handdator

Visa fullständig version : är sjukt smal, behöver hjälp!


smalsomfan
2013-08-04, 13:00
Tja,
är en kille på 15 år. har riktigt dåligt självförtronde pga av att jag ser sjukt smal ut. Är ungefär 1,80 cm lång och väger runt 60 kg.
Just nu så vill jag verkligen få större ben eftersom jag ser ut som en pinne när jag går, haha.

Jag har börjat träna för ungefär en vecka sedan och har ett bra schema.
Det ända jag behöver hjälp med nu är vad jag ska äta, hur mycket? när? och om jag ska ta protein pulver eller liknande. kan också påpeka att jag är vegetarian varanan vecka och isåfall om jag måste äta kött då också?

Gober
2013-08-04, 13:05
Vanlig mat, ät det du får hemma om det nu är normal mat som serveras där. Mycket potatis, mycket pasta, havregryn och ris. Drick mycket mjölk, du behöver inget proteinpulver, ägg, mjölk i massor är billigt och bra. Ta extra stora portioner av det du får, köttbullar, spagetti med köttfärsås osv, bara att äta på och träna hårt.

Till mellanmål någon macka, frukt och ett glas mjölk. Håll det enkelt och som sagt träna hårt med ett bra nybörjarprogram där du kan öka vikterna hela tiden.

Sheogorath
2013-08-04, 13:08
Tja,
är en kille på 15 år. har riktigt dåligt självförtronde pga av att jag ser sjukt smal ut. Är ungefär 1,80 cm lång och väger runt 60 kg.
Just nu så vill jag verkligen få större ben eftersom jag ser ut som en pinne när jag går, haha.

Jag har börjat träna för ungefär en vecka sedan och har ett bra schema.
Det ända jag behöver hjälp med nu är vad jag ska äta, hur mycket? när? och om jag ska ta protein pulver eller liknande. kan också påpeka att jag är vegetarian varanan vecka och isåfall om jag måste äta kött då också?

Jag var vegetarian mitt första träningsår. Började på 64 kg på 186 cm så vi hade nog ungefär samma utgångsläge. Första året gick jag upp 13 kg och det var mest muskler. Jag gjorde två saker rätt. För det första tränade jag för att bli starkare. Jag hade ett schema som jag följde där jag skrev upp vikter och reps i alla övningar, för varje set, och pressade mig varje pass för att antingen ta fler reps eller använda lite högre vikt. Skulle jag göra sex reps i en övning så ökade jag vikten nästa pass om jag klarade sex reps i de två första seten. För det andra åt jag mycket mer än jag ville. Är man som vi naturligt smala är det för att man har dålig aptit. Då måste man tvinga i sig mat. Mackor med tjockt lager smör och ost varje kväll var nog en av de viktigare bitarna. Det sämsta du kan göra tror jag är att stirra dig blind på så kallad nyttig mat. Om du gör det är risken stor att du får i dig för lite energi och då kommer du inte växa och bli större.

smalsomfan
2013-08-04, 13:08
#2 tack! en fråga till, jag är som sagt vegitarian varanan vecka och då undrar jag om jag måste äta kött då också eller om det går bra med vegitarisk mat för att öka i vikt?

Sheogorath
2013-08-04, 13:10
#2 tack! en fråga till, jag är som sagt vegitarian varanan vecka och då undrar jag om jag måste äta kött då också eller om det går bra med vegitarisk mat för att öka i vikt?

Så länge du äter mejeriprodukter (ost, mjölk osv) behöver du varken kött eller tänka på att kombinera olika vegetabiliska proteinkällor, nej.

Gober
2013-08-04, 13:10
#2 tack! en fråga till, jag är som sagt vegitarian varanan vecka och då undrar jag om jag måste äta kött då också eller om det går bra med vegitarisk mat för att öka i vikt?

Det går bra, äter du ägg? Ägg och mjölk är bra protein och man behöver inga stora mängder. Försök att få i dig ett extra stort glas mjölk efter träningen, kanske med ost på om du gillar det. Ägg funkar bra också.

edit, sheo är snabb.

LillisJ
2013-08-04, 13:11
#2 tack! en fråga till, jag är som sagt vegitarian varanan vecka och då undrar jag om jag måste äta kött då också eller om det går bra med vegitarisk mat för att öka i vikt?

Linser, bönor, mjölk, ägg och kvarg exemeplvis fungerar alldeles utmärkt.

edit: sheo och gober är snabba.

smalsomfan
2013-08-04, 13:14
Så länge du äter mejeriprodukter (ost, mjölk osv) behöver du varken kött eller tänka på att kombinera olika vegetabiliska proteinkällor, nej.
#3 tack ! men hur snabbt började du se resultat?

smalsomfan
2013-08-04, 13:16
Linser, bönor, mjölk, ägg och kvarg exemeplvis fungerar alldeles utmärkt.

edit: sheo och gober är snabba.
okej, vad är sheo och gober?

TranceII
2013-08-04, 13:25
okej, vad är sheo och gober?

De andra personerna som svarade dig. Han menade att de redan hade givit samma svar.

Sheogorath
2013-08-04, 13:27
#3 tack ! men hur snabbt började du se resultat?

Det dröjde nog bara en månad innan jag började se skillnad på kroppen.

tjing
2013-08-04, 13:28
smalsomfan:

Drick mycket mjölk (om du gillar det). Ät det som är godast, i stora mängder. Träna på.

