handdator

Visa fullständig version : Blir nästan aldrig riktigt trött i musklerna


Diomedea exulans
2013-08-04, 12:41
"Efter ett benpass ska man ha svårt att gå i trappor", sägs det ibland. Men när jag har tränat benen så känner jag mig ungefär som vanligt i dem. Lite tröttare än vanligt, men absolut inte så jag blir rörelsehindrad.

Samma sak gäller för resten av kroppen. Jag blir i princip aldrig helt slut någonstans. Trött i allmänhet, som i "sömnig", blir jag ofta, men inte slut i en enskild kroppsdel.

Hur kan detta komma sig? Jag tränar med hög volym och tar i för kung och fosterland, så jag tror inte det är min ansträngning det är fel på.

Och den naturliga följdfrågan, anser ni att det är ett problem att jag inte känner mig lokalt uttröttad efter passen? Är det ett tecken på att jag tränar fel?

Mina mål är styrka och volym.

hestJaevel
2013-08-04, 12:44
Det är då ytterst sällan jag har svårt att gå i trappor. Däremot blir jag väldigt stum i benen om jag ska cykla någonstans, det i anslutning till benpass förstås.

Jag har haft väldigt bra benutveckling, så jag säger att man absolut inte behöver ha svårt att gå i trappor för att kunna kalla ett genomfört benpass för lyckat.

Diomedea exulans
2013-08-04, 12:45
Jag blir dock inte stum i benen när jag cyklar hem efter gymmet heller. :) Någon gång har jag dock haft svårt att hålla i styret efter ett intensivt tricpespass.

PureWhey
2013-08-04, 12:57
Du kanske inte kör tillräckligt hårt helt enkelt ;)

Modesty
2013-08-04, 13:02
"Efter ett benpass ska man ha svårt att gå i trappor", sägs det ibland. Men när jag har tränat benen så känner jag mig ungefär som vanligt i dem. Lite tröttare än vanligt, men absolut inte så jag blir rörelsehindrad.

Samma sak gäller för resten av kroppen. Jag blir i princip aldrig helt slut någonstans. Trött i allmänhet, som i "sömnig", blir jag ofta, men inte slut i en enskild kroppsdel.

Hur kan detta komma sig? Jag tränar med hög volym och tar i för kung och fosterland, så jag tror inte det är min ansträngning det är fel på.

Och den naturliga följdfrågan, anser ni att det är ett problem att jag inte känner mig lokalt uttröttad efter passen? Är det ett tecken på att jag tränar fel?



Mina mål är styrka och volym.


Att ta i för kung och fosterland är inte det samma som att låta berörda muskeln arbeta, känner du dig aldrig stum i benen lr aldrig får träningsvärk; ja då är det din träning det är fel på. Ta ett, två kanske tre steg tillbaka, gör om, gör rätt. Sänk vikterna, gör hellre 16 fina rep tills du verkligen hittat tekniken och känner pumpen än 3 tunga.

Kanske inte så kul att finlira i början, fast när din träning fått en viss teknink kan du börja med tunga cykler och lätta cykler för att mixa upp träningen.

Stressa inte igenom seten, tekniken sitter i kontroll av muskeln och bara den berörda muskeln.

Mvh

LillisJ
2013-08-04, 13:03
Jag måste ta mej upp för 4 trappor för att komma till tåget från gymmet. Det är fan inte lätt efter ett benpass. :D

Hur ser din benträning ut?

PureWhey
2013-08-04, 13:53
Att ta i för kung och fosterland är inte det samma som att låta berörda muskeln arbeta, känner du dig aldrig stum i benen lr aldrig får träningsvärk; ja då är det din träning det är fel på. Ta ett, två kanske tre steg tillbaka, gör om, gör rätt. Sänk vikterna, gör hellre 16 fina rep tills du verkligen hittat tekniken och känner pumpen än 3 tunga.

