handdator

Visa fullständig version : Dags att öka?


Ozziking
2013-08-06, 10:52
Okej jag körde enligt schemat för nybörjare idag - ben och mage.

Problem.. Jag klarade att köra reps/set som stod men tyckte inte det kändes något så jag körde 4 x 10 på allt istället, det klarade jag också och jag skulle nog klara 1-2 set till på varje.

Är det dags att öka då..? Såg ut såhär:

Knäböj - 45kg första 3 setten men det kändes för lätt så sista körde jag 50 kg 10 x 4

rakbensmarklyft passar inte mig alls.. Körde liggande benpress - 70 kg 10 x 4

benspark - 45 kg - 10 x 4

bencurl ( liggande ) Ska det vara liggande btw? - 32 kg 4 x 10 - bibehåller vikten för körde för tung först och sista settet klarade jag 8 reps - vila - 2 reps till.

crunch - 2 x 50

cablecrunch - 4 x 10 54 kg.

Har fortfarande svårt att veta när jag ska öka vikten.

Ozziking
2013-08-06, 10:53
Vadpress sittande 2 x 20 - 20 kg första sett sedan 25 kg andra + 10 reps 30 kg. Kände efter vilken vikt jag skulle ha .

GulligaGurkan
2013-08-06, 11:05
Om du ska öka vikten eller inte kan ingen annan svara på, det beror på vad du vill uppnå. Visst, är ditt mål att köra 4x10 så borde du nog höja vikten i övningarna du klarar det på. Men om du vill köra 4x20 så kan du ju stanna kvar och pumpa ett tag till!

Så det är efter dina mål. Vill du köra 4x10, eller 3x10, vilket jag antar, då ska du höja vikten.

Ozziking
2013-08-06, 11:11
försöker uppnå så bra hypertofi som möjligt :) Alltså öka i volym och styrke.. satsar på att gå upp minst 10 - 15 kg muskler.

Ozziking
2013-08-06, 11:12
Tänkte på att eftersom jag klarade mer än vad schemat hänvisade så borde jag öka för att klara minimum? Men liksom.. Om man ska köra 4 x 10 och bara klarar 10, 10 ,10 8 - failure är det dåligt då eller? Ska jag vila och köra de 2 resterande repsen då?

GulligaGurkan
2013-08-06, 11:17
Klarar du 10/10/10/8 så har du egentligen inte lyckats göra dina 4x10. Så Då skulle jag köra den vikten igen nästa pass, om du nu är stenhård med målet.

Eller så provar du att höja och klarar kanske 10/10/10/8 på nya vikten. Beror mycket på mat, sömn, nybörjargains, allt!

Däremot kommer dina 10-15kg muskler att ta rätt många år att uppnå. Du kan räkna med 2kg/år, kanske 3 om allt är optimalt, inklusive dina gener!

speedy83
2013-08-06, 11:18
Hur länge har du tränat? sen är väl benpress inte en kanonersättning till raka mark kan jag tänka mig. har du hört knäböj och lårcurl samt benspark räcker nog det utan benpress.

klarar du 10,10,10,8 så är det ju perfekt att ha som mål att nästa pass klara 10 reps i alla sett när du sedan gör det kan du höja 2,5kg eller så beroende på övning.

GulligaGurkan
2013-08-06, 11:20
Hur länge har du tränat? sen är väl benpress inte en kanonersättning till raka mark kan jag tänka mig. har du hört knäböj och lårcurl samt benspark räcker nog det utan benpress.

klarar du 10,10,10,8 så är det ju perfekt att ha som mål att nästa pass klara 10 reps i alla sett när du sedan gör det kan du höja 2,5kg eller så beroende på övning.

