handdator

Visa fullständig version : Vägpirater?


timoat
2013-08-05, 15:42
Min snälla syrra var och tankade med sina två småbarn igår, när en ensam rumänsk kvinna kom fram och undrade om hon kunde tänka sig att betala hennes bensin med hennes kort då kvinnana bara hade kontanter. Det rörde sig om 90 kr som syrran fick i handen. Smart nog gjorde syrran det, och från ingenstans dök det upp två andra bilar med massa folk. En av männen hade solglasögon och stod och glodde på henne medans hon betalade, tills hon blängde tillbaka. Det var då syrran började fatta misstankar (...) . Hon frågade lite mer och då sa kvinnana att de var på väg till oslo. De stack iallafall och min syrra spärrade sitt kort omgåendel. Men vad var det för ploj de skulle kunna tänkas göra? Nån som känner igen hädelseförloppet?

StarkaUlf
2013-08-05, 15:51
SLMJpHihykI

OnT: Känner ej igen. Men det lät otroligt mystiskt, som med alla dessa pirater/dörrförsäljare osv osv.

PureWhey
2013-08-05, 16:05
Låter sjukt skumt, skulle dem ha installerat skimmingutrustning skulle dem knappast visat sig... Hmmmm.

tossefar
2013-08-05, 16:05
Det har ju stått i alla tidningar sedan april om alla dessa zigenare som erbjuder allehanda grejer för bensin. Kan vara falska pengar, falska smycken eller annat krimskrams.

timoat
2013-08-05, 16:08
Ja, mycket skumt. Hon såg ju kvittot också när hon betalade, där stod det 90kr.

Lance Uppercut
2013-08-05, 16:26
Kontanterna var inte fake då? Det har cirkulerat en hel del fejkade sedlar i Stockholmstrakten de senaste åren av bättre och sämre kvalité.

Niorna
2013-08-05, 19:46
Jag har en teori om att det var ett gäng rumäner som skulle till Oslo, men eftersom de inte har ett betalkort som är gångbart utomlands fastnade de på bensinmacken utan möjligheter att betala för bensinen. Därför bad de närmaste medmänniska om hjälp.

Donner
2013-08-05, 20:02
Jag har en teori om att det var ett gäng rumäner som skulle till Oslo, men eftersom de inte har ett betalkort som är gångbart utomlands fastnade de på bensinmacken utan möjligheter att betala för bensinen. Därför bad de närmaste medmänniska om hjälp.

Till Oslo med 90 pix? Polisen har ju tom varnat för zigenare som står vid vägkanter osv. Hade aldrig lånat ut ett öre.

Niorna
2013-08-05, 20:07
Till Oslo med 90 pix? Polisen har ju tom varnat för zigenare som står vid vägkanter osv. Hade aldrig lånat ut ett öre.

Ja bensinen kostade 90kr. De kanske hade femton laxar i sedlar, men inget betalkort till bensinmacken med självbetjäning. Det är ovanligt att jag har mer än hundra kronor i kontanter. Har rest utomlands med noll kontanter och förhoppningar om att mina kort ska vara gångbara.

Edit: Bättrade på språket.

tossefar
2013-08-05, 22:35
Ja bensinen kostade 90kr. De kanske hade femton laxar i sedlar, men inget betalkort till bensinmacken med självbetjäning. Det är ovanligt att jag har mer än hundra kronor i kontanter. Har rest utomlands med noll kontanter och förhoppningar om att mina kort ska vara gångbara.

Edit: Bättrade på språket.

Men vem tankar för 90 spänn??? Det kan ju knappt räcka fram till nästa mack.

knuckles
2013-08-05, 22:46
De kastade kanske en förbannelse på henne som i Thinner...

älskarcola
2013-08-05, 22:48
Det var en rödiiiiing, SWiiisssh ge dom en fet smäll!

dluddeckens
2013-08-05, 22:58
Otäckt att hjälpa en person man inte känner!!

:)

begt
2013-08-05, 23:28
Otäckt att hjälpa en person man inte känner!!

:)

Vad menar du? Hoppas du inser att det rör sig organiserade kriminella som b.la. låtsas vara handikappade/stumma osv. för att dra in pengar. Sen när "arbetsdagen" är utförd är de hur pigga och friska som helst.