Kanske inte så kul att finlira i början, fast när din träning fått en viss teknink kan du börja med tunga cykler och lätta cykler för att mixa upp träningen.

Stressa inte igenom seten, tekniken sitter i kontroll av muskeln och bara den berörda muskeln.

Mvh

Iofs stor skillnad på 16 reps och 3 tunga.

RobbanColeman
2013-08-04, 14:03
Det är mycket få personer som straffar benen hårt, det är inte samma som att ta 200kg i knäböj. De som gör det, mosar benen alltså har vanligtvis rätt bra ben t ex. Jag har alltid jätteont i låren efter mina pass, har aldrig hänt att jag inte haft det och jag har snudd på tränat i 19 år nu. Smärtan ska infinna sig under passet, då är man rätt ute.

BisonLGcrew
2013-08-04, 14:03
Jag brukar alltid kunna gå hem, även om det tar dubbelt så lång tid. Dagarna efter kan jag dock va tvungen att ta hjälp av räcken och så för att inte ramla ned för trappor.

Diomedea exulans
2013-08-04, 14:05
Att ta i för kung och fosterland är inte det samma som att låta berörda muskeln arbeta, känner du dig aldrig stum i benen lr aldrig får träningsvärk; ja då är det din träning det är fel på. Ta ett, två kanske tre steg tillbaka, gör om, gör rätt. Sänk vikterna, gör hellre 16 fina rep tills du verkligen hittat tekniken och känner pumpen än 3 tunga.

Kanske inte så kul att finlira i början, fast när din träning fått en viss teknink kan du börja med tunga cykler och lätta cykler för att mixa upp träningen.

Stressa inte igenom seten, tekniken sitter i kontroll av muskeln och bara den berörda muskeln.

Mvh

Ja, där har vi kanske boven då. Tekniken är fin som snus, men jag får nästan aldrig kontakt i muskeln. Men träningsvärk får jag ibland lite här och var (mest i rumpan när det gäller benträningen).

Hur ser din benträning ut?

Just nu kör jag 4 set, ca 60-30 sekunders vila, till failure eller nära failure, i följande ordning:
Knäböj
Frontböj
Benpress
Benspark
Lårcurl
Vadpress i benpressen

Badaboom
2013-08-04, 14:13
Testa att sänka vikten, köra riktigt strikt, fokusera på att få kontakt och att jobba enbart med målmuskeln... Försök få en så lätt vikt som möjligt att kännas så tung som möjligt så att säga. Kontakt is the shit.

PureWhey
2013-08-04, 14:32
Kör du marklyft på ryggdagen då antar jag? Lite baksida lår.

pezrulezhaakon
2013-08-04, 15:11
Känner man inget i musklerna kör man för mesigt, eller inte tillräckligt bra utförandemässigt

Anders The Peak
2013-08-04, 15:51
"Efter ett benpass ska man ha svårt att gå i trappor", sägs det ibland. Men när jag har tränat benen så känner jag mig ungefär som vanligt i dem. Lite tröttare än vanligt, men absolut inte så jag blir rörelsehindrad.

Samma sak gäller för resten av kroppen. Jag blir i princip aldrig helt slut någonstans. Trött i allmänhet, som i "sömnig", blir jag ofta, men inte slut i en enskild kroppsdel.

Hur kan detta komma sig? Jag tränar med hög volym och tar i för kung och fosterland, så jag tror inte det är min ansträngning det är fel på.

Och den naturliga följdfrågan, anser ni att det är ett problem att jag inte känner mig lokalt uttröttad efter passen? Är det ett tecken på att jag tränar fel?

Mina mål är styrka och volym.

En fråga jag tycker att man bör ställa sig är om man får resultat och om resultatutveckling då är det det här med känslan I musklerna inget att fundera på. Men om resultaten uteblir då kan det vara dags att omvärdera sin träning.

Diomedea exulans
2013-08-04, 16:27
Kör du marklyft på ryggdagen då antar jag?

Japp.