handdator

Visa fullständig version : Vassleisolat?


asdfasdfas
2013-08-04, 10:42
Vassle Isolat är ju mer filtrerat än Vassle Koncentrat och den ytterligare filtreringen gör ju att man får bort mer fett, men framförallt laktoset. Men har sett att vissa proteintillskott innehåller både koncentrat och isolat och undrar då varför man blandat dom? Har isolat en snabbare toppning än koncentrat?

Sverker
2013-08-04, 10:53
Sänka kostnaden antagligen.

asdfasdfas
2013-08-04, 11:00
Sänka kostnaden antagligen.

Så isolat och koncentrat tas upp lika fort? Ingen skillnad på det?

Sverker
2013-08-04, 12:32
Inte den blekaste aning. Du får söka på alla abstrakt som finns om upptagningshastigehet av aminosyror. Kolla vilket protein som används i försöken.



Vild spekulation från mig är att vi snabbare får ut aminosyror i blodet från koncentrat eftersom det finns en större andel mindre protein i koncentratet. Vissa små protein förloras när man renar fram ett isolat.

Wzup2u
2013-08-04, 19:14
isolat=alternativ för laktosintolrant annars bortkastade pengar.

z_bumbi
2013-08-05, 19:48
Så isolat och koncentrat tas upp lika fort? Ingen skillnad på det?

Ingen skillnad som någon märker av men jag är just nu osäker på om man sett någon skillnad alls (det är länge sedan jag läste om ämnet).

Den vanliga anledningen att man vill blanda är att det låter bättre. Det syns t ex väldigt ofta hos de som har "proteinkomplex" där de räknar upp alla olika typer av protein som ingår under en och samma post i innehållsdeklarationen. Jag räknar alltid sådana produkter som att de motsvarar koncentrat då de inte anger hur mycket det är av det som ingår.