handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag göra?


Kris93
2013-08-04, 23:35
Hej,

Jag kommer från en väldigt stilla sittande bakgrund då jag satt mycket framför datorn i mina tonår, då jag gick upp i vikt, samt fick en försämrad hållning

Nu under det senaste halvåret har jag lagt det bakom mig och börjat träna allt mer, och framför allt märkt att det är roligt, vilket är väldigt positivt.

Jag har tagit mig från ~77kg ner till 69 på ett par månader utan någon riktig fast kostschema osv.

Nu när jag väger 69kg till mina 177cm(19 år för övrigt) vilket inte alls är mycket, men jag har hög fettprocent (ca 16%?) då jag aldrig har ägnat mig åt styrketräning innan, bara konditionsträning.

Mina mått är 83cm på bröst, 86cm på midjan, 58cm på benen(så pass mycket att dom nuddar varandra och man får den klassiska babyrumpan där, vilket är väldigt jobbigt)

Det extra fettet runt dessa kroppsdelar är något som jag skulle vela få bort innan jag börjar bygga upp min kropp som är mitt mål, då det kan ge mig mer motivation då jag kan se mer resultat.

Så min fråga är till er kunniga här på Koluzzeum, bör jag fortsätta som jag gör - Konditionsträna, fast börja räkna kalorier - Eller deffa? Eftersom jag är rädd att jag bara förlorar de få musklerna jag har.

ryggontXXL
2013-08-04, 23:47
En bild skulle inte skada

Ronn
2013-08-05, 06:05
Börja styrketräna, ligg på balans ett tag och utvärdera igen om några månader.

Kris93
2013-08-05, 21:49
Börja styrketräna, ligg på balans ett tag och utvärdera igen om några månader.

Tack! Ska göra det :)
Eftersom jag knappt har några synliga muskler tyvärr, så kanske det är bättre att bara komma igång och få "startmusklerna" innan man börjar oroa sig över deff/bulk etc. Så jävla svag att jag knappt klarar av att göra chins/ordentliga armhävningar :facepalm:

älskarcola
2013-08-05, 21:53
Måste berömma dig att du fick motivation till att börja träna! Man blir som en Zombie vid datorn en längre tid : p

Knatcharn
2013-08-05, 22:21
Så jävla svag att jag knappt klarar av att göra chins/ordentliga armhävningar :facepalm:

Det är det inte många som gör i början, det bara känns som att alla andra klarar allt sådant. Det kommer med tiden! Kör liknande övningar om du vill klara dem, som t.ex. latsdrag i kabelmaskin (chins) och bänkpress med låg vikt (armhävningar), så kan du köra övningarna du nämner inom en kort tid.

Edit: Du kan självklart lika gärna köra armhävningar på knäna.

Ronn
2013-08-06, 06:05
Tack! Ska göra det :)
Eftersom jag knappt har några synliga muskler tyvärr, så kanske det är bättre att bara komma igång och få "startmusklerna" innan man börjar oroa sig över deff/bulk etc. Så jävla svag att jag knappt klarar av att göra chins/ordentliga armhävningar :facepalm:

Du kommer utan att problem kunna bygga utan att behöva bulka i början, när du kommer till en punkt att du lärt dig tekniken bra och att det börjar bli svårt att öka då kan du börja fundera lite i över hur du vill göra med deff och bulk och då kommer du förmodligen se lite annorlunda ut också.

Alla är svaga i början det är bara köra på!