med nattens fasta. Och fettinlagringen är tillika låg.

Ät vad du vill, det är rätt oviktigt i det stora hela.

Ozziking
2013-08-09, 20:23
Så fettintaget på frukost kan ligga runt 20-30 gram utan att det sätter sig för magen .. ?

King Grub
2013-08-09, 20:30
Från vilket inlägg drog du den slutsatsen?

tjing
2013-08-09, 20:46
Så fettintaget på frukost kan ligga runt 20-30 gram utan att det sätter sig för magen .. ?

Du lägger på dig fett av en positiv fettbalans, vilket brukar vara fallet av ett kaloriöverskott på en blandad kost. Alltså lägger du förenklat på dig muskler och fett av ett kaloriöverskott totalt sett, över en given tid.

Om du äter fett eller inte till frukost är bara intressant just där och då men kroppen går minimalt upp och ner i vikt hela tiden och det är effekterna på sikt som är intressanta.

Alltså, äter du mer än du gör av med lägger du på dig vikt. För praktiska ändamål brukar man prata om vad man äter under en dag istället sammanlagt.

Ozziking
2013-08-10, 11:23
Okej, är bara livrädd för att fett ska lägga sig över musklerna :3 Äter inte mycket mättat ett alls. Kanske genom keso, mellanmjölk och någon matlagnings yoghurt.. Men annars är det omättade fetter som gäller, mycket avocado, PB och 2 omega 3 kapslar.

Anyway undrade liksom bara om hur lågt fettintaget skulle vara på frukosten eftersom de rekommenderar ju att hålla det lågt.. Mina fettkällor kan vara ägg, kapslar, mjölk kanske keso och någon ostskiva och avocado ibland.. :)

addeps3
2013-08-10, 18:43
Biohackern Dave Asprey: "The cool thing is that an all fat breakfast doesn’t make your body think it’s broken the fast, so you get the benefits of the fasting anyway. It’s awesome!"


http://www.bulletproofexec.com/wp-content/uploads/2012/11/Bulletproof-Diet-Oils-Fats.jpg

King Grub
2013-08-10, 18:45
Det är dock inkorrekt. Fettintag i fastande tillstånd sänker insulinkänsligheten bra många timmar framöver.

Axvell
2013-08-10, 18:53
Okej, är bara livrädd för att fett ska lägga sig över musklerna :3 Äter inte mycket mättat ett alls. Kanske genom keso, mellanmjölk och någon matlagnings yoghurt.. Men annars är det omättade fetter som gäller, mycket avocado, PB och 2 omega 3 kapslar.

Anyway undrade liksom bara om hur lågt fettintaget skulle vara på frukosten eftersom de rekommenderar ju att hålla det lågt.. Mina fettkällor kan vara ägg, kapslar, mjölk kanske keso och någon ostskiva och avocado ibland.. :)

Att du ska bli fet av att äta fett är som att du skulle bli grön av att äta grönsaker.

Ozziking
2013-08-10, 19:39
insulinkänsligheten.. vad är det?

King Grub
2013-08-10, 20:06
Hur mycket insulin som frisätts för att reglera blodglukosnivåerna.

Ozziking
2013-08-10, 20:59
Okej, har det något med kolhydrater och fett att göra? :3

HMS Laestander
2013-08-10, 21:04
Att du ska bli fet av att äta fett är som att du skulle bli grön av att äta grönsaker.

:laugh::laugh:

Ozziking
2013-08-10, 21:15
alltså hänger det ihop på något sätt?

Nutrid
2013-08-10, 22:14
alltså hänger det ihop på något sätt?

Folk som förespråkar en frukost utan fett osv tänker nog på det grub var inne på tidigare ang insulinkänsligheten.

+ Att på morgonen så kan levern ha använt en del av det lagrade glykogenet för att hålla blodsockret stabilt under natten och därför menar vissa att det är ett ypperligt tillfälle att bruka kolhydrater (precis som efter träning när man gjort av med muskelglykogen) för att fylla på.

Är det relevant i längden? Förmodligen inte. Men kolhydrater är en start på dagen som många känner att de behöver för att komma igång.

Personligen så måste fett finnas med i mina mål för att ens hålla mig det minsta mätt över en längre tidsperiod.

SKSKSK
2013-08-11, 08:01
Att du ska bli fet av att äta fett är som att du skulle bli grön av att äta grönsaker.

Hehe, word på den där!

Att nojja över energifördelningen vid en viss tidpunkt på dygnet är både tidskrävande och helt onödigt för den vanliga Svensson. Om du ska upp på scenen så pratar vi om en helt annan kosthållning och detta kan då komma att bli aktuellt att diskutera.

Sheogorath
2013-08-11, 09:07
Att du ska bli fet av att äta fett är som att du skulle bli grön av att äta grönsaker.

Nej, för tillför du mer fett till en kost på energibalans kommer du gå upp i vikt. Tillför du mer grönsaker till en kost på energibalans kommer du inte bli grön.

Ozziking
2013-08-11, 10:01
Jaja, det vet jag väll också men min fråga var ju hur det ligger till med fett på frukosten. No big deal. Ville bara ha ett klokt svar .. Vet ej om jag fått det än men ja.. :-)

ddavid
2013-08-11, 10:06
Nej, för tillför du mer fett till en kost på energibalans kommer du gå upp i vikt. Tillför du mer grönsaker till en kost på energibalans kommer du inte bli grön.

+1
Du kan dock bli smått gulaktig om man med grönsaker menar mängder med morötter, eller få lila/rödaktig urin av rödbetor. Men ungefär där tar det stopp.
Och ligger du på energibalans och tillför mer kolhydrater/protein istället för fett kommer du mest börja svettas och skaka bort överskottsenergin (y)

Sheogorath
2013-08-11, 12:44
+1
Du kan dock bli smått gulaktig om man med grönsaker menar mängder med morötter, eller få lila/rödaktig urin av rödbetor. Men ungefär där tar det stopp.
Och ligger du på energibalans och tillför mer kolhydrater/protein istället för fett kommer du mest börja svettas och skaka bort överskottsenergin (y)

Mjae. Kroppen vet inte vad du "tillför", den vet ju bara hur läget ser ut nu. I en blandkost på energiöverskott är det som i de flesta fall främst fettet som lagras in som kroppsfett. Om det fettet fanns i kosten innan eller om det "tillfördes" spelar ingen roll. Hamnar du på energiöverskott genom att tillföra kolhydrat innebär ju bara det att kroppen kan använda mer kolhydrat för att underhålla kroppens processer, medan fettet i kosten kan lagras in som kroppsfett istället för att förbrännas. :)

addeps3
2013-08-11, 13:14
Det är dock inkorrekt. Fettintag i fastande tillstånd sänker insulinkänsligheten bra många timmar framöver.

Jasså?

"The study, published online on March 30 in the journal, International Journal of Obesity, shows that eating a high fat breakfast may actually prevent many of the dangerous symptoms of metabolic syndrome.

Metabolic syndrome is a constellation of symptoms that includes abdominal obesity, high blood pressure, insulin resistance and high triglycerides."

http://www.thatsfit.com/2010/04/05/can-a-high-fat-breakfast-be-good-for-you/

King Grub
2013-08-11, 13:42
Möss är känsliga för högfettintag på helt andra sätt än människor.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=908888

http://www.nature.com/ijosup/journal/v2/n2s/full/ijosup201223a.html?message=remove&WT.ec_id=IJOSUP-201212

Nutrid
2013-08-12, 00:43
Ge dig inte in i ett studiekrig med Grub för det går inte att vinna ^^

addeps3
2013-08-12, 08:11
Ge dig inte in i ett studiekrig med Grub för det går inte att vinna ^^

How do you kill whats not alive? :cool:

Nej, när jag har tid ska jag återuppta diskussionen men med tiden kommer allt fler att ha ett öppet sinne för att ta emot dom goda frukterna denna diet erbjuder. :)

tjing
2013-08-12, 10:19
Mjae. Kroppen vet inte vad du "tillför", den vet ju bara hur läget ser ut nu. I en blandkost på energiöverskott är det som i de flesta fall främst fettet som lagras in som kroppsfett. Om det fettet fanns i kosten innan eller om det "tillfördes" spelar ingen roll. Hamnar du på energiöverskott genom att tillföra kolhydrat innebär ju bara det att kroppen kan använda mer kolhydrat för att underhålla kroppens processer, medan fettet i kosten kan lagras in som kroppsfett istället för att förbrännas. :)

Fettbalansen avgör uppgång i fettvikt i slutändan. D v s hur mycket fett du bränner och hur mycket du lagrar in. På ett kaloriöverskott tenderar fettbalansen bli positiv på en typisk blandad kost.

Men din totala fettbalans kan också bli negativ över dygnet, även på ett kaloriöverskott. D v s att du gå ner i fettvikt.

Ozziking
2013-08-12, 13:11
Så.. Det är fettintaget över dagen som påverkar fettförbränningen?

Ska börja käka gröt med mjölk och lite prottepulver blandat sedan kanske jag äter lite mer fett mot kvällen .. ? Nötter och avocado?

:-0

King Grub
2013-08-12, 13:12
Det är kaloribalansen som avgör fettbalansen, oavsett hur du fördelar fett- och kolhydratintaget.

Fett i kosten lagras obehindrat in som kroppsfett, men minskar inte fettförbränningen nämnvärt.

Kolhydrater i kosten lagras inte in som kroppsfett, men minskar fettförbränningen.

Skillnad över dygnet: ingen speciell.

Brad Lee
2013-08-12, 13:20
Varför är det så mycket snack om att lågfett-högkolhydratskost är vad som gäller för en ren bulk då?

King Grub
2013-08-12, 13:24
Man blir något fetare av överätning av fett än av kolhydrat, åtminstone dom första veckorna. Därefter jämnas det ut.

Det finns fler fördelar än direkt påverkan på kroppsfettmängderna med en högkolhydratkost jämfört med en högfettkost. Glykogennivåer, indirekt muskeluppbyggande effekter och förbättrat immunförsvar, t ex.

tjing
2013-08-12, 13:45
Det är kaloribalansen som avgör fettbalansen, oavsett hur du fördelar fett- och kolhydratintaget.

Fett i kosten lagras obehindrat in som kroppsfett, men minskar inte fettförbränningen nämnvärt.

