handdator

Visa fullständig version : Bredd på greppet i bänkpress, styrkeskillnad?

Tobbey
2013-08-07, 12:44
Tja,

Har kört med ett väldigt smalt grepp i bänkpressen sedan länge tillbaka. Började min träningskarriär med ett grepp som betydde långfinger på ringarna (på en Eleiko tränings-skivstång). Gillade inte det och flyttade in greppet till en smalbänk mer eller mindre (pekfinger vid början av lättringen, precis vid den blanka ytan i mitten av stången).

Har inte tänkt så mycket på det, utan fortsatt att köra med det greppet tills för några dagar sen då jag kom på mig själv, en "aha" upplevelse, att jag kanske har mer styrka i ett bredare grepp.

Jag "smalbänkar" 80kg 1RM, jag pressar 60kg strikt i militärpress och push-pressar 70kg enkelt. Jag tycker själv att jag borde ha mer styrka i bänken, och nu finns det en hel del mer axelstyrka än i början av min träning.

Hur mycket, om något, skulle jag kunna vinna på att flytta ut greppet (långfinger på ringarna) i bänken? Samt hur ser era 1RM ut i smalbänk/vanlig bredd (samt hur brett är erat vanliga grepp)?

maattee10
2013-08-07, 13:06
läskigt, provade detta idag:)

FU-pausbänk 5ct: - öva med olika grepp
100kgx4 - med lillfingret på ringen @6
100kgx4 - med ringfingret på ringen @6
100kgx4 - med långfingret på ringen @7
100kgx4 - med pekfingret på ringen @8
100kgx4 - med ringfingret på ringen @7

triceps - Smalbänk: 105kgx3 - 1rm 115kg!

axlar - Militärpress: 75kgx4 - 1rm 85kg! + 35x8 i hantelpress

bröst - Bänkpress: 120kgx3 - 1rm 132kg! + 50x6 i hantelpress

jag har lättare att pressa med lill/ring fingrarna med det blir längre lyftväg:/ så har själv inte bestämt hur jag ska träna och köra:/

Tobbey
2013-08-07, 13:10
13% starkare med bredare grepp jämfört med smalbänk, intressant.

PureWhey
2013-08-07, 13:24
Du använder antagligen mindre bröst vid smalt grepp

Le iPhone

maattee10
2013-08-07, 14:15
hur tycker ni ja ska köra?

Philley
2013-08-07, 14:18
Efter lite träning med bredare grepp tror jag 95-100 borde gå för dig Tobbey :)

Simonfrisk
2013-08-07, 15:57
Alltså det är ju hur du är van och träna.

Men med smalt bänk grepp, är det ju meningen att triceps ska jobba, du ska inte alls fokusera på brygga (och få kortare lyft väg här), det är triceps som ska jobba fullt ut här.

Med bredare grepp, så är det ju meningen att du ska trycka mer med bröstet.

(Och om du är tävlings inriktat på tex SL) så kan du ju jobba på att få en bra brygga så du får kortare lyftväg, samt att du tar i med latsen också, samt att du stöter upp styrkan från benen också.

Hjälper till mycket, bara du har tekniken och vet hur du skall göra.

Rikard Jansson
2013-08-07, 15:59
Alltså det är ju hur du är van och träna.

Men med smalt bänk grepp, är det ju meningen att triceps ska jobba, du ska inte alls fokusera på brygga (och få kortare lyft väg här), det är triceps som ska jobba fullt ut här.

Med bredare grepp, så är det ju meningen att du ska trycka mer med bröstet.

(Och om du är tävlings inriktat på tex SL) så kan du ju jobba på att få en bra brygga så du får kortare lyftväg, samt att du tar i med latsen också, samt att du stöter upp styrkan från benen också.

Hjälper till mycket, bara du har tekniken och vet hur du skall göra.

Varför inte? :)

PureWhey
2013-08-07, 16:12
Varför inte? :)

Varför inte vadå? Lol

Le iPhone

Rikard Jansson
2013-08-07, 16:16
Varför inte vadå? Lol

Le iPhone

Varför ska man inte brygga?

maattee10
2013-08-07, 16:21

+1 alltid brygga:D

PureWhey
2013-08-07, 16:23

Ingen aning... Vissa verkar offra bryggan för romen, varför vet jag inte.

Le iPhone

Rikard Jansson
2013-08-07, 16:26
+1 alltid brygga:D
Faktiskt! Smalbänk är redan mördande nog för främre axlar, skulle aldrig få för mig att dessutom skippa bryggan som ändå säkrar upp det hela lite.

Proxy
2013-08-07, 16:37
Håller med katten Jansson, I would snap some shit up utan åtminstone lite brygga i smalbänk.

Jag är cirka 10% starkare i smalbänk än i bred bänk. Så ska det inte vara! :D

z_bumbi
2013-08-07, 17:13
Den enda som kan svara på frågan är du själv men för att få reda på det så måste du maxa och det är dumt om du byter grepp. En bättre variant är att lägga in bredare bänkar som en del i träningen och se vad som händer.

bighulken
2013-08-07, 17:13
jag är 10% starkare i finger krok än smalbänken.....men inte bredbänken.....varför det?..............lol.......

Tobbey
2013-08-07, 20:17
Hmm, jo brygga gör man ju alltid för axlarnas skull, samt att jag inte skulle vilja glida av bänken pga att jag ej är tight nog. Jag vet mycket väl att triceps får arbeta mer i smalbänk, kan ju vara på både gott och ont för min del eftersom jag inte "tränar armar" särskilt bra, menar att de får ju lite mer däng från bänken då.

PureWhey
Visst känns det så. Bara att prova en push-up med bred handplacering och smal. Betydlig skillnad. Man tycker ju att bröstet kanske ger lite mer skjuts i bänken.

Proxy
Jaså du, hoppas det inte är likadant för mig :D

z-bumbi
Precis, ska nog sakta men säkert jobba med bredare grepp, men inte byta ut det smala greppet helt pga ovanstående jag skrev. Kanske kör 50/50 smal och bred. Gissar på att tar ett tag innan vanan för ett bredare grepp sitter dock, peppar peppar.

Verkar som att de flesta ligger runt ~10% styrkeskillnad smal/bredare när jag forskat lite mer i detta fenomen, med vissa undantag dock! :D

Wzup2u
2013-08-07, 22:00
smalt funkar bättre för mig har svårare för brett.