handdator

Visa fullständig version : Finns det NÅGON fördel med 6 mål/dag vs IF?


Stor Hård Ådrig
2013-08-04, 11:45
Just börjat med periodisk fasta (IF) 8/16 och älskar det. Från att aldrig ha skippat frukost i 20 år, struntar jag nu i den och mår mycket bättre utav det. När man läser om det verkar det som att det finns hundratals fördelar, allt från ökad koncentration och metabolism till effektivare viktförändring både upp/ner. Människan är ju evolutionistiskt sett mer anpassad att äta på ett sådant vis. Sidorna jag läst på är antagligen inte helt neutrala så min fråga är om det faktiskt finns NÅGRA fördelar för kroppen alls att äta ca 6 mål om dagen jämfört med att fasta 16h~?
(bortse från eventuellt praktiska fördelar)

Pintan
2013-08-04, 12:38
Vissa av punkterna kanske du anser vara praktiska fördelar. Du får sålla själv. Detta var vad jag kunde komma på nu.

Många upplever det lättare att äta mycket kalorier om de äter oftare. Väldigt bra om man har ett högt kaloribehov.
Man slipper gå runt med ballongmage efter måltderna om det krävs mycket mat för att uppnå kalorimålet, eller om man helt enkelt föredrar mindre volym på sina måltider.
Förbättrad/effektivare glykogeninlagring. Väldigt viktigt för prestation om man tränar konditionsträning ofta och mycket.
Fler tillfällen under dygnet då man kan stimulera proteinsyntesen.
Man kan träna oftare/närmare inpå måltid och således få bättre resultat, om målen kräver nämnda träningsupplägg.
För vissa verkar fasta trigga överätning/hetsätning.

kimozabe
2013-08-04, 12:55
Praktiserat IF några år och har nyligen börjat äta mer "normalt" mest för att få äta samtidigt och likvärdigt med familjen.
En nackdel jag kännde med IF var att näringstimingen nästan blev som en ätstörning.
Blev irriterad om post målet var fel macros tex. eller undvek äta vissa saker om det inte passade mina pre eller postmål. Kunde tex inte unna mig godis,snacks eller utemat om jag inte tränat innan.
Omgivningen trodde man hade mask pga måltidsstorleken osv.



Skickat från tredje galaxen.

tjing
2013-08-04, 13:00
Finns för lite studier.

En del studier visar på sämre hungerkontroll med fler måltider, men kom ihåg att det ofta finns en rad variabler att ta hänsyn till i studier; har man samma kalorimängd mellan grupper, proteinmängd, tidpunkter man äter osv.

När man verkligen benar upp en studie landar man nästan som regel mer än undantag i "det behövs mer studier".

Som jag ser det:

Fördelen med IF är att man kan äta mer fritt och vara mer oberoende av konventionella måltidsmönster. Eventuellt tillkommer en del effekter angående insulinkänslighet och en massa annat smått och gott och vid en moderat IF.

Samtidigt tror jag det finns problem med kronisk IF, särskilt långa fastor. Det är en stressor som kan påverka vårt beteende i form av matval, kanske öka risken för beroenden av olika slag (via samma mekanismer; dopamin, påverkan på delar av hjärnan implikerade i belöning osv) och förmodligen öka risken för ätstörningar hos en del människor (hetsätning/anorexia). Många rapporterar sig må bra av det men äter också mer skit till exempel. Saker som beteende och mående i stort är också svårt att kvantifiera.

Man kanske är mer stimulerad under fastan, men också mer snarastucken. Är det t ex bra/dåligt?

Sedan är det nog enorm skillnad på att hoppa över frukost och att bara en gång om dagen t ex. På allt jag nämnt ovan.

Förmodligen mår majoriteten av befolkningen bäst av att äta frukost av en rad olika anledningar (och frukost är hälsosamt i många studier; det minskar triglycerider/blodtryck/hungerskänslor etc i en del studier).

Men som jag brukar säga; tänk på kontexten.