Kolhydrater i kosten lagras inte in som kroppsfett, men minskar fettförbränningen.

Skillnad över dygnet: ingen speciell.

Över dygnet är en sak, men fettförbränning och fettinlagring pågår konstant och påverkas akut av t ex saker som träning och måltidskomposition. Givetvis kan man uppnå en negativ fettbalans fastän man inte ligger på ett kaloriunderskott och således tappa fettvikt. Men det kräver ju givetvis en viss manipulation av kost, träning osv.

Det ska också sägas att man inte gjort dessa överätningsstudier på tränande personer. Jag tror inte att det jämnas ut hos en person som konstant förbrukar en relativt stor mängd glykogen i aktivitet. Tvärtom är en kost med hög andel kolhydrater och mindre fett med all sannolikhet väldigt gynnsam för en tränande person, avseende kroppskomposition. Och som du nämner immunförsvar, prestation etc.

För det andra överäter folk inte konstant jättemängder mat och det kan man förmodligen lätt styra i rätt riktning genom att dra ner på matintag på vilodagar lite. D v s helt plötsligt är det inte en kronisk överätning längre och förutsättningarna ändras markant.

För det tredje görs många överätningsstudier på "skitmat", d v s enkla sockerarter och socker. Att stärkelse skulle öka DNL i längden hos en tränande person (som inte äter ohemula mängder om dagen i veckor) är högst osannolikt.

Sammanfattningsvis: Överätning av enkla sockerarter/socker hos icke-tränande personer kan inte jämföras med tränande personer som äter en stor del kolhydrater från "riktig" mat, d v s stärkelse huvudsakligen (pasta, ris, potatis etc). Det är skilda världar.

Ozziking
2013-08-12, 18:33
Så man ska hålla lägra fettintag och högre kolhydrats intag för att få bra fettförbränning?

tjing
2013-08-12, 18:58
Det är lite mer komplicerat än så.

Användandet av fett som bränsle minskar alltid om man äter kolhydrater då cellerna föredrar glukos som bränsle när det är tillgängligt. Men fettbalansen har också större chans att bli negativ över en period om man äter mindre fett (och då mer kolhydrater). Lägg till träning och andra saker som ökar fett-ut och fettbalansen kan bli negativ även på ett totalt överskott, trots att fettförbränningen minskar p g a mycket kolhydrater i kosten.

Notera att fettinlagring styrs av mängden fett in (och syntetiserat fett från DNL) - fett ut. Inte av mängden kalorier in och kalorier ut, fastän det självklart påverkar fettbalansen, genom att man t ex indirekt ofta äter mer fett om man äter mer kalorier.

Men OM man äter en blandad kost (som många gör) så är det i regel som Grub säger, d v s att fettbalansen blir positiv på ett överskott, då mängden fett i kosten alltså tenderar att öka med överskottets storlek dessutom.

Vad jag pratar om är en högkolhydratskost med relativt lite fett och att fettinlagring de facto styrs av fettbalansen till syvende och sist. Att manipulera fettbalansen kräver ett lägre intag av fett (och mer "termogent" fett som olivolja/omega-3 etc som inte lagras in lika lätt som mättat fett) och mer träning (gärna utan att tillföra exogen kolhydrat innan, som i min variant av bulk) för att öka fett-ut.

King Grub
2013-08-12, 19:02
Så man ska hålla lägra fettintag och högre kolhydrats intag för att få bra fettförbränning?

För någon på din nivå behöver du bara koncentrera dig på kaloribalansen och proteinintaget så länge du äter hyfsat vettiga livsmedel.

Ozziking
2013-08-17, 19:10
Okej nu blev det lite komplicerat.. Men alltså.. Högkolhydrat kost kan ge bra fettförbränning..?

Har på något sätt tolkat det såhär - Högkolhydratkost = Lägre fettförbränning för kroppen prioriterar kolhydrater som energi.

Mer fett lite lägre kolhydrater = Kroppen prioriterar fett som energi när kolhydraterna tar slut " .

Känns lite lite att äta 56 gram fett ( 1 gram per kilo kroppsvikt ) är dock 173 cm och 15 år. Lite underviktig.. :3

Lite trögfattad också.

broman
2013-08-17, 19:12
Ät mer fett då. Du är underviktig, bara att pressa.

Wzup2u
2013-08-17, 19:14
varför forskar du ens i detta???
du är ju en sticka.
du frågar runt om diet och vill bränna fett.
du väger 56kg och 173cm, tror mer du kanske lider av sjukdom...

ät på ist och ligg på överskott resten löser du senare.

King Grub
2013-08-17, 19:16
Okej nu blev det lite komplicerat.. Men alltså.. Högkolhydrat kost kan ge bra fettförbränning..?

Har på något sätt tolkat det såhär - Högkolhydratkost = Lägre fettförbränning för kroppen prioriterar kolhydrater som energi.

Mer fett lite lägre kolhydrater = Kroppen prioriterar fett som energi när kolhydraterna tar slut " .

Känns lite lite att äta 56 gram fett ( 1 gram per kilo kroppsvikt ) är dock 173 cm och 15 år. Lite underviktig.. :3

Lite trögfattad också.

Det är inte komplicerat alls. Du behöver helt enkelt inte tänka på sådant där. Äter du mer än du gör av med går du upp i vikt. Äter du mindre än du gör av med går du ner i vikt. Oavsett hur kosten ser ut. Att hålla proteinintaget hyfsat högt och äta en i övrigt varierat normalkost är det enda du behöver göra. Det är träningen som bygger muskler, inte att äta.

delizh
2013-08-17, 19:29
Det är inte komplicerat alls. Du behöver helt enkelt inte tänka på sådant där. Äter du mer än du gör av med går du upp i vikt. Äter du mindre än du gör av med går du ner i vikt. Oavsett hur kosten ser ut. Att hålla proteinintaget hyfsat högt och äta en i övrigt varierat normalkost är det enda du behöver göra. Det är träningen som bygger muskler, inte att äta.

Jaså? Vad menar du, behöver man inte äta för att bygga muskler utan bara träna?
Har alltid trott att träningen bryter ner musklerna, inte bygger, och att maten bygger upp musklerna.
Har jag trott fel då hela tiden?

King Grub
2013-08-17, 19:30
Kom inte med dumexempel, tack. Givetvis måste man äta, men bara normalt och tillräckligt. Gram hit och minuter dit spelar ingen roll.

Och ja, du har trott fel. Styrketräning är uppbyggande, även helt utan födointag. I fastande stadie är proteinbalansen alltid negativ, men styrketräning förbättrar den, även om man inte skulle äta alls. Proteinbalansen förblir negativ, men mindre negativ än om man hade fortsatt fasta utan att träna.

AronP
2013-08-17, 19:42
Kom inte med dumexempel, tack. Givetvis måste man äta, men bara normalt och tillräckligt. Gram hit och minuter dit spelar ingen roll.

Och givetvis måste man träna, men bara normalt och tillräckligt. Några reps hit eller dit spelar ingen roll. ;)

King Grub
2013-08-17, 19:45
Träning är mycket viktigare än kosten för resultaten. Ibland ser man folk som skriver eller säger "kosten är hälften (eller mer) av resultaten" vilket är direkt skrattretande.

När det närmar sig tävlingsform är det en annan sak, men inte annars.

tjing
2013-08-17, 20:23
För någon på din nivå behöver du bara koncentrera dig på kaloribalansen och proteinintaget så länge du äter hyfsat vettiga livsmedel.

+1

Krångla fan inte till det i onödan.

För övrigt har Grub rätt i allt han säger i tråden. Visa respekt.

Ozziking
2013-08-17, 20:37
okej, har inte så synliga muskler dock. Då borde jag ha något fett? Klart man vill ha hög fettförbränning oavsett storlek. inte sant?

tlk
2013-08-17, 21:37
okej, har inte så synliga muskler dock. Då borde jag ha något fett? Klart man vill ha hög fettförbränning oavsett storlek. inte sant?

Du väger 56 pannor på 176cm. Att du inte har synliga muskler är för att de är på tok för små. Ät ordentligt med mat och gå till gymmet.

Ozziking
2013-08-18, 13:18
Okej! :3

gohardorgohome
2013-08-18, 14:21
Har varit i precis samma sits om dig med samma längd och startvikt och tänkte väldigt likt dig i början, bara se till att ät ordentligt med mat och träna hårt så kommer du skratta åt det om ett par år när du tänker tillbaka på hur du försökte optimera saker innan du ens hade börjat träna redigt ;)

Ozziking
2013-08-18, 17:47
Okej! Hoppas bara på att ha kvar mitt nästan 8 pack även om jag minskar träningnsmängden som jag har utsatt mig för innan jag fick reda på schema.

Har fortfarande svårt att förstå det här med kosten.. Lite smårädd för fett eftersom jag har någon dum koppling att fett = fet. fast än jag vet att det inte är så.

samma sak med kolhydrater, det behövs för energi men om man äter för mycket minskas fettförbränningen ner. Betyder det att man ska äta superlite fett och mycket kolhydrater . . ?

that's my biggest problem. Kosten.

King Grub
2013-08-18, 17:52
Du har redan fått svar massor av gånger. Kaloriöverskott = viktökning, fettökning. Kaloriunderskott = viktminskning, fettminskning. Oavsett hur kosten ser ut.

Ozziking
2013-08-18, 19:12
Du har redan fått svar massor av gånger. Kaloriöverskott = viktökning, fettökning. Kaloriunderskott = viktminskning, fettminskning. Oavsett hur kosten ser ut.

Okej.. för jag tänkte att visa som också äter mycket och tränar har fortfaraned synliga magrutor. Så då tänkte jag om det har någonting med kolhydrat/fett intag att göra?

King Grub
2013-08-18, 20:10
Man behöver inte äta sig tjock bara för att man tränar. Alla har olika energibehov. En del kan äta mycket, andra inte.

speedy83
2013-08-19, 07:15
Okej.. för jag tänkte att visa som också äter mycket och tränar har fortfaraned synliga magrutor. Så då tänkte jag om det har någonting med kolhydrat/fett intag att göra?

Det handlar också om storlek på muskler. De snubbar som kan "bulka" men ändå har rutor man kan skönja har i regel stora väldtränade rutor.

