handdator

Visa fullständig version : Fuskdeff?


desson
2013-08-08, 11:44
Känns lite som att jag fuskar på min deff, men tänkte kolla här vad ni tycker för att få lite självförtroende tillbaka eller alt. byta lite i dieten :)

1.
1 dl whey protein
100g Havregrynsgröt (Fast skippar gröten ibland)


* Träning *

2.
2 dl whey protein

3.
100g Havregrynsgröt
250g kvarg eller 250g keso (Oftast kvarg)

4.
250 g kvarg

5.
250g lax med 200g broccoli

6.
250 g kvarg

7.
1 dl whey protein


Väger för tillfället 87 kg och 180 lång. Känns kanske som att proteinet blir lite lågt? Äter jag gröten före träning så hamnar kcal runt 2200~ ungefär

nisse1976
2013-08-08, 12:22
Varför tycker du att du fuskar?
Det är absolut inte för lite protein.

gustaav
2013-08-08, 12:29
4 DL whey - 100g protein
200g havregryn - 13 g protein
750g kvarg - 90g protein
250g lax - 48g protein
200g broccoli - 7g protein

Totalt: 258g protein

87 x 2.0 = 174

Du ligger snarare för högt.

Pintan
2013-08-08, 12:55
Högt ja men inte för högt.

Om du kan hålla dig till upplägget lär du får hyfsat snabba resultat, med tanke på nuvarande kroppsvikt och längd (om du nu inte har en helt inaktiv livsstil).

Tobbey
2013-08-08, 12:57
Det är mer fördelaktigt att öka proteinet på ett underskott, så kör på du. Jag själv äter cirka ~ 250-300g protein om dagen på 80kg kroppsvikt under pågående deff, mest för att proteinrika livsmedel är mer mättande/tillfredställande och således håller mig ifrån att äta för mycket.

desson
2013-08-08, 13:24
Tack för svaren! Anledning att jag kallar de fuskdeff är för allt protein jag dricker... Väldigt lite animaliska protein. Kanske väldigt korkat att kalla de så haha!

Tränar styrka 4-5 gånger i veckan o ska springa/PW långdistans så ofta jag kan (läs orkar)

Ni tycker inte att jag äter för lite kolisar då när de bara blir 100g gröt efter träning, ca 65-70 carbs o sen de lilla som finns i broccolin :)

desson
2013-08-08, 13:28
Sen jobbar jag på en tung smidesindustri vilket borde
Bränna en del kcal :)

Knatcharn
2013-08-08, 13:42
Det är absolut inget fel på protein från mjölkprodukter, det är bra grejor! Jag hade definitivt dragit ned på proteinet och lagt till mer kolhydrater så att du får mer kraft men tycker du att det fungerar så.

Jag hade gjort följande:


Ta bort mål 4 och 7. Proteinintaget blir strax under 200g.
Lägg till pasta / ris / potatis till mål nummer 5 för samma kcal som du tog bort i steg 1.
Valfritt: Byt plats på mål 3 och 5 för att få ett stort mål mat efter träningen.


Lycka till!

Nebuchadnezzar
2013-08-08, 14:11
Tack för svaren! Anledning att jag kallar de fuskdeff är för allt protein jag dricker... Väldigt lite animaliska protein. Kanske väldigt korkat att kalla de så haha!

Ja, med tanke på att det är nästan uteslutande animaliskt protein som du får i dig.

desson
2013-08-08, 14:12
Ja, med tanke på att det är nästan uteslutande animaliskt protein som du får i dig.

