handdator

Visa fullständig version : Hur många set per muskelgrupp? 4 splitt


Drnom
2013-08-05, 21:43
Hej allihopa! Jag tänkte kika lite vad alla ni rekommenderar för antal set per muskelgrupp för så bra som möjlig muskelhypertrofi? Jag kör som sagt en fyrdagars splitt med en dag vila efter 4 dagar.

Jag försöker för tillfället köra 8 repetitioner varje set. När blir det inte värt det med antal set? Räcker 12 set per muskelgrupp för maximal muskelstimulans? När blir det onödigt många set?

Tack så mycket till er som tar er tiden att läsa och svara!

Fredriiik
2013-08-06, 12:12
mellan sex - tolv set/muskelgrupp funkar kanoners! Tänk lite färre på de mindre musklerna å lite fler på de större

PureWhey
2013-08-06, 12:22
Finns många studier som pekar på att det är bättre att stimulera musklerna vid fler tillfällen än massa set under ett pass.
Därför har jag bytt bort 4spliten.


Le iPhone

Bjern
2013-08-06, 12:38
När jag körde 4-split blev det:

16 set bröst,rygg och fram-lår
12 set triceps, biceps och bak-lår
8 set för samtliga huvuden av delta (på senare tid 3-4 för framsidan), traps, vader och underarmar

Drnom
2013-08-06, 13:09
Finns många studier som pekar på att det är bättre att stimulera musklerna vid fler tillfällen än massa set under ett pass.
Därför har jag bytt bort 4spliten.


Le iPhone

Skulle du rekommendera att jag går över till en 3 splitt? Hur många set per muskel är lagom isånafall? 12?

PureWhey
2013-08-06, 13:15
Skulle du rekommendera att jag går över till en 3 splitt? Hur många set per muskel är lagom isånafall? 12?

Jag tycker det.
Antal set vet jag inte, räkna ut hur många du kör nu och få det likställt till hur mycket oftare du kommer körs muskeln om du förstår hur jag menar.
T.ex. Kör en person 20 set bröst på en vecka under ett pass, nu ska han köra två pass istället, 10 set/pass.
Så skulle jag börjat.


Le iPhone

Drnom
2013-08-06, 13:46
Absolut får kika på det! Tack för råden =)