handdator

Visa fullständig version : Träning med enbart kroppen?


jiJeJy
2013-08-05, 17:16
Vad finns det för sköna träningsprogram man kan köra med endast kroppen som redskap? Tänker pullups, pushups och massa övningar på golvet. Har sett nån där man typ ligger på rygg och cyklar med benen osv. Några tips?

cero
2013-08-05, 17:28
Vad har du för mål med din träning?

Om det är muskler: gymkort.

jiJeJy
2013-08-05, 17:35
Vad har du för mål med din träning?

Om det är muskler: gymkort.

Har tänkt på gymkort men är bekvämare för mig att börja hemifrån. Bygga en bra grund kanske?

svenbanan
2013-08-05, 17:49
Funkar bra att träna med kroppsvikt. När man börjar klara mer än 30-40 reps ska man nog börja fundera på hur man kan göra övningen tyngre. Det som är knepigast är att hålla koll på progression.

Här har du tips på några övningar som täcker in i princip hela kroppen. Om jag skulle köra bara kroppsviktsövningar så skulle jag köra dessa (inte alla på en gång dock). Du får väl läsa på om dessa till att börja med. Nåt specifikt program har jag inte.

armhävningar
dips
handstående armhävningar
pullups
kroppsviktsrodd
utfallsgång
boxhopp
finnen
rygglyft
plankan
situps
hängande benlyft

cero
2013-08-05, 17:50
Har tänkt på gymkort men är bekvämare för mig att börja hemifrån. Bygga en bra grund kanske?

Grund behövs ej.

Träning med vikter och träning med kroppsvikt är (i princip) samma sak, skillnaden är att det senare är opraktiskt och omständligt. Dessutom krävs utrustning i båda fall, t ex ryggsäck med stenar för att ta sig vidare i armhävningar.

Så om du vill ha resultat och inte vill slösa tid: gymkort. Gör du det för skojs skull så funkar ju båda.

svenbanan
2013-08-05, 17:57
Grund behövs ej.

Träning med vikter och träning med kroppsvikt är (i princip) samma sak, skillnaden är att det senare är opraktiskt och omständligt. Dessutom krävs utrustning i båda fall, t ex ryggsäck med stenar för att ta sig vidare i armhävningar.

Så om du vill ha resultat och inte vill slösa tid: gymkort. Gör du det för skojs skull så funkar ju båda.

Eller så är det mer praktiskt att träna med kroppsvikt beoende på vilka omständigheter som råder. Hur som helst är det fullt möjligt att bygga både muskler och styrka (eller i alla fall styrkeuthållighet) utan skivstänger.

knuckles
2013-08-05, 18:01
En bra variant på armhävningar är att du spänner så att du får en knuten näve. Sen utför du övningen med händerna vid midjan. Om du utför den rätt gör du armhävningar med din kroppsvikt, ungefär som bänkpress. Alternativ köper du redskap för armhävningar, kan kännas skönare.
En bra ryggövning är hyperextensions, om du har en bänk eller något du kan stödja fötterna med.

cero
2013-08-05, 18:02
Eller så är det mer praktiskt att träna med kroppsvikt beoende på vilka omständigheter som råder.

Som vadå? Jag jämför rakt av. Då är kroppsviktsträning ett otroligt slöseri med tid.

svenbanan
2013-08-05, 18:15
Som vadå? Jag jämför rakt av. Då är kroppsviktsträning ett otroligt slöseri med tid.

Om man kan träna hemma istället för att behöva ta sig skitlångt till ett gym är väl det något som kan göra att man istället kan tjäna tid på att träna med kroppsvikt och ändå få i princip samma resultat (i alla fall under en tid).

PureWhey
2013-08-05, 19:01
Om man kan träna hemma istället för att behöva ta sig skitlångt till ett gym är väl det något som kan göra att man istället kan tjäna tid på att träna med kroppsvikt och ändå få i princip samma resultat (i alla fall under en tid).

Tjäna tid? Det vill jag gärna göra berätta gärna hur.
Till det andra, nej.


Le iPhone

svenbanan
2013-08-05, 19:22
Tjäna tid? Det vill jag gärna göra berätta gärna hur.
Till det andra, nej.


Le iPhone

Jag gjorde ju just det. Vad var det du inte förstod?

Om man har så långt till gymmet att den totala tiden för transport till/från tillsammans med tränandet är större än den tid det tar att träna hemma med kroppsvikt. Ja, då spar man ju rimligtvis tid om man tränar hemma med kroppsvikt.

Vad menar du med "Till det andra, nej."?

PureWhey
2013-08-05, 20:15
Jag gjorde ju just det. Vad var det du inte förstod?