Du har rutor för att du har obefintligt med fett men troligen är muslkerna små. Detta medför att om du tränar ordentligt växer även de musklerna och syns lika tydligt trots att du kanske lägger på dig lite fett. Detta kommer främst leda till att du ser betydlgit bättre ut än att ligga på svältvikt som du gör idag.

Ozziking
2013-08-19, 10:31
Okej, men jag tänkte på om man vill köra långsam bulk och lägga på sig så lite med fett som möjligt .. Leanbulk? Hur ska näringsintaget se ut då? Tex som idag? Äter 5 ggr om dagen och idag ska jag träna runt 16.00

Ska det vara 1g fett /kv och 3g protein / kv och resten kolhydrater? :/

tlk
2013-08-19, 10:45
Okej, men jag tänkte på om man vill köra långsam bulk och lägga på sig så lite med fett som möjligt .. Leanbulk? Hur ska näringsintaget se ut då? Tex som idag? Äter 5 ggr om dagen och idag ska jag träna runt 16.00

Ska det vara 1g fett /kv och 3g protein / kv och resten kolhydrater? :/

Hur många gånger ska folk behöva skriva att det inte har någon betydelse?

speedy83
2013-08-19, 11:15
Okej, men jag tänkte på om man vill köra långsam bulk och lägga på sig så lite med fett som möjligt .. Leanbulk? Hur ska näringsintaget se ut då? Tex som idag? Äter 5 ggr om dagen och idag ska jag träna runt 16.00

Ska det vara 1g fett /kv och 3g protein / kv och resten kolhydrater? :/

Det spelar ingen roll för dig. Så länge du inte totalt lever på McDonalds, pizza och bakverk så kommer du tillgodogöra dig främst fettfri massa. 3g/kv protein känns också onödigt mycket, inte för att det är negativt på något sätt men inte heller nödvändigt skulle jag tro. 2g/kv räcker nog väl.

Ozziking
2013-08-19, 11:31
Okej.. men jag vill bara vara säker. Det måste ju ha någon betydelse eftersom jag vill käka nyttigt och hålla det där .. Klart det ger skillnad om man bulkar med nyttigt käk istället för skräp..? Leanbulk finns ju för en anledning väll..?

tjing
2013-08-19, 11:52
Det låter väl okej Ozziking. Kör på det upplägget.

Men du nojar lite väl mycket över kosten, träna på istället och käka mer om du vill gå upp i vikt. Du är lite för ung för att tänka på kosten till den ringa grad tycker jag.

Ozziking
2013-08-19, 12:30
Okej .. Men får jag ställa några frågor om själva träningen? Jag nojjar ju för att det känns så lite träning .. Men ja .. får väll lägga till någon extra dag med andra övningar isåfall..

1. När ni säger att jag ska ha en vikt så jag ska orka 8 reps på tex bänkpress ska jag precis orka den där 8 repetitionen eller ska jag kunna köra 10 st på den vikten..? för om jag tex på 3:e settet bara pallar till 7 och går till failure hur blir det då..?

2. 24 reps med cablecrunch i veckan. Kommer de ge någonting ens?

3. Ska jag köra på lägre vikter i början och få in teknikerna först? kan det mesta men finslipa dom?

4. Kommer jag få någon " död " känsla efter passen..? verkar nice och liksom bli utsatt för träningsvärken dagen efter osv.

5. Brukar aldrig känna någon stor träningsvärk, även om jag kör ganska hårt.. Vad kan de bero på?

Och lite om kost ..

1. när är bäst att ta proteinpulver? brukar göra fluff på kvällen och äta med nötter för det mättar bättre tycker jag.. sover man gott sen :-) eller är det bäst att dricka efter träning..? Har inte så mycket tillgång till det och gillar att " unna mig " lite fluff på kvällen.

2. Äter 3 huvudmål och 2 mellanmål. Grejen är att för att jag ska få i mig så pass mycket energi som behövs måste mina mellanmål var ty lika energirika som huvudmålen.. Är det bra eller dåligt.. ?

3. Gör det något om man är stillasittande typ resten av dagen? Går ju i skola och gym är väll det ända som får mig att röra på mig :3 och när är bäst att käka mest kolhydrater/proteiner?

Ozziking
2013-08-19, 12:34
en till: Om jag inte är trött efter ett pass ska jag köra mer då?

tjing
2013-08-19, 12:41
1) För enkelhetens skull kan du börja med att köra på en vikt där du klarar t ex 3x8, d v s 8 reps på alla set. Och höjer vikten minimalt till nästa pass när du klarar en given vikt. Sen kör du tills du klarar 3x8 igen. Finns en massa andra sätt att köra, men det är helt okej.

2) All styrketräning ger någonting, hur mycket det beror i slutändan på vikten du använder. Och mängden repetitioner, vila mellan set osv.

3) Börja lågt, jobba uppåt långsamt. De första veckorna kommer att kännas lättare, de senare svårare. En inbyggd periodisering på nåt sätt m a o.

4) Det märker du.

5) Att du inte utsatt dina muskler för ovanliga rörelser, eccentrisk träning osv. Men träningsvärk är ingen indikation på ett lyckat pass eller att du växer mer.

1 igen...) Kör du ditt fluff. Före och/eller efter träning är när vassleprotein rekommenderas dock.

2) Bara ät, grabben.

3) Nej, det gör inget i den här kontexten. Käka mycket när du tränat. I övrigt ät hur du vill, när du vill med riktlinjerna du redan själv lagt upp och vet.

Sist av allt, sluta noja. Nu har du ställt en massa frågor, gå ut och kötta på gymmet och ät på.

tjing
2013-08-19, 12:46
en till: Om jag inte är trött efter ett pass ska jag köra mer då?

Nej.

Kör efter schemat. Ät mycket mat och tänk inte en tanke på det hela mer.

Du lider sannolikt av en släng av "paralysis by analysis", d v s du tänker så mycket på det att du blir smått paralyserad. Att träna är viktigare än vad du äter.

Ozziking
2013-08-19, 13:32
Okej.. Men så jag kan köra till failure på sista settet om det blir så? för kör typ bara totalt 25 kg i bänk.. Och om jag klarar 8 reps på alla 4 set så kanske jag kan försöka med 10 repsa på alla set nästa gång ?

Om det blir typ såhär då.. 10, 10 , 10 , 8 ska jag fortsätta med vikten tills jag klarar 10,10,10,10

kaer
2013-08-19, 13:44
Okej.. Men så jag kan köra till failure på sista settet om det blir så? för kör typ bara totalt 25 kg i bänk.. Och om jag klarar 8 reps på alla 4 set så kanske jag kan försöka med 10 repsa på alla set nästa gång ?

Om det blir typ såhär då.. 10, 10 , 10 , 8 ska jag fortsätta med vikten tills jag klarar 10,10,10,10

Nej, när du klarat det så lägg på mer vikt. T ex 27.5 Kg.

speedy83
2013-08-19, 13:57
Okej.. Men så jag kan köra till failure på sista settet om det blir så? för kör typ bara totalt 25 kg i bänk.. Och om jag klarar 8 reps på alla 4 set så kanske jag kan försöka med 10 repsa på alla set nästa gång ?

Om det blir typ såhär då.. 10, 10 , 10 , 8 ska jag fortsätta med vikten tills jag klarar 10,10,10,10

Jag hade kört ett pass till då alltså tills du klarat 10 i alla set, framförallt nu i början så behöver man inte hetsa för mycket med vikthöjning utan att öka reps är ju också progression. Nu är det nog olika vad man föredrar här så gör det som känns bäst.

tjing
2013-08-19, 14:10
Vilket som, Ozziking.

Ozziking
2013-08-19, 14:56
Okej :-) En sista fråga.. Nu innan träningen ( en timme innan ) åt jag 3 dl mellanyoghurt med hallon och havrefras samt en fullkorns macka med keso och skinka och en banan. Är det bra innan träning mat?

Ska ta protein pulver efter träningen sedan mat som blir torsk och potatis.. en gainomax bar också eller skita i det? :=

kaer
2013-08-19, 15:23
Okej :-) En sista fråga.. Nu innan träningen ( en timme innan ) åt jag 3 dl mellanyoghurt med hallon och havrefras samt en fullkorns macka med keso och skinka och en banan. Är det bra innan träning mat?

Ska ta protein pulver efter träningen sedan mat som blir torsk och potatis.. en gainomax bar också eller skita i det? :=

Sluta upp och noja på varenda liten detalj. Det viktigaste är att du behåller motivation och går och tränar utan att skada dig.

Själv äter jag inget mellan lunch och min träning, det finns säkert mer optimala sätt att sköta sig, men det funkar ok, verkar som att jag blir starkare.

Förresten, har du funderat på om det är östersjötorsk du äter?

Ozziking
2013-08-19, 18:19
Vet inte ... Mamma och pappa som gjorde maten :s

Alltså nu blir jag helt crazy.. Jag har strulat till allting känns det som.

1. Nu efter träningen till middag så åt jag 5 potatisar 50g kokt ris och torsk och grönsaker samt ett glas mjölk, inget fett. Min middag hamnade på runt 600 kcal ... Jag bor 5 minuter från gymmet.. Är det nödvändigt att ta proteinpulver då? funderade på att avsluta middagen med en gainomaxbar.. men jag orkade inte.

2. Är det okej om jag tar proteinpulver på kvällen innan läggdags med en näve nötter?

3. Min kost ser helt knäpp ut, enligt shapeup appen så har det varit såhär:

Frukost: 535 kcal
lunch: 595 kcal
mellanmål: 522 kcal
träning
middag: 615 kcal
mellanmål på kvällen - nötter och protenifluff.

samanlagt blir detta runt 350g kolhydrater, 200g protein och 70g fett.... kalorier ca 2300... med det brände från träningen alltså, annars 2700-2800.

vet inte hur jag ska göra alltså.. Känner att jag får tokspel på detta, krånglar till allt och tänker för mycket. Åt mest nu efter träningen men det känns så fel.. Massa kolhydrater på kvällen..? Sedan skippade jag prottepulvret efter träningen.. ?

Jag har så mycket frågor som jag vill ha svar på men vågar inte fråga...

Perramja
2013-08-19, 18:24
Men snälla pöjk, träna så du blir trött och ät så du blir mätt!

