handdator

Visa fullständig version : Saltets betydelse för "må bra"


Snubben
2013-08-07, 17:23
Tjena

Jag har under senaste tiden tränar (relativt) mycket, 4 pass på gymmet och 3 löppass. Det har fungerat kanon för mig och jag har mått som en kung, kroppen utvecklas och jag har en energi som jag aldrig känt förr

MEN

Under de senare 2-3 veckorna så har det varit otroligt tungt, som om en dimma av ren slöhet har lagt sig över mig. Värst är det innan man skall äta, upplever som allt är sirap, hjärnan går på sparlåga, kroppen på sparlåga och det är allmänt tungt. Däremot efter jag har fått i mig föda så blir allt bra igen, och så går det om och om igen, däremot blir det tyngre och tyngre.

Funderade över vad detta var och diskuterade detta med en av de som är tränare för löpklubben jag springer med, diskussionen handlade enbart om kosten. Jag äter mindre kolhydrater än en vanlig person då kolhydrater, tyvärr, inte spelar väl med min mage (toabesök nonstop), men jag äter det i den mån de går samt kompenserar med andra typer av kolhydrater som inte är just pasta, potatis ris. Jag äter väldigt mycket baljväxter, grönt, frukt och kött/fågel (Däremot mindre fisk vilket jag bör styra upp) och jag undviker salt öht. Jag skyr egentligen salt då jag tycker det smakar perk, saltar aldrig mat, beställer mat utan salt etc.

Det hon rekommenderade är att testa börja att salta maten eller dra i mig ett glas med en tesked salt på morgon, samt om behovet finns sen eftermiddag alt kväll. Jag testade detta och jag upplever att jag får tillbaka den här energin som jag fick i början efter man har kommit igång med träningen. DOck kan det lika väl bero på att det smakar bakdel och att jag vaknar av det, eller av vattnet, eller placebon - jag vet inte..


Så min fråga är tudelad

1. Varför är salt viktigt för kroppen?

2. Kan det jag ha upplevt vara saltbrist? Om jag leker googledoktor (vilket man aldrig skall göra) så stämmer de upplevda sympton med saltbrist väldigt väl ihop.. Någon som vet detta bättre?


PS. All broscience kan vi väl skippa? Tack! *hug*

Sverker
2013-08-07, 17:40
Du behöver salt för att hålla rätt mängd vatten i kroppen. Saltet behövs för att skicka nervsignaler.
Vid saltbrist blir du uttorkad och får lätt kramper. Nu har vi haft varmt i flera veckor och vi svettas mycket. Behovet av salt blir större.


Det behövs inte mycket salt. Du får tillräckligt genom att äta t e x bröd. Havregrynsgröt blir lite godare med salt utan att det smakar salt. Lite potatischips ger dig snabbt ditt saltbehov.

Scratch89
2013-08-07, 18:44
Det finns många saker som innehåller en hel del salt utan att de smakar salt. Färdigrätter, chips och godis, t.ex. Äter du så lite salt att du får brist borde det gå att lösa med t.ex extrasaltat Bregott på mackan.

Snubben
2013-08-07, 18:56
Jag äter inte godis, chips, färdigrätter. Det är nog över 10 månader sedan något sådant nuddade mina läppar (förutom lite choklad eller nån godisbit hos en vän..)

tjing
2013-08-07, 19:12
Mycket svettig konditionsträning vid varma årstider ger mig kramper ibland i fötter, vilket rimligtvis torde på saker som t ex salt så jag inte nödvändigtvis alltid saltar så mycket.

I övrigt får man i regel i sig det salt man behöver från kosten utan att behöva tänka på det.

1684_
2013-08-08, 08:10
Kaviar, inlagd gurka, bostongurka, röstas lök, saltapinnar....

Mikaela74
2013-08-08, 12:54
Upplevde typ samma sak som dig. Ligger själv på lågt med kolhydrater, gymmar 4-5 pass i veckan, 3-4 crossfitpass och en hel del backträning.

Blev oxå rejält seg och nästan som att gå in i väggen efter träning (svettas sjukt mkt när jag tränar) men så började jag köra med Sport resorb och bcaa under träningen och det har blivit sjukt mkt bättre, känner aldrig av dessa dippar längre.

Funkar för mig iaf, lycka till hoppas du hitter något som funkar för dig :)