handdator

Visa fullständig version : Öm knöl vid ljumsken


Kalliban
2013-08-08, 11:17
Hej kollo!
Jag körde ryck i tisdags och i vanlig ordning har jag lite blåmärken på låren då jag alltid lyckas smälla för hårt mot stången. Igår kväll märkte jag dock att jag var väldigt öm vid högra ljumsken och känner jag efter så är det en liten hård knöl precis i mitten där det gör ont, ungefär som en ärta storleksmässigt. Det är inte något blåmärke runt där det ömmar, utan bara ömt och en knöl i mitten. Jag försökte söka lite och kom fram till att det sitter någon körtel där som kan bli inflammerad och även att vissa fått bråck där.

Jag känner det tydligt om jag går, varje gång det högra benet hamnar bakom kroppen (så att ljumsken sträcks ut) så känner jag hur det drar och ömmar lite.

Min första fundering är såklart vad det kan vara, det vill säga vad som är mest troligt. Jag tror ju som sagt att det har uppstått på grund av upprepat våld då höften och stången slagits ihop.

Sedan funderar jag på om jag kan träna idag. jag tänker att det kanske kan vara bra att få blod att pumpa runt och om det är en körtel kanske det inte gör någonting om jag tränar..? Jag har inte tänkt köra ryck idag så klart utan tänkte hålla mig till stötar och frontböj så att området inte får mer direkt stryk. Ska jag testa och se hur det känns, eller tror ni att det är bättre att gå hem och smeta på liniment och/eller någon form av zon-kräm och hoppas att det går över? Jag ska iväg över helgen, så min tanke är att avvakta och se om det försvinner. Om det är kvar nästa vecka går jag så klart till farbror doktor och ber dem kika på det.

Tack på förhand!

Kalliban
2013-08-08, 11:33
Kan tillägga att jag även körde en del knäböj osv i tisdags om det kan ha påverkat... :-)