handdator

Visa fullständig version : Svag aktivering av Serratus A, "vingscapula"


Sparven från Minsk
2013-08-07, 16:50
Har nyss varit hos naprapat som snabbt konstaterade att jag har en dålig eller svag aktivering av serratus anterior på vänster sida. Detta resulterar till att scapula gärna roterar utåt och uppåt, samt att axeln då åker upp.
Märks av i framförallt hantelpressar på bänk, då axeln gärna snabbt åker upp för att kompensera när jag blir trött.
Även vid ofukuserade armhävningar eller framåtlyft så "vingar" vänster scapula gärna ut sig.

Detta kan vara orsaken till att jag är större på höger sida av kroppen. Vänster har aldrig haft ett riktigt bra stöd att jobba ifrån, så har kompenserat eller dött av där tidigare än höger sida.
Ju mer jag tänker på det desto mer vettigt känns det.

Någon med bra hemma knep eller förslag på övningar som kan stärka serratus?
Får omedelbart sänka vikterna i all brösträning och jobba på skuldrornas position.

Vunnis
2013-08-07, 17:25
Känns ju som att du kunde ha fått övningstips från naprapaten du var hos, kan man tycka. Inga ryggskador eller nervbråk?
Serratus primära rörelse är att föra fram skulderbladet som om du räcker dig för någonting "längre fram än du når". Motsatsen till att dra ihop skuldrorna. Jag tycker att den rörelsen är smidigast att lösa i cablecross.

Skön
2013-08-07, 17:29
En övning är ju att använda dig av en medicinboll mot en vägg och typ pressa fram axlarna enbart.
Går ju att köra med hantlar och möjligtvis stång då du liksom börjar i startpositionen likt bänkpress och liksom trycker axlarna uppåt. Går säkert att googla det. Tror man gärna ska vinkla in händerna något i övningarna.

En tredje variant är ju att göra som ovan fast i armböjsposition. Finns även en variant mot en vägg som är lite annorlunda.

Är så kass på förklara men finna övningar på nätet. Jag startade även en tråd som heter "Vingscapula" och där finns mycket gott.

Sparven från Minsk
2013-08-08, 08:24
Känns ju som att du kunde ha fått övningstips från naprapaten du var hos, kan man tycka. Inga ryggskador eller nervbråk?
Serratus primära rörelse är att föra fram skulderbladet som om du räcker dig för någonting "längre fram än du når". Motsatsen till att dra ihop skuldrorna. Jag tycker att den rörelsen är smidigast att lösa i cablecross.

True, och ska ringa och boka in tid för detta, men ordentlig uppföljning så det blir ordning och reda på axeln.

Pushit
2013-08-08, 15:41
Jag fick en liknande diagnos när jag började gå till en sjukgymnast för mina axelsmärtor. Det han rekommerade mig var först denna:

http://www.youtube.com/watch?v=ALzFr2GT-Is

Jag gör den dock med axelbrett grepp, det viktigaste enligt honom är att verkligen trycka till i toppen vilket för mig krävdes en del nötande och korrigerande av honom för att få till rätt. Efter att jag nött i den började vi utveckla den så att jag försiktigt pendlade åt höger i toppläget för att få större stress på just höger serratus (som jag hade problem med). Nästa stegring (veckor senare) började jag att släppa vänster hand i toppläget så all vikt låg på höger, därefter började jag med lite ostabila underlag för högerhanden för att stegra ytterligare.

Detta är en av de saker jag behövde förbättra, sedan behövde jag även stärka trapsen runt skuldran vilket jag fick en del andra övningar för. Axelproblemen är inte helt borta men min skuldra har enligt honom blivit mycket stabilare!

Mitt personliga råd är att gå till en bra sjukgymnast där dom lägger upp ett bra program till dig och där du får komma in med jämna mellanrum för att kontrollera ditt utförande och lägga in ytterligare övningar. Tidigare nötte jag bara den där i youtubevideon utan att få några resultat, för mig krävdes det mer och stegrande träning för att det skulle bli bättre. Sen kanske du också behöver stärka andra muskler utöver serratus som naprapaten inte nämnde!

Sparven från Minsk
2013-08-09, 08:50
Jag fick en liknande diagnos när jag började gå till en sjukgymnast för mina axelsmärtor. Det han rekommerade mig var först denna:

http://www.youtube.com/watch?v=ALzFr2GT-Is

Jag gör den dock med axelbrett grepp, det viktigaste enligt honom är att verkligen trycka till i toppen vilket för mig krävdes en del nötande och korrigerande av honom för att få till rätt. Efter att jag nött i den började vi utveckla den så att jag försiktigt pendlade åt höger i toppläget för att få större stress på just höger serratus (som jag hade problem med). Nästa stegring (veckor senare) började jag att släppa vänster hand i toppläget så all vikt låg på höger, därefter började jag med lite ostabila underlag för högerhanden för att stegra ytterligare.

Detta är en av de saker jag behövde förbättra, sedan behövde jag även stärka trapsen runt skuldran vilket jag fick en del andra övningar för. Axelproblemen är inte helt borta men min skuldra har enligt honom blivit mycket stabilare!

Mitt personliga råd är att gå till en bra sjukgymnast där dom lägger upp ett bra program till dig och där du får komma in med jämna mellanrum för att kontrollera ditt utförande och lägga in ytterligare övningar. Tidigare nötte jag bara den där i youtubevideon utan att få några resultat, för mig krävdes det mer och stegrande träning för att det skulle bli bättre. Sen kanske du också behöver stärka andra muskler utöver serratus som naprapaten inte nämnde!

Bra övning, tack för den! SKa tillbaka till naprapaten på måndag så ska vi se hur vi ska lägga upp det hela. Känna extremt surt att sänka vikterna i bröstträningen, känner sig begränsad, men får se det som att man kommer bli ännu bättre efter detta :D

Så hur är din axel idag? Återställd eller? Hur lång rehab period hade du?