handdator

Visa fullständig version : Pappa har blodcancer (leukemi)


Lellan
2013-08-04, 07:28
Ligger i mitt gamla flickrum. Vill hjälpa honom så gott det går, han vill helst inte prata om just det (att vi tidigt imorgon åker till Uppsala för en utlovat "mkt tuff" behandling. Här fått testamente, vi har pratat begravning - ungefär allt man inte vill prata om. Mina försök att "inte dags för dig än, du hör ju hur mkt du vill göra först" o "jag gör inte det här för att du ska få ro att dö" (tar hand om räkningar osv) möts med en blick jag hoppas här fel. Att han ska kämpa, inte kapitulera nu. Hjälper, pratar om praktiska saker för att han ska få ro att bli frisk" - känns rätt, vet inte.

Har inte pratat m ngn läkare, men oavsett prognos känns det (som väl är naturligt) att det här är min PAPPA o han ska klara allt..bara så att ni vet.

Han är 70, hur jag än kämpar här han större biceps än mig och än så länge ett mörkt gråta hårsvall. Försöker mobilgoogla o då står det saker som benmärgstransplantation"" upp till 65 år.. Nu vet vi inte mkt, men hoppas på allt.

Vill stanna tiden - eller spola fram den, vilket ställe som än är bäst. Men ska först gå upp och göra dinkelgröt m hjortronsylt till pappa när han vaknat. Och inte slösa tid på att gråta. Fan. :(

MasterChief
2013-08-04, 07:41
Beklagar Lellan. Förstår din oro fullt ut. Min svåger fick denna hemska sjukdom och det är en oerhört tuff tid du och din far har framför sig. Extremt viktigt att vara stark och ge stöd och lyssna och känna av hans vilja. Behandlingen kommer påverka honom både mentalt och psykiskt och det kan tyvärr bryta ner livsviljan hos den starkaste. Då är det viktigt att visa att man finns där och ger ro och trygghet så gott det går.

Allan
2013-08-04, 08:01
Det sista du skriver är viktigt - slösa inte tid på att gråta. Så småningom blir det tid för det också...

Dreas
2013-08-04, 08:03
Usch vad hemskt!

Hoppas att ni tar er igenom det hela båda två! :(

Pepz
2013-08-04, 08:03
gör roliga saker tillsammans. så ofta han orkar.

ta det från en som vart med i cancersvängen med dåligt utfall..

Herman H
2013-08-04, 08:17
Jag hade kunnat skriva en extremt lång utlämnande post här men med respekt för min fd fru och att jag inte har lust att lämpa ur mig så mycket personligt elände framför alla på Kolo så tar jag den korta versionen.

Leukemi är ett rent jävla elände, det är en fruktansvärt tärande sjukdom både när det gäller närstående och när det gäller den sjukes fysik. Man går i limbo i 2,5 år av tuffa behandlingar, växlar mellan elände och hopp, ser lidande och glädje.

I vårt fall var det Akut lymfatisk leukemi (ALL), den är extremt aggressiv och från dagen då vi fick beskedet tills dess att hon mer eller mindre låg i koma var tre dagar.
Som sagt, den korta versionen. Hon återkom till medvetande efter ytterligare ett par dagar och då hade en makalös behandling dragit igång.

Detta är 16 år sen så mycket har ju hänt inom vården sen dess, forskning har gått framåt osv men det är fortfarande ett jävla elände!

PM om du vill veta mer.

Angel
2013-08-04, 08:18
Beklagar verkligen Lellan. Verkligen. Bor din pappa ensam? Bor han långt ifrån dig?

Ronn
2013-08-04, 08:18
Vad ska man säga, riktigt tråkig situation men fantastiskt att du finns där och stöttar, sånt gör stor skillnad.

Red Apple
2013-08-04, 08:56
Fint av dig att finnas där för honom, beklagar och hoppas att han blir frisk.

