handdator

Visa fullständig version : Spasmer i lats och ffa teres major.


filmjölk
2013-08-05, 11:04
Ofta får jag spasmer i lats och ännu oftare i teres major. Musklerna rycker och kontraherar utan att jag vill det. oftast isolerat till teres major (känns tydligt att det är den) men ibland ända från höften upp till armen, hela latsen krampar, rycker och har sitt personliga rave ett par sekunder. Detta hander på båda sidor kroppen, men inte samtidigt.

Detta händer efter att jag har tränat rygg lite väl ofta (tex. pull-ups flera dagar i rad).

Inga andra muskler beter sig så. ofarligt? Vad beror det på?

stromming
2013-08-05, 11:26
Den skapar utrymme för alla GAINNnSSSS

Ont: Vet ej

Morrris
2013-08-05, 11:26
Muskelryckningar är ju en vanlig bieffekt av många mediciner. Har det uppkommit nyligen?

filmjölk
2013-08-05, 12:11
Muskelryckningar är ju en vanlig bieffekt av många mediciner. Har det uppkommit nyligen?

Nej, har haft det i något år, iofs käkat mediciner längre än så.

svag74
2013-08-05, 12:17
Lokala muskelryckningar som kommer och går verkar vara något som kroppen kan få för sig att dra igång ibland.
Inga av mina ryckningar har ansetts vara farliga, snackar ögonlock, någon liten ansiktsmuskel, magtrakten, överarmar, fingrar, samt större muskler i ben, rygg o.s.v.
Fast är nog vanligare hos oroliga och observanta personer som jag själv.

Värre om ofrivilliga rörelser utförs vad jag förstått, typ armen vinkar till utan att man vill det.

Arne Persson
2013-08-05, 13:02
Eftersom det normalt är samma nerv (N. thoracodorsalis) som försörjer dessa båda muskler så kan det vara så att denna kan ligga i kläm någonstans och utlösa spasmerna. I nacken kanske?

StorEric
2013-08-05, 13:03
Släpande muskler kan få spasmer i ett försök att anstränga sig för att bygga sig starkare.

Morrris
2013-08-05, 13:14
Släpande muskler kan få spasmer i ett försök att anstränga sig för att bygga sig starkare.

Sant. Har du KRATFTIGA spasmer i benmuskulaturen, filmjölk?

Bryggan
2013-08-05, 18:09
Du har inte lite magnesium-brist då? Jag fick kramp lite då och då under deff och fick tipset om magnesiumbrist...det var det faktiskt och kramperna försvann när jag käkade extra Mg.
Men det var kramper då....

Vad käkar du för mediciner då?

Edit: Många roliga inlägg här. :)

zimba
2013-08-06, 04:38
Eftersom det normalt är samma nerv (N. thoracodorsalis) som försörjer dessa båda muskler så kan det vara så att denna kan ligga i kläm någonstans och utlösa spasmerna. I nacken kanske?

helt rätt musklerna växter o trycker på nerverna, har samma brob själv

filmjölk
2013-08-06, 10:58
Eftersom det normalt är samma nerv (N. thoracodorsalis) som försörjer dessa båda muskler så kan det vara så att denna kan ligga i kläm någonstans och utlösa spasmerna. I nacken kanske?

Intressant. om det skulle vara så, vad kan man göra åt det?

Släpande muskler kan få spasmer i ett försök att anstränga sig för att bygga sig starkare.

Det var ny info för mig. Driver du eller gör kroppen så?

Sant. Har du KRATFTIGA spasmer i benmuskulaturen, filmjölk?

Man måste ha en benmuskulatur för att få spasmer i den, så nej:)

Du har inte lite magnesium-brist då? Jag fick kramp lite då och då under deff och fick tipset om magnesiumbrist...det var det faktiskt och kramperna försvann när jag käkade extra Mg.
Men det var kramper då....

Vad käkar du för mediciner då?

)

magnesiumbrist....kanske, skulle iofs tro att jag inte har några brister av det slaget, då jag äter alldeles för mycket, av allt.

mediciner jag äter är sertralin, det är det enda jag använder på daglig basis. Ibland paracematol eller ibuprofen, men bara om jag är sjuk vilket är sällan. På våren under allergisäsong kan det slinka ner nån atarax. (Den har jag inte utskrivet för det ändamålet, men den funkar skitbra när jag är allergisk).

Arne Persson
2013-08-06, 13:32
En ytterst kompetent chiropraktor såsom Reino Strand från Alingsås skulle jag starkt rekommendera.

Supermicke
2013-08-06, 13:36
dricker man mkta kaffe kan man få magnesium brist tror jag :) Prova, isåfall får man en gudomlig sömn också.