handdator

Visa fullständig version : latsdrag vs chins


myggan84
2013-08-05, 20:48
Finns det något egenvärde i att välja chins framför latsdrag med rak stång (förutom om man vill bli bra på chins dårå) ? Aktiveras musklerna på något annat sätt i chins än i latsdrag? Även om jag gillar chins tycker jag latsdrag är mysig som fan, tappar jag på att byta ut chinsen?

svenbanan
2013-08-05, 21:04
Det är väl möjligen lättare att "fuska" i latsdrag genom att luta sig bakåt och få det att likna en roddövning mer än att dra uppifrån och ned. Men å andra sidan kan man ju "fuska" i pullups genom att "kippa" lite också. Så det kanske går på ett ut.

Jag skulle ju aldrig byta bort pullups mot latsdrag, men rimligtvis kan du träna musklerna lika bra i bägge övningarna.

pezrulezhaakon
2013-08-05, 21:10
myggan84

Har du exeptionellt bra kroppskontroll så spelar inte latsdrag eller chins någon roll för musklerna.
Övningarna kommer ändå upplevas olika.

Men i praktiken kommer det finnas en viss skillnad, men det är endast baserat på utförandet.

Payter
2013-08-05, 21:18
Alla maskiner är ju inte lika heller+ att man aldrig vet exakt vad man lyfter heller.
Varför inte köra pullups/cjins först och sedan när du inte orkar gå över till lat maskinen? Jag har en latsdrag maskin och den används kanske 2 gånger om året max.

Arne Persson
2013-08-06, 00:05
Speciellt chins bakom nacken är en förnämlig övning som är svår att "fuska runt". :)

ReXi
2013-08-06, 01:51
Speciellt chins bakom nacken är en förnämlig övning som är svår att "fuska runt". :)

Anledningen till att du skriver detta är främst för att reta upp Pez.

Nevto
2013-08-06, 03:20
Anledningen till att du skriver detta är främst för att reta upp Pez.

Dock ett förnärmligt bra tips.

zimba
2013-08-06, 04:19
myggan84

Har du exeptionellt bra kroppskontroll så spelar inte latsdrag eller chins någon roll för musklerna.
Övningarna kommer ändå upplevas olika.

Men i praktiken kommer det finnas en viss skillnad, men det är endast baserat på utförandet.

japp rätt med rätt utförande så är det 2 olika skillnader. alltså på kontroll på uttförande. som arne.p säger chins bakom nacken är super, svårt att fuska i utan skador

zimba
2013-08-06, 04:24
dock ett förnärmligt bra tips.

+1

pezrulezhaakon
2013-08-06, 06:10
ReXi

Varför skulle jag retas av att andra väljer korkade övningar?

Arne Persson
2013-08-06, 06:14
Anledningen till att du skriver detta är främst för att reta upp Pez.

Eller att jag har en smula erfarenhet av bl.a den övningen...