handdator

Visa fullständig version : Båtfundering - Vad är detta för pryl?


TcAnders
2013-08-05, 16:37
Hejsan!

I lördags var jag och några polare ute och körde lite med en båt, plötsligt stängdes båda motorerna av och dom var totalt livlösa.
Vi blev bogserade tillbaka till bryggan vilket tog etag, men när vi befann oss mitt ute på Runn så började det brinna i motorutrymmet vilket minst sagt var ganska spännande.

Åter till funderingen, någon form av elfel lär det vara, och då undrar jag vad detta är för dosa egentligen? Sitter två stycken bredvid förarstolen.

http://s24.postimg.org/jqi7ss0x1/V_F54_F.jpg

Tack!
/ Anders

TIMPA
2013-08-05, 16:41
Misstänker och tror att det där är relaterat till just tändningen!

Två motorer, två lampor!

Kan ha fel här men.

TcAnders
2013-08-05, 21:14
Jo så långt är jag med, eller kanske med kanske man ska säga..
När man håller knappen intryckt tänds lampan, men den slocknar när man släpper knappen..

Men det vore kul att veta exakt vad dom gör?!

Menigar
2013-08-05, 21:23
brandsläckare tänker jag spontant, men det borde nog vara betydligt bättre uppmärkt. har du provat att trycka på knapparna?

Knatcharn
2013-08-05, 22:16
Misstänker och tror att det där är relaterat till just tändningen!

Två motorer, två lampor!


Utan att veta någonting om det så gissade jag på något liknande. Ser ut som tändningen till en gasolgrill. ;)

hahavaffan
2013-08-05, 22:25
Det är en testknapp/-lampa för Mercruisers s.k. MerCathode-system. Fråga mig inte vad det gör. Korrosionsskydd kanske.

TcAnders
2013-08-06, 06:14
Det är en testknapp/-lampa för Mercruisers s.k. MerCathode-system. Fråga mig inte vad det gör. Korrosionsskydd kanske.

Nu börjar vi närma oss här verkar det som, det är Mercruiser-motorer som sitter i båten.
Anledningen till att jag undrar är för att det var en klåfingrig person på båten när den stod stilla och vi dök osv. Han tröck på dessa knappar, eller typ alla knappar för den delen och efter det började båten krångla.


Mvh Anders

rememberence
2013-08-06, 07:58
Det är en testknapp och testlampa som hahavaffan skrivit.
Det enda knappen ska göra är att tända lampan för att se att systemet är aktivt.

Det är som jag förstått det iaf. Att dom knapparna skulle få motorn att lägga av har jag svårt att se, förutsatt att systemet är inkopplat som det ska :)

Knatcharn
2013-08-06, 10:06
Det är en testknapp och testlampa som hahavaffan skrivit.
Det enda knappen ska göra är att tända lampan för att se att systemet är aktivt.

Det är som jag förstått det iaf. Att dom knapparna skulle få motorn att lägga av har jag svårt att se, förutsatt att systemet är inkopplat som det ska :)

Det kanske fanns något fel (jordfel eller liknande) som inte yttrade sig förrän alla möjliga knappar användes... Om man vill gå långt så borde det väl gå att se vart det började brinna / vad som utlöste branden.

Martinl_80
2013-08-06, 18:55
Kolla här bland bilderna... :) Det är mycket riktigt ett skydd för att motverka korrosion. Det är elektriskt istället för det klassiska zink offeranoder.

https://www.google.se/search?q=MerCathode-system&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.50310824,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.arDYkacXFAU.O&biw=1680&bih=853&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=RzgBUtfLL8vn4QSzuYCgBg