Ozziking
2013-08-19, 18:28
Jag kan inte ..! Jag kan verkligen inte är kontrollfreak. Jag vet inte hur jag ska dela upp mitt intag av kolhydrater fett och proteiner, och när jag ska äta det ..? Kommer fan aldrig lyckas jag tappar bara :(

tlk
2013-08-19, 18:29
Jag kan inte ..! Jag kan verkligen inte är kontrollfreak. Jag vet inte hur jag ska dela upp mitt intag av kolhydrater fett och proteiner, och när jag ska äta det ..? Kommer fan aldrig lyckas jag tappar bara :(

Det har ingen betydelse alls hur du delar upp det.

Och när du ska äta har ingen betydelse alls heller.


Om du tappar så äter du för lite. Öka till 3000kcal / dag.

Ozziking
2013-08-19, 19:01
Okej.. Men minimalt med fett och mycket kolhydrater och proteiner då? lean bulk tänker jag. Vill lägga på mig så lite fett som möjligt :s

King Grub
2013-08-19, 19:02
Samma frågor om och och igen...

PureWhey
2013-08-19, 19:03
Men snälla pöjk, träna så du blir trött och ät så du blir mätt!

+1, tråden spårar ut och det är samma frågor om och om igen...

Ozziking
2013-08-19, 19:08
jaja .. men jag vet inte hur jag ska äta. Jag vet verkligen inte hur jag ska äta. Och jag ser inte svaren heller. Jag ber om ursäkt men faktiskt.

Ozziking
2013-08-19, 19:12
Okej jag ska ställa upp frågeställningar och hoppas att det blir de sista ...

1. Kan jag ta proteinpulvret på kvällen med nötterna istället för efter träning? Äter nämligen middag direkt efter träningen ( 5 min från gymmet ).

2. Hur vet jag hur mycket av allt jag ska äta? Min basala energiförbrukning är på 1600 kcal.. och med min aktivitets nivå 2200.. ska jag lägga till 500 på det då? Men i vad? i fett? kolhydrater? proteiner? Kolhydrater och proteiner?

3. Är det okej att bara käka skolmat? kommer få det till lunch

4. är 60g fett / dag för lite? är somsagt underviktig till min längd.

5. Hur ska jag "Lean bulka " ? Är det bara att äta nyttig mat eller ska man ha minskad fettintag också?

6. När är bäst att äta mest? äter somsagt lite huller om buller med kcal dit och hit.. Mina mellanmål är liksom mer energirika än frukosten.

7. Kolhydrater eller fett?

tlk
2013-08-19, 19:13
jaja .. men jag vet inte hur jag ska äta. Jag vet verkligen inte hur jag ska äta. Och jag ser inte svaren heller. Jag ber om ursäkt men faktiskt.

Du ska, minst, 2g protein / kg kroppsvikt. I ditt fall så 100g protte.

Utöver det så ska du äta tillräckligt med kalorier för att gå upp i vikt. För dig som är riktigt underviktig så +500-750kcal / dag extra lungt ju.

Att börja på 3000kcal / dag låter som ett bra riktvärde för dig, tycker jag.

Av dessa ska minst 100g vara protein. Vad du äter utöver det är helt irrelevant. När du äter exakt lika irrelevant.

Och eftersom du är 15 (har jag för mig) och äter mammas mat så sluta väg maten. Hon måste ju bli riktigt orolig för dig om du väger 56 pannor och står med matvåg och ska ha "50gram ris" liksom. Herregu. Du ska äta mycket mat. Att du skulle gå upp i fettvikt är det sista du bör oroa dig över.

tlk
2013-08-19, 19:14
okej jag ska ställa upp frågeställningar och hoppas att det blir de sista ...

1. Kan jag ta proteinpulvret på kvällen med nötterna istället för efter träning? äter nämligen middag direkt efter träningen ( 5 min från gymmet ).

2. Hur vet jag hur mycket av allt jag ska äta? Min basala energiförbrukning är på 1600 kcal.. Och med min aktivitets nivå 2200.. Ska jag lägga till 500 på det då? Men i vad? I fett? Kolhydrater? Proteiner? Kolhydrater och proteiner?

3. är det okej att bara käka skolmat? Kommer få det till lunch

4. är 60g fett / dag för lite? är somsagt underviktig till min längd.

5. Hur ska jag "lean bulka " ? är det bara att äta nyttig mat eller ska man ha minskad fettintag också?

6. När är bäst att äta mest? äter somsagt lite huller om buller med kcal dit och hit.. Mina mellanmål är liksom mer energirika än frukosten.

7. Kolhydrater eller fett?

1. Du kan äta vad som helst, när som helst.

2. 3000kcal. 100g protte. övrig fördelning är skitsamma.

3. Skolmat är ypperlig mat. ät massor av den. Du spar pengar åt dig och din familj.

4. Nej det är inte för lite.

5. Du ska sluta bry dig om "nyttig mat" å "leanbulk".

6. Bara ät när fan som. Vilka mål som är mest energirika kvittar.

7. Kolhydrater och fett.

King Grub
2013-08-19, 19:15
1. Ja.

2. Spelar ingen roll, om du täckt proteinbehovet.

3. Ja.

4. Nej.

5. Det första alternativet. En underviktig tränande 15-årig behöver inte tänka på något sådant.

6. Spelar ingen roll.

7. Spelar ingen roll, efter proteinbehovet är täckt.

tjing
2013-08-19, 19:32
Ozziking, bara ät lite mer än du brukar och träna på i gymmet. Man får nästan alltid räkna med att lägga på sig lite fett också vid en viktuppgång. Det är inte så att du är dödsdömd att bli fet resten av livet oavsett hur du äter nu.

Ozziking
2013-08-19, 20:05
okej.. tack. Tänker på att man inte ska käka så mycket kollisar innan läggdags .. vill bara gå upp i vikt utan att lägga på mig onödigt mycket fett. Känns som jag äter som en gris, liksom 5 stora potäter och ris + resten efter träningspass.. damn

King Grub
2013-08-19, 20:06
Tänker på att man inte ska käka så mycket kollisar innan läggdagsn

Det finns inget som säger att man inte "ska" det.

tjing
2013-08-19, 20:09
Om något har man ju sett positiva effekter av att äta just kolhydrater på kvällen i en del studier på viktnedgång. Kanske inte skulle lägga en massa maltodextrin eller dylikt där, men ja.

Wzup2u
2013-08-19, 20:12
okej.. tack. Tänker på att man inte ska käka så mycket kollisar innan läggdags .. vill bara gå upp i vikt utan att lägga på mig onödigt mycket fett. Känns som jag äter som en gris, liksom 5 stora potäter och ris + resten efter träningspass.. damn

då skulle du inte väga 56 kg...

5 stora potatisar= inte mkt kalorier, potatis är mkt kalorisnålt...

Ozziking
2013-08-19, 20:26
Okej.. Så då ska jag bara käka mycket mat..? Försöka få i mig ca 3000 kcal om dagen de dagar jag tränar och 2500 vilodagar?

kan jag dela upp det såhär: 50 % kolhydrater 30 % protein och 20 % fett? :3

King Grub
2013-08-19, 20:30
Det går bra.

Latissimus Dorsi
2013-08-19, 20:32
Jag tror Ozziking trollar.

Ozziking
2013-08-19, 20:37
det gör jag inte, jag spammar inte ett sådant här tränings forum för intet..

Latissimus Dorsi
2013-08-19, 20:38
det gör jag inte, jag spammar inte ett sådant här tränings forum för intet..

''det här träningsforumet'' skulle besvara dina frågor på en kvart, om du tog dig mödan att läsa lite.

Ozziking
2013-08-19, 20:39
Det går bra.

Då kör jag på det.. och hoppas att jag inte lägger på mig allt för mycket fett.

Onigiri
2013-08-19, 23:00
Om man ändå fick väga 56 och fick äta obehindrat under ett år...

speedy83
2013-08-20, 06:53
om man ändå fick väga 56 och fick äta obehindrat under ett år...

+100

lofito
2013-08-20, 15:59
Om man ändå fick väga 56 och fick äta obehindrat under ett år...

Vad skulle du ätit då främst? :D

Ozziking
2013-08-20, 18:05
Vet någon hur mycket jag ska käka i kolhydrater, protein och fett om jag siktar på ett kcalintag på 2500 .. vill att fördelningen ska vara :

40 % kolhydrater
40 % protein
20 % fett

Dags att få lite muskler utan att lägga på sig massa fett :3

Simonbaws
2013-08-20, 18:12
Vet någon hur mycket jag ska käka i kolhydrater, protein och fett om jag siktar på ett kcalintag på 2500 .. vill att fördelningen ska vara :

40 % kolhydrater
40 % protein
20 % fett

Dags att få lite muskler utan att lägga på sig massa fett :3

250g protein
250g kolhydrater
55g fett

tjing
2013-08-20, 18:25
Ozziking, lär ni er inte matematik i skolan på Gotland?

CoolHandLuke
2013-08-20, 18:31
Jag tycker det är bättre att sikta på ett visst antal gram av fett och protein och sen fylla på resten med kolhydrater.

Finns säkert 7000 trådar om hur mycket protein du behöver.

När det gäller fett så är 0.8-1.0 g/kilo och dag. Det är nog den vanligaste siffran från åsikter på nätet och en del forskningsartiklar. Då är man relativt säker på att man har tillräckligt med EFA för att klara hormonproduktion osv.

Ozziking
2013-08-20, 18:56
Ozziking, lär ni er inte matematik i skolan på Gotland?

Nä inte så man kommer ihåg iallafall.. :/

Ozziking
2013-08-20, 18:58
Jag tycker det är bättre att sikta på ett visst antal gram av fett och protein och sen fylla på resten med kolhydrater.

Finns säkert 7000 trådar om hur mycket protein du behöver.

När det gäller fett så är 0.8-1.0 g/kilo och dag. Det är nog den vanligaste siffran från åsikter på nätet och en del forskningsartiklar. Då är man relativt säker på att man har tillräckligt med EFA för att klara hormonproduktion osv.

Okej, för jag vill ju typ " lean bulka " så jag lägger på mig så lite ( om det är optimalt ) fett som möjligt. vet att jag är i de åren som jag kan käka vadsom.. Men ändå, känns som eftersom min undernärde kropp inte ska suga åt sig allting för fort så .. ja ni fattar tror jag ..

