handdator

Visa fullständig version : Bristningar - förebyggning?


Mags
2013-08-08, 21:29
Nu är det så att jag fått mer bristningar, ganska högt upp på innersidan av låren (så det är inga sådana tuffa glory muscle-bristningar), så det är ju otroligt drygt... har avslutat kreatinperioden i ett desperat försök att få musklerna att ta upp mindre plats.

Finns det något man kan göra för att de inte ska bli värre (men fortsätta gaina)? Kan man äta något som gör huden mer elastisk...?

Jag har dragit ner på benträningen, men jag tror de är ganska proportionella nu och jag vill ju inte att de ska ligga efter i framtiden.





Att bulka långsammare är en absolut sista utväg.

King Grub
2013-08-08, 21:31
Det är mest genetiskt.

Tambitch
2013-08-08, 21:54
Gravida brukar smörja in sig med nån olja för att undvika bristningar. Det borde väl funka lika bra(dåligt?)?

King Grub
2013-08-08, 22:00
We found no high‐quality evidence to support the use of any of the topical preparations in the prevention of stretch marks during pregnancy.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0010450/

Mags
2013-08-09, 11:09
Någon som vet hur det fungerar? Är det underhuden/läderhuden som spricker?

FLCL
2013-08-09, 11:36
Jag har för mig att jag läst att det är främst unga med "frisk hud" som får hudbristningar. Om det stämmer eller ej vet jag inte men tyckte det var intressant iaf!

alden
2013-08-10, 23:35
Samma problem här, bristningar framförallt på lår och rumpa. Läker dom?

Johan_P
2013-08-11, 08:58
Samma problem här, bristningar framförallt på lår och rumpa. Läker dom?

De bleknar med tiden. Läker aldrig utan kommer alltid finnas kvar.

Mags
2014-04-11, 22:20
Nu har det kommit ännu mer... deffar nu och de gamla har bleknat (och lämnat fula spår efter sig) och idag märkte jag att jag fått nästan cirkulärna bristningar precis i grenen. Under deffen! Ska man sluta stretcha eller vad? Finns det hopp?

King Grub
2014-04-11, 22:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6585518&postcount=2

Deadandlivin
2014-04-11, 22:51
Använder personligen en produkt som heter Bio Oil.

Kör rikligt med produkten över framsidan på mina axlar och har gjort så i 3 månader.
Jättestor skillnad på min hud. Färgen är nu sammansmält med huden och svårare att urskilja. Försvunnit har de dock inte gjort men blivit mindre märkbara absolut.

Innan jag började hade jag mina bristningar i ca 2 år, dök upp direkt när jag började träna. Enda sen dess har de haft and extremt röd/lila färg vilket gjorde att mina axlar såg ut som en missfärgad zebra. Idag är de knappt märkbara, speciellt när man har solat.

Använder även alltid lotion efter att jag duschar vilket hjälper huden extremt, iallafall för mig.

Kan alltid vara värt att prova, inga garantier dock.

cero
2014-04-11, 23:27
Mags: Hur snabbt har du ökat? Nyfiken.

Puttson
2014-04-13, 11:20
så länge det är från muskler och inte fett så är det bara coolt ändå, lite som att du har för mycket muskler för att få plats lixom

Mags
2014-04-13, 21:37
Mags: Hur snabbt har du ökat? Nyfiken.

Hm, i januari förra året vägde jag 80 kg, nu för femtio dagar sedan ungefär (början på deffen) vägde jag 95. Gick upp lite snabbare i början (då jag legat på balans ett tag innan) och det planade ut lite nu i år också.

Men jag tror det var att jag upptäckte mäktigheten i knäböjen... Benen växte jättemycket periodvis.

så länge det är från muskler och inte fett så är det bara coolt ändå, lite som att du har för mycket muskler för att få plats lixom

Njae, i skrevet??? Kommer ju bulk-deff-cykla några gånger till så ingen kommer nog se om det var från fett eller muskler dessutom. Tack för uppmuntringsförsöket dock. :)

Rumpmonstret
2014-04-14, 00:06
https://www.youtube.com/watch?v=-jPxtylo_ys

exor
2014-04-14, 06:13
Är genetiskt skulle jag säga. Jag har grisbulkat, tokdietat, tränat tungt och arbetat tungt. Ändå har jag inte en enda bristning. Aldrig smörjt in mig eller dylikt.

envisgryn
2014-04-14, 07:03
Bristningar är ett resultat av hormonell påverkan. Sluta med steroiderna. Ytterst få människor får bristningar utan hormonell påverkan.

King Grub
2014-04-14, 07:05
Bristningar är ett resultat av hormonell påverkan. Sluta med steroiderna. Ytterst få människor får bristningar utan hormonell påverkan.

Sluta prata dynga. Visst är hormoner inblandade, men vi har naturlig hormonproduktion, i synnerhet i åldrarna då striae normalt uppstår. Och det är verkligen inte "ytterst få" personer som utvecklar utbristningar utan att bruka steroider, om det var det du menade. Det är extremt vanligt, i olika utsträckningar.

envisgryn
2014-04-14, 07:07
King Grub
Nu är du verkligen ute och cyklar. Fråga vilken läkare som helst.
Du har helt enkelt FEL. PUNKT OCH SLUT

King Grub
2014-04-14, 07:08
Nej, det har jag inte.

