handdator

Visa fullständig version : Knäböj hjälp


Shred
2013-08-07, 21:06
Tjena!

Long time reader first time poster.

Jag vore oerhört tacksam för tips jag kan få för att förbättra min knäböjsteknik. Jag kör low-bar och parallell.

(Noterade själv att jag kanske borde gå något djupare innan jag vänder. Dessutom noterade jag att korsryggen tenderade att rundas i nedersta läget vid vissa reps. Tips på hur man motverkar det?)

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=jfkl1Xdr_co&feature=youtu.be

Tack på förhand!

/Fredrik

Tobbey
2013-08-07, 21:13
Dra in greppet. Det kommer hjälpa dig att vara mer tight i ryggen och kanske förhindra eventuell rundning av ryggen just i botten av böjen. Vristen måste vara rak, det där ser inte bra ut. Försök "dra fram" armbågarna mer, inte låta dem peka bakåt sådär mycket.

Det där är joggingskor och är inte optimalt att knäböja tunga vikter med. Skon ska vara platt och helst med hård sula, alternativt strumpor men man kan glida på fel underlag med strumpor, tänk på det.

Sarco
2013-08-07, 21:24
Dra in greppet. Det kommer hjälpa dig att vara mer tight i ryggen och kanske förhindra eventuell rundning av ryggen just i botten av böjen. Vristen måste vara rak, det där ser inte bra ut. Försök "dra fram" armbågarna mer, inte låta dem peka bakåt sådär mycket.

Det där är joggingskor och är inte optimalt att knäböja tunga vikter med. Skon ska vara platt och helst med hård sula, alternativt strumpor men man kan glida på fel underlag med strumpor, tänk på det.

Jag passar på att försöka lära mig lite här. När du skriver "vristen måste vara rak" menar du vristen som i fotled då och i så fall hur menar du då? Eller engelskans wrist dvs handled på svenska? Får inte ihop det annars.

Tobbey
2013-08-07, 21:25
Jag passar på att försöka lära mig lite här. När du skriver "vristen måste vara rak" menar du vristen som i fotled då och i så fall hur menar du då? Eller engelskans wrist dvs handled på svenska? Får inte ihop det annars.

Handleden, kanske är bättre sagt, kom på mig själv nu i efterhand :smash:

r1kkie
2013-08-08, 05:57
[QUOTE=Tobbey;6584089]Dra in greppet. Det kommer hjälpa dig att vara mer tight i ryggen och kanske förhindra eventuell rundning av ryggen just i botten av böjen. Vristen måste vara rak, det där ser inte bra ut. Försök "dra fram" armbågarna mer, inte låta dem peka bakåt sådär mycket.
/QUOTE]

Varför dra fram armbågarna? Mark Rippetoe säger precis motsattsen i denna video.

http://vimeo.com/30763907

Shred
2013-08-08, 10:40
Dra in greppet. Det kommer hjälpa dig att vara mer tight i ryggen och kanske förhindra eventuell rundning av ryggen just i botten av böjen. Vristen måste vara rak, det där ser inte bra ut. Försök "dra fram" armbågarna mer, inte låta dem peka bakåt sådär mycket.

Det där är joggingskor och är inte optimalt att knäböja tunga vikter med. Skon ska vara platt och helst med hård sula, alternativt strumpor men man kan glida på fel underlag med strumpor, tänk på det.

Greppet ska in! Tack också för tipset ang. handlederna. Sprang också på Rippetoe-videon ovan där just det ämnet avhandlades. Har uppenbarligen lagt mig till med ovanan att greppa runt stången med tummen. I videon demonstrerades att just detta får handlederna att dorsalflexas, vilket de inte bör göra. Från och med nu får tummarna ligga ovanpå stången så kanske det blir bättre.

Skorna har egentligen ganska hårt skal (betydligt hårdare än en vanlig joggingsko) och har även en betydligt stummare sula än ett par joggingskor.

Sen kanske det vore idé att investera i ett par lyftarskor med förhöjd häl.. vad vet jag.

r1kkie
2013-08-08, 10:57
Greppet ska in! Tack också för tipset ang. handlederna. Sprang också på Rippetoe-videon ovan där just det ämnet avhandlades. Har uppenbarligen lagt mig till med ovanan att greppa runt stången med tummen. I videon demonstrerades att just detta får handlederna att dorsalflexas, vilket de inte bör göra. Från och med nu får tummarna ligga ovanpå stången så kanske det blir bättre.

Skorna har egentligen ganska hårt skal (betydligt hårdare än en vanlig joggingsko) och har även en betydligt stummare sula än ett par joggingskor.

Sen kanske det vore idé att investera i ett par lyftarskor med förhöjd häl.. vad vet jag.

Tummgrepp i sig är inte fel sålänge man undviker att försöka avlasta ryggen genom att pressa upp stången med axlarna.

Lyftarskor behöver du inte. Ett par platta skor som inte har dämpning funkar kalasbra. Ett par fajk converse är det många som kör i.