Simonbaws
2013-08-04, 16:11
ett plus är att maten smakar så mycket bättre när man är vrålhungrig och har fastat! ;)

Fuark
2013-08-04, 16:22
Omgivningen trodde man hade mask pga måltidsstorleken.


Detta är en fördel. Det är häftigt att äta stora måltider, och sanslöst roligt att trycka i sig

Nixan
2013-08-04, 16:32
Det är ju enklare att äta ofta om man har dålig aptit.

Masterpan
2013-08-04, 23:03
Jag blir inte tillfredställd av massa små portioner som man får om man ska käka 4-6 ggr om dagen-. Att kunna vräka i sig mat två ggr om dagen är mycket härligare!

Jag har dock varit fet under uppväxten, min naturliga fett-setpoint är "Tjock" och jag har antagligen delikata tjockisgener.

Fredrik_S
2013-08-04, 23:17
Varför sätta idiotiska regler? ät frukost de dagar du vill äta frukost och skippa den när du inte vill? Är du hungrig är det antaligtn för att du behöver mat, är du inte hungrig är det ett tecken på att du inte vill ha mat..

Varför välja ANTINGEN fasta ANTINGEN en miljard små måltider? finns en rätt fet flytande gräns, som i att ÄTA lagom mycket mat NÄR man är HUNGRIG

Diomedea exulans
2013-08-05, 00:10
Jag har testat PF, mådde skit av att skippa frukost.

Kotten
2013-08-05, 00:37
Varför sätta idiotiska regler? ät frukost de dagar du vill äta frukost och skippa den när du inte vill? Är du hungrig är det antaligtn för att du behöver mat, är du inte hungrig är det ett tecken på att du inte vill ha mat..

Varför välja ANTINGEN fasta ANTINGEN en miljard små måltider? finns en rätt fet flytande gräns, som i att ÄTA lagom mycket mat NÄR man är HUNGRIG

Nu är det ju faktiskt inte så att kroppen behöver mat bara för att man är hungrig, hunger kan man känna även fast man egentligen fått i sig det man behöver. Folk som är sjukt feta känner hunger för att dom är vana att proppa i sig saker, inte för att kroppen behöver mat. Handlar helt och håller om vad man har för matvanor och vad man äter

Klein
2013-08-05, 00:42
Varför sätta idiotiska regler? ät frukost de dagar du vill äta frukost och skippa den när du inte vill? Är du hungrig är det antaligtn för att du behöver mat, är du inte hungrig är det ett tecken på att du inte vill ha mat..

Varför välja ANTINGEN fasta ANTINGEN en miljard små måltider? finns en rätt fet flytande gräns, som i att ÄTA lagom mycket mat NÄR man är HUNGRIG

Det funkar inte för alla att äta så fort man är hungrig. Många blir överviktiga av den approachen. Å andra sidan finns det ju inte heller någon mening med att tvinga i sig mat på givna tider för gemene man.

Fredrik_S
2013-08-05, 07:51
Överviktiga är inte överviktiga för att dom ätit när de är hungriga eller för att de ätit vissa tider, de är överviktiga för att de ätit väldigt fet och dålig mat aldeles för ofta. Visa mig de överviktiga som blivit överviktiga av att äta sig mätt på frukter grönsaker magert kött och potatis....
Som sagt det handlar helt och hållet om vad man äter när man är hungrig inte när man äter.

Pepz
2013-08-05, 08:23
Överviktiga är inte överviktiga för att dom ätit när de är hungriga eller för att de ätit vissa tider, de är överviktiga för att de ätit väldigt fet och dålig mat aldeles för ofta. Visa mig de överviktiga som blivit överviktiga av att äta sig mätt på frukter grönsaker magert kött och potatis....
Som sagt det handlar helt och hållet om vad man äter när man är hungrig inte när man äter.

eller att man äter när man egentligen inte är hungrig utan lite sugen. populärt kallat lågt blodsocker.

Gibbs
2013-08-05, 08:40
eller att man äter när man egentligen inte är hungrig utan lite sugen. populärt kallat lågt blodsocker.

