handdator

Visa fullständig version : Tråden för nikotinavänjning


hidden
2013-08-08, 13:14
Har en under en period försökt sluta med nikotin helt. Både testat på att gå coldturkey och att trappa ner. Dock har inget av det fungerat så bra, men tänkte om man startar en tråd så kan fler som vill sluta med nikotin samlas och ge varandra stöd? Tråden kan också fungera som en avskräckare för feströkare osv.


Senast igår försökte jag återigen gå coldturkey. Hade svårt att vakna som vanligt, men tröttheten bestod under hela dagen. Synen blev grynig och det kändes jobbigt att hålla ögonen öppna. Blev även jättedeprimerad och visste inte hur jag skulle hantera allting, hela världen kändes mörk och förjävlig. Det slutade helt enkelt med att jag sprang till kiosken och istället för att köpa snus som jag brukar och köpte ett paket cigg. Tog en cigarett och världen blev helt underbar igen! Min coldturkey-period höll sig bara från kl 9 till 16 ungefär.

Jag har kommit fram till att jag bör trappa ner först så att allt inte känns så sjukt dramatiskt. Åtminstone borde jag helt och hållet lära mig att inte röka, dvs endast snusa. Sen med snuset kan man gå mot svagare nikotinhalt, för att sedan sätta en daglig kvot på antal prillor för att senare helt och hållet sluta.


Ni som har slutat röka/snusa helt, hur gjorde ni och hur kändes det?
Ni som försöker sluta röka/snusa, hur gör ni och hur känns det?

PowPow
2013-08-08, 13:19
Jag har slutat snusa flera gånger. Det kändes som om världen blev en lite sämre plats varenda gång. Nu har jag slutat sluta.

Fuark
2013-08-08, 13:21
slutade snusa för 40 dagar sen, cold turkey. Det som fungerade för mig var att jag var sjuk för tillfället och hade ingen lust att snusa.

Jag tror inte på nedtrappning eller nikotinplåster/tuggummin, känns som att man bara drygar ut det.

Min abstinens lugnade ner sig efter ungefär 2 veckor, och är nu i stort sett helt död

Rikard Jansson
2013-08-08, 13:21
Jag tycker det är lättare att "sluta" för varje gång. Bestämde mig för att sluta/ha uppehåll igår igen, var lite jobbigt efter frukosten imorse men annars har det varit lugnt. Tuggummin och insikten om att känslan av att allt är skit är fake hjälper mycket. (snus)

tjing
2013-08-08, 13:34
Bra initiativ. Tänker sluta snusa. Blivit stressad av det på sistone, eller snarare tryck över bröstet-känsla och så. Dessutom har jag snusat sen jag var 16 så det är väl ändå dags.

Hur man gör vete fan dock. Blir stressad utan snus också (fast då mer överaktiv/rastlös och mindre stress s a s, kanske vanlig abstinens). Man har väl blivit gammal och skröplig. Cold turkey kanske är en idé, bita i det sura äpplet och hålla ut. Men så jävla tufft också.

Det där med att varseblivningen går från att världen är mörk och dyster till att lysa upp känner jag verkligen igen. Väldigt stor skillnad ibland. Känns som att allt är bra igen etc. Nikotin-abstinens är inte att leka med, särskilt snus som innehåller relativt stora mängder.

PowPow
2013-08-08, 13:40
Abstinensen går dock över ganska snabbt. Bara att härda igenom några dagar (för mig i alla fall).

kaffekopp
2013-08-08, 13:40
ett top tip jag fick när jag slutade var att sluta på kvällen så man får 8-10 timmars sömn utan nikotin sen jobba på det.
dom första dagarna kan vara sjuuuukt tunga, jag köpte 2mg tuggumin som jag tar när suget blir för stort, eller när jag är på väg att kasta tv:n genom fönstret..
man får slita lite, finns ingen enkel väg att sluta, men jag tyckte tuggumin hjälpte. Man måste ha motivationen!
skulle även hålla mig ifrån alkohol tills suget är helt borta, jag torskar nästan varenda gång jag tar en öl eller två..

FoxCharlie
2013-08-08, 13:40
Jag får alltid återfall när jag dricker. Så efter semestern så planerar jag att sluta dricka några månader och sluta snusa samtidigt. Borde bli enklare.
Så länge något inte skiter sig och jag tycker synd om mig själv (då blir jag alltid svag och börjar igen), så borde det gå vägen.

Niorna
2013-08-08, 13:42
Från en som arbetar inom branschen: Att det skulle vara mycket svårt att sluta röka är ett marknadsföringsknep. Det är självklart problematiskt, men majoriteten som lyckas sluta gör det helt utan nikotinplåster, tuggummin, e-cigaretter, o.s.v. Det finns företag som har ekonomiska intressen i att få dig att tro det är ett problem med att sluta röka.

Slutsats: Om du tycker det är jobbigt att sluta, tänk då att det är samma idioter som fick din tjej att tro att Alla hjärtans dag är av betydelse som har fått dig att tro att det är svårt att sluta röka. Försök plocka fram ett minne av när du glömde köpa blommor och choklad i Februari, slå näven i väggen, och gå vidare *grr* :thumbup:

Holmeros
2013-08-08, 14:13
Varje gång jag slutat snusa har jag börjat röka som en tok (feströker vanligtvis).

Jag ger helt enkelt fan i att snusa, men gör det i mindre mängder. En stock varar c.a 6 veckor för mig och det anser jag vara ganska lite. Åtminstone om man jämför med folk som lyckas snusa upp en dosa per dag (hur fan det nu än går till).

4623
2013-08-08, 14:18
Slutade snusa för 6 år sedan.

Började med att trappa ner till tre snus om dagen. En efter frukost, en efter lunch och en efter middag. Efter några veckor körde jag en efter frukost och en efter lunch. Efter ytterligare några veckor körde jag endast en efter lunch. Sen slutade jag helt. Inte rört snus efter det.

Kan än idag bli sugen på en prilla efter en tung måltid men då är det bara att bita ihop. :)

Barstar
2013-08-08, 14:49
Jag hade rökt i 15 år när jag la ciggen för ett och ett halvt år sedan. Har inte plockat upp dem igen. Jag tröttnade helt enkelt, jag tror att det viktigaste om du skall kunna sluta är ett du vill sluta.

