handdator

Visa fullständig version : Snart innebandydags - hur träna?


Nummerett
2013-08-06, 03:07
Hallå kollozzeum, mitt första inlägg!

I mitten av oktober startar serien, och efter ett år fullt med cigg, alkohol och bara allmänt degande så känns det som att jag har lite att ta igen innan dess.

Det jag oroar mig för är ju såklart min kondition som är riktigt risig.
Är det möjligt att få upp min kondis en aning på ca 2 och en halv månad, eller är det helt kört för mig?
Vilken konditionträning är mest effektiv, och hur ska jag lägga upp det? Har ni några tips för att öka sin explosivitet/snabbhet?

Jag vet att jag egentligen borde tänkt på konditionen för längesen, men det är nu jag är redo för att ta tag i det, och jag vet att jag är sent ute. Men jag får göra det bästa utav det!

Alla tips uppskattas, cigg och alkohol är jag beredd att ställa åt sidan. Allt för att få en riktigt härlig innebandycomeback!

Nummerett
2013-08-06, 12:43
Kan tilläggas att vi kommer träna innebandy ca 2 ggr i veckan med start om exakt 2v. Men av egen erfarenhet så räcker inte det för att se någon stor skillnad på konditionen.

Så HJÄÄÄÄLP!

TIMPA
2013-08-06, 12:44
Intervaller hade jag kört, både korta och längre. Just i innebandyn är det ju mycket start och stopp, då kan lite kortare intervaller passa sig väl.

LillisJ
2013-08-06, 13:19
Du kan definitivt förbättras på 2½ månad. Ut och spring med dej nu. :whipped:

Nummerett
2013-08-06, 23:30
Du kan definitivt förbättras på 2½ månad. Ut och spring med dej nu. :whipped:

Fan vad härligt, har varit ute idag och dragit en runda i spåret. Blev 2.5km på ca 11 min - svimfärdig efter, inte direkt som på den gamla goda tiden när man sprang flera varv utan problem, men det funkar!

Kör nog på en intervallrunda imorgon som det tipsades om ovan, men hur ska jag köra? Ska jag springa allt vad jag har i ca 45 sekunder, som i ett byte i innebandyn ungefär? Sen gå i någon minut innan jag tar nästa rush? Eller ska jag jogga emellan varje intervall?

Tack!