handdator

Visa fullständig version : Marklyft och kabelrodd, som enda ryggövningarna?


ReXi
2013-08-06, 02:02
Hej!

Jag tänkte köra kabelrodd och marklyft som enda ryggövningarna.

Anledningen är att vid stångrodd och hantelrodd så får jag ont i korsryggen.
När jag kör latsdrag och assisterade chins (maskin) så känner jag inget i ryggen.
Dessutom är jag för svag i ryggen, samt väger lite för mycket för att köra chins.

Det jag undrar är följade:
Kommer jag med marklyft och kabelrodd träna alla muskler i ryggen?
Kommer jag få en bred rygg av kabelrodd?

Målet med ryggträningen är att bli stark i marklyft och få så bred och "djup" rygg som möjligt.

LillisJ
2013-08-06, 02:03
Du måste inte känna något i muskeln. Vad annars skulle dra upp dej om det inte var ryggen?

ReXi
2013-08-06, 02:06
Du måste inte känna något i muskeln. Vad annars skulle dra upp dej om det inte var ryggen?
Har ställt samma fråga till mig själv, utan svar.

Liksom, har aldrig haft träningsvärk i latsen heller, dessutom gick jag till en PT och visade upp min teknik i latsdrag och några andra övningar. Han var förvånad över att jag inte kände något i ryggen. Han tyckte jag hade perfekt teknik.

LillisJ
2013-08-06, 02:23
Har ställt samma fråga till mig själv, utan svar.

Liksom, har aldrig haft träningsvärk i latsen heller, dessutom gick jag till en PT och visade upp min teknik i latsdrag och några andra övningar. Han var förvånad över att jag inte kände något i ryggen. Han tyckte jag hade perfekt teknik.

Träningsvärk betyder inte att du tränat bra. Jag har aldrig fått träningsvärk i mina lats och dom är en av de bäst utväcklade musklerna på min kropp.

ReXi
2013-08-06, 02:32
Träningsvärk betyder inte att du tränat bra. Jag har aldrig fått träningsvärk i mina lats och dom är en av de bäst utväcklade musklerna på min kropp.

Problemet är att jag inte känner något i latsen när jag tränar.

Rahf
2013-08-06, 02:59
Om du har möjlighet i framtiden, skulle du kunna lägga upp en video där du filmar dina arbetsset i latsövningarna? Torde vara lätt med alla smartphones som finns.

Man kan klara sig på övningarna du listat, men sumpa helst inte lats och övre delen av ryggen (bakre delta). Att få kontakt i lats kan vara ett jäkla sjå ;).

Doctor Snuggles
2013-08-06, 03:24
Problemet är att jag inte känner något i latsen när jag tränar.

Det brukar komma med tiden, och så länge som du växer/blir starkare så spelar det ju ingen roll.

ReXi
2013-08-06, 15:24
Om du har möjlighet i framtiden, skulle du kunna lägga upp en video där du filmar dina arbetsset i latsövningarna? Torde vara lätt med alla smartphones som finns.

Man kan klara sig på övningarna du listat, men sumpa helst inte lats och övre delen av ryggen (bakre delta). Att få kontakt i lats kan vara ett jäkla sjå ;).
Har gjort det, fick inga tips alls!

Vad menar du? Att lats inte tränas i kabelrodden? Och bakre delta tränar jag på axelpasset.

Det brukar komma med tiden, och så länge som du växer/blir starkare så spelar det ju ingen roll.
Tränat två år utan kontakt i latsen.

tearz
2013-08-06, 15:55
Har ställt samma fråga till mig själv, utan svar.

Liksom, har aldrig haft träningsvärk i latsen heller, dessutom gick jag till en PT och visade upp min teknik i latsdrag och några andra övningar. Han var förvånad över att jag inte kände något i ryggen. Han tyckte jag hade perfekt teknik.

Hade inte träningsvärk i min rygg alls första 2 åren jag tränade.
Är egentligen mest senaste 3-5 månaderna jag kunnat dra på mig sådan.

Min teori är att jag förbättrat min teknik avsevärt samt lärt mig involvera rätt muskler maximalt.

LillisJ
2013-08-06, 15:57
Har gjort det, fick inga tips alls!

Vad menar du? Att lats inte tränas i kabelrodden? Och bakre delta tränar jag på axelpasset.


Tränat två år utan kontakt i latsen.

Jag med, och som sagt är lats en av mina bästa muskler. *gah!* Får i princip bara kontakt under strikta roddar och tunga shrugs.

AntonHakan
2013-08-06, 15:58
Dra med armbågarna och stretcha och/eller flexa mycket så lär du dig hur det ska kännas när du utför övningarna. Det kanske är så att i tex rodd eller drag över huvudet övningar använder mest armar och att din styrka sitter i just armarna och att latsen är för klena, så att du behöver sänka vikterna och öva in tekniken och få in kontakt :p

Maximal
2013-08-06, 15:59
Vad du väljer för övningar säger inget om vad du tränar. Det bestämmer utförandet. Men du kommer Inge få jätte effektiv träning av hela ryggen av bara kabelrodd om du har standard utförande.

filmjölk
2013-08-06, 16:01
Kabelrodd och marklyft räcker rätt bra. Dock skulle jag vilja rekommendera att du isf lägger lite extra krut när du kör baksida axlar, och gärna fuskar lite i de övningarna (faktiskt) för att få lite me träning av rhomboideus och mera "övre rygg" än vad de två övningarna ger.

Dock tror jag att bara de två övningarna utan att ha någon form av drag uppifrån med tiden kommer att ge lite skum känsla i ryggen, det är ganska skönt med en tungt belastad övning uppifrån för att sträcka ut ryggen på ett annat sätt. Om du känner detta skulle jag vilja rekommendera ett par set chins, pullups eller latsdrag att komplettera ryggpasset med.

Doctor Snuggles
2013-08-06, 20:22
Tränat två år utan kontakt i latsen.

Jag tränade i längre än så utan att få kontakt i brösten. Tycker fortfarande att bänk inte ger mig någon särskilt kontakt. Får inte särskilt bra kontakt i lats heller. Trots det är bröst och lats det som jag bygger bäst.

Bryggan
2013-08-06, 21:30
Jag har jättedålig kontakt i latsen också...dock har jag alltid träningsvärk i dem. Nu säger väl inte träningsvärk så mycket om progression men det skvallrar om att latsen har ansträngt sig iaf.

@Dr. Snuggles: Kör du fler övningar än bara bänk för bröst?

cero
2013-08-06, 22:13
Tränat två år utan kontakt i latsen.

Vilka ovningar?

I latsdrag sa kan du ha en svag lank, t ex biceps, som gor att den stora belastningen hamnar dar och latsen far lite uppvarmning bara. Sa var det for mig i borjan, genetiskt starka lats och obefintliga biceps. Ibland jamnar det ut sig och den svaga lanken forsvinner, ibland inte... beroende pa hur man tranar.

drkrupp
2013-08-06, 22:50
Kanske du ska prova nåt åt detta hållet: https://www.youtube.com/watch?v=fywiGkkWqjY