PureWhey
2013-08-08, 14:53
Efter att ha snusat dagligen i 2(?) år typ slutade jag rakt av och märkte ingenting i princip, tänkte ibland att det skulle vara gött med en snus men inte mer än så.
Konstigt att det kan vara så olika.
Dock började jag igen efter typ ett halvår, gillar smaken för mycket :f.
Kan fortfarande lätt sluta i ett par veckor dock, ska jag utomlands tar jag aldrig med mig snus utan ser det som en period utan.


Le iPhone

4623
2013-08-08, 14:54
Efter att ha snusat dagligen i 2(?) år typ slutade jag rakt av och märkte ingenting i princip, tänkte ibland att det skulle vara gött med en snus men inte mer än så.
Konstigt att det kan vara så olika.
Dock började jag igen efter typ ett halvår, gillar smaken för mycket :f.
Kan fortfarande lätt sluta i ett par veckor dock, ska jag utomlands tar jag aldrig med mig snus utan ser det som en period utan.


Le iPhone

Haha klassiker, du har inte slutat. ;)

PureWhey
2013-08-08, 14:56
Haha klassiker, du har inte slutat. ;)

Haha :-)
Inte orkat köpa snus på 2 dagar nu dock och det är inga problem... Men under de 6 månaderna måste det väl ändå räknas? :D
Edit; äsch, det jag försöker säga är att jag tycker det är intressant att vissa inte kan gå en dag utan medan andra kan sluta rakt av i ett par veckor utan problem.

Le iPhone

StorEric
2013-08-08, 15:39
Slutade snusa några år sedan efter nyår. Slog vad med brorsan som rökte och vi bägge klarade av det. (Utan hjälpmedel)
Tanken var att köpa en trisslott varje dag istället för dosan. Men triss var inte lika beroendeframkallande så jag skippade det oxå.

Första veckan utan snus var piss, sen släppte det. Nu känns det bara bra och fattar inte folk som väljer förgifta sig med snus eller rök frivilligt. :/


Saknar dock en snus då och då fyra år senare..

Knatcharn
2013-08-08, 16:14
Snusade i 4 år men slutade rakt av när jag började arbeta som kock, av principskäl. Abstinensen hjälpte mig hålla ett högt tempo på jobbet och ta ut irritationen på så vis. :D Jag tror inte det fungerar med nedtrappning osv utan det är bara att sluta rakt av och försöka tänka på annat. Drick mycket vatten så du inte sätter i dig massa läsk och godis. Lite som att deffa vad gäller sug faktiskt.

Hemi
2013-08-08, 16:25
Hjärnan förändras rent fysiskt av allt beroende, den är inget magiskt rosa moln med helt osynliga drifter som man trodde förr. Så, med tiden kan den ändras tillbaka eller till någonting nytt, genom att byta ut cigaretterna mot någonting annat bättre, inte snus då det nästan är samma sak, kanske tom värre för själva beroendet då det är mer nikotin i snus. Inga andra droger eller saker man inte vill göra heller. Men med tanke på dopaminet så tror jag starkt på att öppna nya vägar och stänga/glömma rökvägen. Det kan man bara göra med ändrad livsstil, jag vet inte vad, baka dagligt bröd kanske, handla alla indigrienser i speciella affärer istället för att gå och köoa cigg, lol.

Tjuckot
2013-08-08, 16:25
Jobbar ju som tobaksavvänjare (på semester nu dock), men jag kan ställa upp ifall ni har frågor osv :)

PureWhey
2013-08-08, 16:39
Jobbar ju som tobaksavvänjare (på semester nu dock), men jag kan ställa upp ifall ni har frågor osv :)

Intressant, har vissa svårare än andra att sluta(vad beror det på?)? Lättare att bli beroende har jag läst någonstans är möjligt(?).

IvarLudvig
2013-08-08, 17:03
Jag slutade snusa för två år sedan. Slutade cold turkey. Svinjobbigt i två dygn, sen blev det mindre och mindre jobbigt i en vecka, sen var det inte jobbigt längre. I ett och ett halvt år höll jag mig helt borta från nikotin sen. Nu har jag börjat våga ta en festcigg eller en cigarr någon gång, men jag känner att beroendet är inte långt borta..

Pherall
2013-08-08, 17:09
jomensåattee, felpost =D

Hemi
2013-08-08, 17:12
Jag slutade snusa för två år sedan. Slutade cold turkey. Svinjobbigt i två dygn, sen blev det mindre och mindre jobbigt i en vecka, sen var det inte jobbigt längre. I ett och ett halvt år höll jag mig helt borta från nikotin sen. Nu har jag börjat våga ta en festcigg eller en cigarr någon gång, men jag känner att beroendet är inte långt borta..

Går att sluta så med, jag gjorde det, men pass opp för festcigg senare, de gamla banorna försvinner aldrig helt, man blir aldrig helt som man var innan man började.

Tjuckot
2013-08-08, 17:48
Intressant, har vissa svårare än andra att sluta(vad beror det på?)? Lättare att bli beroende har jag läst någonstans är möjligt(?).

Visst går det varierande bra, men det beror på väldigt många olika saker. Motivation, social tillvaro, familjesituation, sjukdomar (fysiska/mentala), beredskap, kunskap osv. Graden av beroende varierar, kan tänka mig det är olika enkelt för olika personer att bli beroende.

Jag pratar alltid om 4 beroenden; nikotinberoende samt tobaksvana som innehåller emotionellt beroende, psykiskt (vanor) beroende, socialt beroende.

Många saknar kunskap om bl.a de beroendena, vilket gör det svårare. De flesta saknar kunskap om hur man praktiskt ska gå tillväga, vilket gör det svårare. Många använder inte läkemedel, eller använder dom på fel sätt, vilket gör det svårare.

Sedan kan man rent allmänt säga att det går bättre för de som har ett stöd hos ex en tobaksavvänjare som mig.

Tror en del har enklare att bli beroende, men det är ganska komplicerat ändå. Så många faktorer som påverkar.

