handdator

Visa fullständig version : lite mer justering.. ?


Ozziking
2013-08-04, 20:18
Tjena! Jag har lite frågor .. Eller väldigt mycket frågor men ska gå rakt på sak. Jag hade tänk börja följa schemat från kolozzeum.forum för nybörjare och undrar om man kan justera lite och kanske lägga till lite tips och någon övning från axons 2.0 schema?

såhär ser det ut med ändringar / justeringar.

Dag 1
Bänkpress 4*8 -10 x 4
Lutande bänk 3*8 - sne hantelpress? 10 x 4
Axelpress 3*8 - militärpress? 10 x 4
Baksida axlar av någon typ 3*10 -10 x 4
Smal bänkpress 3*10 - 10 x 4 pushdown?
Liggande tricepspress 2*8 - dips i maskin 4 x 10 / 4 x max?
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

+ pullovers? 10 x 4
+ cablecross max x 4 - dropset?

Dag 2
Marklyft 3*6 - 10 x 4
Skivstångsrodd 3*8 - 10 x 4
Latsdrag eller chins 3*10 - 10 x 4
Omvända ryggresningar 3*max - Ländrygslyft med kettlebell 10 x 4
Bicepscurl med stång 3*8 - 10 x 4
Hammercurl 3*8 - sittande bicepscurl med hantlar ( superset - lägger till xtra skivstångsrodd ) 4 x 10
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s
+ hantelrodd 15kg - 10 x 4

Dag 3
Knäböj 4*6-8 - 10 x 4 på allt :)
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

kör inte så himla tungt än .. Men tänkte mig något sådant. Skulle detta funka? Kan man köra som en liten pump genom att typ lägga till någon övning då och då för att bara få lite extra? kanske ska lägga till en axelövning till. Inte så mycket alltså * Träningsnarkoman * :P

extrafråga om någon har lust - När jag ska öka vikten måste jag köra 15 reps? Då blir det ju som att köra till failure på alla setten.. vilket inte är så bra väll?

TACK FÖR ALL HJÄLP! :smash: :smash: :Virro:laugh:

tlk
2013-08-04, 20:32
Wat.. Har Axon snott z_bumbis nybörjarprogram rakt av och har mage att kalla det för sitt påfund, eller ser mitt öga fel?



Men till dina frågor TS.. låt bli att lägga till något extra. Och när du klarar fler reps på en vikt så får du öka och kommer då att klara färre på den tyngre vikten.. tills du bygger upp styrkan på den vikten. Och får öka igen.

StarkaUlf
2013-08-04, 20:43
Wat.. Har Axon snott z_bumbis nybörjarprogram rakt av och har mage att kalla det för sitt påfund, eller ser mitt öga fel?



Men till dina frågor TS.. låt bli att lägga till något extra. Och när du klarar fler reps på en vikt så får du öka och kommer då att klara färre på den tyngre vikten.. tills du bygger upp styrkan på den vikten. Och får öka igen.

Nej, han undrar om han kan lägga till några övningar från Axons 2.0 schema till detta schema som bumbi har gjort.
Det är bumbis schema som är listat ovanför, exklusive övningarna som TS vill lägga till.

Två helt olika scheman alltså.

Simonbaws
2013-08-04, 20:47
ser ut som riktigt mycket övningar i mina ögon :)

speedy83
2013-08-04, 20:58
Tycker det verkar bli mycket. Sett till att du verkar vara ny i detta så räcker absolut två bröstövningar dag 1 det är dessutom tunga övningar. Likadant med ryggen dag två mark, stångrodd och chins räcker nog mer än väl. Möjligen att du byter stångrodd mot hantelrodd om du hellre kör det.

Det är min åsikt i fallet.

Ozziking
2013-08-04, 21:07
Wat.. Har Axon snott z_bumbis nybörjarprogram rakt av och har mage att kalla det för sitt påfund, eller ser mitt öga fel?



Men till dina frågor TS.. låt bli att lägga till något extra. Och när du klarar fler reps på en vikt så får du öka och kommer då att klara färre på den tyngre vikten.. tills du bygger upp styrkan på den vikten. Och får öka igen.

nej nej det är inte axons.

TACK FÖR DET NU VET JAG! :D Men ska man köra till failure då tills man klarar att köra 10 x 4 på tex bröstpressen?

r1kkie
2013-08-04, 21:07
Kör z_bumbis schema rakt av...

Ozziking
2013-08-04, 21:08
Okej, jag kör inte så tungt nämligen. Gillar bara att få pumpen liksom. Och om ni undrar.. Ja jag orkar :) men skulle det funka .. ? Älskar nämligen dessa övningar..

Skulle kunna lägga till dom fast typ 3 x 8 - 10 ?

Ozziking
2013-08-04, 21:09
Ni ser brevid de upskrivna övningarna att jag har skrivit förslag till övningar också va?

tlk
2013-08-04, 21:10
Nej, han undrar om han kan lägga till några övningar från Axons 2.0 schema till detta schema som bumbi har gjort.
Det är bumbis schema som är listat ovanför, exklusive övningarna som TS vill lägga till.

Två helt olika scheman alltså.

Ah så klart. För sent på kvällen för att jag ska kunna läsa ordentligt.

r1kkie
2013-08-04, 21:29
Du kan ta en titt i denna. ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=725124&postcount=1

Ozziking
2013-08-04, 21:45
Tack.. men liksom.. Bara jag får svar på det jag behöver så ordnar allt sig tillslut.. Det är ändå inte så mycket mer övningar.

ändringarna är bröst: extra pullover och cablecross - dropset.
andra triceps övningar. och istället för lutande bänkpress - lutande hantelpress.

axelpress är det militärpress då eller?

köra 10 x 4 på övningarna ..

rygg - ländrygslyft istället för ryggresning för den passar mig bättre och extra hantelrodd..

någon extra magövning på ben och mage dagen.

tycker det känns rätt bra eftersom jag tycker det passar mig .. :) Får såklart variera lite med att lägg in superset och dropset?

Låter inte det helt okej... ?

r1kkie
2013-08-04, 21:46
Tack.. men liksom.. Bara jag får svar på det jag behöver så ordnar allt sig tillslut.. Det är ändå inte så mycket mer övningar.

ändringarna är bröst: extra pullover och cablecross - dropset.
andra triceps övningar. och istället för lutande bänkpress - lutande hantelpress.

axelpress är det militärpress då eller?

köra 10 x 4 på övningarna ..

rygg - ländrygslyft istället för ryggresning för den passar mig bättre och extra hantelrodd..

någon extra magövning på ben och mage dagen.

tycker det känns rätt bra eftersom jag tycker det passar mig .. :) Får såklart variera lite med att lägg in superset och dropset?

Låter inte det helt okej... ?

Skippa pullovers + cablecross

Räcker med 2 pressar.

Mer är inte alltid bättre...

Ozziking
2013-08-04, 21:54
:( inte ens för pumpen.. ? damit.. älskar att döda brösten.

Kan jag byta ut sne b-press mot lutande hantelpress?

Ozziking
2013-08-04, 22:06
Kan man göra så att man testar köra enligt schemat och känns det inte bra så lägger man till som jag gjorde.. ( för mig dårå ).

är ute efter på volym och styrka liksom.. Axon rekomenderade att köra 3-4 set 8 - 12 reps då. ehm .. Ja.

Det händer väll ändå inget speciellt om man lägger till lite extra..? Kommer antagligen inte få tag på ett bättre schema någonstans.. så det är det väll lika bra att lägga till någon övning..

Ozziking
2013-08-04, 22:08
Om någon har lust så samtala gärna med mig i skype.. Så slipper jag göra ny trådar jämt och ständigt..

Heter ozzias57

alt KiK - Celizio

Snubben
2013-08-04, 22:37
Eller så läser du och tar till dig av vad som står på forumet. Använd sökfunktionen. Lyssna på folk - lyft tungt, ät rätt. Du är nybörjare, behöver inte köra 3873763 övningarm räcker med 2 alt. 3 och bara kör.

Fler övningar betyder inte nödvändigtvist att det är bättre.

FLCL
2013-08-05, 07:16
Tror det är dags för dig att gå till gymmet och börja träna samtidigt som du struntar i att få ihop det ultimata schemat. När du tränat något år kan du börja oroa dig för sådant.

Så sluta tänka och överanalysera, bara se till att börja så kommer du se att resultaten kommer!

Badaboom
2013-08-05, 07:51
Du har uppenbarligen inte kunskapen för att sätta ihop ett eget schema och z-bumbis schema är alldeles utmärkt så varför ska du ändra något?

Gå till gymet, följ schemat, öva på övningsutförande, att lära dig få kontakt och lär känna din kropp. Under tiden läser du här på forumet om träning och hur du ska äta och så småningom när du har en bra grund att utgå ifrån kan du börja fundera på att gö över till ett annat beprövat schema.

Det finns mängder med bra och beprövade färdiga basic scheman för både avancerade och nybörjare så kan för allt i världen inte begripa varför de som är minst kvalificerade ska krångla med att sätta ihop egna scheman när det inte finns någon som helst anledning till det.

Om du började med basket eller thaiboxning, skulle du fortfarande försöka sätta ihop ett eget träningsprogram då eller lyssna på de som vet vad dom pratar om? Samma princip gäller inom styrketräning, lyssna på dom som kan sin grej istället för att börja ändra på något som fungerar.

stromming
2013-08-05, 11:42
Väldigt få här håller med dig som du ser. Du gör självklart som du vill, men det finns ingen mening med att försöka rättfärdiga att ändra i schemat. Vill du inte lyssna på råd verkar det onödigt att fråga

PureWhey
2013-08-05, 12:45
Wat.. Har Axon snott z_bumbis nybörjarprogram rakt av och har mage att kalla det för sitt påfund, eller ser mitt öga fel?



Men till dina frågor TS.. låt bli att lägga till något extra. Och när du klarar fler reps på en vikt så får du öka och kommer då att klara färre på den tyngre vikten.. tills du bygger upp styrkan på den vikten. Och får öka igen.

Va?! Axon skulle väl aldrig ha mage till att sno något för att sedan publicera det som sitt eget? Skulle jag aldrig tro....


:D




Le iPhone

Ozziking
2013-08-05, 15:51
Testar köra enligt schemat. Om jag pallar lägger jag till lite övningar då och då. Kan man byta ut bänkpress och sne bänkpress mot vanlig hantelpress och lutande hantelpress? känner att jag får bättre kontakt i bröstmusklerna men dom övningarna..

Annars får jag väll stå ut med bänkpressen ;)

GulligaGurkan
2013-08-05, 16:07
Testar köra enligt schemat. Om jag pallar lägger jag till lite övningar då och då. Kan man byta ut bänkpress och sne bänkpress mot vanlig hantelpress och lutande hantelpress? känner att jag får bättre kontakt i bröstmusklerna men dom övningarna..

Annars får jag väll stå ut med bänkpressen ;)

Det är i grunden samma övning, men hantelpressen aktivierar lite fler småmuskler som ger balans. Kör det du tycker är bäst. Kör du hantelpress blir du bra på det, kör du bänk blir du bra på det!

Latissimus Dorsi
2013-08-05, 16:24
Testar köra enligt schemat. Om jag pallar lägger jag till lite övningar då och då. Kan man byta ut bänkpress och sne bänkpress mot vanlig hantelpress och lutande hantelpress? känner att jag får bättre kontakt i bröstmusklerna men dom övningarna..

Annars får jag väll stå ut med bänkpressen ;)

Men kom igen schas iväg till gymmet, det spelar igen jävla roll. Klart du kan, pröva dig fram.

Ozziking
2013-08-05, 19:11
Tack för all hjälp. Cred och kärlek till er!