Tomten
2013-08-06, 03:54
Det är passande att vara extremt försiktigt i ett sådant läge. Det finns gott om ohederligt folk efter våra vägar nu under sommaren. Vi har zigenare som säljer falska smycken. Utländska ligor som bryter sig in i husvagnar & husbilar. Vi har pavvefolket (sk irländska zigenare) som poserar som asfaltsläggare och även säljer dvs skrot (och stöldgods) och diverse andra ligor & grupper med tiggare som kommer in från olika EU länder.

Ekkhe18
2013-08-06, 06:24
Vilket sammanträffande, mina mor-föräldrar har precis kommit hem ifrån deras husbil semester då de sa att på hem vägen efter vägrenen så stog det en personbil med öppen huv och två småbussar fullt med zigenare som vinkade in alla bilar som åkte förbi, och det visade vara pirater. Dock att det är sant vet jag inte


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Niorna
2013-08-06, 09:15
Men vem tankar för 90 spänn??? Det kan ju knappt räcka fram till nästa mack.

Om du har en förklaring hur man hustlar någon med fyra tjugor och en tiokrona på en bensinmack är du välkommen att presentera den.

dluddeckens
2013-08-06, 09:29
Vad menar du? Hoppas du inser att det rör sig organiserade kriminella som b.la. låtsas vara handikappade/stumma osv. för att dra in pengar. Sen när "arbetsdagen" är utförd är de hur pigga och friska som helst.

Jo, det är jag medveten om.

Mental
2013-08-06, 10:51
Om du har en förklaring hur man hustlar någon med fyra tjugor och en tiokrona på en bensinmack är du välkommen att presentera den.

Well, i det här fallet då, 90kr kontant mot att du betalar 90kr med ditt kort. I mina öron låter det som att man antingen monterat skimmingutrustning för att kopiera kortet och kör den här metoden för att ha en anledning att hänga lite över axeln vid betalningen. Eller så vill man spionera på koden och sedan råna personen på kortet.

Det är väl de tänkbara hustlingen, falska pengar käns sjukt långsökt, komigen 90kr typ.

Zorgus
2013-08-06, 10:54
Det kanske var just 90 kr för att de på så skulle kunna lura 5-6 personer att betala med kort, om de nu monterat en skimmningsutrustning? Synd att din syster föll för det, bra att hon spärrade kortet.

Niorna
2013-08-06, 11:10
Det kanske var just 90 kr för att de på så skulle kunna lura 5-6 personer att betala med kort, om de nu monterat en skimmningsutrustning? Synd att din syster föll för det, bra att hon spärrade kortet.

Istället för att bara montera skimmingutrustningen, lämna brottsplatsen, och återkomma senare så väljer förövaren att stanna kvar på platsen. Inte bara det, hela gänget dyker upp i bilar och stannar kvar på vad som troligen är en kameraövervakad plats och ögnar trådskaparens syster. Att damen själv inte kunde betala bensinen med kontanter antyder att samtliga kunder betalar med kort, så varför använda 90kr att locka till ett kortköp?

Varför tycker jag fortfarande att den enklaste förklaringen är att de bad om hjälp?

filmjölk
2013-08-06, 11:13
Det är väldans mycket gnäll på de där rumänska romerna som tigger. jag håller med.

Men tänk in er i deras sits en aning. I Rumänien räcker deras pengar till mat. Maten är skitbillig på landsbygden. Så gott som ALLT annat är skitdyrt. Blöjor till barn, mediciner, kläder, och en lägenhet eller boende i något annat än ett ruckel...herrejäklar.

I Norden får de, helt legalt tigga, de får sovplatser på härbärgen, mat gratis (från diverse härbärgen samt gårdagens baguetter från diverse butiker), bättre sjukvård...tigger de ihop en enda hundralapp/dag efter att "organisatörerna" fått sitt, är det skitmycket pengar för dem. Ett par månaders förnedring med tiggande och de kan leva med en helt annan standard flera månader i Rumänien sen.