Hemi
2013-08-08, 18:07
En sak är viktig angående dopaminet och det är om man hittar andra vägar och aktiviteter så måste de vara roliga. Beroende är delvis förknippade med skuldkänslor som bara gör det hela värre, inte bättre, och att straffa sig själv med medeltidsmetoder är inte så bra.

Scratch89
2013-08-08, 18:31
Jag tröttnar på smaken av cigaretter och nikotin ibland och håller då upp i flera månader. Det är alltid feströkandet som får mig att börja igen. Hållt på fram och tillbaka sen jag var 18, är 24 nu.

Holmeros
2013-08-08, 18:36
Haha :-)
Inte orkat köpa snus på 2 dagar nu dock och det är inga problem... Men under de 6 månaderna måste det väl ändå räknas? :D
Edit; äsch, det jag försöker säga är att jag tycker det är intressant att vissa inte kan gå en dag utan medan andra kan sluta rakt av i ett par veckor utan problem.

Le iPhone

Jag tror det beror på att två år inte är speciellt lång tid. Jag började som 16-åring och under gymnasiet hade man inte alltid så gott om pengar, ibland var det helt slut och då hade jag helt enkelt ingen snus. Visst, man fick snus av klasskompisar under dagarna, men kvällar och helger var man utan. Det var inga problem då, men nu, efter 8 år, så är det inte lika lätt.

En teori, vad vet jag? :)

PureWhey
2013-08-08, 18:38
Jag tror det beror på att två år inte är speciellt lång tid. Jag började som 16-åring och under gymnasiet hade man inte alltid så gott om pengar, ibland var det helt slut och då hade jag helt enkelt ingen snus. Visst, man fick snus av klasskompisar under dagarna, men kvällar och helger var man utan. Det var inga problem då, men nu, efter 8 år, så är det inte lika lätt.

En teori, vad vet jag? :)

Kanske... Men jag har svårt att tänka mig att nikotinsuget ökar år efter år, det bör väl ha ett tak? Eller? :D
Snillen spekulerar


Le iPhone

spoon
2013-08-08, 18:42
Började röka när jag var 16-17 och rökte ett litet paket om dagen tills jag var 24-25. Då slutade jag cold turkey utan några större problem. Det höll ett år och sen började jag röka på en festival. Efter nån månad så slutade jag med ciggen och gick över till snuset. Där är jag idag. Får se om jag orkar sluta. Måste vilja sluta om jag ska orka sluta. Känns som att det kan bli svårare med snuset än med ciggen.

Scratch89
2013-08-08, 18:56
Jag tror det beror på att två år inte är speciellt lång tid. Jag började som 16-åring och under gymnasiet hade man inte alltid så gott om pengar, ibland var det helt slut och då hade jag helt enkelt ingen snus. Visst, man fick snus av klasskompisar under dagarna, men kvällar och helger var man utan. Det var inga problem då, men nu, efter 8 år, så är det inte lika lätt.

En teori, vad vet jag? :)

Ja, visst fan är det mycket lättare att hålla upp sitt nikotinintag när man flyttat hemifrån, har inkomst och ett Pressbyrån precis utanför dörren... :D

Dessutom arbetar jag på en arbetsplats nu där typ en tredjedel röker.

spoon
2013-08-08, 19:23
Tycker ni det är svårare att sluta med snus?

Jag misstänker att det kommer bli knepigare för mig då det är socialt accepterat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tjuckot
2013-08-08, 19:34
Tycker ni det är svårare att sluta med snus?

Jag misstänker att det kommer bli knepigare för mig då det är socialt accepterat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det där är ofta vanskligt att jämföra tycker jag. De som tycker snus är svårare än cigaretter har ofta gått från cigaretter till snus, vilket inte är så svårt. Medan försöken att bli helt nikotinfria (snus->inget) har varit jobbigare än cigaretter->snus.

Om det är svårt eller inte handlar mer om hur förberedd och motiverad man är, ofta.

hidden
2013-08-08, 22:58
Vi kan vidga frågorna ytterligare eftersom jag är intresserad.

Vilka symtom på abstinens upplever/upplevde ni när ni försöker/slutade med nikotin?
och
Hur är din personlighet i övrigt? Har du lätt för att bli beroende av saker? Har du svängigt humör?


Har förövrigt funderat på hur jag ska sluta med nikotin, åtminstone trappa ner permanent om jag nu inte lyckas sluta med giftet helt. Jag borde hålla nikotinintaget till högst 5 tillfällen om dagen, och då gäller det snus. En på morgon för att vakna upp, en postworkout, en postworkout #2, en snus som mellanmålsersättare samt en snus efter kvällsmat. Dessa är de tillfällen jag är mest sugen, men framförallt är målet att hålla depression borta.

Sen har jag även funderat på varför jag får så starka symtom. Enda sedan barnsben har jag uppvisat ett svängigt humör, liknande borderline eller en rappare version av manodepression. Men en mildare sådan. På morgonen kan jag vakna och vara nästan euforisk, men mitt på dagen kan jag istället var helt tvärtemot det. Detta har blivit bättre med åren, inte lika starka känslor fram och tillbaka längre. Så jag antar att eftersom jag vanligtvis har starka känslor åt olika håll, så kan nikotinet på något sätt påverka detta mer? Does it make sense? Folk med stabilare humör kanske klarar av att gå av ett beroende mycket lättare. Å andra sidan så har dessa svängningar i känslor bilvit mildare under den period jag använt nikotin, kan det ha hjälp?

Donner
2013-08-08, 23:03
Slutade snusa i fredags efter drygt 5 års beroende. Inga problem hittils förutom att jag saknar smaken.

PowPow
2013-08-09, 07:09
Haha :-)
Inte orkat köpa snus på 2 dagar nu dock och det är inga problem... Men under de 6 månaderna måste det väl ändå räknas? :D
Edit; äsch, det jag försöker säga är att jag tycker det är intressant att vissa inte kan gå en dag utan medan andra kan sluta rakt av i ett par veckor utan problem.

Le iPhone

Jag tror att de flesta med viljan klarar att göra uppehåll utan större bekymmer eller besvär. Det svåra är inte att sluta, det är att aldrig börja igen.

