handdator

Visa fullständig version : Frågor kring calisthenics och stretching


Badaboom
2013-08-07, 21:31
Funderar av diverse skäl på att ev. gå över till calisthenics istället för traditionell viktträning och sitter och spånar lite på upplägg...

Tänkte i så fall basera träningen huvudsakligen kring dessa övningar:

Chins/pull-ups
Olika sorters armhävningar (finns ju mängder av varianter som ger tung belastning)
Inverted rows
Dragonflags
Pistolsquats

Har lite frågor:

1. Något mer jag bör ha med för att alla antagonister ska få likvärdig träning?

2. Finns det några nackdelar i längden med att alltid träna ett ben i taget?

3. Funderar på att även köra en del statiska övningar (plankan, L-sit, V-sit m.m.) samt en del lättare övningar med högreps för att få mer mångsidig träning. Vore det vettigast att köra dessa tillsammans med ovanstående övningar, köra separerade pass för styrka/uthållighet eller rentav periodisera mellan dom två?

4. Tänkte ta tag i stretchingen på allvar (något jag slarvat alldeles för mycket med) och hade tänkt stretcha följande muskelgrupper; Bröst/framsida axlar, lats, fram- och baksida lår, höftböjarna, gluteus, vader och ljumskar (split alltså). Någon mer muskel som bör vara med? (målet är allmän rörlighet och att förebygga skador).

5. Hur kan en effektiv session stretching se ut? KAT sägs vara bland de mer effektiva metoderna, bör jag köra den för alla muskelgrupper? I så fall, borde jag även kombinera med statisk och/eller dynamisk stretching? Hur länge bör jag stretcha varje muskel per session? Hade tänkt satsa på 30-45 minuter stretching 2-3 ggr/vecka.

Alla tänkbara tips och fakta som rör någon av frågorna eller ämnena öht tages med stor tacksamhet emot!

Begriper att folk inte orkar skriva en mindre uppsats med svar på alltihop men skriv gärna svar på enskilda frågor, all info är som sagt uppskattad!

gohei
2013-08-07, 21:48
Om du är intresserad av GST (gymnastic strength training) och saker som att kunna träna dig till planche och liknande saker samt även träna med ringar så kan du kika in på gymnasticbodies.com och deras Foundation Courses. Massvis med progressioner som leder till 7 st grundmoment inom just GST. Bara där har du flera års träning redan färdigt, bara läsa och träna.

gohei
2013-08-07, 22:26
Vad gäller stretchingen så har jag läst väldigt mycket gott om Kit Laughlin. Har själv inte kört så mkt än men kan va värt o kika på.

Hemi
2013-08-08, 06:07
Det verkar som om många som tränar så inte gör likadant som traditionell gym-träning, med andra ord: först en övning sen en annan övning sen en tredje osv med minuträknad vila däremellan. Det brukar snarare vara en enda flytande program där övningar eller vissa rörelser överlappar och byter av vanrandra. Om det bara är för att visa upp sig på Youtube eller om det är den faktiska träningen vet jag inte men det är en del av skönheten i den typen av träning och det ger ett annat resultat än traditionell gymträning. Det öppnar för helt andra rörelser och rörelsemönster också så det blir inte bara "chins", "armhävningar", "enbensböj" osv. Gymnaster tränar på ett lite liknade flytande sätt och de bygger för det mesta sina muskler med sådan träning även om vikter ingår. Det är var jag tror i alla fall efter att sett dem träna. Tricking är väl en slags utveckling där och går delvis ut på att tricksen i sig skall vara den plyometriska träningen och undvika "boxhopp" t ex. Det börjar dyka upp en hel del nya benövningar också, ben som vissa verkar glömma bort. Jag skall själv titta lite närmare på den där typen av träning då jag kanske kommer att hamna i lägenhet mm då blir det ingen bakgård som jag annars lyfter på. Du får gärna uppdatera ditt program.