Mitt tips är att du ska kunna böja bra med de djup du vill utan lyftarskor och sedan om du känner för införskaffa ett par.

dluddeckens
2013-08-08, 12:39
Många skriker om att dorsalflexade handleder är det bästa. Jag tycker det slaktar mina handleder att köra dorsalflexade. Kör det bara i bänk nuförtiden för att spara handlederna.

stromming
2013-08-08, 12:49
Många skriker om att dorsalflexade handleder är det bästa. Jag tycker det slaktar mina handleder att köra dorsalflexade. Kör det bara i bänk nuförtiden för att spara handlederna.

Det är det bästa när man ska lasta vikt på dom. Det brukar man försöka undvika i knäböj. Därför sätter man handlederna helt raka och tummarna på samma sida som resten av fingrarna så man slipper att vikten lägger sig i händerna.

Tobbey
2013-08-08, 13:01
Det är det bästa när man ska lasta vikt på dom. Det brukar man försöka undvika i knäböj. Därför sätter man handlederna helt raka och tummarna på samma sida som resten av fingrarna så man slipper att vikten lägger sig i händerna.

Plus ett.

Angående att ha armbågarna under stången hellre än bakom är enkelt för att jag själv upptäckt att det jag avlastar både axlarna och armbågarna. Nu menar jag ju inte att de är parallella med min kropp, men kolla på mitten figuren i min avatar så stämmer det ganska bra på min armplacering.

Knatcharn
2013-08-08, 13:48
Att få fram armbågarna gör det väl lättare att hålla upp bröstet också istället för att sjunka ihop...

Shred
2013-08-08, 15:48
Tummgrepp i sig är inte fel sålänge man undviker att försöka avlasta ryggen genom att pressa upp stången med axlarna.

Lyftarskor behöver du inte. Ett par platta skor som inte har dämpning funkar kalasbra. Ett par fajk converse är det många som kör i.

Mitt tips är att du ska kunna böja bra med de djup du vill utan lyftarskor och sedan om du känner för införskaffa ett par.

Ja jag läste på stronglifts.com att låga converse inte är så tokiga att böja i om man kör low-bar squats. Kanske får ta och kika på ett par sådana.

akselvs
2013-08-08, 15:58
http://www.youtube.com/watch?v=GGXfBta2T5A

Lowbar passar inte alla och Ripptoe kanske inte har de bästa tipsen, alltid.

Angående din video så ser väl djupet helt ok ut.
Poängen med att gå lägre är att få fart ur botten, men för mig är det svårt att komma tillräckligt lågt utan att ha skor med klack. Har inte den rörligheten i fotleden och då blir det rotation i bäckenet istället.

Stor Hård Ådrig
2013-08-08, 16:54
http://www.youtube.com/watch?v=GGXfBta2T5A


Lol!! Bästa på länge.

4623
2013-08-08, 17:17
Dra in greppet. Det kommer hjälpa dig att vara mer tight i ryggen och kanske förhindra eventuell rundning av ryggen just i botten av böjen. Vristen måste vara rak, det där ser inte bra ut. Försök "dra fram" armbågarna mer, inte låta dem peka bakåt sådär mycket.

Testade detta idag när jag körde knäböj och kan säga att det finns inte en chans att jag kan ha raka handleder och samtidigt ha stången där jag vill. Kollade lite videos när jag kom hem. Inte i en enda har de raka handleder. Varför är det så om det är dåligt att inte ha det?

Tobbey
2013-08-08, 17:27
Testade detta idag när jag körde knäböj och kan säga att det finns inte en chans att jag kan ha raka handleder och samtidigt ha stången där jag vill. Kollade lite videos när jag kom hem. Inte i en enda har de raka handleder. Varför är det så om det är dåligt att inte ha det?

Onödigt att lägga extra stress på handleden genom att ha den böjd/flexad, det är väl det negativa jag kan komma på.

4623
2013-08-08, 17:41
Onödigt att lägga extra stress på handleden genom att ha den böjd/flexad, det är väl det negativa jag kan komma på.

Du har väl handleden böjd när du kör pressar? Det borde stressa den bra mycket mer än vid knäböj?

Silveta
2013-08-08, 17:48
Förlåt om jag ninjar tråden men jag har alltid kört med tummen ovanpå stången fram tills i somras då frugan sa att hon lärt sig från de stora på gymmet att man aldrig ska böja så pga skaderisken, själv förstår jag inte hur risken skulle bli högre utan tumgrepp och har nu bytt, dock känns det inte alls lika bekvämt.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Tobbey
2013-08-08, 17:55
Du har väl handleden böjd när du kör pressar? Det borde stressa den bra mycket mer än vid knäböj?

Möjligtvis ja, men då är det väl fördelaktigt att minska stressen på handleden vid andra tillfällen än vid pressande?