Ja så skulle jag med gjort, men det är många som är viktkåta. Särskilt i början. Mitt råd att höja och klara nästa mål funkar kanske i början, men med tyngre vikter blir det inte så bra :)

speedy83
2013-08-06, 11:22
Ja så skulle jag med gjort, men det är många som är viktkåta. Särskilt i början. Mitt råd att höja och klara nästa mål funkar kanske i början, men med tyngre vikter blir det inte så bra :)

Av den anledningen är jag också nyfiken på hur länge han har tränat, är han helt ny så skadar det inte att köra lite lättare ett tag för att vänja kroppen och komma in i övningarna. Så håller med dig där.

GulligaGurkan
2013-08-06, 11:32
Av den anledningen är jag också nyfiken på hur länge han har tränat, är han helt ny så skadar det inte att köra lite lättare ett tag för att vänja kroppen och komma in i övningarna. Så håller med dig där.

Med tanke på det extrema spammandet och nyskapandet av trådar sista veckan gissar jag att detta var ett av hans första seriösa pass. Det har varit massa trådar med tusen frågor i varje, om allt för att allt ska bli så perfekt som möjligt!

Han har alltid fått samma råd, kör nybörjarschema, men det är rätt vanligt att folk vill börja med ett schema för att pricka in varenda liten muskelfiber, för så gör Coleman och Arnold. Så jag tror det är i början av karriären

r1kkie
2013-08-06, 11:40
Jag har sagt det förr...

När du klarar utsatta reps och set. HÖJ!

Hur svårt ska det vara?

Ozziking
2013-08-06, 19:25
Jag har sagt det förr...

När du klarar utsatta reps och set. HÖJ!

Hur svårt ska det vara?

Jojo men nu körde jag ju enligt schemat men la på mer ( 4 x 10 ) Och klarade det också. Z_bumbi skrev väll att när man klarade 3 x 15 ska man höja.. Men är rädd att det ska ge uthållighetsträning och att när man kör med tyngre vikter så orkar man ju inte 15 reps oavsett?

Tex- bänkpress 100 kg klarar man knappast 15 reps på ..

Men då kör jag alltså 4 x 10 på allt, när jag klarar det höjer jag?

Då kanske jag kör 10, 10 , 10 , 8 - Är det okej om sista ( åttan.. ) Går till failure eller?

Ozziking
2013-08-06, 19:26
Med tanke på det extrema spammandet och nyskapandet av trådar sista veckan gissar jag att detta var ett av hans första seriösa pass. Det har varit massa trådar med tusen frågor i varje, om allt för att allt ska bli så perfekt som möjligt!

Han har alltid fått samma råd, kör nybörjarschema, men det är rätt vanligt att folk vill börja med ett schema för att pricka in varenda liten muskelfiber, föra så gör Coleman och Arnold. Så jag tror det är i början av karriären

Förstår inte vad du menar med det där sista, men jag har tränat ganska seriöst detta år på gym, eller snarar sedan den 28 april när jag fyllde år. Är nog ganska van med övningar :)

Ozziking
2013-08-06, 19:27
SÅ SIMPELT SVAR NU DÅRÅ... ÖKA 2,5 kg - 5 kg på varje övning och klarar jag det ökar jag ytterligare nästa pass? :-) 4 x 10 kör jag som mål för att öka då.

GulligaGurkan
2013-08-06, 19:28
Det finns en hel del på Kolo som klarar 15 reps på 100kg, men jag är inte en av dem. Högre reps ger generellt större muskler.

Du har en lång väg att gå, kör som du vill. Det kommer inte göra så mycket skillnad sen ändå. 3x15 eller 4x10, ingen kan säga vad som är bäst.

Frågan med 10/10/10/8 har du fått två olika svar på tidigare i tråden, kolla dem och välj det du tycker känns bäst

Ozziking
2013-08-06, 20:31
Okej.. Då är det okej att gå till failure alltså? Lite skeptiskt efter diskussionen här på kolo.

Tack för svar.

En sista fråga.. De som kör riktigt jävla tungt i knäböj.. Klarar de mer än typ 5 x 6 ? Isåfall värför gör de inte de?