handdator

Visa fullständig version : Komvux pluggning


Scrubby
2013-08-07, 15:33
Halloj!

Jag har funderat på att läsa in lite ämnet på komvux som behövs för att komma in på byggnadsingenjörprogrammet.

Det som jag behöver läsa in är Fysik A, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 8 med förändringar) eller Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1, Matematik 3c (områdesbehörighet A8 med förändring).

Hur lång tid skulle detta ta att läsa in på sidan av jobbet som jag har nu tror ni?

När det står Matematik 3c betyder det att jag måste läsa allting innan och hela vägen upp till den kursen också eller kan man hoppa vissa delar? Har bara matematik 1 från gymnasiet.

Scrubby
2013-08-07, 16:06
Kan man alternativt göra högskoleprovet och ta sig in lättare via den vägen.

Såg att antagningspoängen var runt 0.75 bara

tp_88
2013-08-07, 16:17
Kan man alternativt göra högskoleprovet och ta sig in lättare via den vägen.

Såg att antagningspoängen var runt 0.75 bara
Du måste ju givetvis läsa de kurser som krävs för att komma in, även om du tänker ta dig in via högskoleprovet.

Fuark
2013-08-07, 16:21
Matematiken är det som tar lång tid. Kemi och Fysik krossar du under en månad, med heltidssjobb inräknat. Bara att offra helgen så går det fort


Har du Matte A så måste du läsa B, C och D för att få behörigheten på alternativ 1

Morrris
2013-08-07, 16:29
Har du det hyfsat lätt i skolan och matte C sen tidigare så kan du ju söka in till programmet till vårterminen.

Scrubby
2013-08-07, 16:34
Matematiken är det som tar lång tid. Kemi och Fysik krossar du under en månad, med heltidssjobb inräknat. Bara att offra helgen så går det fort


Har du Matte A så måste du läsa B, C och D för att få behörigheten på alternativ 1

Men jag måste läsa dessa kurser även fast man väljer att söka via högskoleprovet?

Jag har bara Matte A från gymnasiet. Men jag har grymt lätt för att lära mig i princip allting.. Hade typ mindre än 60 % närvaro på gymnasiet i matte A men gick och skrev MVG på alla prov så mitt betyg slutade på MVG. Hur lång tid tror du de skulle ta och läsa in dessa kurser? Hinner jag innan vårterminen börjar om jag startar omgående eller lär jag sikta på höstterminen nästa år?

Kanske ska tillägga att jag är helt grön på hur det här ens fungerar.. Ska på möte med studievägledare nästa vecka men vill ha lite grundfakta innan.

Morrris
2013-08-07, 16:36
Du måste vara behörig oavsett om du söker med HP. Däremot spelar inte betyget i kurserna någon roll så länge du är godkänd. ~ 500 gymnasiepoäng på en termin med heltidsjobb? Det blir tight.

Fuark
2013-08-07, 16:36
Men jag måste läsa dessa kurser även fast man väljer att söka via högskoleprovet?

Jag har bara Matte A från gymnasiet. Men jag har grymt lätt för att lära mig i princip allting.. Hade typ mindre än 60 % närvaro på gymnasiet i matte A men gick och skrev MVG på alla prov så mitt betyg slutade på MVG. Hur lång tid tror du de skulle ta och läsa in dessa kurser? Hinner jag innan vårterminen börjar om jag startar omgående eller lär jag sikta på höstterminen nästa år?

Du hinner lätt om du verkligen studerar. Ja, du måste läsa dom. Du måste ha kurserna för att vara behörig och för att få söka. Sen att du kommer in genom HP är en annan sak

tlk
2013-08-07, 16:43
Du måste vara behörig oavsett om du söker med HP. Däremot spelar inte betyget i kurserna någon roll så länge du är godkänd. ~ 500 gymnasiepoäng på en termin med heltidsjobb? Det blir tight.

Precis.. Med helttidsjobb blir det tight. Om TS inte råkar ha god kunskap i ämnena redan och som mest måste fräscha upp lite och skriva en sluttenta i de olika. Har TS verkligen grymt lätt så kan hen ju köpa relevant kurslitteratur och lära sig skiten på egen hand och begära att få tentera kurserna.