Shred
2013-08-08, 18:38
http://www.youtube.com/watch?v=GGXfBta2T5A

Lowbar passar inte alla och Ripptoe kanske inte har de bästa tipsen, alltid.

Angående din video så ser väl djupet helt ok ut.
Poängen med att gå lägre är att få fart ur botten, men för mig är det svårt att komma tillräckligt lågt utan att ha skor med klack. Har inte den rörligheten i fotleden och då blir det rotation i bäckenet istället.

Hahaha bunkerscenen är alltid en klassiker.

Har fått för mig att low bar passar mig bättre då jag delvis är relativt lång och därav har en lång rygg. Det blir lättare att hålla hela ryggen rak om man har stången längre ner på ryggen än om man kör high bar då det är lättare att övre delen av ryggen krummas. Detta är vad jag märkt på mig själv i alla fall.

Det kan väl vara en sak att dorsalflexa litegrann kanske, men jag ser ju själv att mina handleder nästan vänt 180 grader och det känns inte heller bra.

Vad tror ni om korsryggen då? Ser det någorlunda riskfritt ut och vad gör jag för att rätta till eventuell rundning i nedersta läget?

Degpekka
2013-08-09, 03:12
Vad är en stressad handled?! Greppvidden tycker jag ska vara där den känns bekväm... vissa gillar brett andra gillar smalt.

Vilken stil som passar dig bäst är ju bara att testa sig fram till, utförandet skiljer ju sig en hel del och utifrån dina vinklar och hur pass rörlig du är kan du nog hitta den stil som passar dig. Oavsett så tycker jag att man bör kunna böja på sätten, varför inte liksom?

Vad är det som gör att du tappar i ländryggen? Är du stel? Var känner du sträck om du tvingar dig att hålla den och går på maxdjup?

Shred
2013-08-10, 00:20
Vad är det som gör att du tappar i ländryggen? Är du stel? Var känner du sträck om du tvingar dig att hålla den och går på maxdjup?

Idag kändes det som att det gick bättre att bibehålla en rak ryggen även i bottenläget. Kände nog inte något sträck. Filmade lite även idag och de 3 sista repsen i detta set inbillar jag mig själv ser ganska bra ut. Film:

http://www.youtube.com/watch?v=vjQYEcLtCzg&feature=youtu.be

Däremot har jag jäkligt svårt att komma såpass långt bak med skuldrorna att jag kan hålla handleden rak även om jag låter tummen vila ovanpå stången. Misstänker att detta beror på en relativt orörlig bröstrygg.

Nya dojor blev det också. Nån converse-kopia med platt och stum sula. Kändes riktigt behagligt att böja i!

stromming
2013-08-10, 00:32
Försök pressa ut knäna lite mer, några cm bara. I övrigt fint tycker jag, på med mer vikt bara

Edit: knäet över lilltån, skulle jag strävat efter.

Shred
2013-08-10, 10:19
Försök pressa ut knäna lite mer, några cm bara. I övrigt fint tycker jag, på med mer vikt bara

Edit: knäet över lilltån, skulle jag strävat efter.

Yes, ska tänka på det till nästa pass. Tack för inputen!

Jag kör sl 5x5 och har inte riktigt hunnit komma upp i de tunga vikterna än. Men så småningom så :hbang:

Arnoldski
2013-08-10, 10:56
Intressant vad lite man vet. Jag har kört knäböj av och till i snart 8 år, och har aldrig ens hört talas om high bar och low bar.
Jahapp, man är så länge jag lever antar jag.

Ska bli intressant att se vilken jag kör (gissar på low bar).

Shred
2013-08-10, 12:00
Intressant vad lite man vet. Jag har kört knäböj av och till i snart 8 år, och har aldrig ens hört talas om high bar och low bar.
Jahapp, man är så länge jag lever antar jag.

Ska bli intressant att se vilken jag kör (gissar på low bar).

Distinktionen görs mellan olympic squat (high bar) och power lifting squat (low bar). Den här videon förklarar båda koncepten och skillnaderna mellan de båda stilarna: http://www.youtube.com/watch?v=KRl4ZCAZUB0

Shred
2013-08-12, 20:40
2 set filmade ur olika vinklar från dagens pass.

1: http://www.youtube.com/watch?v=bNpovv45GUw&feature=youtu.be
2: http://www.youtube.com/watch?v=CZqZIdUtegQ

Idag lyckades jag få bak skuldrorna såpass långt att jag kunde ha en rak handled, vilket var betydligt skönare än att ha den dorsalflexad. Tyckte nog fasen att jag kunde hålla ryggen bättre efter att ha dragit in greppet också.

Jag gillar verkligen det här med att böja i skor med tunna sulor så tack för det tipset.

Nästa grej jag funderar över är om jag flexar vristen för mycket (kolla på höger vrist). Syns nog framförallt i video 2. Om nu så är fallet, hur motverkar man det på bästa sätt?

Stort tack för all input!

Keep on squatting! :hbang: