handdator

Visa fullständig version : Kör folk till fail i chins oftare än andra övningar?


tomasrensten
2013-08-03, 22:40
När man kollar runt på gymmet så känns det som det. Är det så för dig?

Philley
2013-08-03, 22:44
Ja, nästan alltid. Har dock ökat bra.

krubkungen
2013-08-03, 22:45
När man kollar runt på gymmet så känns det som det. Är det så för dig?

meh, vet inte riktigt, inte tänkt på det. Jag dör ändå rätt snabbt i chins, kanske ett tecken på att jag går till fail i varje set.

Striktare
2013-08-04, 00:17
När jag började chinna så körde jag alltid till failure, sen började jag lägga in periodisering av negativa chins för att komma vidare när jag kört fast. Jag kör för tillfället mm2k chins och då blir det i princip inget till failure alls (förutom failure-testen).

Om folk kör till failure eller inte? Jag tror de flesta varierar i alla övningar.

Ponitus
2013-08-04, 02:05
Man ser ofta folk som kör tills det att man vrider och vänder på kroppen och gör lite allt möjligt för att ta sig upp. Så det skulle jag tro är mycket möjligt, ja.

cero
2013-08-04, 03:29
De flesta är väldigt svaga i chins (t om med kass teknik och halvt ROM), troligen därför.

krubkungen
2013-08-04, 09:14
De flesta är väldigt svaga i chins (t om med kass teknik och halvt ROM), troligen därför.

True. Chins är en tung övning. Speciellt när man gör dem strikta, som man bör göra anser jag.

Illustrerade mannen
2013-08-04, 09:25
I mitt fall har nog TS rätt... Jag har inte direkt tänkt på det, men just i chins är det ofta antal set x max... Kanske borde det ordnas precis som för alla andra övningar.

r1kkie
2013-08-04, 09:45
Tycker man ser överlag folk som kör till fail i alla övningar. Väldigt ofta någon står å petar på vikterna för att få upp dom ett par till. Framförallt i pressar och curls.

Beemel
2013-08-04, 11:26
Tycker man ser överlag folk som kör till fail i alla övningar. Väldigt ofta någon står å petar på vikterna för att få upp dom ett par till. Framförallt i pressar och curls.

Jag kör repstrappa upp så långt jag klarar, så det blir ett set till fail av de totalt 20-30 set jag kör på min chinsdag (tränar rygg två gånger i veckan, kör chins varannat pass och marklyft varannat)

svenbanan
2013-08-04, 12:29
Personligen gillar jag att köra oviktade pullups och oftast inte till fail förrän sista setet. Kör ungefär hälften så många reps i varje set som om jag skulle köra ett maxset till fail. Kör man på detta set kan man klara sig med rätt kort vila (60sek för mig) och man orkar köra många set (och många reps totalt). Dessutom blir man inte så sliten av detta så man kan köra flera gånger i veckan. På två veckor kör jag kanske fem gånger enligt ovanstående och ett pass viktade pullups (1-3reps per set, går till fail i en del av seten) och ett pass då jag kör varje set till failure (fem set med tre min vila mellan).

Jag kör repstrappa upp så långt jag klarar, så det blir ett set till fail av de totalt 20-30 set jag kör på min chinsdag (tränar rygg två gånger i veckan, kör chins varannat pass och marklyft varannat)

Var tvungen att fundera lite på hur du menade. Men du kör viktade chins och kör x antal reps varje set och höjer vikten till nästa set, eller?

Beemel
2013-08-05, 10:00
Personligen gillar jag att köra oviktade pullups och oftast inte till fail förrän sista setet. Kör ungefär hälften så många reps i varje set som om jag skulle köra ett maxset till fail. Kör man på detta set kan man klara sig med rätt kort vila (60sek för mig) och man orkar köra många set (och många reps totalt). Dessutom blir man inte så sliten av detta så man kan köra flera gånger i veckan. På två veckor kör jag kanske fem gånger enligt ovanstående och ett pass viktade pullups (1-3reps per set, går till fail i en del av seten) och ett pass då jag kör varje set till failure (fem set med tre min vila mellan).



Var tvungen att fundera lite på hur du menade. Men du kör viktade chins och kör x antal reps varje set och höjer vikten till nästa set, eller?

Nope.

Jag kör första setet 1 reps
andra setet 2 reps
tredje setet 3 reps
4, 5, 6, 7
tills jag failar.
när jag failar går jag ner igen.
6, 5, 4, 3, 2, 1
Därefter går jag upp igen till en reps mindre än där jag failade
2, 3, 4, 5, 6
och ner igen
5, 4, 3, 2, 1
upp till ett rep mindre
2, 3, 4
Ner
3, 2, 1
upp
2, 3
ner
2, 1
upp
2
ned
1

Blir en satans massa reps och en jäkla övning på strikta chins.
Failar endast en enda gång, resten brukar gå bra. Får väl se om det fortsätter så när jag kommer upp på fler reps innan jag failar. ligger för tillfället på 7 som max.

stromming
2013-08-05, 11:32
*1000 reps chins*

Låter som ett bra sätt att få till riktigt många reps. Vad gör du om du inte lyckas med 6 på toppen av andra trappan?

svenbanan
2013-08-05, 13:15
Nope.

Förklaring.

Ja, såklart. Borde jag ju ha fattat.

Jag har gjort liknande förut. Fast för mig har detta inneburit flera set till failure, eller så måste jag vila längre efter maxsetet.

Beemel
2013-08-05, 16:32
Låter som ett bra sätt att få till riktigt många reps. Vad gör du om du inte lyckas med 6 på toppen av andra trappan?

Gråter en skvätt och sedan fortsätter enligt plan.

Alexton
2013-08-05, 16:35
Kör aldrig till fail i chins, kör nära men känner jag att tekniken börjar bli ful och benen snart kommer börja cykla så lägger jag ned.
Men sen kör jag inte så mycket högreps heller utan med 5-6 med 20-30extra vikt och strikta.

Rikard Jansson
2013-08-05, 17:10
Väldigt sällan. Ökade som bäst när jag körde 1,1,2,1,2,3,1,2,3,4 osv, körde 30 set per pass och tog bort den första stegen varje pass. Så första passet var 1,1,1,2,1,2,3,1,2,3,4 osv, andra var 1,2,1,2,3,1,2,3,4, osv, tredje var 1,2,3,1,2,3,4,1,2,3,4,5 osv.

svenbanan
2013-08-05, 17:32
Ni som kör stegar, hur lång vila kör ni mellan seten?

När jag kört så har jag får mig att jag hade 10-15s per repetition. Dvs om stegen bara bestod av 1rep så blev det 10s vila innan nästa stege om stegen bestod av 3 reps så blev det 30s vila osv...