Knatcharn
2013-08-09, 07:30
Slutade snusa i fredags efter drygt 5 års beroende. Inga problem hittils förutom att jag saknar smaken.

Lycka till! Det är smaken och doften man saknar när någon öppnar en dosa ute. ^^

Jag tror att snus är svårare än cigg att sluta med eftersom man ständigt har snusen inne men alla tycker olika såklart.

Knatcharn
2013-08-09, 07:32
Jag tror att de flesta med viljan klarar att göra uppehåll utan större bekymmer eller besvär. Det svåra är inte att sluta, det är att aldrig börja igen.

Mycket sant, jag suktar ständigt efter en snus när någon öppnar en dosa och man känner doften. Jag har däremot provat att ta en och det är yrsel / illamående direkt, typ som första snusen. Därför är det lätt att hålla sig borta nu. :D

Sorry för dubbelpost, såg inte PowPows svar...

Rikard Jansson
2013-08-09, 07:42
Vi kan vidga frågorna ytterligare eftersom jag är intresserad.

Vilka symtom på abstinens upplever/upplevde ni när ni försöker/slutade med nikotin?
och
Hur är din personlighet i övrigt? Har du lätt för att bli beroende av saker? Har du svängigt humör?


Har förövrigt funderat på hur jag ska sluta med nikotin, åtminstone trappa ner permanent om jag nu inte lyckas sluta med giftet helt. Jag borde hålla nikotinintaget till högst 5 tillfällen om dagen, och då gäller det snus. En på morgon för att vakna upp, en postworkout, en postworkout #2, en snus som mellanmålsersättare samt en snus efter kvällsmat. Dessa är de tillfällen jag är mest sugen, men framförallt är målet att hålla depression borta.

Sen har jag även funderat på varför jag får så starka symtom. Enda sedan barnsben har jag uppvisat ett svängigt humör, liknande borderline eller en rappare version av manodepression. Men en mildare sådan. På morgonen kan jag vakna och vara nästan euforisk, men mitt på dagen kan jag istället var helt tvärtemot det. Detta har blivit bättre med åren, inte lika starka känslor fram och tillbaka längre. Så jag antar att eftersom jag vanligtvis har starka känslor åt olika håll, så kan nikotinet på något sätt påverka detta mer? Does it make sense? Folk med stabilare humör kanske klarar av att gå av ett beroende mycket lättare. Å andra sidan så har dessa svängningar i känslor bilvit mildare under den period jag använt nikotin, kan det ha hjälp?

Allt det här är knarkhjärnan som pratar. Du behöver inte snus vid något tillfälle under dagen.

Gpajpen
2013-08-09, 08:35
Jag sluta röka för 48 timmar sen efter ett pak om dagen i 10år. Känns bra. Slutat 2-3 ggr förut varierande längd. (Max 1 mån). Får aldrig nå abstinensbesvär. Uttråkad bara, i precis alla situationer som finns, det är som att det inte finns något att använda mot uttråkning längre.

Gpajpen
2013-08-09, 08:42
Drömmer drömmar om saker jag gjort och bott innan jag började röka också (sub 15år gammal)

Gpajpen
2013-08-09, 08:52
Tycker ni det är svårare att sluta med snus?

Jag misstänker att det kommer bli knepigare för mig då det är socialt accepterat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag tror inte det är svårare med tanke på att rökning är såpass psykiskt, nått du gör av såmånga olika anledningar.

Tar en direkt när du vaknar av sug.
Tar en innan jobbet för att ladda.
Tar en när du kommer till jobbet för nu måste du klara dig utan några timmar.
Rast röka, vad annars göra sitta o stirra?
Lunch röka 2!

Etc..

Hemma är ju egentligen värst om man då inte har nått att göra t.ex en lördag har man ju rökt hela tiden i princip.

koffein_beroende
2013-08-09, 09:16
Jag slutade snusa i december, slutade helt tvärt, och hade uppehåll på lite drygt 6månader och hade inget sug whatsoever dom första månaderna, men en dag för någon månad hade jag världens sämsta dag och tog en snus för att lugna ner mig lite, nu är jag fast igen.

Första månaderna var lättast att sluta, då kände man sig lite duktig och det var fortfarande lite "roligt" att sluta, men när man kommer till insikt att man verkligen aldrig mer kommer ta en snus blir det lite panik, och då kommer suget, jag vet själv nu att det inte var så svårt för mig att sluta så jag kommer med stor sannolikhet sluta en vacker dag, troligtvis när jag skaffar tjej eller börjar plugga eller någon "förändring".

Hade förövrigt snusat non-stop i 7år, snusar fortfarande bara GBG Portion för att allt annat snus känns för starkt :Virro

tjing
2013-08-09, 10:23
Sen har jag även funderat på varför jag får så starka symtom. Enda sedan barnsben har jag uppvisat ett svängigt humör, liknande borderline eller en rappare version av manodepression. Men en mildare sådan. På morgonen kan jag vakna och vara nästan euforisk, men mitt på dagen kan jag istället var helt tvärtemot det. Detta har blivit bättre med åren, inte lika starka känslor fram och tillbaka längre. Så jag antar att eftersom jag vanligtvis har starka känslor åt olika håll, så kan nikotinet på något sätt påverka detta mer? Does it make sense? Folk med stabilare humör kanske klarar av att gå av ett beroende mycket lättare. Å andra sidan så har dessa svängningar i känslor bilvit mildare under den period jag använt nikotin, kan det ha hjälp?

Inte så jättekonstigt då kortisolnivåerna är förhöjda på morgonen och sedan minskar kring lunch och framåt. Kortisol ökar arousal från alla intryck och hjälper oss att komma upp ur bingen och sätta igång med livet.

Folk som är mindre impulsiva och praktiskt lagda tror jag definitivt har lättare att bryta beroende (brukar gå hand i hand tycker jag).

Nikotin påverkar ju belöningssystemet i hjärnan direkt och gör dig mer stimulerad hela tiden, vilket förmodligen minskar svängningarna och ger en mer konstant stimulans. Finns nog för övrigt mycket oadiagnosticerad ADD/ADHD där folk brukar kaffe och nikotin.

hidden
2013-08-09, 10:27
Allt det här är knarkhjärnan som pratar. Du behöver inte snus vid något tillfälle under dagen.

