handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk och stelhet


nissepelle
2013-08-04, 23:02
Kom för 10 dagar sedan hem från en cykelresa på 150mil på 3 veckor (vilodagar inräknade). Stretchade väl inte asbra på resan, men då kände jag mig hur mjuk och fin i musklerna som helst, tog liksom inte emot något när jag töjde.

Efter att jag varit hemma i ett par dagar så började träningsvärken komma, jävligt djup och på lite konstiga delar av benen. Inget att bry sig så mycket om, det går ju över. Körde två set knäböj 25x25kg för att mjuka upp lite typ. Dagen efter hade jag sanslös träningsvärk av den låga dosen knäböj dagen innan, men lirade lite badminton och då märkte jag att när jag tog ett snabbt steg framåt och satte i foten, särskilt vänster, så högg det liksom till eller strålade i hela lårmuskeln och på typ instinkt så vek jag benet och la mig istället för att hålla emot, för om jag försökt det så tror jag att något hade gått sönder jävligt ordentligt. Efter det så är jag stel som fan i vänster quadriceps. Stramar bara jag går vanligt när jag lyfter benet framför mig. Även huggande/ilande smärta om jag sitter bakåtlutad på en stol och lyfter benet rakt utsträckt från golvet. Tänkte inte på det förut idag när jag skulle resa mig upp från gräsmattan och tryckte ifrån med vänsterbenet, högg till som fan och jag bara la mig ner åt sidan direkt för det gjorde så ont och bara låste sig.

Jag kan dock göra en knäböj (med belastning) utan att det känns det allra minsta.

Vad tror ni, är det att muskeln typ snörpt ihop sig av den enorma fysiska ansträngningen av mig som ovan cyklist när jag cyklat 10mil om dagen i veckor i sträck? Så att det bara är att stretcha/vila för att det ska gå över? Eller har jag rivit av något typ?

nissepelle
2013-08-08, 00:20
Asså grabbar, finns det INGEN som hsr lite broscience-tips eller?? Jag snublsde idag över en tröskel och böjde väl benet på "fel" sätt typ. Inte alls på något konstigt sätt överhuvudtaget för en frisk människa. Men jag jar nu så ont hela tiden i någon sorts muskel att det typ påverkar andningen. Kan med nöd och näppe gå överhuvudraget. Precis beställt sprit för 300kr för att döva smärtan som är konstant. Ska så klart gå till nån sorts proffs så fort jag kan men det finns inte möjlighet till det nu.

Sarco
2013-08-08, 07:54
Ledsen om jag låter dryg nu men menar du på fullt allvar att du köper sprit som smärtstillande när du har så ont av en befarad skada att du har svårt att andas? Hur kommer det sig att du har möjlighet att dricka sprit men inte att söka vård?

Min - utan sjukgymnastutbildning eller annan kvalifikation - gissning är precis som du själv är inne på: Du har överansträngt framsida lår och kanske andra muskler också. Boten är då rimligen vila från ansträngande träning men så lite stillasittande som möjligt. Du vill ha bra blodgenomströmning men låg belastning. Under gissningsvis ganska lång tid. Badminton är nog ingen höjdare.

Men med den smärtan du beskriver skulle jag gått till läkare och fått remiss till sjukgymnast med en gång. Varför finns det inte möjlighet till det nu?

r1kkie
2013-08-08, 08:03
Gå till vårdcentralen...

bighulken
2013-08-08, 08:04
stretcha på ett par veckor så blir det säkert bättre.instruktioner finns på nätet hur man gör osv.dvs:först trötta ut muskel ,lite,sen slappna av,sen ligga i stretch minst 45sek eller mera.
jag stretchar på helgerna 2 timmar /helg.Ben,rygg,armar,axlar,vader osv.måste göra detta,annars blir man handikappad utav styrke lyften/träningen.sen så brukar jag stretcha lite på kvällar,hemma också.därför jag fortfarande är vig.