Wzup2u
2013-08-20, 19:02
skit i att svara,

lofito
2013-08-20, 19:48
Vill inte vara taskig eller så, men det här börjar bli för mycket. Om det faktiskt är så
att killen inte trollar bör han vända sig till någon.

Ozziking
2013-08-20, 20:03
:(

Ozziking
2013-08-20, 20:43
Ska sluta spamma er .. ska kolla om jag kan komma över en PT som kan ge mig bra kostschema eller liknande.. För jag är för osäker på kosten.

Men tror ni att det skulle funka..? att köra på 200 - 250 gram protein 250 - 300 gram kolhydrater och 55-60 gram fett på vilo dagar? på träningsdagar ska jag öka intaget med 200-300 kcal.. men ska jag öka i kolhydratsmängd då?

difeddy
2013-08-20, 20:46
skit i att svara,

Vill inte vara taskig eller så, men det här börjar bli för mycket. Om det faktiskt är så
att killen inte trollar bör han vända sig till någon.

:(

:laugh:

Wzup2u
2013-08-20, 20:49
Ska sluta spamma er .. ska kolla om jag kan komma över en PT som kan ge mig bra kostschema eller liknande.. För jag är för osäker på kosten.

Men tror ni att det skulle funka..? att köra på 200 - 250 gram protein 250 - 300 gram kolhydrater och 55-60 gram fett på vilo dagar? på träningsdagar ska jag öka intaget med 200-300 kcal.. men ska jag öka i kolhydratsmängd då?

youre not u when ur hungry eat a snickers...

skaffa du en pt, så får vi se vad han säger, inte olikt av alla svar du fått här :naughty:
med din vikt och åtta magrutor...... ska du ju inte ens tänka på hur mkt kcal du äter utan bulka på och lyfta...
larv...

Ozziking
2013-08-20, 20:52
vet inte värför men jag kan inte släppa kontrollen bara. Jag har blivit så van så jag känner att jag lika gärna kan fortsätta.. .

Träningsdagar.. ska jag öka kolhydratsintaget bara? för att lägga på mig så lite fett som möjligt..?

Ozziking
2013-08-20, 20:54
annars så får jag väll äta och se vad som händer.. Men vill ha bäst resultat bara ... så det inte går snett..

Wzup2u
2013-08-20, 21:09
annars så får jag väll äta och se vad som händer.. Men vill ha bäst resultat bara ... så det inte går snett..

då är det bara äta på utavbara den då går det bara rätt i bulk väg för din del.
*popcorn* *popcorn*
kolla lite bulk trådar och va har du ätit idag tråden osv.

nehe gonatt, nu ska ja sätta i 2 dl olja och 2 liter mjölk och kolla på my little pony... riktigt awsum kombo, för att somna.
vila e viktigt för att växa serru

Simonbaws
2013-08-20, 22:02
strunta i att optinoja och börja gå på lektionerna i skolan istället!

tjing
2013-08-20, 22:11
Ozziking, att vilja ha "bäst" resultat är problemet.

Det är en tankefälla om att vilja ha perfekt resultat, vilket ingen får. När du insett att du tänker fel kring det hela, så kommer du också att inse att det du behöver göra helt enkelt är att träna och äta på.

Det kan inte gå särskilt snett.

paatrik
2013-08-21, 07:53
250g protein
250g kolhydrater
55g fett

Detta tycker jag låter bra! Du märker själv hur snabbt vikten rör sig, anpassa sedan mängden efter det. I övrigt, försök se helheten istället för detaljerna. Träna hårt, ät vanlig bra mat och håll proteinet runt 2g/kv.

kaer
2013-08-21, 09:10
Ska sluta spamma er .. ska kolla om jag kan komma över en PT som kan ge mig bra kostschema eller liknande.. För jag är för osäker på kosten.

Men tror ni att det skulle funka..? att köra på 200 - 250 gram protein 250 - 300 gram kolhydrater och 55-60 gram fett på vilo dagar? på träningsdagar ska jag öka intaget med 200-300 kcal.. men ska jag öka i kolhydratsmängd då?

Men lägg av! Du behöver ingen pt. Lita på vad du själv tror.
Ät vanlig mat och träna.
Dina minijusteringar hit eller dit kommer inte göra någon skillnad.

qozmox
2013-08-21, 09:27
det här är helt jävla sjukt.
du är 15 och väger 56kg på 173cm!
träna och ÄT VAD FAN SOM HELST och sluta oroa dig.

lyckas du hitta en pt som tar an dig som kund, ge mig dennes nummer så jag kan nita den.

fö så åt jag just 125g mozzarella till frulle.

Ozziking
2013-08-21, 15:19
Okej.. jag ber igen om ursäkt men jag är så nojjig och orolig och allt för mycket kontrollfreak.

Jag är 15 år, går i skolan och käkar skollunch. resterande mål räknar jag kalorier och värden ... Jag vill gå upp i vikt men så lite fett som möjligt. Mina tankar snurrar 24/7 för att jag får nya funderingar och nojor..

1. Jag frågar igen för jag behöver svar igen.. Hur ska jag äta för att få lean gains? 40/40/20 ? 50/30/20?

2. träningschema har jag klart.

3. man brukar säga att man behöver ett extra mellanmål efter träning. .. har inanna ätit banan och en protein bar.. ska jag ta det i mat istället? .. Blir lite svårt med kostplan tex 40/40/20 om man ska lägga till mellanmål hit och dit.

4. Ska man lägga mest krut på frukost lunch och middag? mina mellis brukar bli på runt 500 kcal + nu .. . middagar 600 kcal eller mindre.


5. Jag kommer fråga mycket nu.. behöver det.. Om ni tycker det är för jobbigt så säg till. Vill inte störa er .. Men liksom.. Ja.. Nu när man äntligen får tillfälle så kör jag på. Förlåt grabbar ..

6. Om jag ska käka 250/250/55 kan jag göra såhär då.. att jag ändrar till 180-200/300-325/55-60 ? :-)

tjing
2013-08-21, 15:20
Nä Ozziking, inga fler frågor nu. Du har fått svar på frågorna du frågat. Dessutom frågar du bokstavligt talat samma saker hela tiden.

Fler frågor och svar ger bara ännu mer frågor och svar. Tvivelsjuka kallas det.

Ozziking
2013-08-21, 18:46
Nä Ozziking, inga fler frågor nu. Du har fått svar på frågorna du frågat. Dessutom frågar du bokstavligt talat samma saker hela tiden.

Fler frågor och svar ger bara ännu mer frågor och svar. Tvivelsjuka kallas det.

Okej.. Men alltså skulle verkligen behöva prata med någon kunnig.. Ni verkar tröttna.. Men jag behöver hjälp alltså.. Jag kan inte ändra kosten.. Idag efter gymmet som tog 2 timmar ( följde axxon 2.0 och körde 4 x 10 på alla ben och mage övningar och vet inte när jag ska öka tyngd eller hur många reps och set jag ska köra eller något.. körde 1 minut vila efter varje set och klarade att köra tex benpress 75kg 4 x 10 tungt vare men .. Jag vet inte ).

Jag håller på att gå in i väggen, jag tappar allting, vet ingenting längre.

Jag kan inte räkna eller ändra kosten om jag äter hemlagad mat som jag inte ens lagar och skollunch.. *gah!**gah!* Hur ska jag få leangains på det??

Kommer börja träna gymnastik 3ggr veckan och sedan vill morsan inte hänga med till gymmet 3ggr i veckan heller... måste nämligen ha en myndig med mig eftersom jag inte är 16 än.

jag vet fortfarande inte hur jag ska träna,äta lyfta tyngre eller sluta ha kontroll.

Mina vänner käkar sig mätta av allting, tränar och får resultat. de äter allt och har synliga magrutor. problemet är att jag inte känner mättnad.. bara när att jag blir "full " i magen..

jag vet inte hur jag ska göra längre..

Ozziking
2013-08-21, 18:52
egentligen borde jag bara äta och träna, men jag kan inte känna mättnad. jag kommer ha svårt att gå till gymmet 3 gånger i veckan.. och så tycker min mor att det är mycket med 3 pass gymnastik + skolgympa också. och jag vet inte hur jag ska äta för att få bästa resultat. mycket kolhydrater och proteiner och 1-1,5 gram fett/kv?

Jag vet inte hur mycket kcal jag behöver heller.. Om jag ändå kunde få hjälp med allt.. men ni tröttnar på mig för att jag inte förstår.. Jag vet inte hur jag ska göra alltså. Krånglar till allt.

Wzup2u
2013-08-21, 19:01
jag funderar på om du mest lider av ätstörning, ta hjälp isf väl menat...
och din middag innehåller 600kcal eller mindre säger du öka på minst dubbelt.

jaja lycka till iaf och din snurrighhet och nojja kommer att försvinna när du trycker mycket mer mat,som gör dig både psykiskt och fysiskt starkare, vila är också mkt viktigt...
börja dricka gainer, 2-3 ggr per dag kansek som en början?
jag själv äter mycket fett och älskar det önskar jag kunde dra ner på det och plussa lite mer protein dock äter jag allt jag gillar även under deff, och tvingar aldrig i mig något äckligt.

Ozziking
2013-08-21, 19:18
Okej.. Jag ska erkänna att jag har lidit av anorexia. Jag är typ frisk men som ni märker så är det mycket noja och detaljer som jag vill ha information av. Att bara köra funkar inte för mig.. Och repetition på svaren behöver jag också.

Jag känner ingen mättnad klokt heller så därför håller jag mig till kaloriräkning.

eftersom jag är underviktig så ville jag börja styrketräna och gå upp i leangains så bra som möjligt för jag har visserligen lite synliga muskler men det är typ lite fett här och där och efter en vecka med mycket kolhydrater syns mina rutor redan mindre.. Min kropp är helknasig?

Jag hatar mina detaljfrågor och mina repeteringar. Jag fick hjälp från SCÄ men jag fick bara 4 veckor där sedan blev jag hemskickad utan vidare besked. Bor på gotland ska jag tillägga. efter det har jag fått kämpa själv och nu är jag här.

det svåra är att jag går i skolan, fulltid. Slutar runt 15.00 varje dag åker buss hem och ska äta mellanmål liksom. Mamma jobbar fulltid slutar runt 17.00 och jag måste ha en myndig med mig till gymmet.. Jag tränar truppgymnastik 2 gånger i veckan samt ett fristående pass ( typ som dans i gymnastik ). Jag vill bygga muskler utan att lägga på mig fett på kroppen, leanbulk typ.