Eller för att dämpa ångest eller stress. Det går att lära sig känna igen vad som faktiskt är riktiga hunger och mättnadskänslor om man börjar bena ut vad som är vad.

Klein
2013-08-05, 08:45
Överviktiga är inte överviktiga för att dom ätit när de är hungriga eller för att de ätit vissa tider, de är överviktiga för att de ätit väldigt fet och dålig mat aldeles för ofta. Visa mig de överviktiga som blivit överviktiga av att äta sig mätt på frukter grönsaker magert kött och potatis....
Som sagt det handlar helt och hållet om vad man äter när man är hungrig inte när man äter.

Det är ingen som påstått i tråden att det är NÄR man äter som orsakar övervikt (även om sent ätande och nattätande kan orsaka metaboliska problem). Poängen med att äta efter ett system / diet, vare sig det är tidsinrutat och/eller livsmedelsinrutat är att det hjälper att begränsa kaloriintaget. Det du förespråkar - dvs frukter, grönsaker, magert kött och potatis - är lika mycket en "idiotisk regel" som periodisk fasta.

Klein
2013-08-05, 08:48
eller att man äter när man egentligen inte är hungrig utan lite sugen. populärt kallat lågt blodsocker.

Det finns folk som är hungriga på riktigt mest hela tiden och det är ett stort problem. Särskilt folk som just gått ned en massa i vikt. Studier visar att hungerhormonerna är uppreglerade i minst ett år efter en bantningskur varför de flesta också återfår sin övervikt efter avslutad viktnedgång.

svag74
2013-08-05, 11:22
Det är ju enklare att äta ofta om man har dålig aptit.

Å andra sidan är det skönt när man tryckt i sig massa kcal till frukost att veta att man inte behöver äta igen förrän det börjar närma sig kväll :)

Snorkelfarsan
2013-08-06, 09:40
Å andra sidan är det skönt när man tryckt i sig massa kcal till frukost att veta att man inte behöver äta igen förrän det börjar närma sig kväll :)

Omvänt kan det vara riktigt jobbigt om man äter en stor frukost för att man då har tryckt i sig halva dagens energiintag men garanterat kommer bli hungrig igen efter 3-4 timmar. Att äta frukost tidigt stimulerar hungern mer för mig än att fasta in på eftermiddagen (men det handlar också om hur mycket jag ätit dagen innan skulle jag tro).

Bjern
2013-08-06, 12:26
Vill man bygga muskler tror jag det är bättre att äta 3-6 måltider, än 1-2 måltider som ofta periodisk fasta innebär.

Nephelite
2013-08-06, 13:11
Broscience overload incomming i denna tråd xD

IF/Periodisk fasta är ingen mirakelmetod, det är just en METOD som man KAN använda sig av.

Det har ett par fördelar, antagligen några nackdelar också.


En nackdel jag har är att min morsa får spader och fortsätter säga "DU KAN JU INTE VARA UTAN MAT HELA DAGEN"

Vilket tyder på att mer av den här kunskapen faktiskt behöver komma ut, och att det finns utrymme för att lära sig mer. Dock tror jag på att kunna gå ut till det extrema för att lära sig någonting, men i praktiken och "in the long run" så är moderation att föredra.

Cameltotem
2013-08-06, 15:07
Känns som jag kan äta mer mat utan att lägga på mig lika mycket fett, men bara vad jag tror!

Jävla segt att gå och kolla på klockan och undra när fan man får börja äta, skiter i vad folk tycker och säger med att de inte är hungriga.

Jag är hungrig från jag vaknar till kl 12 när jag får börja äta.

Picap
2013-08-06, 23:50
Känns som jag kan äta mer mat utan att lägga på mig lika mycket fett, men bara vad jag tror!

Jävla segt att gå och kolla på klockan och undra när fan man får börja äta, skiter i vad folk tycker och säger med att de inte är hungriga.

Jag är hungrig från jag vaknar till kl 12 när jag får börja äta.

Kört länge? Upplevde liknande när jag körde IF första gången men det gav sig efter några dagar.