Annars är det ju lite så sen så att TS måste läsa alla mattekurserna hen saknar och det är väl inte så ofta komvux låter en läsa t.ex. MaD innan man har läst MaC, å då måste man ha läst MaB innan (ursäkta, jag har ingen aning vad kurserna heter nuförtiden... allt är ju omdöpt).. Med brasklappen att det kanske inte gäller om man ska tenta av kursen. Tror väl även att fysiken kräver att man har läst MaB först, eller parallellt iaf.



Att trycka (motsvarande) MaB, MaC, MaD, FyA, å KeA på en termin parallellt med helttidsjobb vettifan asså. Kemin och Fysiken brukar väl även ha lite obligatoriska laborationer att bemöda sig med. Omöjligt är det ju förstås inte...

Scrubby
2013-08-07, 16:44
Okej okej men då har jag lite mer kött på benen. Får se vad dom säger på mötet också.

Har ni någon aning om hur svårt eller lätt det brukar vara att komma in på själva programmet? Ifall det är svårt kanske det är värt att lägga lite längre tid på det och försöka lägga lite extra krut på att toppa betygen som fan?

Fuark
2013-08-07, 16:50
Okej okej men då har jag lite mer kött på benen. Får se vad dom säger på mötet också.

Har ni någon aning om hur svårt eller lätt det brukar vara att komma in på själva programmet? Ifall det är svårt kanske det är värt att lägga lite längre tid på det och försöka lägga lite extra krut på att toppa betygen som fan?

Halvsvårt. Har inga siffror på det, men det kan du enkelt googla fram. VHS.se tillexempel

Morrris
2013-08-07, 16:54
Okej okej men då har jag lite mer kött på benen. Får se vad dom säger på mötet också.

Har ni någon aning om hur svårt eller lätt det brukar vara att komma in på själva programmet? Ifall det är svårt kanske det är värt att lägga lite längre tid på det och försöka lägga lite extra krut på att toppa betygen som fan?

Statistik.vhs.se

Scrubby
2013-08-07, 17:13
Antagningspoäng 16,5ish. Är det högt?

Fuark
2013-08-07, 17:21
Antagningspoäng 16,5ish. Är det högt?

22.5 är max, det är typ middle-tier

Morrris
2013-08-07, 17:21
Antagningspoäng 16,5ish. Är det högt?

I vilken urvalsgrupp? Du kommer söka i BII eftersom du ska läsa till kurser. Det är inte speciellt högt, men du har väl koll på vad du har för meritvärde nu?

utor
2013-08-07, 17:35
Nog betydligt mer tidsvärt att lägga tiden på att få godkänt på kurserna som krävs, och sedan göra högskoleprovet om intagningen var 0,75 som sas tidigare. Men det beror ju givetvis på vilka betyg du har sedan innan med.

Scrubby
2013-08-07, 17:40
I vilken urvalsgrupp? Du kommer söka i BII eftersom du ska läsa till kurser. Det är inte speciellt högt, men du har väl koll på vad du har för meritvärde nu?

yes har bara 13.08 just nu men det borde man väl kunna höja på något sätt?

Scrubby
2013-08-07, 18:02
yes har bara 13.08 just nu men det borde man väl kunna höja på något sätt?

Nej det är nog runt 14 någonstans

Scrubby
2013-08-17, 12:50
Nu bumpar jag den här tråden med lite fler frågor om någon har tid!

Jag har fixat allt nu och ska börja plugga i början av oktober.

Det är alltså 550 poäng jag måste läsa in för att få behörigheten jag söker.

Hinner man bränna av dessa poäng på distans vid sidan av jobbet så att man kan söka skola till hösten 2014? Sista sökningsdag är i mitten av april. Kan lägga till att jag har otrooligt lätt för de ämnen jag ska läsa, var bara skoltrött som fan i gymnasiet.

