handdator

Visa fullständig version : Corren: "Kosttillskottet kan vara rena giftet"


PixelMiner
2013-08-07, 13:19
Ur en artikel i dagens nätupplaga av Östgöta Corren:
Att det inte skulle gå utan genvägar är ett grundläggande feltänk. Ta alla pre-workoutpreparat som blivit så populära som exempel; är man för trött för att träna ska man vila - inte ta en massa tabletter! Många av de här preparaten är dessutom skitskumma. Som konsument kan du aldrig lita hundraprocentigt på att det som står på burken är samma som innehållet. Årets kosttillskott hos ************* var läkemedelsklassat året därpå och då hade vi dödsfall på det.

Citatet är ifrån en Tommy Moberg - socionom, doktorand och en av landets främsta experter på dopning enligt tidningen.

Hela artikeln går att läsa här:
http://www.corren.se/ostergotland/kosttillskottet-kan-vara-rena-giftet-6450431-artikel.aspx

tlk
2013-08-07, 13:53
Känns ju rätt självklart att är man för trött så ska man ta och vila sig. Att köra sig 1000% i golvet på syntetisk energi när man redan är utslagen känns jäkla korkat.

tjing
2013-08-07, 14:03
Jaså han ja. Citerade honom i min uppsats om synen på AAS i samhället, vill minnas att han är väldigt pryd och verkar vara dålig på att se saker konkret. Varför ska man inte ta tabletter (vad för tabletter förresten; den här skumma vi-bakar-ihop-knark-kostillskott-och-doping-till-en-ohelig-allians-av-skumma-tabletter synen är så jäkla onyanserad och dum i huvudet.

Det pratas om "preparat" och "tabletter" som att det var dödsknark. Man kan alltså syfta både på vassleprotein, koffeinpiller, AAS och doping i dessa idiotiska svepande termer som mer handlar om att utöva makt än att beskriva läget sanningsenligt.

PixelMiner
2013-08-07, 15:29
Jag gillar det här citatet också:
-Vi lever ju inte i ett U-land, säger Moberg. Maten vi har här är fullt tillräcklig och att ta kosttillskott är därför i grunden fullständigt onödigt.

Dreas
2013-08-07, 15:35
Jag gillar det här citatet också:Fast det där håller jag med om.

Sen behöver vissa tillskott. De flesta är mest optinojjande. Andra tycker att det är smidigt.

Zorgus
2013-08-08, 09:30
Jaså han ja. Citerade honom i min uppsats om synen på AAS i samhället, vill minnas att han är väldigt pryd och verkar vara dålig på att se saker konkret. Varför ska man inte ta tabletter (vad för tabletter förresten; den här skumma vi-bakar-ihop-knark-kostillskott-och-doping-till-en-ohelig-allians-av-skumma-tabletter synen är så jäkla onyanserad och dum i huvudet.

Det pratas om "preparat" och "tabletter" som att det var dödsknark. Man kan alltså syfta både på vassleprotein, koffeinpiller, AAS och doping i dessa idiotiska svepande termer som mer handlar om att utöva makt än att beskriva läget sanningsenligt.

+1

Onyanserat, fördummande, fördömande och allmänt fel. Som det brukar vara när media skriver om kosttillskott.

Robbn
2013-08-08, 20:54
Tobak och alkohol är helt OK men kosttillskott NEIN!*screwy*

AronP
2013-08-08, 21:05
Moberg är en kille som är väldigt konservativ till när det kommer till alla former av tillskott, han citeras ofta. Man bör ta det han säger med en nypa salt.

Om jag inte missminner mig så var det han som sa att alla män som dopar sig kommer förr eller senare slå sin partner.

Gibbs
2013-08-09, 13:36
En socionom med en åsikt..

wessmen
2013-08-09, 13:56
Hur man kan kalla någon "expert" inom doping utan att denna är androlog är för mig en gåta.

De är inga jävla experter. Kallar jag de lekmän så är jag jävligt snäll.
"Publiken" är ett mer passande ord för dessa "experter".