Svårt att väga och mäta maten i skolan.. Samt när maten är klar om man kommer hem. Det funkar liksom inte, kanske om 3-5 år när jag bor själv .. Men inte nu.

Jag ber om hjälp från er angående kost och träning för att ni är de ända jag kan lita på för att ni lever med detta ...

så.. Hur ska jag göra? ni vet axons 2.0 schema? där står det att man kan ha 2-4 set och 6-12 repetitioner för volym och styrka. Men frågan är hur mycket man ska köra på varje övning på tresplitten liksom .. och hur mycket vila man ska ha?

samt kosten, hur ska jag äta för att få optimala leangains.. ? jag har en burk proteinpulver och käkar gröt till frukost.. Ska jag lägga krut på protein och kolhydrater och äta 1g fett /kv? är ju lite undernärd så då blir det ju lite konstigt.. 60 gram fett kanske går.. Svårt att äta sån liten mängd.

ser ni.. ? jag krånglar allt.

Ozziking
2013-08-21, 19:18
jag måste vara kolozzeums största händelse.. Damn aldrig spammat ett forum såhär förut.

Ozziking
2013-08-21, 19:37
Kanske ska börja om allt från början?

Hej! är en kille på 15 år som är 173 centimeter lång och väger 56 kilo. dvs underviktig. Jag går heltid i skola och slutar runt 15.00 jag tränar truppgymnastik 3 gånger i veckan och funderar på att börja gymma för att lägga på mig muskler. Jag vill lägga på mig så lite fett som möjligt och så mycket ren muskelmassa som möjligt, leangains alltså. Jag har svårt att känna klokt mättnad och vet att man behöver äta ungefär ett mellanmål extra när man har tränat.

1. Jag följer axons 2.0 schema och kör 4 x 10 på allt, är det optimalt eller är det något man ska ändra?

2. Hur ska jag äta för att få leangains? ska jag satsa på protein och kolhydrater eller protein och fett eller? 45/35/20 - 50/30/20 - 45/30/25 vad är bäst för så lite fett som möjligt?

3. Jag vet att en portion med kolydrater är vanligtvis 3 äggstora potatisar 2 DL ris eller 3 DL pasta. Hur ska jag utöka det isåfall? ska jag börja väga/mäta maten eftersom jag inte riktigt känner när jag är mätt? kan i stort sätt äta tills jag spyr för att då veta att jag är full i magen.

4. skollunchen är svår att ändra / väga eller mäta. Hur gör jag?

5. brukar värma upp med crosstrainern och avsluta med snabb jogg - enligt maskinerna är brända kalorier 220 kcal på uppvärmning och nervarvning.

6. äter gröt till frukost.. ska man lägga mest krut på frukost lunch och middag?

7. Kan mina mellanmål vara lika energirika som mina huvudmål?

8. Min basalförbränning ligger på runt 1600 kcal. en vanlig dag bränner jag runt 2200 enligt kalkyl. Ska jag öka 300 kcal för leangains då? ska jag bara öka i kolhydrater och protein då?

9. när ska jag öka tyngden på vikten? när jag klarat 4 x 10? om jag bara klarar 10, 10, 8, 7 ska jag bibehålla då?


Ah ni ser. det kommer bara mer och mer frågor.

Wzup2u
2013-08-21, 19:44
för det första ska du inte köra uppvärmning med kondition och inte avsluta... du tröttar j ut dig till styrkan...

sen som jag skrev innan skit samma hur du äter kalorier vid varje måltid ... sikta på överskott i slutet av dagen.

kör 5x5 ist för 4x10...

sen släpp din ätstörning och njut av maten och se den som en vän.

och sen skiter nog folk i om du har 8pack eller inte...
bli grov elle fortsätt va en räka. välj... du har bara 2 val...

King Grub
2013-08-21, 19:46
1. Välj ett program som koncentrerar mer på baserna och inte tar två timmar att genomföra.

2. Spelar ingen roll.

3. Ät så mycket du brukar och lite till.

4. Bara äta.

5. Okej.

6. Spelar ingen roll.

7. Om du vill. Spelar ingen roll. Total intag räknas.

8. 300 plus låter bra. Du kan öka på det du vill. Får du redan tillräckligt med protein går kolhydrat bra.

9. Om du siktar på 10 så skall du öka på 10. Men det är ingen gyllene regel.

qozmox
2013-08-21, 19:46
du verka utöver din extrema träningsnojja ha någon form av tvångsyndrom.
du har fått svar. säkert 3gånger redan. på allt du frågat.
det finns inget ett sätt att äta och träna som är optimalt för alla.
du får helt enkelt sätta igång, och se vad som händer.
förstå också att en person på din vikt, ålder och längd, inte behöver oroa sig för detta.
annorlunda vore det om du vägde 150kg, då hade dina frågor varit relevanta.
du har absolut inget att bry dig om. väga skolmat? vad fan ska det leda till?
du ska väl UPP i vikt eller?

Ozziking
2013-08-21, 20:18
Men det är så svårt om man inte känner mättnad!? det är basövningar men det är jag som bara.. Gör så det tar lång tid?!

Kan jag käka proteinpulver på kvällen med en DL nötter istället för att ta protein direkt efter träning? äter middag då nämligen ( 5 min från gymmet ).

Det klart det spelar roll på kosten om man ska få leangains? det står ju överallt? behöver en bra fördelning på kolhydrater fett och protein!!!

Mina magrutor har börjat synas mindre pga mer kolhydrater, värför?

tjing
2013-08-21, 20:21
Du skriver att du haft anorexia. Visa din morsa den här tråden och kolla vad hon tycker?

Då är det ju ännu viktigare att du skiter i vad du äter utan bara äter mycket av MAT och tränar på. Du fastnar i helt meningslösa detaljer i det stora hela. Om du inte klarar det får du nog ta och söka någon slags hjälp.

Skit i leana gains. Fett kan du bli av med vid ett senare tillfälle. Det verkar vara en springande punkt (angående anorexia) att du vill undvika all fettinlagring, det går inte i regel i alla fall inte med tanke på din ålder och bakgrund. Då är nog inte styrketräning något för dig.

Kolhydrater gör att du lagrar in vatten...

PS. Skit i dina kompisars magrutor nu. Du kommer att springa om de senare.

Ozziking
2013-08-21, 20:25
släpper vattnet någon gång då? alltså min morsa vet om detta, hon tycker det är brao m jag kan få hjälp med mina osäkerheter. Hon försöker själv men är ingen " EXPERT " på detta.. så hon tycker det är positivt att jag skriver här. Svårt att äta mycket mat.. Vad ska man äta av liksom.. leangains kan man ju lika gärna börja med nu ..

tjing
2013-08-21, 20:27
Du pratar om "lean gains" men vet ju inte riktigt själv vad du menar.

Dessutom har vi ju redan svarat exakt på vad du kan äta i den kontexten. Vad mer undrar du liksom? 40/20/20 är bra utgångspunkt om du vill äta en normal kost men med lägre mängd fett.

Ät mer av kolhydrater (som redan sagts), mer bröd, potatis, ris, pasta. Så?

Vatten är bara vatten och släpper alltid om du minskar lite på kolhydraterna igen.

Jag hade inte heller magrutor när jag var 15. Det är inte hela världen ;) Vad du skulle behöva är typ en storebror som är med dig på gymmet och som har koll på träning och kost och kan ge dig nån slags trygghet i hur man bör äta och träna.

Ozziking
2013-08-21, 21:00
Har en storebrorsa som är helt ointreresserad av det.. redan frågat om hjälp :s okej.. men ska jag fortsätta äta kolhydrater då..? inte minska kolhydrater och höja fett? fick typ synligare rutor då.. men om det bara är vatten så kanske det försvinner efter ett tag..

Jag vill äta en bra kost som är bra för muskelmassa och lite fetmassa.. hur man nu äter den. 40/30/20 kanske svårt att bara nå 60 gram fett, går gärna över :/ mitt dagliga kaloriförbruk ( enligt kalkyl ) är runt 2200-2300 .. men håller inte vikten på det. så funderar på att under vilodagar ligga på 2500 kcal och träningsdagar 2800 ( ungefär .. :) )

Och jag ser inte svaren riktigt så jag frågar igen.. ska jag bara öka kolhydrater och protein på 300 kcal överskott för att få mest muskeltillväxt och minst fetmassa?

isåfall ska jag äta kolhydrater frukost lunch och middag samt eftermiddags mellanmål och lite kolhydrater och mest fett och protein på kvällen? brukar äta 1 dl nötter och kvarg på kvällen. På träningsdagar tar jag en skopa one whey med 1-2 dl mjölk och lite hallon och 1 dl nötter. är det bra då.. ? hur många gram kolhydrater per mål? kan du det?

förlåt för att jag tar all din tid tjing.. men du verkar vara den som har mest lust att svara.. :(

tjing
2013-08-21, 21:12
"Kanske?" Klart det försvinner, vattnet stannar inte kvar i din kropp och skymmer inte dina magrutor för all framtid.

Räkna inte på något. Bara. Ät.

Ozziking
2013-08-21, 21:58
Svårt att bara äta när man väl har börjat, och då kan det bli att jag äter för lite eftersom jag inte kan känna när jag är mätt..

Ozziking
2013-08-21, 22:03
Går det inte att svara på då..? om det var ni? vad skulle ni käka för att lägga på er muskler och minimalt med fett..? hur skulle ni prioritera det? jag kan ju göra mitt bästa.. Men ja.

cero
2013-08-22, 04:09
Går det inte att svara på då..? om det var ni? vad skulle ni käka för att lägga på er muskler och minimalt med fett..? hur skulle ni prioritera det? jag kan ju göra mitt bästa.. Men ja.

Finns ingen magisk regel för att gå upp i vikt och lägga på sig minimalt med fett, utan man äter lite mer än vad man brukar och ser till att det inte går överstyr.

Verkar som att du har ett ganska allvarligt tvångssyndrom och det är direkt kontraproduktivt. Det kan vara svårt att sluta, men försök.

speedy83
2013-08-22, 08:02
Går det inte att svara på då..? om det var ni? vad skulle ni käka för att lägga på er muskler och minimalt med fett..? hur skulle ni prioritera det? jag kan ju göra mitt bästa.. Men ja.