Viktor_Balck
2013-08-04, 10:18
Håller tummarna*hug*

King Grub
2013-08-04, 13:34
Ledsen att höra det. Vet precis hur det känns. Och för en gångs skull kan jag säga det när någon skriver något tråkigt och verkligen mena det. Tyvärr. Önskar att ingen behövde uppleva den känslan.

Känner igen det du skriver om att vilja stoppa tiden. Jag började nästan leta efter en tidsmaskin när jag fick beskedet om mamma.

Hoppas allt blir bra med din far.

tjing
2013-08-04, 14:05
Fy tusan, håll ut. Var stark för din pappa.

-squat-
2013-08-04, 14:40
Jag lider verkligen med dig. Min pappa har kronisk cancer (Myelom). Det känns så jävla orättvist, inte mot mig, utan mot honom, att han ska behöva lida så och till slut dö av skiten.

Bra att du Lellan talar om detta.

filmjölk
2013-08-04, 14:43
Känner med dig Lellan *hug*

WHITEFOLKS
2013-08-04, 14:53
Go go power Lellan.

Lellan
2013-08-05, 12:07
Tack för omtanke! *cupid*

Uppsala nu. Mkt provtagningar, nu vilar han lite. Sitter o mobilsurfar för att distansera mig o inte gråta . @Angel - mamma bor på ett annat ställe sedan en tid, jag o pappa 25mil från varandra. Haft bra dagar m tanke på omständigheterna. Men känns skumt åt ha m testamentet, gått igenom såna önskemål- men om han mår bättre av det så. Mkt skratt trots allt, hoppas på min kämpe till pappa nu! <3

Kram på er!

tjabon
2013-08-05, 12:25
Beklagar Lellan.

Viktigast av allt i en sån här situation är att tillbringa mycket tid tillsammans
med sin förälder. Oavsett hur det går, blir det ett fint minne så småningom.

Hoppas allt går väl.

Kodax
2013-08-05, 12:25
Tråkigt att din far har cancer.

Haft flera släktningar som har gått bort pga av det.

Hoppas innerligt att din far klarar sig igenom detta.

O_Wao
2013-08-05, 19:18
Hej Lellan, vad tråkigt att höra om din pappa! :( *hug* Har ju själv en pappa på sjukhuset nu, så om du är i Uppsala och vill ha en kaffepaus så är jag troligen nära sjukhuset en del framöver.

Hoppas det finns en behandling och en väg framåt för honom.

Lellan
2013-08-06, 12:11
Tack för råd och omtanke ni som skrivit, det är så overkligt alltihop och jag uppskattar verkligen er input! <3

@O_wao Hoppas allt går enligt plan för din pappa? *hug* Hör av mig när/om det blir fikaläge i Uppsala, absolut.

Åker hem från Uppsala idag, pappa är skyddsisolerad och blev lite orolig pga att jag låter lite täppt - förklarade att det är för att det är tungt, och jag blir ledsen (gråter inte, men tillbakahållna tårar påverkar visst hur man låter ändå). Han är ändå lite orolig och får vara "boss", så vi håller kontakt telefonledes istället..

Ser tyvärr inte så bra ut som jag förstått det hittills, men personalen är bra och pappa är bäst så håller fokus på det som inte är åt skogen. Humorn tex, vi försöker bräcka varandra i skämt känns det som - har roligt fast det inte är så jävla kul alls, typ.

Fan vad jag inte vill att det ska vara så här. :(

PS: Den som inte har ngt bättre för sig och vill göra något bra - så vill jag tipsa om att lämna blod. Har tydligen kassa blodlämnaregenskaper kärlmässigt själv, blev nobbad här så den som vill kompensera för min frustration är en hjälte. Sköt om er därute, kram!

sjolund27
2013-08-06, 12:28
*hug* *hug*

421
2013-08-06, 13:17
Ta hand om de ögonblick ni har *hug*

Matsa
2013-08-06, 20:44
Kan dessvärre relatera, vill bara önska dig och din pappa lycka till. :( Du är i alla fall där för honom, det är viktigt.

frambogir
2013-08-06, 20:57
Jag lider med dig, kommer ihåg hur fruktansvärt det var när min lillasyster insjuknade i cancer och senare gick bort.

