handdator

Visa fullständig version : Inte äta tills man är mätt


Simel
2013-08-07, 16:31
Hörde något blaj häromdan om att man "inte ska äta tills man blir mätt" för att kroppen inte hinner skicka signaler till hjärnan (eller om det är tvärtom) om att man är mätt utan det kommer efter en stund när kroppen hunnit uppfatta att det är mat i magen.". Givetvis ren och skär skitsnack, eller finns det någon vetenskaplig grund för detta?

Fuark
2013-08-07, 16:33
Ät tills du mår bra

King Grub
2013-08-07, 16:36
kroppen inte hinner skicka signaler till hjärnan (eller om det är tvärtom) om att man är mätt utan det kommer efter en stund när kroppen hunnit uppfatta att det är mat i magen

Det är sant, men att man inte "inte ska" göra det pga detta stämmer inte automatiskt. Men det kan leta till ofrivillig överätning.

Nebuchadnezzar
2013-08-07, 16:55
Det har du väl märkt att om du nöjer dig en bit innan du är mätt så blir du ändå mätt när det får "sjunka in"? Kan som Grub säger vara problematiskt för vissa eller som för mig utnyttjas till att äta mer.

shut teh face
2013-08-07, 18:56
Efter en större viktnedgång skulle jag inte äta tills jag blev mätt, eller lita särskilt mycket på hungern.

Wzup2u
2013-08-07, 18:57
äter alltid tills jag är mycket mätt vissa lider av det, jag mår bra av det.
känn efter.

tjing
2013-08-07, 18:58
Ja, det är god idé att inte hetsäta om man vill hinna känna mättnaden. Vad får TS att tro att mättnad på något magiskt sätt uppstår direkt när maten hunnit in i munnen. Mättnadshormonen finns i mag-tarmsystemet och signalerar till hjärnan, vilket inte sker ögonblickligen.

Den där extra 1-3 burgarna på donken kan eventuellt undvikas om en person ger det 20-30 minuter innan denne tar sin andra "walk of shame" till disken med sin breda baklast för mer att moffa i sig.