Alla som svarar dig i tråden skulle äta precis som de föreslår att du ska göra.

Ozziking
2013-08-22, 15:23
hur var de förslagen då? Om jag inte kan känna mig mätt hur gör man då..? då är ju räkning en bra lösning..?

När jag menar mätt så menar jag att jag kan äta och äta jag känner mig bara " Full " i magen. Den bara fylls liksom. Jag skulle kunna äta tills jag kräks för att då veta att det itne får plats mer i magen.. Skitsvårt. Den lilla känslan påverkar allt nästan :/

tjing
2013-08-22, 17:22
Då äter du en tallrik med mat. Det är svårt att kräkas av det.

Om det inte är bruna bönor, förstås.

cero
2013-08-22, 19:31
hur var de förslagen då? Om jag inte kan känna mig mätt hur gör man då..? då är ju räkning en bra lösning..?

När jag menar mätt så menar jag att jag kan äta och äta jag känner mig bara " Full " i magen. Den bara fylls liksom. Jag skulle kunna äta tills jag kräks för att då veta att det itne får plats mer i magen.. Skitsvårt. Den lilla känslan påverkar allt nästan :/

Nej, räkningen är en helt värdelös lösning för dig. Du fokuserar alldeles för mycket på kosten, det är träningen som räknas. Ät normalstora mål och ät regelbundet.

Wzup2u
2013-08-22, 19:49
bulka på och vill du ha ett stort 6 eller 8 pack på magen fort gör du såhär framför spegeln.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTAWL7g9YlM_lhjsoIS0JXry-g2otAR8yLODa-I7MTdJX09yMR2

Ozziking
2013-08-22, 20:57
Okej.. Ska göra mitt bästa. kommer förhoppningsvis få hjälp av en PT från team fitnessguru. Lina heter hon. Hoppas hon kan hjälpa mig.

Känns som jag aldrig kommer bli normal tonåring. Att kunna äta allt tills man blir mätt och träna för att få snyggt sexpack utan att veta vad man gör.. Har för mycket kontroll.

Vanish
2013-08-22, 21:05
kon-troll är nog det du har

speedy83
2013-08-23, 07:07
Okej.. Ska göra mitt bästa. kommer förhoppningsvis få hjälp av en PT från team fitnessguru. Lina heter hon. Hoppas hon kan hjälpa mig.

Känns som jag aldrig kommer bli normal tonåring. Att kunna äta allt tills man blir mätt och träna för att få snyggt sexpack utan att veta vad man gör.. Har för mycket kontroll.

Det är inte särskilt svårt. Du äter en normal måltid. Du måste väl ha folk i din omgivning som äter "normalt" käka 3-4 potatis och en köttbit eller en kycklingfilé, alltså ät som vanlig folk gör, ät som din pappa eller storebror eller som dina kompisar gör om de nu är normalt byggda. Försök släpp att du är speciell.

tjing
2013-08-23, 10:12
Team Fitnessguru. Låter episkt. Hoppas det blir bra, Ozziking!

Tvärtom är du en helt normal tonåring. Livet är upp och ner när man är tonåring och alla känner sig smått konstiga och knepiga åt något håll.

Ozziking
2013-08-23, 15:03
okej. I'll do my best. Just nu testar jag att ligga på mer kolhydrater och mindre fett.. Vilket har resulterat till efter en vecka att mina rutor börjat synas mindre.. Vad kan det bero på?

En annan fråga. Om man tillagar kött och sedan väger det.. Blir det samma näringsvärde då? menar om allt vatten försvinner är det ju bara köttmängden kvar..?

tjing
2013-08-23, 15:11
Men nu måste du skoja? Du frågade ju redan om det på förra sidan:

Mina magrutor har börjat synas mindre pga mer kolhydrater, värför?

Du lagrar in vatten med kolhydraterna.

Räkna på hur mycket det väger innan tillagning. De flesta tabeller baseras på det om inget annat preciseras.

cero
2013-08-23, 15:15
Lägg ned kaloriräknandet. Det kommer inte ge dig något annat än ett väldigt osunt förhållande till kost och träning, vilket du redan verkar ha.

Ozziking
2013-08-23, 17:11
Okej, men kommer vattnet försvinna..? Hur vet jag att det inte är fett då? Inte gått upp så mycket men somsagt kommer vattnet försvinna?

Men jag liksom vägde upp 170g rå fransyska och efter tillagning så blev det inte ens en DL kött kvar... Tror det är kanske 80g. Ska jag bara äta 80g tillagat kött då för att det ska vara samma mängd protein..?

Perramja
2013-08-23, 17:16
Herrejisses...*facepalm*

Ozziking
2013-08-23, 17:35
Vad..?

Wzup2u
2013-08-23, 17:43
Okej.. Ska göra mitt bästa. kommer förhoppningsvis få hjälp av en PT från team fitnessguru. Lina heter hon. Hoppas hon kan hjälpa mig.

Känns som jag aldrig kommer bli normal tonåring. Att kunna äta allt tills man blir mätt och träna för att få snyggt sexpack utan att veta vad man gör.. Har för mycket kontroll.

fan när jag var 15 kunde äta hur mycket som helst var alltid hungrig och käka gjorde jag och precis allt och pumpade gym samtidigt fan större då än va ja e nu typ =P

Ozziking
2013-08-23, 18:10
Hahaha ja.. Men då hade du ju en mättnadskänsla och hade inte varit drabbad av ätstörning antar jag? :9

Men seriöst nu angående köttet. Vatten har ju inga kalorier så värför räknar man en rå kötbit på 200g som sedan kanske blir 100g ..? Då är det ju den tillagade som gäller för vatten inehåller inga kcal..?

King Grub
2013-08-23, 18:16
Väger du köttbiten innan tillagning så har den färdiga köttbiten lika mycket kalorier trots att den väger mindre. Just därför att det är vatten som försvunnit. Det här är inte näringslära, utan grundläggande mellanstadiematematik.

Ozziking
2013-08-23, 18:56
Hur kan den ha det? om 100g är vatten är det ju 100 gram pure meat left?

tjing
2013-08-23, 19:18
Vattnet innehåller ingen energi.

Ozziking
2013-08-23, 19:27
Ja precis, så om 100 gram av en 200 grams biff är vatten så är det 100 gram kött kvar. Alltså blir mängden tex protein på den köttbiten lika mycket som 100 gram?

tjing
2013-08-23, 19:33
Den här diskussionen igen...undrar hur många gånger den kommit upp på Kolozzeum.

Ozziking, det spelar ingen roll. Fastna inte i detaljerna.

Ozziking
2013-08-23, 19:50
Men jag måste veta det ju... eftersom vatten inte har några kcal har jag rätt?

King Grub
2013-08-23, 19:56
Tvärtom. Eftersom vatten inte har kalorier förändras inte siffran efter tillagning.

Wzup2u
2013-08-23, 20:15
ozzi har du sökt hjälp allvarligt? inget illa menat... fan du e 15 och underviktig,
du vet du växer fortfarande och kommer nog skada din kropp.
du säger du inte har mättnadkänsla testa börja äta ordentligt så löser du det.

Ozziking
2013-08-23, 20:21
Tvärtom. Eftersom vatten inte har kalorier förändras inte siffran efter tillagning.

Men.. Det verkar så konstigt. Om man vill veta proteinvärdet efter tillagning.. Hur gör man då?

Det verkar ju konstigt.. Om hälften av köttets vikt är vatten .. Jahopp. Då får jag klara mig på min lilla 80 grams bit då.

Ozziking
2013-08-23, 20:24
ozzi har du sökt hjälp allvarligt? inget illa menat... fan du e 15 och underviktig,
du vet du växer fortfarande och kommer nog skada din kropp.
du säger du inte har mättnadkänsla testa börja äta ordentligt så löser du det.

Ja jag får hjälp. Och jag vet att jag växer och jag äter mycket mat. Det spelar ingen roll hur mycket jag äter. Någonting är fel med den känslan.

cero
2013-08-23, 20:30
Vet inte om detta är en trolltråd eller inte, men utgår från att det inte är det.

Ozziking, varför ska vi fortsätta svara i din tråd om du inte lyssnar på något vi säger?

Ozziking
2013-08-23, 20:42
Jag lyssnar på vad ni säger? Men det känns så ologiskt. Det här med räkningen är inget man kan släppa bara sådär. Det är en bearbetning.

Wzup2u
2013-08-23, 20:42
Ja jag får hjälp. Och jag vet att jag växer och jag äter mycket mat. Det spelar ingen roll hur mycket jag äter. Någonting är fel med den känslan.

det är vad du inbillar dig... och ena sekunden säger du att du inte äter så stort...
pf..... ljug inte för dig själv ta tag i problemet.

Ozziking
2013-08-23, 20:45
Problemet är taget och jag bearbetar det. Men somsagt är det svårt att äta mycket utan känslan. Och ja jag har testat mina gränser.

Überbiffen
2013-08-23, 21:58
Det är därför att näringsinnehållet på den där köttbiten (eller whatever) är räknat på innan tillagning, dvs vikten den har inkl allt vatten som försvinner vid tillagning.

LillisJ
2013-08-23, 22:15
Men bränn matvågen och glöm allt vad gäller att räkna kalorier och macronutrienter, du kan ju uppenbarligen inte hantera det utan att bli galen.. *facepalm*

lofito
2013-08-24, 00:12
Jag vet själv att jag ibland kan vara nojig över saker och ting när man skriver här
ibland och att man vill få det "rätta" svaret om det nu finns ett sådant, inte alltid det gör det. Men det här börjar bli för långt. Otroligt jävla irriterande!
Hela den här jävla tråden du skapat och alla återkommande frågor du kommer med
som du gång på gång får svar på känns som ett JÄVLA HIV-VIRUS, en jävla pina som är
omöjlig att bli kvitt!

cero
2013-08-24, 02:36
Jag vet själv att jag ibland kan vara nojig över saker och ting när man skriver här
ibland och att man vill få det "rätta" svaret om det nu finns ett sådant, inte alltid det gör det. Men det här börjar bli för långt. Otroligt jävla irriterande!
Hela den här jävla tråden du skapat och alla återkommande frågor du kommer med
som du gång på gång får svar på känns som ett JÄVLA HIV-VIRUS, en jävla pina som är
omöjlig att bli kvitt!

