handdator

Visa fullständig version : Svårigheten åstakomma stora ökningar i gymmet utan att lägga på sig stor andel fett


Striktare
2013-08-04, 19:40
Hur väl tycker du att din framgång inom träning påverkas av ett stort/litet kaloriöverskott? Själv tycker jag att skillnaderna är enorma. Visst leder ett större kaloriöverskott i längden till mycket fett, men energin på gymmet går inte att jämföra med ett lågt.

Frågan jag alltid ställer mig efter en bulk är om det verkligen varit värt det. Styrkan har ökat, men samtidigt har det hela resulterat i att man känner/ser uppblåst väldigt ut. DEFF?! Ja då kommer det i tankarna. Ett datum fastställs och strax därefter körs den igång. Viktnedgången är klar och jag har nu nått en dagsform som är trivsam. Det hela har dock bidragit till styrkeförluster som ställer mig näst intill där jag var innan bulken. REPEAT.

PureWhey
2013-08-04, 19:41
Stating the obvious. Klart du blir starkare?

Striktare
2013-08-04, 19:47
Stating the obvious. Klart du blir starkare?

Precis, alltså känns det ju i princip känns "värdelöst" att träna utan att äta större mängder. Alltså bör man gå runt fet hela tiden om man vill säkra sina gains ;) Närå...

Striktare
2013-08-04, 19:53
Stating the obvious. Klart du blir starkare?

Det jag ville komma fram till var att energimängden påverkar mig så otroligt mycket (säkert mentalt). Den senaste deffen så märkte jag av styrkeförluster i bänken, gick då ned från -500 till -300. Viktnedgången blev segare men fortfarande så gick det inge vidare med träningen.

Nebuchadnezzar
2013-08-04, 20:08
Hör med tjing (http://kolozzeum.com/forum/member.php?u=61566), han har en bulk som tydligen ska vara Fantastisk™.

tearz
2013-08-04, 20:12
Samma problem :)

Jag är stark när jag är fet och ful

Svag när jag är deffad och stilig :)

Striktare
2013-08-04, 20:23
Hör med tjing (http://kolozzeum.com/forum/member.php?u=61566), han har en bulk som tydligen ska vara Fantastisk™.

Håller på att läsa om "Den Fantastiska Bulken" just nu. Men eftersom en bulk förmodligen håller på under en längre period så vill jag då helst undvika att hålla på med att räkna kalorier. Jag ska dock testa på det i en månad tills att skolan startar för att ge den en chans.

Striktare
2013-08-04, 20:34
Samma problem :)

Jag är stark när jag är fet och ful

Svag när jag är deffad och stilig :)

I feel ya!

Pepz
2013-08-04, 20:37
det gäller att ligga kvar i balans efter en bulk och inte direkt deffa. detta för att "vänja" kroppen med styrka och massa.



bara min egen pepzscience

Striktare
2013-08-04, 20:40
det gäller att ligga kvar i balans efter en bulk och inte direkt deffa. detta för att "vänja" kroppen med styrka och massa.


bara min egen pepzscience

Precis det jag har gjort! Deffade ner mig från 90-84kg i maj och vinglar för nuvarande mellan 85-86kg.

Pepz
2013-08-04, 22:26
Precis det jag har gjort! Deffade ner mig från 90-84kg i maj och vinglar för nuvarande mellan 85-86kg.

nu skrev jag väl omvänt. dvs ligga still i vikt i toppen på bulken

Ado2000
2013-08-04, 22:46
det gäller att ligga kvar i balans efter en bulk och inte direkt deffa. detta för att "vänja" kroppen med styrka och massa.



bara min egen pepzscience


Detta kom jag på häromdan tog mig bara 2 år :D

Striktare
2013-08-04, 23:36
nu skrev jag väl omvänt. dvs ligga still i vikt i toppen på bulken

Hehe okej! Det har jag inte hört talas om tidigare men det är definitivt något ja ska testa.

strikt
2013-08-04, 23:50
Vet inte hur jag ska ställa mig till det här renomesnyltandet av mitt nick dock...


grrrr

Diomedea exulans
2013-08-05, 00:42
Har samma problem, ligger på +/-0 sett över mina senaste träningsår. :smash:

Striktare
2013-08-05, 01:00
Vet inte hur jag ska ställa mig till det här renomesnyltandet av mitt nick dock...


grrrr

Lite väl likt kanske ;) ;)

Nutrid
2013-08-05, 02:11
Jag ökar inte överhuvudtaget i någon övning utan kcal överskott nuförtiden. Det funkade väl första 1-1.5 åren men sedan tog det stopp.

Sommaren är ändå på väg mot sitt slut så en bulk sitter väl ändå rätt passande nu.

Det är så otroligt mycket mer bekvämt att träna under bulk. Alltid bra pass, ökningar kontinuerligt samt gott med energi om dagarna.

Striktare
2013-08-05, 10:45
Jag ökar inte överhuvudtaget i någon övning utan kcal överskott nuförtiden. Det funkade väl första 1-1.5 åren men sedan tog det stopp.

Sommaren är ändå på väg mot sitt slut så en bulk sitter väl ändå rätt passande nu.

Det är så otroligt mycket mer bekvämt att träna under bulk. Alltid bra pass, ökningar kontinuerligt samt gott med energi om dagarna.

Vad är din startvikt samt målvikt? Hur länge vill du hålla på? Kommer du räkna kalorier, i så fall vilket kaloriöverskott har du tänkt dig?

Nephelite
2013-08-05, 11:09
Tror många (inklusive mig själv) skulle ha nytta av att lyssna på mackan i det här sammanhanget.

Att ha ett EXTREMT fokus på progression och se till att det blir av.
Jag tror det är lättare under bulk för då blir det "automatiskt" men jag tror lätt att det går under deff/viktbalans att öka i styrka men det krävs mycket planering och vilja

jag själv gör ju en extremt dålig grej med att skriva "X" reps och "Y" vikt på övningar där jag inte "bryr mig" utan bara är ute efter pump, egentligen borde man alltid hålla koll på ALLA vikter och reps sen bara se till att höja

Striktare
2013-08-05, 11:23
Tror många (inklusive mig själv) skulle ha nytta av att lyssna på mackan i det här sammanhanget.

Att ha ett EXTREMT fokus på progression och se till att det blir av.
Jag tror det är lättare under bulk för då blir det "automatiskt" men jag tror lätt att det går under deff/viktbalans att öka i styrka men det krävs mycket planering och vilja

jag själv gör ju en extremt dålig grej med att skriva "X" reps och "Y" vikt på övningar där jag inte "bryr mig" utan bara är ute efter pump, egentligen borde man alltid hålla koll på ALLA vikter och reps sen bara se till att höja

Bra sagt!

Något jag tror många missar (även jag själv) under exempelvis en viktnedgång är planeringen, viktmässigt. De lägger istället all energi på att styra upp ett perfekt kostschema i förhoppningar av goda resultat vilket det onekligen ger men det är bara en av många faktorer som spelar in.

PureWhey
2013-08-05, 14:24
Progression är alltid viktigt, är väl inget konstigt att det är likadant under deff, eller va? Ni skiter i det helt enkelt.

PureWhey
2013-08-05, 14:46
Progression är alltid viktigt, är väl inget konstigt att det är likadant under deff, eller va? Ni skiter i det helt enkelt.

Ju lägre i BF man kommer blir det såklart svårare och svårare.

Nephelite
2013-08-05, 15:02
Absolut, men tänker mest på mig själv att jag gärna är "lat" både under deff och viktuppgång.

Och är man lat så ökar man endast under viktuppgång för att det blir "automatiskt"

är lite min poäng iaf ^^

svag74
2013-08-05, 15:48
det gäller att ligga kvar i balans efter en bulk och inte direkt deffa. detta för att "vänja" kroppen med styrka och massa.


Har hört tvärtom.
Man ska direkt in i deff, för det tar ett tag för kroppen att ställa om sig och då får man något pass extra med bulkens fördelar innan kroppen fattat att det är svält.

Tvärtom efter deffen, balansvecka då så inte kroppen ska paniklagra fett när maten äntligen återkommer.

hurril
2013-08-05, 16:12
Gäller att göra annat än att antingen deffa eller bulka. Under deffen blir träningseffekten sämre än vad som är möjligt så det är svårt att veta vad som är kostbegränsning och vad som är dålig träning, under bulk blir den "konstgjort" hög så att det återigen blir svårt att veta vad som är träningseffekt och vad som bara kommer av bulk.

Bäst är att satsa på träningseffekt uppbackat av tillräckligt med mat för att föda den. Optimera träningen tills den börjar ge resultat och se vad som kanske finns att lära sig där; sök först och främst hos andra som verkar lyckas bra. Med det menar jag de som år efter år blir lite bättre - inte de som nödvändigtvis ser ut som Hulken nu.

När du fått lite ordning på hur man tränar så kan du bulka för att gasa hårdare periodvis. Om du vill.

En kommentar dock: hur fet är fet? Inget ont om dig men när jag hör en fotbollsfysik tala om sig själv som hård på sommaren och fet på vintern så blir jag leds. Nybörjare eller inte särskilt muskulärt utvecklad är bättre och sätter er position bättre på kartan så pass att det blir TYDLIGARE vad det är ni behöver göra. Nämligen att driva på er utveckling. Det gör man inte lika bra med cykler av bulk och deff som med cykler av hela tiden förfinade träningsinsatser. Bulk/ deff är för stranden och/ eller för tävling/ fotografi och är snarare hämmande för din utveckling när de utförs extremt.

Pepz
2013-08-05, 16:25
Har hört tvärtom.
Man ska direkt in i deff, för det tar ett tag för kroppen att ställa om sig och då får man något pass extra med bulkens fördelar innan kroppen fattat att det är svält.

Tvärtom efter deffen, balansvecka då så inte kroppen ska paniklagra fett när maten äntligen återkommer.

köper inte det. vilka fördelar menar du då?

och en vecka är för kort tid. minst en månad säger jag.

cero
2013-08-05, 18:11
Har hört tvärtom.
Man ska direkt in i deff, för det tar ett tag för kroppen att ställa om sig och då får man något pass extra med bulkens fördelar innan kroppen fattat att det är svält.

Tvärtom efter deffen, balansvecka då så inte kroppen ska paniklagra fett när maten äntligen återkommer.

Broscience?

Striktare
2013-08-05, 19:14
Gäller att göra annat än att antingen deffa eller bulka. Under deffen blir träningseffekten sämre än vad som är möjligt så det är svårt att veta vad som är kostbegränsning och vad som är dålig träning, under bulk blir den "konstgjort" hög så att det återigen blir svårt att veta vad som är träningseffekt och vad som bara kommer av bulk.

Bäst är att satsa på träningseffekt uppbackat av tillräckligt med mat för att föda den. Optimera träningen tills den börjar ge resultat och se vad som kanske finns att lära sig där; sök först och främst hos andra som verkar lyckas bra. Med det menar jag de som år efter år blir lite bättre - inte de som nödvändigtvis ser ut som Hulken nu.

När du fått lite ordning på hur man tränar så kan du bulka för att gasa hårdare periodvis. Om du vill.

En kommentar dock: hur fet är fet? Inget ont om dig men när jag hör en fotbollsfysik tala om sig själv som hård på sommaren och fet på vintern så blir jag leds. Nybörjare eller inte särskilt muskulärt utvecklad är bättre och sätter er position bättre på kartan så pass att det blir TYDLIGARE vad det är ni behöver göra. Nämligen att driva på er utveckling. Det gör man inte lika bra med cykler av bulk och deff som med cykler av hela tiden förfinade träningsinsatser. Bulk/ deff är för stranden och/ eller för tävling/ fotografi och är snarare hämmande för din utveckling när de utförs extremt.

Fet var väl att överdriva. Det jag menade var snarare "mullig".

Jag håller inte riktigt med om att bulk/deff är för beachen. Bulken sker för mig mestadels för att kunna boosta mitt ego genom att uppnå större utvecklingar. Deffen utförs därefter för att skapa en form som jag trivs med i vardagen. Allt har inte bara och göra med att få fram absen, utan för mig så mår jag exempelvis bättre om jag kan känna mig smal i ansiktet.

Megabarii
2013-08-06, 00:43
Sen jag började med strikt lchf 16 v tillbaka.. Har jag gått från 15 % fett massa till 9.9 Jag har gått från 85 kg till 80.2 Jag har höft min mark från 170 till 187.5 min bänk från 90 till 102.5 och min böj från 140 till 160. Allt till går med rätt upplägg och bra kost :) Har inte räknat en enda kalori utan bara ätit mit mätt varje dag :)

ReXi
2013-08-06, 01:43
Sen jag började med strikt lchf 16 v tillbaka.. Har jag gått från 15 % fett massa till 9.9 Jag har gått från 85 kg till 80.2 Jag har höft min mark från 170 till 187.5 min bänk från 90 till 102.5 och min böj från 140 till 160. Allt till går med rätt upplägg och bra kost :) Har inte räknat en enda kalori utan bara ätit mit mätt varje dag :)

Berätta gärna mer, PM eller här. :)

Striktare
2013-08-06, 10:12
Sen jag började med strikt lchf 16 v tillbaka.. Har jag gått från 15 % fett massa till 9.9 Jag har gått från 85 kg till 80.2 Jag har höft min mark från 170 till 187.5 min bänk från 90 till 102.5 och min böj från 140 till 160. Allt till går med rätt upplägg och bra kost :) Har inte räknat en enda kalori utan bara ätit mit mätt varje dag :)

Håller helt klar med.

Hur länge har du tränat?
Tränade du fullt ut innan du började med dieten?

PureWhey
2013-08-06, 10:47
Sen jag började med strikt lchf 16 v tillbaka.. Har jag gått från 15 % fett massa till 9.9 Jag har gått från 85 kg till 80.2 Jag har höft min mark från 170 till 187.5 min bänk från 90 till 102.5 och min böj från 140 till 160. Allt till går med rätt upplägg och bra kost :) Har inte räknat en enda kalori utan bara ätit mit mätt varje dag :)

Varför lchf när du styrketränar? Iom att du tog bort mycket kolhydrater lär en del av vikten vara vätska, låter otroligt att du tappat så mycket BF då.


Le iPhone

Dreas
2013-08-06, 11:27
Varför lchf när du styrketränar? Iom att du tog bort mycket kolhydrater lär en del av vikten vara vätska, låter otroligt att du tappat så mycket BF då.

Le iPhoneTroligen har han inte tappat så mycket fett nej.

Sen är det inte omöjligt att man ökar i början av en diet. Har själv märkt av det vid dieter. De första veckorna ökar man, sen planar det av. Håller man på nog länge går det också ner styrkemässigt.

PureWhey
2013-08-06, 12:02
Troligen har han inte tappat så mycket fett nej.

Sen är det inte omöjligt att man ökar i början av en diet. Har själv märkt av det vid dieter. De första veckorna ökar man, sen planar det av. Håller man på nog länge går det också ner styrkemässigt.

Håller med.


Le iPhone