Striae distensae (stretch marks) are common in patients who are obese, are pregnant or undergo rapid weight change (e.g., athletes) or who have Cushing's syndrome or a heritable disorder of collagen tissue (including Marfan syndrome).

CMAJ March 27, 2007 vol. 176 no. 7.

King Grub
2014-04-14, 07:11
50-80% av världens befolkning har hudbristningar.

Striae distensae, or stretch marks, are a common skin condition that appear initially as red, and later on as white, lines on the skin. These lines represent scars of the dermis, and are characterized by linear bundles of collagen lying parallel to the surface of the skin, as well as eventual loss of collagen and elastin. Reports differ on the level of fragmentation of elastic fibers (Zheng et al., 1985; Sheu et al., 1991). Estimates of the prevalence of stretch marks range from 50 to 80% (Atwal et al., 2006; Cho et al., 2006). Although stretch marks are only harmful in extreme cases (Dosal et al., 2012), even mild stretch marks can cause distress to the bearer.

The causes of stretch marks are not well understood. Excessive skin distension (such as that which occurs during pregnancy, growth spurts in puberty, or rapid weight gain), prolonged exposure to cortisol (such as in individuals with Cushing syndrome), and genetics may all have a role

http://www.nature.com/jid/journal/v133/n11/full/jid2013196a.html#bib3

Kedaran
2014-04-14, 07:31
Bristningar är ett resultat av hormonell påverkan. Sluta med steroiderna. Ytterst få människor får bristningar utan hormonell påverkan.

Källor på det?

Commando1980
2014-04-14, 15:34
Källor på det?

Rectum Envisgryn April 14, 2014 vol. 1 no. 2.

Linjedomarn
2014-04-14, 15:57
King Grub
Nu är du verkligen ute och cyklar. Fråga vilken läkare som helst.
Du har helt enkelt FEL. PUNKT OCH SLUT

Men snälla.. I högstadiet fick ju var och annan bristningar när de kom in i puberteten. Vet ej vilken läkare du har hört det där i från, ingen hudläkare i alla fall.

Tyrwing
2014-04-14, 16:06
Har skitmycket bristningar, helt genetiskt. Den som skulle anklaga mig för doping måste ju vara precis blåst...

Tyvärr är det trist men inte mycket att göra åt saken.

Dezen
2014-04-14, 16:50
King Grub
Nu är du verkligen ute och cyklar. Fråga vilken läkare som helst.
Du har helt enkelt FEL. PUNKT OCH SLUT

*bs*

MtotheM
2014-04-14, 18:01
Har skitmycket bristningar, helt genetiskt. Den som skulle anklaga mig för doping måste ju vara precis blåst...

Tyvärr är det trist men inte mycket att göra åt saken.

Äsch, jag har också skitmycket bristningar typ på hela kroppen. Tycker dom ser mest alpha ut :)

mattilainen
2014-04-14, 18:37
King Grub
Nu är du verkligen ute och cyklar. Fråga vilken läkare som helst.
Du har helt enkelt FEL. PUNKT OCH SLUT

Vad tyst du blev, inga referenser till ditt påstående?

Onigiri
2014-04-14, 19:10
http://memecrunch.com/meme/7SRG/oh-snap/image.png

Är det något med kolozzeum jag älskar är det när KG blir direkt anklagad för att vara totalt felaktig, nästan i princip dumförklaras, gärna av någon som är ca hälften så gammal som honom och han backar på helt iskallt med referenser och studier.

OnT: Jag har haft bristingar sen jag var typ 3 år och blev fet som en gris av farmors hemgjorda kakor/bullar typ. De sitter riktigt fast, inget att göra åt, har testat alla möjliga tant-metoder och tv-shop metoder, bleknat något över tid. Kan tänka mig att zink-salva skulle kunna vara tänkbart blekna dem ytterligare över lång sikt och daglig smörjning men jag tänker inte lägga ner tid eller pengar på det. Risken är stor att den effekten är ytterst tillfällig eller marginell.

Mags
2014-04-14, 23:42
Tack King Grub för lite fakta om det här, men det många i den här tråden inte förstår är att JAG VET ATT DE BLEKNAR, JAG BEHÖVER INTE TIPS PÅ HUR DE KAN BLEKNA SNABBARE, utan istället vill jag förebygga att de uppkommer. Att detta t o m händer under deff gör att det inte verkar vara så att jag bulkade alldeles för snabbt (då hade jag ju bara tagit det lite lugnare nästa gång istället) utan att det funkar på något annat sätt, och kanske kan man FÖREBYGGA BRISTNINGAR, vilket var det jag ville kolla om någon visste något om.

Äsch, jag har också skitmycket bristningar typ på hela kroppen. Tycker dom ser mest alpha ut :)

Kanske om man har några vid latsen/brösten, men jag har dem alltså precis brevid pungen*. Är det snyggt?

Tack för det positiva tänkandet dock.

*Ser ut som någon brutal könssjukdomsinfektion som liksom spridit sig ner åt benen.

Tyrwing
2014-04-15, 08:30
Äsch, jag har också skitmycket bristningar typ på hela kroppen. Tycker dom ser mest alpha ut :)

Mjo. Kanske dom runt axlarna. Men när de är på höfterna ser det mest ut som man varit överviktig :D

Dawiddd
2014-04-15, 15:33
Jag kör på omega 3 och verkar som det har hjälpt, har en bristning vid armhålan/bröstet, känns som att den nästan försvinner. Brukar även smörja in så att det inte blir torrt