Tror du missar att mina abstinensbesvär är reala. Detta påverkar min tankeverksamhet och jag får svårt att plugga samt vara trevlig mot andra människor.

Inte så jättekonstigt då kortisolnivåerna är förhöjda på morgonen och sedan minskar kring lunch och framåt. Kortisol ökar arousal från alla intryck och hjälper oss att komma upp ur bingen och sätta igång med livet.

Folk som är mindre impulsiva och praktiskt lagda tror jag definitivt har lättare att bryta beroende (brukar gå hand i hand tycker jag).

Nikotin påverkar ju belöningssystemet i hjärnan direkt och gör dig mer stimulerad hela tiden, vilket förmodligen minskar svängningarna och ger en mer konstant stimulans. Finns nog för övrigt mycket oadiagnosticerad ADD/ADHD där folk brukar kaffe och nikotin.

Tack för ett vettigt svar. Hur upplever du abstinensbesvären om du orkar förklara dem? Själv kan jag verkligen inte koncentrera mig på en grej och få det gjort, blir mer att jag ligger i sängen och vill skita i allting.

Määng
2013-08-09, 10:35
Ska köra en cold turkey när dosan jag har är tom. Tror jag har en eller två portioner kvar.
Har provat tre gånger tidigare men det har gått åt helvete. Första gången började jag röka två bloss efter maten men det spårade ju ur efter någon vecka och blev en cigarett efter maten istället. Andra gången mådde jag för psykiskt dåligt och spydde och hade mig och tredje gången svettades jag så mycket och hade kronisk huvudvärk. Alla gånger har jag använt hjälpmedel men nu kör jag helt utan. Håll tummarna.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

hnric
2013-08-09, 10:53
Slutade snusa efter ~25 år för ganska exakt ett år sen(började väldigt tidigt). Har även rökt periodvis under dessa år, dock inte under senaste 10 åren. Blir fortfarande röksugen imellanåt, gärna efter maten när man dricker kaffe.

Alltid haft dosan i vänster framficka, och jag klappar fortfarande på den för att kolla så att dosan är med när man skall utanför dörren. Liiite mer sällan nu än för ett år sen, men det går år rätt håll i varje fall.

Har några olika saker jag brukar intala mig när suget faller på;

- Vägra vara beroende(ie. sinne över kropp)
- Kan dom kan jag(jag skall allt visa att jag kan sluta)

Passade även på att lägga om min träning så att jag lade in lite mer högrepsträning istället för ren lågrep. Satte upp som mål att ge det 6 mån för att och se om det gjorde någon skillnad i resultat. Så det jag oftast får(fick) intala mig var;

- Jag kan alltid börja igen(om jag inte ser några skillnader i träningsresultat).

Snusade i princip dygnets alla vakna timmar tidigare. Ingen aning hur mycket skillnad det gör för träningen egentligen, men jag har sett skillnad i resultat och jag har kommit förbi tidigare platåer i träningen. Framför allt är inte nikotin en konstant faktor som genomsyrar allt man gör och/eller planerar(hur länge räcker dosan, var kan man köpa snus i närheten, tar dom kort, är det dags att köpa ny stock... etc etc).

En del av ändringen var också mer aktiv sysselsättning. Träna en dag till i veckan, läsa böcker istället för passivt tv tittande, iväg och hälsa på folk. Slutar man tvärt sen sätter och nojar över hur svårt det är sluta förbereder man sig för att misslyckas.

hidden
2013-08-09, 11:04
Ska köra en cold turkey när dosan jag har är tom. Tror jag har en eller två portioner kvar.
Har provat tre gånger tidigare men det har gått åt helvete. Första gången började jag röka två bloss efter maten men det spårade ju ur efter någon vecka och blev en cigarett efter maten istället. Andra gången mådde jag för psykiskt dåligt och spydde och hade mig och tredje gången svettades jag så mycket och hade kronisk huvudvärk. Alla gånger har jag använt hjälpmedel men nu kör jag helt utan. Håll tummarna.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

Håller tummarna :)

micke81
2014-02-27, 12:01
dags för trådlyft!:D

kan fysisk aktivitet var en rimlig lösning för att motarbeta typiska abstinensupplevelser såsom Stress,oro,ångest och almänt uppskruvade känslor? det känns som ett rimligt sätt att förbättra ens almäna välbefinnande men orkar kropp och psyke med ytterligare fysisk belastning när man redan är mentalt belastad till bristningsgränsen och kanske ofta över den?

cAase
2014-02-27, 12:43
Det är intressant hur mycket abstinensen brukar skilja individer emellan. Jag har snusat i ungefär 2-3 år nu, och det har hänt till och ifrån att jag slutat CT utan några abstinensbesvär alls. Min bästa polare däremot, har snusat ungefär lika länge och han mår riktigt kasst om han inte får i sig snus. Samma sak med cigaretter, rökte förr i 1 år, blev väldigt många cigg om dagen under det året. Sen slutade jag CT utan några besvär alls, kände inte ens av det. För många är det väldigt psykologiskt. Förväntar sig att de kommer få abstinens, och således får det de. Givetvis vet jag att många upplever extrem fysisk abstinens, så jag vill absolut inte säga att det är placebo.

Raschmus
2014-02-27, 13:46
Jag förstår att många slutar snusa på grund av ekonomin, att man flyttar utomlands, att det inte passar ens image för att det uppfattas bonnigt, att det är fult, att tjejen/killen inte vill pussas, att man vill vara fri från beroende etc etc

Men är det ingen mer än mig som inte ser sitt snusande som något problem alls? Enda som ibland kan störa mig med mitt snusande är om jag sitter på en bättre middag i ett land där man är fullkomligt främmande för snus och lägger in en fet prilla. Annars stör inte mina tre snustillfällen per dag varken min ekonomi, image, förhållande eller mig veterligen hälsa heller.

gratefuldead
2014-02-27, 16:05
Jag förstår att många slutar snusa på grund av ekonomin, att man flyttar utomlands, att det inte passar ens image för att det uppfattas bonnigt, att det är fult, att tjejen/killen inte vill pussas, att man vill vara fri från beroende etc etc

Men är det ingen mer än mig som inte ser sitt snusande som något problem alls? Enda som ibland kan störa mig med mitt snusande är om jag sitter på en bättre middag i ett land där man är fullkomligt främmande för snus och lägger in en fet prilla. Annars stör inte mina tre snustillfällen per dag varken min ekonomi, image, förhållande eller mig veterligen hälsa heller.