Nu får du ta och lugna dig.

Ozziking
2013-08-24, 07:48
Okej ber om ursäkt för att jag inte är lika proffisionell som er och visst jag kanske har fått svaren men jag känner inte att jag ställer samma fråga angående kost..? Jag vill ju få rakt svar i stort sett .. Det blir komplicerat liksom. En annan tanke jag får är om det är så stort problem egentligen? Liksom.. Jag tycker att det blir olika svar på samma fråga. Så jag kan bilda min egen uppfattning om det. Det är väll det man måste göra?

Och anledning till att jag räknar är för att jag ska veta att jag inte får i mig för lite vilket är ganska lätt i mitt fall. Samtidigt kanske jag ställer samma frågor om och om men alltså det är precis som träningen, repetera repetera repetera tills det sätter sig. Och så fungerar jag. Jag ber pm ursäkt för att jag inte är perfekt.

1. Så ni som äter typ 2-3G protein/kv äter typ 100g tillagat kött då på en måltid? ( tex ) känns väldigt lite mat. Men jag antar att det är rätt då. * äter på min 70grams kyclingbit*

2. Vattnet från kolhydraterna släpper va? För det blir ganska omotiverade att se mindre resultat av att äta mer kolhydrater.

King Grub
2013-08-24, 07:53
1. Beror helt på hur många måltider man äter per dag. Äter man två gånger om dagen kommer målen att innehålla mycket mer protein än om man äter 6 gånger per dag.

2. Vätskevikt är inte permanent. Obs att kolhydrat även binder vatten i musklerna, och det vattnet är positivt. Man presterar bättre, musklerna ser fylligare ut, och man får bättre tryck. Det handlar inte om vatten under huden som gör att man ser "pluffsig" ut, utan vatten inne i musklerna som gör att musklerna fungerar bättre och ser bättre ut.

Ozziking
2013-08-24, 07:55
Hm okej. Shit då har jag alltså ätit sjuka mängder kött utan att veta om det, feels great.

Okej för det är ganska liksom inte taggande att se när magrutorna försvinner efter en vecka med typ runt 300g kolhydrater och runt 60-70g fett.

LillisJ
2013-08-24, 07:59
Hm okej. Shit då har jag alltså ätit sjuka mängder kött utan att veta om det, feels great.

Okej för det är ganska liksom inte taggande att se när magrutorna försvinner efter en vecka med typ runt 300g kolhydrater och runt 60-70g fett.

Varför skulle det vara negativt? Varför är du så fäst vid dina magrutor på din nuvarande vikt?

Ozziking
2013-08-24, 08:15
För det är så allting började jag ville ha magrutor. Och det är typ det viktigaste för mig. Men på senare tid har jag lagt mycket fokus på bröst och armar också.

Ronn
2013-08-24, 08:29
Om resten av kroppen släpar så kommer ju inte magrutorna ge något jättebra visuellt intryck heller, du får se till helheten!

Ozziking
2013-08-24, 08:31
Jo precis. Men jag antr att jag fått svar på det mesta. Bara så ki vet har ni hjälpt mig så sjukt mycket pp vägen. Och anledningen tillsatt jag mäter och väger är för att min PT ska kunna ge mig så personligt schema som möjligt.

Nephelite
2013-08-24, 10:30
Släpp magrutorna ett tag, Vill du hålla på med estetisk byggning måste du ändå prioritera uppbyggnad ett tag.

Det är roligt att du är intresserad av kost och näringslära men låt det inte ta överhanden då förlorar du spelet.

lägg istället fokuset på utveckling och att lära dig på VÄGEN inte på VÅGEN.

Du har fått svar på dina frågor och det är endast hjärnspöken som vill ha extrakoll. Prata med dina föräldrar och se om dem kan hjälpa dig =)

Ozziking
2013-08-24, 11:29
Yes! ska försöka att sluta med att fråga om och om och försöka förstå. Im sorry guys :-)

cero
2013-08-24, 14:44
Yes! ska försöka att sluta med att fråga om och om och försöka förstå. Im sorry guys :-)

Ingen fara. Ville bara försäkra mig om att du tar till dig av det som skrivs i tråden. Hoppas du kan reda ut detta! :)

Ozziking
2013-08-24, 16:43
I Will! Måste fråga också. Nu tog jag torsk och hade den fryst dårå. 260 gram var det. Är det just det näringsvärdet för fryst som gäller då? Alltså 260g fryst torsk ca 200 kcal och runt 60g protein? Eller skulle jag tinat dom först?

LillisJ
2013-08-24, 16:55
I Will! Måste fråga också. Nu tog jag torsk och hade den fryst dårå. 260 gram var det. Är det just det näringsvärdet för fryst som gäller då? Alltså 260g fryst torsk ca 200 kcal och runt 60g protein? Eller skulle jag tinat dom först?

Hur många gram stod det att det innehöll i förpackningen? På så sätt kan du lista ut om dom skrivit efter fryst eller tinad vara.

tjing
2013-08-24, 17:09
I Will! Måste fråga också. Nu tog jag torsk och hade den fryst dårå. 260 gram var det. Är det just det näringsvärdet för fryst som gäller då? Alltså 260g fryst torsk ca 200 kcal och runt 60g protein? Eller skulle jag tinat dom först?

Appapp, du skulle försöka sluta fråga sa du. Lyd ditt eget råd.

Den här frågan har de facto fått olika svar vid olika tillfällen på forumet. Ingen vet exakt, verkar det som och det kan skilja från produkt och tillverkare. LillisJ tips är bra, för övrigt.

Skulle jag vara du, skulle jag skriva ut hela den här tråden som referens för framtida funderingar.

Ozziking
2013-08-24, 17:47
H okej. Äh jag gick på fatsecrets fryst torsk. Antar att det skiljer 20-40 kalorier. No big deal. Hehe juste. Kanske jag gör!

Beemel
2013-08-27, 07:51
På tal om det här med att vikten minskar när man tillagar viss mat. Folk verkar ha väldigt svårt att förstå logiken i att näringsvärdet förblir (i princip) oförändrat.

Men tänk tvärtom så kanske det klarnar.

Tänk att du har 100 gram oblandad saft.
Denna (oblandade) saft innehåller (för enkelhetens skull) 100 kcal
Den ska blandas ut 1 del saft till 5 delar vatten.

Du blandar saften.

Nu har du 600gram färdigblandad saft.
Hur mycket kalorier innehåller den färdigblandade saften?
Jo, fortfarande 100kcal (då vatten inte innehåller några kcal)

Alltså med vatten 100 kcal, utan vatten 100 kcal

Låter det logiskt?

Om det gör det (vilket jag hoppas) varför skulle det då vara helt ologiskt att samma sak gäller tvärtom (nu är det ju i.o.f.s. lite klurigt att ta bort vattnet ur färdigblandad saft...).
Alltså när man tillagar t.ex en köttbit, Då försvinner en viss del vatten. Köttbiten kommer alltså att väga mindre.
MEN!! näringsvärdet är fortfarande det samma. Precis som i omvända fallet med saften (där vatten tillsattes)

Om köttbiten innehåller 100kcal otillagad så kommer den innehålla 100kcal tillagad.

Anledningen till att man anger näringsvärdet otillagat (för så väl saft, som kött som pasta, som ris, som...) är att tillverkaren kan inte veta hur du tillagar din mat. Men det otillagade näringsinnehållet per viktenhet är alltid samma för alla personer

Samma princip gäller givetvis även P/K/F innehållet.

Matsa
2013-08-27, 16:39
Okej.. Ska göra mitt bästa. kommer förhoppningsvis få hjälp av en PT från team fitnessguru. Lina heter hon. Hoppas hon kan hjälpa mig.

Känns som jag aldrig kommer bli normal tonåring. Att kunna äta allt tills man blir mätt och träna för att få snyggt sexpack utan att veta vad man gör.. Har för mycket kontroll.

Nej, du har inte kontroll. Om du verkligen hade haft kontroll hade du förhoppningsvis inte varit så besatt av varenda liten detalj utan du hade förstått vad du måste vara noggrann med och vad som inte är så betydelsefullt just nu. Däremot verkar du ha ett stort kontrollbehov men det är inte samma sak.

Kort och gott så verkar du ängslig, din träning verkar vara en källa till ångest och jag tror att du är på god väg att skaffa dig en del problem. Om du får hjälp av en PT hoppas jag att det är någon som kan hjälpa dig med det du behöver bäst, dvs att få ett sundare och mer distanserat förhållande till kost och träning. Distans och balans, som den gode Oldenmark uttryckte det.

Det är vad jag tror i alla fall.

tjing
2013-08-27, 16:54
Känns spontant som att en dietist kanske vore mer passande.

Beemel
2013-08-28, 08:47
nej, du har inte kontroll. Om du verkligen hade haft kontroll hade du förhoppningsvis inte varit så besatt av varenda liten detalj utan du hade förstått vad du måste vara noggrann med och vad som inte är så betydelsefullt just nu. Däremot verkar du ha ett stort kontrollbehov men det är inte samma sak.

Kort och gott så verkar du ängslig, din träning verkar vara en källa till ångest och jag tror att du är på god väg att skaffa dig en del problem. Om du får hjälp av en pt hoppas jag att det är någon som kan hjälpa dig med det du behöver bäst, dvs att få ett sundare och mer distanserat förhållande till kost och träning. Distans och balans, som den gode oldenmark uttryckte det.

Det är vad jag tror i alla fall.

+1

ddavid
2013-08-28, 08:59
Antar att du är ny inom kost och träning så därför råder jag dig att sluta vara så jäkla orolig och försöka optimera allting. Du kommer bara lessna och det är en inkörningsport till stört matbeteende - och det vill du inte. Låt det ta sin tid istället, du får kunskap och erfarenhet med tiden =)

Beemel
2013-08-28, 11:00
Antar att du är ny inom kost och träning så därför råder jag dig att sluta vara så jäkla orolig och försöka optimera allting. Du kommer bara lessna och det är en inkörningsport till stört matbeteende - och det vill du inte. Låt det ta sin tid istället, du får kunskap och erfarenhet med tiden =)

Inkörsport? läs hans andra inlägg. Han är sedan länge förbi den porten.