handdator

Visa fullständig version : Hur vet man om man är ''Carb-Sensitive''


Nevto
2013-08-05, 23:34
Min fråga är då hur vet man om man är känslig mot kolhydrater, såg precis ett klipp utav Eliott Hulse på YT och han sa att han var känslig mot carbs och att han lägger på sig mycket fett om han äter det.
därför kör han då ketos dieten.

Lite snurrigt men hoppas att ni förstår :D

stromming
2013-08-06, 00:51
Jag vågar gissa att väldigt få här på forumet ens hört det uttrycket tidigare. Och det går bra för många av oss. Dra din egen slutsats av det

Snubben
2013-08-06, 08:25
Jag är överkänslig mot kolhydrater, detta resulterar i extremt många korta eller många långa toalettbesök. Att man skulle lägga på sig mer fett för att man är känslig har jag däremot aldrig hört och aldrig fått den uppfattningen när jag trycker i mig kolhydrater..

PureWhey
2013-08-06, 08:34
Hur skulle det gå till i kroppen menar du?


Le iPhone

Snubben
2013-08-06, 08:39
Hur skulle det gå till i kroppen menar du?


Le iPhone

Vad?

Bajsattacken eller att man (enligt TS) lägger på sig fett?

PureWhey
2013-08-06, 08:40
Vad?

Bajsattacken eller att man (enligt TS) lägger på sig fett?

Att man skulle lägga på sig extra fett, pga känslighet(?).


Le iPhone

Snubben
2013-08-06, 08:42
Att man skulle lägga på sig extra fett, pga känslighet(?).


Le iPhone

Jaha, ingen aning. Jag har aldrig hört att man skulle lägga på sig mer fett för att magen är känslig (tyvärr) för kolhydrater.

Gpajpen
2013-08-06, 08:49
Ät mycket carbs och säg hur du mår, själv mår jag skit. En rad symptom.

Forzafurioso
2013-08-06, 09:02
Låter som att han menar lätt insulinresistent?
Enligt Poliquin (om man nu ska lita på honom låter jag vara osagt) så lagrar man mest fettet på rygg och love handles då.

tearz
2013-08-06, 11:04
Låter som att han menar lätt insulinresistent?
Enligt Poliquin (om man nu ska lita på honom låter jag vara osagt) så lagrar man mest fettet på rygg och love handles då.

Ja...bland annat.

Nevto
2013-08-06, 13:47
mjo, insulinresistent vad menas med det?

Sverker
2013-08-06, 17:42
Att du måste utsöndra mer insulin för att trycka in glukosen i musklerna. Ditt blodsocker är generellt högre och stiger högre efter en måltid. Du ligger på gränsen till diabets typ 2.

De som har dålig insulinkänslighet är ofta överviktiga. Det är svårt att fylla på mer i redan fulla förråd;)
Medicinsk behandling med t e x kortisol kan sänka insulinkänsligheten.
Ett stressigt liv med konstant adrenalinpåslag sänker känsligheten också.


Lösningen på att öka insulinkänsligheten är att träna, vara normalviktig, inte överdrivet stressad, utan ha återhämtningsperioder.

Greenlight
2013-08-07, 11:10
Jag blir "svullen" när jag äter normalt med kolhydrater.
Sista tiden har jag valt bort pasta, potatis, ris och bröd för det mesta och är både piggare och mer slimmad/normal i kroppen