Sedan är tanken att komma in på högskolan via högskoleprovet som jag ska göra nu i oktober och i vår. Tror provet var i april och då hinner jag inte lägga med det till sista ansökningsdag men som jag förstod det som så kan man komplettera sina betyg ända fram till juni någon gång. Kan man även komplettera med resultat från högskoleprov då?

Sista frågan:

Om jag inte hinner klart med hela behörigheten fram till sista ansökningsdagen, kan man komplettera med betyg till den också då eller måste man ha behörigheten för att ens kunna söka?

Fuark
2013-08-17, 12:54
Du får komplettera fram till ett visst datum. Den 15:e-någonting tror jag det gäller vid höstansökan.

Jag tror du hinner. 100 poäng brukar vara tänkt att vara 100 timmar, men fysik och kemi tar snarare 10 timmar vardera, inkl laborationer och uppsatser, om ens det.

Nöjer du dig med G-VG så tror jag definitivt du klarar det

Scrubby
2013-08-17, 13:00
Du får komplettera fram till ett visst datum. Den 15:e-någonting tror jag det gäller vid höstansökan.

Jag tror du hinner. 100 poäng brukar vara tänkt att vara 100 timmar, men fysik och kemi tar snarare 10 timmar vardera, inkl laborationer och uppsatser, om ens det.

Nöjer du dig med G-VG så tror jag definitivt du klarar det

Otroligt tacksam för svar ska jag börja med att säga!

Ja min studievägledare sa också att jag säkerligen kunde bränna igenom en kurs på en helg om jag hade lätt för det och bara koncentrerade mig. Förstod inte va hon menade för överallt står det typ att en kurs tar 5 veckor på 100%. Men detta stämmer alltså inte riktigt för alla kurser?

Fuark
2013-08-17, 13:06
Otroligt tacksam för svar ska jag börja med att säga!

Ja min studievägledare sa också att jag säkerligen kunde bränna igenom en kurs på en helg om jag hade lätt för det och bara koncentrerade mig. Förstod inte va hon menade för överallt står det typ att en kurs tar 5 veckor på 100%. Men detta stämmer alltså inte riktigt för alla kurser?

Jag läste till Matte C, Biologi och Engelska C på distans. Biologin tog jag enkelt på en helg, engelskan på en vecka a la 2-3h per dag och matten på ungefär 1-2 månader.

Det som tar tid i 'struntkurser' som Kemi, Fysik och Biologi är att läraren tar 1-2 dagar på sig att rätta en del i kursen (uppdelat i 3 delar + examination oftast). Du kommer märka hur förvånansvärt lätt det är och hur fort det går.
Dock så kommer merparten av det du studerar att bli ytinlärning, det kommer nog inte sitta särskilt länge, men det spelar ju ingen roll :)

5 veckor på 100% är totalt skitsnack, förutom matten, där det möjligtvis kan ta så lång tid. Men då 5 veckor a la 2-4h per dag, inte 8h per dag

Scrubby
2013-08-17, 13:19
Jag läste till Matte C, Biologi och Engelska C på distans. Biologin tog jag enkelt på en helg, engelskan på en vecka a la 2-3h per dag och matten på ungefär 1-2 månader.

Det som tar tid i 'struntkurser' som Kemi, Fysik och Biologi är att läraren tar 1-2 dagar på sig att rätta en del i kursen (uppdelat i 3 delar + examination oftast). Du kommer märka hur förvånansvärt lätt det är och hur fort det går.
Dock så kommer merparten av det du studerar att bli ytinlärning, det kommer nog inte sitta särskilt länge, men det spelar ju ingen roll :)

5 veckor på 100% är totalt skitsnack, förutom matten, där det möjligtvis kan ta så lång tid. Men då 5 veckor a la 2-4h per dag, inte 8h per dag


Så när jag drar på introduktionsmötet i slutet av september och ska välja hastighet så tror du lätt att jag skulle palla att plugga 100% vid sidan av jobbet även fast jag jobbar heltid? Det är lite det jag är inne på om det är möjligt.

Fuark
2013-08-17, 13:50
Lätt som en plätt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2