Om man har så långt till gymmet att den totala tiden för transport till/från tillsammans med tränandet är större än den tid det tar att träna hemma med kroppsvikt. Ja, då spar man ju rimligtvis tid om man tränar hemma med kroppsvikt.

Vad menar du med "Till det andra, nej."?

Jag har då aldrig hört om någon som tjänar tid, sparar däremot är en annan femma.
Hur har du tänkt dig stimulera mps utan vikter lika bra som med vikter?

svenbanan
2013-08-05, 20:24
Jag har då aldrig hört om någon som tjänar tid, sparar däremot är en annan femma.
Hur har du tänkt dig stimulera mps utan vikter lika bra som med vikter?

Åhå, det är till att leka viktigpetter minsann.

Vad menar du med mps? Proteinsyntes?

Jag visste inte att musklerna kände av vilken typ av motstånd de jobbade mot. I min enfald trodde jag det räckte att man tröttade ut musklerna tillräckligt genom att utföra nån typ av övning som man orkar ett lämpligt antal reps i.

Exdiaq
2013-08-05, 20:27
Vad har du för mål med din träning?

Om det är muskler: gymkort.

Grund behövs ej.

Träning med vikter och träning med kroppsvikt är (i princip) samma sak, skillnaden är att det senare är opraktiskt och omständligt. Dessutom krävs utrustning i båda fall, t ex ryggsäck med stenar för att ta sig vidare i armhävningar.

Så om du vill ha resultat och inte vill slösa tid: gymkort. Gör du det för skojs skull så funkar ju båda.

Som vadå? Jag jämför rakt av. Då är kroppsviktsträning ett otroligt slöseri med tid.

Skitsnack, du kan bygga en muskulös, atletisk kropp enbart med kroppen som redskap om du vet vad fan du håller på med.

http://www.dragondoor.com/convict-conditioning-downloadable-e-book/

LillisJ
2013-08-05, 22:19
Skitsnack, du kan bygga en muskulös, atletisk kropp enbart med kroppen som redskap om du vet vad fan du håller på med.

http://www.dragondoor.com/convict-conditioning-downloadable-e-book/

Bilder, annars hände det inte. Individen ska vara ren också.

dluddeckens
2013-08-05, 22:29
Läs Pavel Tsatsulines bok - the naked warrior. Den är läsvärd i ämnet :)

Tobbey
2013-08-05, 22:29
Varför skulle det inte gå? Eller vart går gränsen för kroppsvikts-träning? Om man hänger på extra vikt i bälte och utför pull-ups, är det fortfarande kroppsvikts-träning?

Sålänge man fortsätter öka motståndet spelar det väl ingen roll om du gör armhävningar eller bänkpress... Bara slänga på vikt på ryggen. Rent praktiskt kanske det börjar bli lite små jobbigt när man måste lägga på 50kg på ryggen för att det ska ge någon effekt i armhävningarna dock, det har jag förståelse för, därför kanske ett gym då skulle vara bättre. Överlag kommer man nog rätt långt enbart med kroppen.

svenbanan
2013-08-05, 22:47
Varför skulle det inte gå? Eller vart går gränsen för kroppsvikts-träning? Om man hänger på extra vikt i bälte och utför pull-ups, är det fortfarande kroppsvikts-träning?

Sålänge man fortsätter öka motståndet spelar det väl ingen roll om du gör armhävningar eller bänkpress... Bara slänga på vikt på ryggen. Rent praktiskt kanske det börjar bli lite små jobbigt när man måste lägga på 50kg på ryggen för att det ska ge någon effekt i armhävningarna dock, det har jag förståelse för, därför kanske ett gym då skulle vara bättre. Överlag kommer man nog rätt långt enbart med kroppen.

Öka motståndet är inte heller enda sättet att få progression. Man kan trixa på andra sätt också. Tex öka antalet reps, öka antalet set, minska setvilan, köra långsammare i den negativa fasen, köra explosivare i den koncentriska fasen, göra övningen jobbigare genom kroppsposition, osv.

major Pectoralis
2013-08-05, 23:27
Att bygga grund med kroppsvikt är klassiskt "bygga-elit-atlet-tänk".

Att vara stark i armhävningar och/eller chins har t.ex. visat sig minska risken för axelskador (eller har ett samband med friska/hela axlar).

När det gäller bålstyrka (som skyddar columna) så är många (alla?) bra övningar (både för ribbor och prehab/rehab) kroppsviktsövningar (hängande benlyft, brutalbänk, flagga, utrullning, vilthund etc.)