Ja det för med sig enorma problem spec. för våra inhemska tiggare som aldrig har haft en värre utsatt situation än nu på senare tid, Inga platser på härbärgen, ingen gratismat, då Romerna konkurrerat ut dem och det finns begränsade resurser. Men om du tänker dig för individen är det väldigt förståeligt.

agazza
2013-08-06, 11:21
Det går till så att dom spanar koden, rånar en på kortet och använder det direkt till att tanka samtliga bilar och handla, det kan dom göra inom tio minuter från platsen innan man hinner spärra kortet. Har man otur får man åka med tills dom är klar. Skimming osv har dom inte kunskap för.

Brorsan stannade efter e4an för att hjälpa en tjej med fejkad punktering, ut kliver två snubbar med yxa och vips var han tre papp fattigare

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

ceejay
2013-08-06, 11:36
Det går till så att dom spanar koden, rånar en på kortet och använder det direkt till att tanka samtliga bilar och handla, det kan dom göra inom tio minuter från platsen innan man hinner spärra kortet. Har man otur får man åka med tills dom är klar. Skimming osv har dom inte kunskap för.

Brorsan stannade efter e4an för att hjälpa en tjej med fejkad punktering, ut kliver två snubbar med yxa och vips var han tre papp fattigare

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

Efter e4an? Borde inte det vara rätt trafikerat?

Tur att man ofta har golfklubbor i bilen. Fram med en driver bah.

agazza
2013-08-06, 23:52
Efter e4an? Borde inte det vara rätt trafikerat?

Tur att man ofta har golfklubbor i bilen. Fram med en driver bah.

Jo men vem stannar.

Jo bror brukar sköta sig själv men det var nog inte läge att chansa. Han fick en fet guldring iaf som man blev grön av

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

Yes
2013-08-07, 06:47
Det är väldans mycket gnäll på de där rumänska romerna som tigger. jag håller med.

Men tänk in er i deras sits en aning. I Rumänien räcker deras pengar till mat. Maten är skitbillig på landsbygden. Så gott som ALLT annat är skitdyrt. Blöjor till barn, mediciner, kläder, och en lägenhet eller boende i något annat än ett ruckel...herrejäklar.

I Norden får de, helt legalt tigga, de får sovplatser på härbärgen, mat gratis (från diverse härbärgen samt gårdagens baguetter från diverse butiker), bättre sjukvård...tigger de ihop en enda hundralapp/dag efter att "organisatörerna" fått sitt, är det skitmycket pengar för dem. Ett par månaders förnedring med tiggande och de kan leva med en helt annan standard flera månader i Rumänien sen.

Ja det för med sig enorma problem spec. för våra inhemska tiggare som aldrig har haft en värre utsatt situation än nu på senare tid, Inga platser på härbärgen, ingen gratismat, då Romerna konkurrerat ut dem och det finns begränsade resurser. Men om du tänker dig för individen är det väldigt förståeligt.
De brukar iof bo i sina husvagnar på parkeringsplatser och dylikt, sen driver de runt när de blir avhysta.

Alexton
2013-08-07, 08:58
Underbara människor rakt igenom. tack eu för fri rörlighet och 0 krav på försörjning.

filmjölk
2013-08-07, 12:19
De brukar iof bo i sina husvagnar på parkeringsplatser och dylikt, sen driver de runt när de blir avhysta.

Japp, men hur skall jag uttrycka mig, de "nya" Romerna i nordens städer som tigger bor på Kommunens/stadsmissionens/etc. härbärgen. De flesta större städer i sverige har ett visst antal sängplatser och ungefär lika många platser+några till erbjuds av tex. stadsmissionen. Den typen av platser som skall vara till för hemlösa, , dvs nödlösningar, utan krav på identifikation, nykterhet etc etc. På dylika härbärgen serveras ett visst antal portioner mat (frukost, middag, kvällsmat) utöver antalet sovplatser.

I de flesta svenska städer har romerna idag konkurrerat ut andra nödställda (inhemska hemlösa har aldrig i modern tid haft en mer utsatt situation. De blir rent fysiskt bortjagade från sådana ställen numera) fler människor tävlar om samma begränsade hjälp.

Alla romer bor inte i husvagnar, långt ifrån.

Troligtvis kommer detta ältas i höst/vinter i media, då med en rasist-twist då vissa ställen kommer fatta (det förståeliga, men ack så korkade) beslutet att neka romer den här typen av hjälp. En riktigt jobbig situation där alla aktörer pekar på någon annan som den som borde ta tag i det.