handdator

Visa fullständig version : Varför kliar det under huden/fettet när jag äter mycket?


wops
2013-08-05, 09:58
Jag äter för tillfället mellan 1600-2200 kcal (deffar) och för att orka med detta så kör jag på 1 ätardag varannan vecka.
Till det konstiga, det börjar alltid "klia" eller liksom krypa, bubbla under huden vid större kcal intag! Vi kan säga när jag brukar komma upp i 3500 kcal.
Kan detta bero på vätskeansamlingar? Kliar sånt? Äter inte överdrivet med kolhydrater den dagen men jo vanlig mängd med frukt, ris och lite socker.


Någon som har samma problem? Vad beror detta på?:confused:

Mental
2013-08-05, 10:46
Kan väl vara lite olika saker, antagligen blir du varmare pga ökad termogen effekt. Detta öppnar de små kapilärerna i huden och ökar blodgenomströmningen där, det kan säkert kännas pirrande.

Fatalist
2013-08-05, 11:18
Matspjälkningsprocessen frisätter histamin - det som orsakar klåda och svullnad vid olika typer av allergiska reaktioner. Testa att äta en receptfri allergimedicin för att se om det hjälper om det är jobbigt?

Ganska långsökt dock.

Skickat från min GT-I9103 via Tapatalk 2

wops
2013-08-05, 11:33
Matspjälkningsprocessen frisätter histamin - det som orsakar klåda och svullnad vid olika typer av allergiska reaktioner. Testa att äta en receptfri allergimedicin för att se om det hjälper om det är jobbigt?

Ganska långsökt dock.

Skickat från min GT-I9103 via Tapatalk 2

Jaha det visste jag inte. Men är det för att jag är extra känslig då eller kliar det på alla vid större intag?

Ska testa någon sådan medicin. Har bara ätit lergigan vilket är en typisk antihistamin medicin men den fick jag klåda av med. :Virro

wops
2013-08-05, 11:34
Kan väl vara lite olika saker, antagligen blir du varmare pga ökad termogen effekt. Detta öppnar de små kapilärerna i huden och ökar blodgenomströmningen där, det kan säkert kännas pirrande.

Hm skumt asså.. Så det kliar på dig med?

Fatalist
2013-08-06, 09:41
Om du äter lergigan är det nog inte histaminet som ger dig klåda :)

Skickat från min GT-I9103 via Tapatalk 2