Exdiaq
2013-08-06, 00:36
Bilder, annars hände det inte. Individen ska vara ren också.

http://lmgtfy.com/?q=calisthenics+bodies

älskarcola
2013-08-06, 00:42
http://lmgtfy.com/?q=calisthenics+bodies

älskar när det står "låt mig google det för dig" lol

zimba
2013-08-06, 04:29
Funkar bra att träna med kroppsvikt. När man börjar klara mer än 30-40 reps ska man nog börja fundera på hur man kan göra övningen tyngre. Det som är knepigast är att hålla koll på progression.

Här har du tips på några övningar som täcker in i princip hela kroppen. Om jag skulle köra bara kroppsviktsövningar så skulle jag köra dessa (inte alla på en gång dock). Du får väl läsa på om dessa till att börja med. Nåt specifikt program har jag inte.

armhävningar
dips
handstående armhävningar
pullups
kroppsviktsrodd
utfallsgång
boxhopp
finnen
rygglyft
plankan
situps
hängande benlyft

du glömde muscelup

svenbanan
2013-08-06, 08:59
du glömde muscelup

Jag glömde nog massvis. Men om man kör dips och pullups så tillför inte muscleups så mycket mer.

Philley
2013-08-06, 09:10
Man kan säkert få en bra grund om man bara kör kroppsviktsövningar och VET vad man håller på med. De flesta unga fymnaster har bra fysiker och de brukar oftast inte träna på gym i så tidig ålder. Men jag tror att gymmet är överlägset alla kroppsviktsövningar och de resultat jag fått av min gymträning tror jag inte bara kroppsviktsövningar skulle kunnat åstadkomma.

svenbanan
2013-08-06, 09:22
Att man vet vad man sysslar med är nog rätt nyttigt ja. Gäller nog om man ska lyfta vikter också... ;)

Philley
2013-08-06, 09:32
Jag känner många som inte vet vad de gör på gymmet. Trots det har de bättre fysiker än jag som ändå har lite koll vad jag sysslar med.

Heddaway
2013-08-06, 10:05
Han skriver ju faktiskt att han ska börja hemifrån, inte träna hemma för alltid. Han nämner inte heller att han vill bygga och bli stor som ett hus utan få en bra grund, dvs TS kanske är otränad och vill få lite flås och bli explosiv innan han börjar träna tungt.

Tips på övningar, inte förklara för honom att styrketräning är det enda alternativet. Tror han vet det redan.

tjing
2013-08-06, 10:08
Tantrasex med flickvän.

tlk
2013-08-06, 10:10
När det gäller kroppsvikt så lönar det sig alltid att googla upp Ido Portal.

svenbanan
2013-08-06, 10:20
Han skriver ju faktiskt att han ska börja hemifrån, inte träna hemma för alltid. Han nämner inte heller att han vill bygga och bli stor som ett hus utan få en bra grund, dvs TS kanske är otränad och vill få lite flås och bli explosiv innan han börjar träna tungt.

Tips på övningar, inte förklara för honom att styrketräning är det enda alternativet. Tror han vet det redan.

Ungefär så jag resonerade också. Men folk är bra jävla enkelspåriga här ibland...

LillisJ
2013-08-06, 10:28
http://lmgtfy.com/?q=calisthenics+bodies

Hittade typ 3 imponerande fysiker, varav en tävlande gymnast i dom olympiska spelen. Den andra var någon CalisthenicsXXkingxbarbroxX1337sniperkingRUS med överdrivet mycket photoshop för manipulerat ljus. :MrT:

Philley
2013-08-06, 10:46
Han skriver ju faktiskt att han ska börja hemifrån, inte träna hemma för alltid. Han nämner inte heller att han vill bygga och bli stor som ett hus utan få en bra grund, dvs TS kanske är otränad och vill få lite flås och bli explosiv innan han börjar träna tungt.

Tips på övningar, inte förklara för honom att styrketräning är det enda alternativet. Tror han vet det redan.

Varför inte bara börja med det som ger bäst resultat? Det är precis som resonemanget att man ska vara stark innan man börjar med styrkelyftning.

Jag kan köpa att magövningar med kroppsvikt är väldigt bra träning men för att träna ben t.ex är det ganska svårt med bara kroppsvikt. Visst pistol squats kan vara jobbiga men när man väl har balansen blir det rätt enkelt. Då är knäböj och benpress betydligt effektivare.

Heddaway
2013-08-06, 11:06
Varför inte bara börja med det som ger bäst resultat? Det är precis som resonemanget att man ska vara stark innan man börjar med styrkelyftning.

