handdator

Visa fullständig version : Samma vikter, olika stora = samma effekt?


Zemme
2013-08-07, 23:06
Hallå, allihopa!
Jag tränar på Friskis & Svettis och brukar se att det finns två olika sorters 10 kg-vikter: en smal och stor vikt samt en mindre och tjockare vikt.
Om det är någon som förstår vad det är jag pratar om, vet någon om det är någon skillnad i styrka överhuvudtaget med att köra dessa olika vikter, exempelvis i övningar som marklyft och knäböj?

Tacksam på förhand!

Nebuchadnezzar
2013-08-07, 23:07
nay




EDIT: I marklyft påverkas ju såklart lyftvägen av skivornas diameter om dessa står på golvet.

Bryggan
2013-08-07, 23:22
EDIT: I marklyft påverkas ju såklart lyftvägen av skivornas diameter om dessa står på golvet.Och har du en av varje sort på stången så blir det lite konstigt i början av lyftet...eftersom stången är sned då.

:naughty:

MtotheM
2013-08-08, 00:45
Tyngpunkten av stången flyttas väl nån/några mm mot tjockare viktens sida

Och har du en av varje sort på stången så blir det lite konstigt i början av lyftet...eftersom stången är sned då.

:naughty:

Om du menar att den sviktar så händer detta inte vid 40kg.

bighulken
2013-08-08, 00:49
ja,akta dig för att vända vikter olika!!!!......ska va med texten utåt,inte olika där!!!!!......
då kan det bli nån gram olika belastning........lol.

StorEric
2013-08-08, 08:50
ja,akta dig för att vända vikter olika!!!!......ska va med texten utåt,inte olika där!!!!!......
då kan det bli nån gram olika belastning........lol.

Rättning!
Första plattorna ska texten vara inåt på! Resterande utåt!

PureWhey
2013-08-08, 09:08
Haha, alltid undrat detta...


:D
Seriöst, blir jag starkare om jag använder typ en av båda modeller istället av 2 likadana?
:-)

Le iPhone

StorEric
2013-08-08, 09:13
Haha, alltid undrat detta...


:D
Seriöst, blir jag starkare om jag använder typ en av båda modeller istället av 2 likadana?
:-)

Le iPhone

Inte blanda vikter om det inte är nödvändigt. *gah!*

Simonfrisk
2013-08-08, 09:13
Rättning!
Första plattorna ska texten vara inåt på! Resterande utåt!

I tävlingsammanhang ja.

PureWhey
2013-08-08, 09:23
Inte blanda vikter om det inte är nödvändigt. *gah!*

Okej :(

:D


Le iPhone

StorEric
2013-08-08, 09:28
I tävlingsammanhang ja.

Livet är en tävling. *flex*

Rutiner är viktiga. Tänk att träna med texten utåt på alla plattor.
Och sen när tävlingen kommer är det "fel"! Innersta plattan har texten inåt! *gah!*

PureWhey
2013-08-08, 09:57
Livet är en tävling. *flex*

Rutiner är viktiga. Tänk att träna med texten utåt på alla plattor.
Och sen när tävlingen kommer är det "fel"! Innersta plattan har texten inåt! *gah!*

OCD.


Le iPhone

Loke
2013-08-08, 10:47
Livet är en tävling. *flex*

Rutiner är viktiga. Tänk att träna med texten utåt på alla plattor.
Och sen när tävlingen kommer är det "fel"! Innersta plattan har texten inåt! *gah!*

Tävlar man så är det nog bäst att se till att kunna prestera även när allt inte är perfekt som man vill ha det. Lämna sådana nojor till domare och klovare.

Payter
2013-08-08, 16:00
Man ska ju inte kliva över en stång som ligger på golvet,men gäller det också om det bara är en vanlig ez-curl stång och inte en Eleiko?Hur gör man med en fat bar/axle?Är det också nej,nej?

Lance Uppercut
2013-08-08, 16:06
The mother of all optinoja

Torwald
2013-08-08, 16:17
Det handlar väl snarare om the mother of all OCD...

Nebuchadnezzar
2013-08-08, 18:03
Haha, alltid undrat detta...


:D
Seriöst, blir jag starkare om jag använder typ en av båda modeller istället av 2 likadana?
:-)

Le iPhone

TS fråga har jag stött på förr hos folk som är nya och känner sig lite vilsna på gymmet, men det är ju tur att vi får in en bunt komiker in spe i såna här trådar såklart.

PureWhey
2013-08-08, 18:06
TS fråga har jag stött på förr hos folk som är nya och känner sig lite vilsna på gymmet, men det är ju tur att vi får in en bunt komiker in spe i såna här trådar såklart.

Ställde en relevant fråga och fick svar.



Le iPhone

filmjölk
2013-08-08, 18:16
Jag tycker att viktplattorna har stooor effekt. tex. Lyfter jag mer om det är Eleiko-plattor, trots att dessa väger vad som står på dem, och de vikter jag vanligtvis använder väger 19,89 istället för 20 tex, så det egentligen blir mindre belastning och borde göra mig "starkare" :(

Stefan J
2013-08-08, 19:58
TS fråga har jag stött på förr hos folk som är nya och känner sig lite vilsna på gymmet, men det är ju tur att vi får in en bunt komiker in spe i såna här trådar såklart.