Lellan
2013-10-04, 17:05
Skriver från mobilen så fixade inte att citera, men kram och tack till er som skrivit. Till er som kan relatera kan jag bara beklaga o hoppas att minnen är ljusa o fina.

Sedan sist har pappa varit nära ögat, men hämtat upp. Anhörigvårdar honom på sjukhus varannan vecka (typ som vab). Så sjukt tacksam att den möjligheten finns.

Överlag har jag nog blivit en mycket tacksammare och lyckligare människa på resan. Fastän sorg o oro sliter, "smakar" livet mer. Ser tydligt skillnad på vad man kan påverka o inte, det hjälper mycket. Har verkligen vett att inte låta irritation ta plats, skiljas påbra sätt m människor, möta andra bättre. Visste inte att det kunde kännas så viktigt som det gör. Vår familj är mer sammansvetsad och förlåtande. Det betyder inte att vi inte hatar cancern. Men jag är förvånad att man kan vara lycklig i förtvivlan och ville mest bara säga det. Kanske kan ge någon hopp, vad vet jag. Glad över livet, iaf.

Trevlig helg alla!

nissepelle
2013-10-04, 17:19
Du är fantastisk Lellan! Vi känner inte varandra, men är i alla fall polare på facebook så har väl bytt några meningar ibland. (jag är Staffan, fd tSp). Du har sannolikt andra människor att prata med, som står dig mycket närmre och som du har en relation till. Men jag vill ändå säga att du kan skriva till mig när du vill, så kommer jag svara. Jag vet att jag i din situation hade känt det som en tröst att veta att människor bryr sig, och jag bryr mig faktiskt. Tänker ofta på dig och din far när jag snubblar runt på facebook.

Jag hoppas innerligt att farsgubben din kryar på sig!

Lellan
2013-10-06, 22:31
Du är fantastisk Lellan! Vi känner inte varandra, men är i alla fall polare på facebook så har väl bytt några meningar ibland. (jag är Staffan, fd tSp). Du har sannolikt andra människor att prata med, som står dig mycket närmre och som du har en relation till. Men jag vill ändå säga att du kan skriva till mig när du vill, så kommer jag svara. Jag vet att jag i din situation hade känt det som en tröst att veta att människor bryr sig, och jag bryr mig faktiskt. Tänker ofta på dig och din far när jag snubblar runt på facebook.

Jag hoppas innerligt att farsgubben din kryar på sig!

Fantastisk kan du va själv! ;) Men tack, jag har att brås på, isf.. *cupid*

Behöver jag bli lite bättre på att ge andra människor glädjen i att ställa upp dock, har lite att jobba på där. Tex sitter jag här nu med en muppig fot, pga att jag gått en massa mil i helgen (inga bussar går där på helgen) med tung packning. Fast jag har folk som bett mig ringa, om det är ngt.

Men ibland är det lättare fixa själv el att be en främling. Och bara för att man inte har historia så betyder det inte att man inte kan ha utbyte av varandra. Är inte så kramig, men blivit kramad på av folk som känner pappa, eller som jag varit i kontakt med i sitt yrke pga situationen och kan ju inte annat än notera att det knatar runt en massa fina hjälpsamma människor överallt. Och du är en. :)

Så tack, det värmer att höra! Har haft en bra helg med pappa, och även mamma - och avslutat med att mysa med sonen. Man kan inte göra så mkt annat än att hoppas på mer sånt.

Cameltotem
2013-10-06, 22:49
Nää fan va tråkigt, fick reda förra veckan att min farbror fått cancer på flera ställen.

Känns som det är så jävla vanligt nu för tiden hoppas man hittar ett bra botemedel!!

dream_theater_
2013-10-07, 13:04
Jag håller tummarna för er. Var stark!