Jag kan köpa att magövningar med kroppsvikt är väldigt bra träning men för att träna ben t.ex är det ganska svårt med bara kroppsvikt. Visst pistol squats kan vara jobbiga men när man väl har balansen blir det rätt enkelt. Då är knäböj och benpress betydligt effektivare.

Jag resonerar inte så att enbart kroppsövningar ger samma resultat. Min poäng var att om man har anledningar eller helt enkelt inte vill dra till ett gym direkt så kan man köra hemma, det är ju upp till var och en.

Personligen skulle jag aldrig välja det framför styrkelyft och gymträning ö.h.t men det är ju mitt val.

Kompleterar dock med kroppsövningar då och då för explosivitet/smidighet/flås osv.

speedy83
2013-08-06, 11:36
Varför inte bara börja med det som ger bäst resultat? Det är precis som resonemanget att man ska vara stark innan man börjar med styrkelyftning.

Jag kan köpa att magövningar med kroppsvikt är väldigt bra träning men för att träna ben t.ex är det ganska svårt med bara kroppsvikt. Visst pistol squats kan vara jobbiga men när man väl har balansen blir det rätt enkelt. Då är knäböj och benpress betydligt effektivare.

Det finns ju ganska många som blir rätt trötta av att köra knäböj med endast kroppsvikt i början, så under denna tiden borde det ju inte vara helt bortkastat att köra kroppsviktsövningar någon månad eller så.

kan man inte göra 10 armhävningar, 20 benböj med kroppsvikt och lite rygglyft har man nog inte jättebehov av tunga gymvikter. Sedan håller jag självklart med dig om att det är effektivare och att man bör komma igång så snart som möjligt om man önskar får ordentliga resultat.

tlk
2013-08-06, 12:57
Varför inte bara börja med det som ger bäst resultat?

Det är ju helt beroende av vilka resultat man är ute efter.



Kanske TS bara vill kunna röra sig bättre.. något som man sällan får ut av klassisk gymträning där man bara rör sig i 2-dimensionellt plan. Och då är ju "gymmet" knappast det som ger bäst resultat.


aLogFAbTlDI

Matsa
2013-08-06, 13:28
Jag kan köpa att magövningar med kroppsvikt är väldigt bra träning men för att träna ben t.ex är det ganska svårt med bara kroppsvikt. Visst pistol squats kan vara jobbiga men när man väl har balansen blir det rätt enkelt. Då är knäböj och benpress betydligt effektivare.

Fredrik_S på kolo lyckades bygga upp ett rätt grymma ben med kroppsviktsövningar. Visserligen tog det något decennium av intensiv dansträning så det hade säkert gått fortare med styrketräning, men det är ändå rätt fascinerande. Bilder finns säkert i dagsformstråden.

Kändes halvt relevant.

Om jag skulle träna med kroppsvikten för att förbereda mig inför gymmet så hade jag sett till att lägga en hel del fokus på rörlighet. Agile 8 är bra skit, sen finns ryckböj med kvastskaft, kossackböj etc. Det är förövrigt saker många borde syssla med även på gymmet också, så även jag fast jag slarvar. :em:

svenbanan
2013-08-06, 13:32
Vad är kossackböj?

Matsa
2013-08-06, 13:46
Vad är kossackböj?

I5Jq88_cGhA

Vet inte om det finns något annat svenskt namn så jag försvenskade det engelska. Vi gjorde den mycket när jag tränade kung fu för typ 15 år sedan, men då hade vi nog inget namn på det.

svenbanan
2013-08-06, 14:16
Aha! Den såg riktigt intressant ut. Ungefär som utfall i sidled, fast man kan komma djupare eftersom man bara har hälen i marken...

Exdiaq
2013-08-06, 16:51
Hittade typ 3 imponerande fysiker, varav en tävlande gymnast i dom olympiska spelen. Den andra var någon CalisthenicsXXkingxbarbroxX1337sniperkingRUS med överdrivet mycket photoshop för manipulerat ljus. :MrT:

Använder du dig själv som referens torde det mesta vara väldigt imponerande.

LillisJ
2013-08-06, 16:54
Använder du dig själv som referens torde det mesta vara väldigt imponerande.

Det krävs mer än armar, bröst och rygg för att en fysik ska vara imponerande.

Badaboom
2013-08-06, 17:29
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=POdzasJklxw

Bara insnöade idioter som tror att vikter är det enda sättet att träna tungt.

zimba
2013-08-06, 19:28
Jag glömde nog massvis. Men om man kör dips och pullups så tillför inte muscleups så mycket mer.

jodå vid flykt från polisen eller någon, ta sig över staket eller andra höga hinder, så momentum av dessa 2övningarna är super