Det är väl inte konstigt att folk drygar sig när frågan lite påminner om vad som väger mest, 1 kilo bomull eller 1 kilo järn. Eller?

Frågan är ju inget annat än om man blir starkare av att träna på 40kg än om man tränar på 40kg. Eller vilka lika tunga vikter man nu kan tänkas välja. Jag tycker det är lite roligt i alla fall och förstår mycket väl att folk har svårt att hålla inne med lustiga små kommentarer. ;)

Zemme
2013-08-09, 21:51
TS fråga har jag stött på förr hos folk som är nya och känner sig lite vilsna på gymmet, men det är ju tur att vi får in en bunt komiker in spe i såna här trådar såklart.

Jag har tränat i tre år, så helt nykommen i gymmet är jag inte. Har dock läst någonstans att man är nybörjare de fem första åren, fast det är mer en subjektiv syn antar jag. ^

Det är väl inte konstigt att folk drygar sig när frågan lite påminner om vad som väger mest, 1 kilo bomull eller 1 kilo järn. Eller?

Frågan är ju inget annat än om man blir starkare av att träna på 40kg än om man tränar på 40kg. Eller vilka lika tunga vikter man nu kan tänkas välja. Jag tycker det är lite roligt i alla fall och förstår mycket väl att folk har svårt att hålla inne med lustiga små kommentarer. ;)

Jo, min fråga var nog lite lustig trots allt. Dock blev jag inte förvånad ut av den responsen jag har fått. :d Men det jag undrade mest var om de två olika vikterna skiljer sig öht, eftersom de har olika storlek men samma vikt.
Jag satt och undrade det ett tag på gymmet, blev lite galen av att tänka tanken så var tvungen att vända mig hit för att få snabbt svar. :laugh:

svenbanan
2013-08-09, 22:18
Om vi nu ska optinoja och OCD:a lite...

Om det står på en viktskiva att den väger 20kg så väger den egentligen nåt i stil med 20kg +- 0,5kg. Dvs det diffar lite. Köper skitvikter från Jula så diffar förmodligen vikterna mer ifrån vad som står på dem än om det är Eleikos viktskivor använda på OS. Så är det olika fabrikat så kanske stången blir lite snedlastad...

Fast i praktiken lär man ju knappast märka detta... :)

Payter
2013-08-09, 22:29
Men ibland så kan man få lite märkliga tankar när man tränar som t.ex att jag måste sätta på vikten på höger sida först och såna konstigheter.

Röda Björnen
2013-08-09, 22:53
ja,akta dig för att vända vikter olika!!!!......ska va med texten utåt,inte olika där!!!!!......
då kan det bli nån gram olika belastning........lol.

BLASPHEMY!

Alla vet att samtliga vikter ska vara med texten inåt för perfekt belastning av de gram färgen väger.

N Engl J Med. 2013 Aug 9;432(0):221-3. Optimal poontang.

MVH

Buttran
2013-08-09, 23:41
Hallå, allihopa!
Jag tränar på Friskis & Svettis och brukar se att det finns två olika sorters 10 kg-vikter: en smal och stor vikt samt en mindre och tjockare vikt.
Om det är någon som förstår vad det är jag pratar om, vet någon om det är någon skillnad i styrka överhuvudtaget med att köra dessa olika vikter, exempelvis i övningar som marklyft och knäböj?

Tacksam på förhand!

Trycket mot marken kommer att vara större med den mindre vikten, men kraften kommer vara densamma.

StorEric
2013-08-10, 08:13
Trycket mot marken kommer att vara större med den mindre vikten, men kraften kommer vara densamma.

Trycket mot marken kommer vara den samma.
Trycket per kvadratmillimeter kommer vara större för den tunnare vikten med mindre kontaktyta.

Eller menar du att skivstångens vikt "ramlar" ner mot den mindre? :confused:

Buttran
2013-08-10, 08:28
Trycket mot marken kommer vara den samma.
Trycket per kvadratmillimeter kommer vara större för den tunnare vikten med mindre kontaktyta.

Eller menar du att skivstångens vikt "ramlar" ner mot den mindre? :confused:

Nej jag pratar inte om någon skivstång. Den mindre och tjockare vikten kommer ha ett högre tryck mot golvet.

hugok
2013-08-10, 08:35
Olika Tjocklek
Flyttar tyngdpunkten längsmed stången vilket kan ge snedbelastningar, att ena sidan ger vika föra andra. Tror dock detta är marginellt.

Olika diameter
Förutom det uppenbara problemet i mark gäller viss skillnad i övningar där stången roterar kring sin egen axel. T ex frivändningar, ryck, curls mm. Detta på grund av att vridmomentet blir större med större diameter. OL-stänger har däremot ofta mycket bra kullager som gör denna skillnad i princip icke-existerande.

Min erfarenhet i det hela är dock att dessa saker spelar mindre roll. Jag curlar t ex lika mycket med en OL-stång som en SL-stång. Den period i min träning där jag ökat bäst var när jag körde i hemmagymmet med mina hemmagjorda cementvikter som diffade ~4 kg. Så du behöver inte oroa dej över sådana saker.