Jag tyckte samma sak, snusade i flera år och var helt nöjd med det. Men, när jag började plugga och fick sämre ekonomi blev det helt enkelt inte hållbart längre. Flera hundra kronor i veckan svider som student.

Donner
2014-02-27, 16:23
Slutade snusa i fredags efter drygt 5 års beroende. Inga problem hittils förutom att jag saknar smaken.

Haha, usch. 3 månader senare var jag på det igen. Och så är det än. Någon gång måste jag sluta men när det blir av vettefan.

Ungkarlsliv
2014-02-27, 16:45
Jag snusade ifrån 12års ålder fram till 23års ålder, ungefär en dosa lössnus om dagen och det var inga problem alls att sluta. Det handlar om samma vilja som viktnedgång, men nu ett år senare är jag fortfarande sugen varje dag. Vilja är allt när det gäller att sluta med droger, abstinensen försvinner aldrig helt. Om jag inte minns fel är det något med receptorerna för nikotin som gör att har man en gång varit beroende är man det livet ut.

Hackenschmidt
2014-02-27, 17:33
Är lite nyfiken på vad ni tycker om el-cigaretter här inne, framförallt Tjuckot.
Har själv använt det för att sluta feströka och det fungerar prima. Dock är det så trevligt att man sitter och puffar halva dagarna!

Kollar forskningen då och då och vad jag vet är det fortfarande oklart hur säkert/skadligt det är.

Tjuckot
2014-02-27, 20:19
Är lite nyfiken på vad ni tycker om el-cigaretter här inne, framförallt Tjuckot.
Har själv använt det för att sluta feströka och det fungerar prima. Dock är det så trevligt att man sitter och puffar halva dagarna!

Kollar forskningen då och då och vad jag vet är det fortfarande oklart hur säkert/skadligt det är.

Bra omfattande text: http://www.psychologistsagainsttobacco.org/Default.aspx?id=31601

Jag tycker inte det är bra av flera orsaker.

1. Enkelt för barn/ungdomar att börja med (finns redan studier fr bl.a usa där ungdomar som ej använt röktobak använder e-cigg. Det säger sig självt att det blir enklare att börja röka cigaretter när man använt e-cigg. Du verkar ju vara i den riskzonen ex :)

2. Förgiftningsrisk, flytande nikotin i genomskinliga behållare med e.x jordgubbar på och utan någon form av barnsäkerhet? Cmon :/ Redan 29 förgiftningsfall i Sverige tror jag att jag läste. Inga dödsfall än så länge. Tänker då främst på småbarn.

3. Väldigt osäkert forskningsläge, fåtal studier gjorda (även om det blir mer) och många är sponsrade av tillverkarna själva. Man är ganska osäker på vad de innehåller och eftersom det inte finns någon reglering kan de innehålla vad f*n som helst e.g. Flera använder de f.ö för att röka cannabis. Det finns ingen reglering på dem över tillverkning osv över huvudtaget. Vet att det finns forskning som visar att e.x nikotinlevereringen är ganska osäker - gällande hur mkt man får i sig. Även är uppmärkningen dålig, många tror sig köpa nikotinfria men får ändå sådana med nikotin. Kan fortsätta ett tag till om det där :)

4. Det urholkar en hel del lagar - finns många problem med folk som röker dem på sjukhus, jobb, osv.

5. Tobaksbolag får sig ett helt nytt sätt att kunna tjäna pengar och ragga nya kunder, ex: Relativt sexistisk tv-reklam (http://www.independent.co.uk/news/media/advertising/sexually-suggestive-ecigarette-advert-banished-to-the-latenight-tv-hinterlands-after-more-than-100-viewers-complain-9152162.html) <-- är som 60-70-talet åter igen ur reklamaspekt.

tobaksbolag investerar i e-cigg (http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2014/02/19/rise-of-the-e-cigarette-the-malboro-man-is-going-electronic/)

Ur avvänjningsynvinkel

1. Det finns ingen evidens för att det faktiskt fungerar. Samma som ovan, dåligt evidensläge, dåliga studier, mkt bias sett till att studierna ofta är kopplade till tillverkare. Har sett studier på att de som använder dem oftast använder dem i 1-2 år innan de e.v slutar eller återgår till cigaretter. Många blandbrukar också, och vi vet ju att det inte finns någon säker nivå som man kan använda cigaretter på.

2. Personligen tror jag inte att det är ett bra sätt att sluta röka på just eftersom det verkligen förstärker den reflexmässiga vana som alla rökare har (handen till munnen) samt känslan av rök osv. Det gör att man också kan utöka sina rökzoner till e.x inomhus från att bara ha varit på balkongen tidigare. Sedan är det ju väldigt osäkert som nämnt ovan, allt från tillverkningen till leverans av nikotin. Det är väl en av de största anledningarna till att jag inte tror det är en bra avvänjningsmetod.

Så som jag ser det uppvägs e.v fördelar definitvt av nackdelarna - då en av de främsta nackdelarna att det lockar in ungdomar in i nikotin- och på längre sikt tobaksberoende.

Tjuckot
2014-02-27, 20:22
Haha, usch. 3 månader senare var jag på det igen. Och så är det än. Någon gång måste jag sluta men när det blir av vettefan.

Det krävs ofta flera försök :) Ta vara på erfarenheterna. Motivera dig. Bestäm ett datum. Bryt vanor. Motivera dig. Förbered dig. Sluta på dagen D och släng bort alla snusdosor dagen före. Använd nikotinplåster allt champix (det senare är väl e.g främst det som har evidens för snusavvänjning) men den praktiska erfarenheten säger att plåster fungerar bra med.

Använd inte onico o dyl, förstärker bara vanan.

Tjuckot
2014-02-27, 20:24
När jag ändå skriver kan man ju ändå nämna att Socialstyrelsen i en ny rapport nu säger att det under åren 2010-2012 dött ca 12000 människor i Sverige i rökrelaterade sjukdomar, jmf mot den gamla siffran på ca 6600 dödsfall.

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2014februari/nystudieknyterflerdodsfallochinsjuknandentilltobak rokning

Raschmus
2014-03-03, 10:01
Jag tyckte samma sak, snusade i flera år och var helt nöjd med det. Men, när jag började plugga och fick sämre ekonomi blev det helt enkelt inte hållbart längre. Flera hundra kronor i veckan svider som student.

Kapten portion kostar 16,5kronor per dosa och med mitt snusande blir det 38,5kr i veckan.. Tycker att du mot bakgrund av min föregående mening skall ta upp snusandet och börja på heltid igen!

;)

BlötSnö
2014-03-03, 10:42
Jag har slutat två gånger. Första vändan höll det i tre år och sedan trillade man tillbaka på vagnen i tre år innan det lades ner permanent februari 2011.
Andra gången var det rent deprimerande. Man har ju byggt upp små rutiner kring sitt snusande i kombination med arbetet och första dagen försökte man väl ta en snus närmare hundra gånger och fick hindra sig själv och bli lite tom inombords.
Tepåsar med minskat innehåll och tuggummi höll mig på mattan i två veckor tills begäret avtagit och de inte fyllde någon funktion längre.
Jag såg inte direkt något problem med snusandet i sig, mer än att det tagit sig ohyggligt stora proportioner både ekonomiskt och mängdmässigt.
I snitt gick det en och en halv dosa per dag. Antingen stoppades det in en dubbel portion eller en stor lös, beroende på var jag befann mig.
Många av dessa dosor införskaffades ofta med dålig framförhållning på Pressbyrån eller 7/11 och så ett paket tuggummi för att fräscha upp andedräkten. Lär ha gått åt mer än 2000:- i månaden när det var som mest.

hidden
2014-03-05, 18:02
Har fått hem en e-cigarett. Fan vad roligt det är med dessa! Lite att meka med, olika sätt man kan bygga upp dem själv samt massvis med olika smaker på oljorna man kan köpa. I efterhand känns det kanske inte så värt att jag köpte det då jag känner att detta kan vara en ny hobby.

Just nu har jag en 510-T, med fem st tanker, 2 batterier och 2 st förångare. Till detta fick jag även hem laddare + USB samt en olja från ValueVape med smaken Aromatique. Känner mig redan halvt nernördad i denna bransch. Så många namn på olika grejer man behöver hålla reda på. Det är som en liten bärbar vattenpipa.

Oljeblixten
2016-04-06, 06:22
Blev snusfri 27e december har inte tagit någon snus eller annat nikotin sedan dess. Men jag kan fortfarande bli så överjävligt sugen på snus ibland. Typ så jag får för mig att världen konspirerar mot mig för att jag ska plågas och inte få njuta! :d

Det går ganska snabbt över dock och jag har inte gett upp ännu.

Tips på hur man kan hantera sugen? Blir det bättre? Som sagt blev snusfri i mellandagarna och har innan dess maxisnusat i 12 år dygnet runt. Lösnus eller dubbla portioner har varit det som gällt, även sovit med snus varje natt. MVH

mela
2016-04-06, 06:54
Slutade snusa september/oktober 2013 och får fortfarande sådana där extremsug. Men när jag slutade hjälpte nikotinfri snus för vanan. Annars bara ha något i munnen, tuggummi är väl att föredra framför godis.

Tapatalk på språng

anvihl
2016-04-06, 08:01
Varit snusfri sedan våren 2012 efter 10-12års snusande av en dosa lös om dagen. Fortfarande sugen varje dag, men nu spyr jag rätt ut om jag tar en snus så nu kan jag inte ens tillfredsställa suget längre....

Men när jag slutade hjälpte det för vanan att krama ihop en liten boll av hushållspapper och ha under läppen.

Fordon
2016-04-06, 09:29
Instämmer med de två ovanstående. Jag slutade 2010 med både cigg och snus (utan nedtrappning). Cigarettberoendet försvann ganska fort men än idag är jag väldigt sugen på snus. V a r j e dag. Det är bara att lära sig leva med suget. Det är liksom inte fysiskt, det sitter bara i huvudet.

Shqypnia
2016-04-06, 09:50
Jag slutade med cigaretter (och nikotin helt) för snart 6 år sedan och har aldrig tittat tillbaka. Alla som har försökt sluta vet att den stora kampen inte är abstinensbesvären de första veckorna. Det är det lilla monstret och de försvinner 99.9% efter 3 veckor. Det är det stora monstret (illusionen och det psykiska) den riktiga kampen baseras på. Det är vanorna. Det är det faktum att en cigarrett är en 'vän' som alltid finns där för dig.

Alan Carrs bok om att sluta röka gjorde skillnad för mig och fick mig att inse om vilken stor illusion nikotin egentligen är. Rekommenderar den starkt för alla. Författaren t.om vill att man röka under läsningens gång.

Raschmus
2016-04-06, 13:30
Såg jag skrev här för ett par år sedan.

Snusar idag fortfarande bara tre (3) gånger om dagen (efter frukost, lunch och middag). Dock snusar jag 4-5 portionssnus vid tillfälle men använder fortfarande sossesnus så inga kostnader direkt.

Jag snusar ungefär upp 3tkr om året eller 250kr i månaden, vilket inte stör mig öht.

Jag har ibland ont under läppen (ffa efter helger där man druckit en del och därmed snusat något mera) men är sällan ett bekymmer.

Jag upplever inte fula tänder eller dylikt.

Jag upplever det inte som en last då jag alltid har stockar hemma i kylen och mår inte dåligt mellan mina snustillfällen.

Med det sagt ser jag ingen anledning till att sluta öht, däremot kan jag känna att snusandet är tämligen meningslöst och jag kanske skall sluta bara därför.

Problemet är att jag ser inget bekymmer med att fortsätta snusa så länge jag snusar enligt samma förutsättningar som nu (har f ö snusat i 10 år enligt mer eller mindre samma rutiner, enda skillnaden är att prillans storlek ökat något).

Söker anledning till att sluta snusa. Ett bra eller några mindre bra argument vore najs. Tack!

Jag förstår att många slutar snusa på grund av ekonomin, att man flyttar utomlands, att det inte passar ens image för att det uppfattas bonnigt, att det är fult, att tjejen/killen inte vill pussas, att man vill vara fri från beroende etc etc

Men är det ingen mer än mig som inte ser sitt snusande som något problem alls? Enda som ibland kan störa mig med mitt snusande är om jag sitter på en bättre middag i ett land där man är fullkomligt främmande för snus och lägger in en fet prilla. Annars stör inte mina tre snustillfällen per dag varken min ekonomi, image, förhållande eller mig veterligen hälsa heller.

Kapten portion kostar 16,5kronor per dosa och med mitt snusande blir det 38,5kr i veckan.. Tycker att du mot bakgrund av min föregående mening skall ta upp snusandet och börja på heltid igen!

;)

Raschmus
2016-04-07, 12:15
bump

spoon
2016-04-07, 17:06
Det är ett onödigt beroende. Det var min anledning till att sluta. För mig är det skönt att inte tänka på om det finns en stock i kylen om jag ska ta med mig en ny dosa till jobbet och så vidare. När man väl har blivit av med beroendet så inser man hur dumt det är att ha beroendet.

shut teh face
2017-04-22, 07:34
Snusat 12 år minst. Blivit mer och mer med åren

Uppe på 1.5 dosa per dag nu typ.

Har börjat ransonera som ett första steg. 10 portioner per dag.

De flesta tycker det är dålig taktik, bättre att sluta tvärt men jag har försökt det förut och det var inte lätt ... jag höll ut 3 dagar.

saigon
2017-04-22, 11:47
Jag slutade med cigaretter (och nikotin helt) för snart 6 år sedan och har aldrig tittat tillbaka. Alla som har försökt sluta vet att den stora kampen inte är abstinensbesvären de första veckorna. Det är det lilla monstret och de försvinner 99.9% efter 3 veckor. Det är det stora monstret (illusionen och det psykiska) den riktiga kampen baseras på. Det är vanorna. Det är det faktum att en cigarrett är en 'vän' som alltid finns där för dig.

Alan Carrs bok om att sluta röka gjorde skillnad för mig och fick mig att inse om vilken stor illusion nikotin egentligen är. Rekommenderar den starkt för alla. Författaren t.om vill att man röka under läsningens gång.


Jag slutade snusa för 10 månader sedan, köpte då den boken men läste bara första sidorna.

Kan du rekommendera att man även läser boken så här i efterhand? Vad jag då har en förhoppning om är att suget ska minska, det har kommit tillbaka stegvis efter månad 6 ungefär, och jag antar att det bara sitter i huvudet, vilket kanske boken råder bot på?

timoat
2017-04-22, 13:27
Jag slutade när jag fyllde 25, rökt sen jag var 16,mellan 5 och 20 cigg om dagen. Inga problem öht att sluta, har aldrig haft ens ett sug. Inte när jag supit heller. Kaffe drack jag 15-20 koppar näscafe om dan, slutade med det med cold turkey. Inga problem. Diverse kemiska festsubstanser, slutade med dem efter ca 1 års bruk flera gånger i veckan. Inga problem. Däremot har jag enorma problem med skräpmat och socker, så ni har min fulla empati.

Rolfarsson
2017-04-22, 17:41
De flesta tycker det är dålig taktik, bättre att sluta tvärt men jag har försökt det förut och det var inte lätt ... jag höll ut 3 dagar.

Det är dom första ~6-7 dagarna när nikotinet går ur systemet som är dom jobbiga, efter det så är det bara det psykiska beroendet/vanan kvar, och det hjälper t.ex. Onico riktigt bra med.
Så håll ut en sketen vecka så är du förmodligen kvitt det sen.

shut teh face
2017-04-22, 18:20
Nu har jag kört 1 dag på portion, 10 per dag, vilket är rätt mycket ändå.
Säger ju bara att jag tidigare gått runt och bytt snus helt i onödan.

Under stress på jobbet eller när jag blir headshotad ig. :d

Om jag bestämmer mig för att sluta helt och hållet så måste jag också lyckas, jag är inte bra på misslyckas.. därför tänkte jag trappa ned lite i taget först.. jag har nog ett enormt beroende med tanke på hur mycket och länge jag snusat. :confused:

mela
2017-04-22, 18:50
Nu har jag kört 1 dag på portion, 10 per dag, vilket är rätt mycket ändå.
Säger ju bara att jag tidigare gått runt och bytt snus helt i onödan.

Under stress på jobbet eller när jag blir headshotad ig. :d

Om jag bestämmer mig för att sluta helt och hållet så måste jag också lyckas, jag är inte bra på misslyckas.. därför tänkte jag trappa ned lite i taget först.. jag har nog ett enormt beroende med tanke på hur mycket och länge jag snusat. :confused:

Det går bra om man vill. Svårast är just vanan. Jag varvade nikosnus med nikotinfritt när jag trappade ner. Jag var mest vanesnusare som låg på en stock i veckan.

DudX
2017-04-22, 19:01
jag är 2år utan snus nu, använde en dosa general lös extra stark varje dag i cirka 7år. slutade cold turkey gick ganska lätt men lukten av snus är fortfarande helt underbar. Saknar fortfarande en prilla tillsammans med morgonkaffet och efter lunch.

Rolfarsson
2017-04-22, 19:03
jag har nog ett enormt beroende med tanke på hur mycket och länge jag snusat. :confused:

Det trodde jag att jag hade med (~13 år som snusare), men jag blev väldigt överraskad när jag märke hur lätt det var att bli kvitt nikotinberoendet.
Det psykiska beroendet/suget är dock svårare att bli av med, jag blir fortfarande lika sugen på en snus efter att jag har borstat tänderna, ätit osv, men efter att jag blev kvitt nikotinberoendet så har Onico stillat det suget precis lika bra som riktigt snus gjorde innan.

Hemi
2017-04-22, 19:09
För mig var det självmedicinering, rök/snus. Balansen man fick, kretivitet och lugn i kaoset annars, var svår att ersätta eller sluta med. Men det gick att sluta -efter svårigheter.