Nebuchadnezzar
2013-08-04, 13:57
Sheo sa det bra. Jag är precis likadan och bröd är min bästa vän. Det viktigaste är att inte ge upp bara för det tar emot. Röd mjölk är också extremt lätt att få i sig mycket energi ifrån. Röd mjölk med oboy till mackorna körde jag.

ddavid
2013-08-04, 14:24
Om du vill gå upp i vikt skulle jag inte råda dig att pressa alltför mycket kolhydrater eller "nyttig mat", det blir man så mätt av och aptiten minskar snabbare. Därför skulle jag råda dig att äta som du gör idag, men försök ändå att ta större portioner och ta för vana att tillsätta 1-2 msk olivolja/rapsolja till måltiderna. Äter du 5 gånger per dag blir det ~500-1000 extra kcal dagligen. Var inte rädd för att ta lite extra av feta såser och andra energirika tillbehör. Nu har du ju chansen att äta mycket av sådant du tycker om utan samvetskval. Det är inte alla som har den möjligheten =)

Och när aptiten väl har minskat (för det kommer den att göra) så kan en gainer i samband med träning fylla en funktion =) Samt att dricka mjölk, det är grymt effektivt.

Ungkarlsliv
2013-08-04, 14:26
Som de andra skrivit stirra dig inte blind på såkallad nyttig mat såsom kvarg,havregryn,proteinpulver etc äta vanlig mat i stora mängder. Ät så mycket du bara orkar sluta inte när du tycker att det är lagom det har uppenbarligen inte funkat hittills =) Hitta ett bra nybörjarschema för träningen ingen 4-5split med femtioelva olika övningar.

Thornblom
2013-08-04, 15:42
Vad menar ni med att aptiten minskar?
Jag upplevde tvärtom i min första bulk. Ju mer jag åt ju hungrigare blev jag.

EDIT:
Chokladmjök drack jag mycket när jag hade svårt att gå upp. Nu har dessutom Ica sin egna med 1.5% fett och extra prottar för 13kr litern.

begt
2013-08-04, 15:48
Vad menar ni med att aptiten minskar?
Jag upplevde tvärtom i min första bulk. Ju mer jag åt ju hungrigare blev jag.

EDIT:
Chokladmjök drack jag mycket när jag hade svårt att gå upp. Nu har dessutom Ica sin egna med 1.5% fett och extra prottar för 13kr litern.

Onödigt med extra protein under bulk, särskilt om man redan äter hyfsat proteinrikt från början. Vanlig mjölk och Oboy fungerar utmärkt. Äts gärna tillsammans med rostat bröd och messmör :D

Thornblom
2013-08-04, 15:52
Onödigt med extra protein under bulk, särskilt om man redan äter hyfsat proteinrikt från början. Vanlig mjölk och Oboy fungerar utmärkt. Äts gärna tillsammans med rostat bröd och messmör :D

Må vara så. Men den är billig och lagom portionsförpackning när man är på språng :)

Sheogorath
2013-08-04, 15:58
Vad menar ni med att aptiten minskar?
Jag upplevde tvärtom i min första bulk. Ju mer jag åt ju hungrigare blev jag.

EDIT:
Chokladmjök drack jag mycket när jag hade svårt att gå upp. Nu har dessutom Ica sin egna med 1.5% fett och extra prottar för 13kr litern.

Så kan det funka för natural-born-tjockisar. Har man den konstitutionen kommer man med stor sannolikhet få kämpa för att inte lägga på sig vikt. Så är det knappast för en vars självvalda vikt är 60 kg på 180 cm.

Thornblom
2013-08-04, 16:04
Så kan det funka för natural-born-tjockisar. Har man den konstitutionen kommer man med stor sannolikhet få kämpa för att inte lägga på sikt. Så är det knappast för en vars självvalda vikt är 60 kg på 180 cm.

Fast, jag har alltid varit smal. Mitt utgångsläge var 70kg på 186.5cm. Hade svårt att lägga på mig innan jag förstod att jag var tvungen att pressa mat.

Sheogorath
2013-08-04, 17:10
Fast, jag har alltid varit smal. Mitt utgångsläge var 70kg på 186.5cm. Hade svårt att lägga på mig innan jag förstod att jag var tvungen att pressa mat.

Och när du väl började pressa ville du bara äta mer och mer? I så fall: good for you! Jag får kämpa konstant för att inte gå ner i vikt så fort jag väger över kanske 83 kg.

Ungkarlsliv
2013-08-04, 17:16
Fast, jag har alltid varit smal. Mitt utgångsläge var 70kg på 186.5cm. Hade svårt att lägga på mig innan jag förstod att jag var tvungen att pressa mat.


Ja och "pressa" mat är för oss med stor aptit att bli mätt.

Wzup2u
2013-08-04, 17:28
mycket snabba kolhydrater... är bra!!!
även nyttiga fetter som avokado, nötter olja, smör osv...

ät allt :) du gillar med...

Thornblom
2013-08-04, 19:25
Ja och "pressa" mat är för oss med stor aptit att bli mätt.

Ja, så är det nog.. :)

Och när du började pressa ville du bara äta mer och mer? I så fall: good for you! Jag får kämpa konstant för att inte gå ner i vikt så fort jag väger över kanske 83 kg.

Ja ungefär så, visserligen var jag less på skiten lagom till det var dags att deffa. Men jag är en född tunnis som älskar mat, och nu på senare tid, i stora nängder. Än så länge har jag inte haft problem, men nästa delmål är 93kg, (+5 sedan förra bulk), så vi vår se om jag upplever det problemet du beskriver.