Hemi
2013-08-08, 06:51
Nackdelar med ett ben i taget,
utan vikter, tror inte det. Det finns ju enbenta bodybuilders och enbenta styrkelyftare som lyfter tungt och tävlar så. Det skulle vara som att be dem sluta med det pga skaderisker.

Hemi
2013-08-08, 06:59
Nackdelar med ett ben i taget,
utan vikter, tror inte det. Det finns ju enbenta bodybuilders och enbenta styrkelyftare som lyfter tungt och tävlar så. Det skulle vara som att be dem sluta med det pga skaderisker.

Edit:
Finns ju såklart risker med vikter men om vi håller oss till calesthenics, har svårt att tro att det skulle vara något dåligt då vissa vandrar regelbundet med med tung packning till och med, över stock och sten och uppför berg och det görs ju med ett ben i taget. Hör sällan om risker eller skador där men jag vet inte. Sämre enbart i möjlig muskelmassa/styrka för att lyfta saker kanske men jag tror det finns andra fördelar med sådan flytande kroppsviktsträning.

Badaboom
2013-08-08, 07:44
Om du är intresserad av GST (gymnastic strength training) och saker som att kunna träna dig till planche och liknande saker samt även träna med ringar så kan du kika in på gymnasticbodies.com och deras Foundation Courses. Massvis med progressioner som leder till 7 st grundmoment inom just GST. Bara där har du flera års träning redan färdigt, bara läsa och träna.

Vad gäller stretchingen så har jag läst väldigt mycket gott om Kit Laughlin. Har själv inte kört så mkt än men kan va värt o kika på.

Skall kollas upp, tack för tipsen!

Det verkar som om många som tränar så inte gör likadant som traditionell gym-träning, med andra ord: först en övning sen en annan övning sen en tredje osv med minuträknad vila däremellan. Det brukar snarare vara en enda flytande program där övningar eller vissa rörelser överlappar och byter av vanrandra. Om det bara är för att visa upp sig på Youtube eller om det är den faktiska träningen vet jag inte men det är en del av skönheten i den typen av träning och det ger ett annat resultat än traditionell gymträning. Det öppnar för helt andra rörelser och rörelsemönster också så det blir inte bara "chins", "armhävningar", "enbensböj" osv. Gymnaster tränar på ett lite liknade flytande sätt och de bygger för det mesta sina muskler med sådan träning även om vikter ingår. Det är var jag tror i alla fall efter att sett dem träna. Tricking är väl en slags utveckling där och går delvis ut på att tricksen i sig skall vara den plyometriska träningen och undvika "boxhopp" t ex. Det börjar dyka upp en hel del nya benövningar också, ben som vissa verkar glömma bort. Jag skall själv titta lite närmare på den där typen av träning då jag kanske kommer att hamna i lägenhet mm då blir det ingen bakgård som jag annars lyfter på. Du får gärna uppdatera ditt program.

Har också fått det intrycket, vill dock köra tunga övningar i grunden med vanliga set (kan verka onödigt att släppa den traditionella viktträningen då, men det finns bra skäl till varför jag funderar på det). Kommer dock köra olika varianter på övningarna och kombinera med balans- och koordinationsträning för att med tiden skapa en grund för mer komplicerade övningar.

Har inte så mycket att uppdatera med än då jag inte hunnit tänka ut så mycket hur jag ska lägga upp det med fördelning över dagar o.s.v. än, men ska spåna lite på det under dagen.

Edit:
Finns ju såklart risker med vikter men om vi håller oss till calesthenics, har svårt att tro att det skulle vara något dåligt då vissa vandrar regelbundet med med tung packning till och med, över stock och sten och uppför berg och det görs ju med ett ben i taget. Hör sällan om risker eller skador där men jag vet inte. Sämre enbart i möjlig muskelmassa/styrka för att lyfta saker kanske men jag tror det finns andra fördelar med sådan flytande kroppsviktsträning.

Låter rimligt att det inte bör vara några bekymmer sålänge man håller sig till kroppsvikten och verkligen fokuserar på att inte låta något ben jobba hårdare än det andra i längden för att undvika obalans mellan benens utveckling.