handdator

Visa fullständig version : Kan man hålla sig skadefri hela sin träningskarriär?


Badaboom
2013-08-04, 15:56
Som seriös hobbytränande med styrka och volym som primärt mål, kan man hålla sig skadefri hela träningskarriären? Nu förutsätter vi att man tränar med förnuft, undviker skadliga övningar, stretchar i åtminstone någon mån, alltid har bra teknik och verkligen lyssnar på kroppen. Är skador något man ändå får räkna med eller kan man hålla sig hel? Sen kan man ju såklart gå sönder på ren otur med, men om vi bortser från det?

Observera nu att jag med skador menar sånt som kräver längre träningsuppehåll, inte ett ömmande muskelfäste eller lite allmän stelhet som kräver några dagars extra vila.

Fuark
2013-08-04, 15:57
Klart man kan men det är nog svårt (tänker på skador a la 1-2 veckors lugn träning/vila)

Badaboom
2013-08-04, 16:28
Klart man kan men det är nog svårt (tänker på skador a la 1-2 veckors lugn träning/vila)

Skador i den kategorin går ju ändå an, men hur är det med allvarligare grejer där man får räkna uppehållet i månader och det blir seriösa setbacks i träningen?

Fuark
2013-08-04, 16:31
Skador i den kategorin går ju ändå an, men hur är det med allvarligare grejer där man får räkna uppehållet i månader och det blir seriösa setbacks i träningen?

Det går alldeles utmärkt :)

< Levande bevis, hittills iallafall. Det längsta jag varit påverkad har varit pga ryggen, cirka 1 månad. Men det var mest sänkta vikter i mark & böj, inget katastrofalt.

Badaboom
2013-08-04, 16:38
Det går alldeles utmärkt :)

< Levande bevis, hittills iallafall. Det längsta jag varit påverkad har varit pga ryggen, cirka 1 månad. Men det var mest sänkta vikter i mark & böj, inget katastrofalt.

Göött, får hoppas att jag kan klara mig minst lika bra då *peppar peppar ta i trä* :cool:

mangemani
2013-08-04, 16:38
tror det är så olika från person till person.
vet flera sen min barndom som tränat helt perfekt, skött allt annat med bål stabiliteten och inte varigt för vikt kåta, men som i dags läget ändå dragit på sig skador medans en del har klarat sig fint.
sen spelar ju åldern in en hel del skulle jag tro och vilket yrke man har utöver träningen.
så det är nog lite 50/50 över det hela, vissa klarar sig fin fint och vissa gör det inte, trotts rätt träning.

Badaboom
2013-08-04, 16:50
tror det är så olika från person till person.
vet flera sen min barndom som tränat helt perfekt, skött allt annat med bål stabiliteten och inte varigt för vikt kåta, men som i dags läget ändå dragit på sig skador medans en del har klarat sig fint.
sen spelar ju åldern in en hel del skulle jag tro och vilket yrke man har utöver träningen.
så det är nog lite 50/50 över det hela, vissa klarar sig fin fint och vissa gör det inte, trotts rätt träning.

Lika induviduellt som med allt annat här i livet mao. Men sålänge det öht finns en hygglig chans är jag nöjd, några garantier för något har man aldrig här i livet.

tomasrensten
2013-08-04, 16:54
Det kommer inte gå om du satsar stenhårt på att bli bäst.

mangemani
2013-08-04, 17:08
Lika induviduellt som med allt annat här i livet mao. Men sålänge det öht finns en hygglig chans är jag nöjd, några garantier för något har man aldrig här i livet.

50/50 chans som sagt.
men man ska ju inte gå runt och tänka i de banorna, att man kanske åker på en skada, händer det så händer det, bara energi krävande och helt onödigt att gå och tänka på det.
nu menar jag inte att man ska sluta tänka på sitt utförande och att träna rätt, men att sluta oroa sig över något som man egentligen inte kan veta nu, finns en risk att träningen kan bli begränsad då.

Badaboom
2013-08-04, 17:14
50/50 chans som sagt.
men man ska ju inte gå runt och tänka i de banorna, att man kanske åker på en skada, händer det så händer det, bara energi krävande och helt onödigt att gå och tänka på det.
nu menar jag inte att man ska sluta tänka på sitt utförande och att träna rätt, men att sluta oroa sig över något som man egentligen inte kan veta nu, finns en risk att träningen kan bli begränsad då.

Klart man inte ska göra det, vart mest nyfiken. Om något kommer jag väl oroa mig mindre nu när jag vet att det finns en chans att hålla sig skadefri då jag annars har utgått frånt att det är något man nästan obönhörligen får räkna med (men som du säger innebär det inte att jag kommer börja slarva med tekniken).

L-Sami
2013-08-04, 17:34
Det går inte förutsäga vilka som skadade eller inte blir. Miljön och psyket bör man ta i beaktning också. Minska riskerna för allvarliga skador kan man göra om man gör allting perfekt.