handdator

Visa fullständig version : Svårt att fästa blicken samt fokusera med mer


Skön
2013-08-07, 18:06
Tja.

Jag googlade lite på mitt lilla "problem" och då kom det upp lite om ångest å så. Jag har börjat uppleva massvis med symptom på ångest och faktum är att jag har gått igenom en liten svårare tid. För om åren och stundtals även idag så känns min vardag så väldigt likgiltig. Liksom varken eller. Men jag är inte hypokondriker utan bara nyfiken.

Men jag har väl inte direkt vart i någon djup kris och vart på botten utan jag har väl mått bra. Åtminstone är det väl så jag ser på saken iaf. Men de säger ju att många har ångest och psykiska problem osv.


Nåja lite info men nu till själva problemet. Vissa dagar har jag så oerhört svårt att fästa blicken. Bara vacklar. Detta är kanske inte så trevligt om man sitter och pratar med någon person. Detta händer nästan alltid när jag kollar film också. Om någon pratar om en specifik situation eller undrar vad någon i filmen sa så kan det gå upp för mig att jag inte har kollat och hängt med utan bara har haft ögonen på teven.

Jag undviker gärna att kolla film för jag vet att det krävs koncentration och jag är heller inte sugen. Kan tillägga att jag ser bra och inte har något synfel.


Vore mest intressant att se ifall någon känner igen detta.

Latissimus Dorsi
2013-08-07, 18:26
Du ska veta att det finns någon som har exakt samma problem som dig. Jag är identisk.

Wzup2u
2013-08-07, 18:54
hmm inte gått ner i vikt och slarvat med mat under deprisionen, det kan tyda mkt på dina problem brist på vitaminer, järn m.m m.m

Skön
2013-08-07, 18:54
Du ska veta att det finns någon som har exakt samma problem som dig. Jag är identisk.

Aa där ser man. Då är vi inte ensamma iaf:)

Skön
2013-08-07, 18:56
hmm inte gått ner i vikt och slarvat med mat under deprisionen, det kan tyda mkt på dina problem brist på vitaminer, järn m.m m.m

Nej. Typ lättare deff men startade långt innan det.

Jag läser eventuella svar men svarar senare så ni inte känner er bortglömda tänkte jag.

Latissimus Dorsi
2013-08-07, 19:08
Och för mig blir det värst när jag är nervös, då helvete flyger blicken åt alla möjliga håll :D folk har även lagt märke till att jag överlag inte kan fokusera blicken när jag håller en konversation och de verkar störa sig på de.

hidden
2013-08-07, 19:46
Menar du att synen blir lite "grynig"? Det känns suddigt och jobbigt att hålla ögonen öppna? Det problemet får jag så fort jag försöker göra mig av med nikotinberoendet. Får något konstigt synproblem som följer med ångesten utan nikotin.

tjing
2013-08-07, 19:48
Kan ju bero både på över- och understimulering; ie stress/ångest/depression/ADHD/allmän uttråkan, en kass kost, kass sömn etc.

Wzup2u
2013-08-07, 20:52
Menar du att synen blir lite "grynig"? Det känns suddigt och jobbigt att hålla ögonen öppna? Det problemet får jag så fort jag försöker göra mig av med nikotinberoendet. Får något konstigt synproblem som följer med ångesten utan nikotin.

jag med precis samma som dig när jag försökt sluta snusa...
e som jag ser världen sakta, med konstig syn och en helt annan syn på allt.
superlustigt......

tjing
2013-08-07, 22:01
Upplever samma också med snus. En lite annan state of mind, tills man får snusen och allting blir rakknivsskarpt igen.

Ska lägga ner skiten tänkte jag. Blir ofta stressad av det numera märker jag. Får väl bli någon mini-portion och sedan finito.

TheOne1994
2013-08-08, 06:26
jag tror det här med flackande blick beror på ointresse helt enkelt. Det är säkert inget "fel" på dej. Ibland när man pratar med någon så flackar dom oxå, det tolkar jag som dom skiter i vad jag säger ( dom är ointresserade helt enkelt )
Vi har en bunk tjockisar här på mitt jobb. Dricker 1 1/2 liters cola om dagen , köper snabbmat osv. Dom undrar varför dom inte går ner i vikt. När jag förklarar hur det fungerar för dom ( det här med mat , kalorier ) så flackar blickarna, dom vill helt enkelt inte gå ner i vikt...ointressant att jag sitter och babblar. tankarna är på något annat. Du ser samma om någon sms:ar och pratar med dej samtidigt. Flackande blickar :)

detta fanns inte för 20 år sedan , då fokusera man mer på rätt saker :)
idag ska man vara på 10 ställe på samma gång...facan,twitter,jobbet,Iphonen...och sen är där en dum jvl som vill prata med mig i verkligheten oxå !

Skön
2013-08-08, 07:03
Menar inte alls att blicken känns grynig och suddig utan typ som att jag inte kan fästa blicken utan bara har ögonen riktade mot föremålet och min hjärna absolut inte tänker på något. Som om jag var på en annan planet. Jag själv tror att det kanske har med koncentrationen att göra. Vet inte hur pass mycket det har att göra med om jag tycker något är tråkigt för isf tycker jag det mesta är ointressant.
Jag har tidigare tänkt att jag har en jäkla bra förmåga på att koppla bort saker men det verkar snarare vara en oförmåga att koncentrera sig.

Kan inte fokusera på framförallt teven. Läsa brukar gå bättre. När jag ger lite jävla anamma så tror jag det släpper lite. Kanske bara är att jag går in i något vilostadie för hjärnan dagligen.

TheOne1994
2013-08-08, 07:52
Menar inte alls att blicken känns grynig och suddig utan typ som att jag inte kan fästa blicken utan bara har ögonen riktade mot föremålet och min hjärna absolut inte tänker på något. Som om jag var på en annan planet. Jag själv tror att det kanske har med koncentrationen att göra. Vet inte hur pass mycket det har att göra med om jag tycker något är tråkigt för isf tycker jag det mesta är ointressant.
Jag har tidigare tänkt att jag har en jäkla bra förmåga på att koppla bort saker men det verkar snarare vara en oförmåga att koncentrera sig.

Kan inte fokusera på framförallt teven. Läsa brukar gå bättre. När jag ger lite jävla anamma så tror jag det släpper lite. Kanske bara är att jag går in i något vilostadie för hjärnan dagligen.

det kommer att släppa när du känner dej harmonisk i livet. Detta är i hjärnan det sker,det kan vi vara överens om tror jag. Dina tankar och värderingar kommer att ändras vart efter. just nu kankse dom är lite i gungning...snöa inte in för mkt bara för då kan det sluta hur som helst. Se saker och ting possitivt. Det finns folk som har det svårt i livet, då menar jag riktigt svårt. har du ett normalt fungerande liv så var glad !!

Lycka till !!

benya
2013-08-08, 09:18
meditation kan hjälpa. Finns en metod som heter mindfullness, checka in den mer och se om det är ngt för dig. Klippet är 4-5 min

http://www.youtube.com/watch?v=wPNEmxWSNxg

Skön
2013-11-18, 08:39
Kikade igenom lite gamla saker jag postat....


Sen jag slutade med alla dumma pwo-produkter så har detta i princip upphört eller blivit markant bättre. Jag tar dock koffeintabletter och dricker lite vätska med koffein emellanåt men det påverkar ej. Vad är det som gör att olika pwo-produkter ger mig den känslan?

Jag får en viss form av skygghet när jag dricker kaffe men inget av såna här energidrickor. Why?