Haha smart :)

desson
2013-08-08, 16:20
Är det viktigt med ett stort mål efter träningen? Tränat i drygt 2 år och har alltid hatat att äta mycket efter träning, ingen aptit o mår mest illa efter :P

desson
2013-08-08, 16:25
Jag menar är inte 2 dl whey direkt efter följt av gröt + keso/kvarg nog på deff?

wessmen
2013-08-08, 16:54
Var är fettet? :confused:

lofito
2013-08-08, 17:00
Märker att många pratar om att lägga mycket av sitt intag precis efter träning. Hur kommer det sig? Är nyfiken rent generellt bara. Är det inte det totala intaget sett över hela dagen som räknas? Eller försöker man tajma maten precis
efter träningen för bättre effekt or what?

desson
2013-08-08, 18:06
Wessmen, är de nödvändigt? Hur påverkas en deff av fett kontra en utan? Kan ju lägga till nötter kanske

Knatcharn
2013-08-08, 20:03
Wessmen, är de nödvändigt? Hur påverkas en deff av fett kontra en utan? Kan ju lägga till nötter kanske

Rätt fetter är livsnödvändigt. Med den här kosten kan det rekommenderas att du minst lägger till Omega-3 kapslar som innehåller essentiella fetter. Laxen ger dig en del faktiskt och keson en liiten skvätt men Omega-3 kapslar tjänar nog alla på att äta som tillskott. Billigt är det också. Kolozzeums webshop har en billig variant, köp inte på apoteket och dylikt.

Märker att många pratar om att lägga mycket av sitt intag precis efter träning. Hur kommer det sig? Är nyfiken rent generellt bara. Är det inte det totala intaget sett över hela dagen som räknas? Eller försöker man tajma maten precis
efter träningen för bättre effekt or what?

Du har rätt i att intaget sett över det stora hela är det enda som spelar roll för viktned/uppgång men det finns skillnader i när man äter vad på hormonell nivå. Mycket kolhydrater efter träning ger snabbare återhämtning (glykogeninlagring) och protein behövs för att bygga muskler (orkar inte gå in på muskelnedbrytning / uppbygnad, sök på t.ex. proteinsyntes här på kolo). Man kan äta stora mängder kolhydrat som jobbar för din fördel direkt efter träning eftersom det lagras som glykogen i musklerna (fyller på lager som används under träning).

Det finns mååånga trådar om detta. Kolla upp periodisk fasta (intermittent fasting) t.ex. det är ett upplägg som kretsar kring måltidstiming. Här är sidan om det. (http://www.leangains.com/)

Notten
2013-08-08, 20:33
Wessmen, är de nödvändigt? Hur påverkas en deff av fett kontra en utan? Kan ju lägga till nötter kanske

Nej. Skit i nötterna.

Knatcharn
2013-08-08, 20:43
Nej. Skit i nötterna.

Skit inte i ditt fettintag. Om du kör nötter eller annat är upp till dig men minst 0.5-1g per kg kroppsvikt är viktigt. Man kan gå lågt som t.ex. 0.5g per kg men då inte året runt utan under korta perioder.

wessmen
2013-08-08, 21:28
Nej. Skit i nötterna.

Haha, ska man skratta eller gråta.

Fett är väldigt viktigt, speciellt vid en deff då man väljer "snåla" livsmedel.

Skulle rekommendera att du siktar på 0.7ggr kroppsvikten (lbm) i fett.

Välj gärna från: Oliv/valnöt/kokosolja. Ägg, cashew, valnöt, makademia, mandel och avokado.

Notten
2013-08-08, 21:37
Skit inte i ditt fettintag. Om du kör nötter eller annat är upp till dig men minst 0.5-1g per kg kroppsvikt är viktigt. Man kan gå lågt som t.ex. 0.5g per kg men då inte året runt utan under korta perioder.

Om vi enbart betraktar laxen(250g) och havregrynen(200g ) får jag det till 44g fett. Han väger 87kg. Om vi nu (tillfälligt) bryr oss om "dina" siffror får jag det till 0.5g fett per kg kroppsvikt.

Läser jättegärna mer om allt hemskt som händer när man råkar gå längre än en "kortare period" med dagligt fettintag <= 0.5g/kg kroppsvikt.

Nutrid
2013-08-08, 22:10
Var är fettet? :confused:

Tänkte samma sak Oo

wilhelmblomgren
2013-08-08, 23:28
Ser ju bra ut, du kanske blir lite hungrig för att du bara dricker vassleprotein, förutom det ser det ju bra ut. Kanske lite mer kolisar :)

Hur högt ligger din bmr med aktivitetsfaktor på?

Knatcharn
2013-08-09, 07:24
Om vi enbart betraktar laxen(250g) och havregrynen(200g ) får jag det till 44g fett. Han väger 87kg. Om vi nu (tillfälligt) bryr oss om "dina" siffror får jag det till 0.5g fett per kg kroppsvikt.

Läser jättegärna mer om allt hemskt som händer när man råkar gå längre än en "kortare period" med dagligt fettintag <= 0.5g/kg kroppsvikt.

Haaaha sök själv, orkar inte mata sådana som du. Ja det går bra att äta 44g fett. Frågan är också om proteinkällan kommer vara lax varje dag under hela deffen. Byter man ut det mot kycklingbröst blir det problem. Jag står fast i min rekommendation om Omega-3 kapslar. Enkelt, billigt och bra grejor.

Notten
2013-08-11, 12:22
Haaaha sök själv, orkar inte mata sådana som du. Ja det går bra att äta 44g fett. Frågan är också om proteinkällan kommer vara lax varje dag under hela deffen. Byter man ut det mot kycklingbröst blir det problem. Jag står fast i min rekommendation om Omega-3 kapslar. Enkelt, billigt och bra grejor.

Okej jag får väl söka själv men jag behöver din hjälp (:em:) för jag vet inte vad jag ska skriva in i sökfältet på pubmed för att hitta alla studierna du inte vill posta....

Stor Hård Ådrig
2013-08-11, 12:55
Hade bytt bort alla proteinshakes. Tycker inte kalorierna från dem ger tillräckligt mycket mättnad för att det ska vara värt att ta dem.

desson
2013-08-11, 17:04
Ser ju bra ut, du kanske blir lite hungrig för att du bara dricker vassleprotein, förutom det ser det ju bra ut. Kanske lite mer kolisar :)

Hur högt ligger din bmr med aktivitetsfaktor på?


Hur räknar man ut de?

Vägde 86.5 kg häromdagen på 180cm

Styrketränar 5 dagar i veckan i snitt och kör PW varje dag, 1 mil totalt på 2 promenader fram o tillbaka till jobbet, så de ser ut nu iallafall :)

Ampere
2013-08-11, 21:57
Märker att många pratar om att lägga mycket av sitt intag precis efter träning. Hur kommer det sig? Är nyfiken rent generellt bara. Är det inte det totala intaget sett över hela dagen som räknas? Eller försöker man tajma maten precis
efter träningen för bättre effekt or what?

Timing är av stor betydelse. Läste någon relativt ny studie om det nyligen. Kan gräva fram den om du vill.

desson
2013-08-13, 18:26
Ändrat lite i matschemat, bättre eller sämre eller whatever? :)


Måltid 1
2.5 dl kvarg

Måltid 2
250g lax med sallad/broccoli - eller - 1 burk tonfisk med sallad

Måltid 3
2.5 dl kvarg

Måltid 4
100g havregrynsgröt och 1 dl whey 80

Träning

Direkt efter träning
1 dl whey 80

Måltid 5
300g nötfärs 10% och 50-100g pasta beroende på om jag åt tonfisksallad eller laxen på måltid 2.


Mellan 2000-2300 kcal, 2300 är lite högt räknat har jag för mig men tror det var 15% nötfärs jag hade sparat i frysen sen bulktiden men efter det blir det 10% eller 5%.

tearz
2013-08-13, 19:23
haha, ska man skratta eller gråta.

Fett är väldigt viktigt, speciellt vid en deff då man väljer "snåla" livsmedel.

Skulle rekommendera att du siktar på 0.7ggr kroppsvikten (lbm) i fett.

Välj gärna från: Oliv/valnöt/kokosolja. ägg, cashew, valnöt, makademia, mandel och avokado.

+1