handdator

Visa fullständig version : Tappar formen i marklyft när stången passerar knäna


reaper
2013-08-06, 06:57
Hej!

Har tränat i ganska många år och kört marklyft utan att ådra mig några skador. Dock har jag börjat intressera mig mer för tekniken på senare tid och märker när jag kollar mitt utförande att jag tappar formen när stången ska passera knäna på väg upp.

Jag är 1.81 lång med ganska långa ben. Tränade igår och då fick en kompis kolla utförandet som är väldigt kunnig. Det som händer är att jag har en bra form när jag påbörjar lyftet men när stången ska förbi knäna så blir formen typ som en katt som skjuter rygg/krummar innan jag återfår formen igen.

Min vän tror att det beror på dels att jag har långa ben och har svårt att få förbi stången och att jag är klenare i baksida lår och rumpa och därför inte får igång lyftet ordentligt.

Han tycker att jag ska köra raka marklyft och stretcha för att få bättre rörlighet.

Förslag på vad jag kan göra? Observera att jag aldrig skadat mig så vet inte om detta är skadligt men vill ju ha ett så bra utförande som möjligt.

Loke
2013-08-06, 10:01
Det låter som att du försöker lyfta stången runt knäet istället för att räta ut benen så att knäet kommer ur vägen. Det är ju ett nybörjarmisstag, men kanske har du lyckats dra med det ända till nu?

Det ligger nog faktiskt något i det din vän säger. Ska man räta ut knäna tidigare blir ju avslutningen som ett rakt marklyft, så är man svag i det momentet kommer man kanske undvika att räta ut benen tidigt nog.

reaper
2013-08-06, 11:02
Tack för svar. I och med att jag aldrig dragit på mig några skador kanske jag har lyckats göra fel under en längre tid. Ska ta och börja om från början, har på sistone sänkt vikterna men ska gå ner ännu mer tills jag känner att det sitter.

Ska jag köra lite raka marklyft och är good mornings en bra övning? Försöker köra ganska djupa knäböj om det kan påverka också?

mikaelj
2013-08-06, 12:03
Filma från sidan.